Пезентація "Симфонічні фрески" урок музичного мистецтва в 7 класі

Про матеріал
Продовжити знайомство учнів з жанрами симфонічної музики, а саме з симфонічними фресками на прикладі Сьомої симфонії Д. Шостаковича, головним змістом якої є протиставлення двох протилежних образів — добра і зла. Ознайомити з творами художника Б. Пророкова, його картинами під назвою «Це не повинно повторитися»,.де автор висвітлив тему війни, атомного бомбардування японських міст Хіросіми і Нагасакі та закликав до збереження миру на землі, цим, давши поштовх композитору Леоніду Грабовському створити монументальний твір «Симфонічні фрески»..
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Симфонічні фрески

Номер слайду 2

Дмитро Шостакович(1906-1975)XX століття подарувало світу чимало музичних геніїв. Творчості Дмитра Шостаковича належить одна з найбільш правдивих і вражаючих сторінок у музичному літописі нашої епохи. Його мистецтво належить до явищ вищого рівня, воно приголомшує слухачів, розповідаючи про насущні проблеми людства. Невипадково для вираження своїх ідей композитор найчастіше звертався до симфонії — найбільш філософського жанру музики.

Номер слайду 3

Сьома симфонія Д. Шостаковича. Головним змістом Сьомої симфонії Д. Шостаковича є протиставлення двох протилежних образів — добра і зла. У І частині твору втілений конкретний програмний задум: вона «...розповідає про те, як у наше прекрасне мирне життя увірвалася страхітлива грізна сила — війна... Експозиція І частини розповідає про щасливе життя людей, упевнених у собі й у своєму майбутньому»,— писав митець.

Номер слайду 4

Сцена в балету «Ленінградська симфонія» на музику Сьомої симфонії Д. Шостаковича

Номер слайду 5

Дві теми мирного життя доповнюють одна одну, створюючи єдиний образ: у першій — розмашистій і сильній, підкреслене вольове начало, а у другій — м’яка наспівність, що уособлює образи рідної природи. Раптом у цю «музику тиші» проникає ледь чутний, але чіткий барабанний дріб, а на його тлі — простенька, ніби іграшкова мелодія. Але поступово вона розростається до гігантських розмірів, одинадцять варіацій теми нашестя виявляють її жахливу сутність. Здасться, ніщо не може зупинити цю залізну лавину. Але шлях їй заступає тема опору (видозмінена перша тема мирного життя), яка звучить наче вигук, сповнений гніву й мужності. Друга тема мирного життя перетворюється на тужливий реквієм за загиблими.«Музика тиші» і тужливий реквієм за загиблими (Сьома симфонія. І частина.)

Номер слайду 6

Дмитро Шостакович.  Сьома симфонія. І частина. (прослухати)Якими музичними засобами в симфонії показано образ ворожого нашестя? Прослідкуйте за розвитком теми нашестя. Що в ній залишається незмінним, а що змінюється?

Номер слайду 7

Б. Пророков «Це не повинно повторитися!»Жахливі події та наслідки Другої світової війни відтворені майже всіма видами мистецтва. Так, художник Б. Пророков створив серію картин під назвою «Це не повинно повторитися», у якій висвітлив тему війни, атомного бомбардування японських міст Хіросіми і Нагасакі та закликав до збереження миру на землі.

Номер слайду 8

Б. Пророков. «Біля Бабиного Яру»«Хіросіма»

Номер слайду 9

Леонід Грабовський Симфонічні фрески.  «Це не повинно повторитися!»За мотивами цих картин український композитор Леонід Грабовський створив у 1961 році монументальний твір «Симфонічні фрески». За формою цей твір є сюїтою, що складається із семи невеликих частин. Кожна (крім першої) має програмну назву, пов’язану з певним малюнком художника: «Авторська передмова», «Тривога», «Наліт», «У руїнах», «Мати», «Хіросіма» та «Прокльон катам». Образ кожної «фрески» розкривається оригінальними музичними засобами, притаманними типу мислення композитора-авангардиста. Своїм твором митець закликає: «Ні війні! Це не повинно повторитися!»

Номер слайду 10

«Балада про мальви» Володимир Івасюк. Воєнна тематика поширена й у творчості українських композиторів-піснярів. Незгасний біль матерів, діти яких не повернулися з війни, виражений у трагічній «Баладі про мальви» Володимира Івасюка.

Номер слайду 11

Заснули мальви біля хати,Їх місяць вийшов колихати.І тільки мати не засне,Мати не засне,—Жде вона мене. Приспів: О, мамо рідна, ти мене не жди. Мені в наш дім ніколи не прийти. З мойого серця мальва пророслаІ кров'ю зацвіла. Не плач, не плач, бо ти вже не одна,Багато мальв насіяла війна. Вони шепочуть для тебе восени:«Засни, засни, засни, засни...»БАЛАДА ПРО МАЛЬВИВірші Богдана Гури Музика Володимира Івасюка. У матерів є любі діти, А у моєї — тільки квіти. Самотні квіти під вікном,Квіти під вікном Заснули вже давно. Приспів. Як сонце зійде — вийди на поріг,І люди схиляться тобі до ніг. Пройдися полем — мальвибуйних лук. Торкнуться твоїх рук. Життя — як пісня, що не віддзвенить. Я в мальві знов для тебе буду жить. Якщо ж я ласку не встигла принести —Прости, прости, прости, прости.

Номер слайду 12

Запитання та завдання* Чим схожі твори Д. Шостаковича і Л. Грабовського?* До чого закликають нас митці?* Чому, на вашу думку, обидва твори можна назвати «симфонічними фресками»?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ермакова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
3409
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку