План-копспект до уроку з музичного мистецтва у 5 класі. Урок 5 «Як «рухається» музика?» (за підручником Кондратова)

Про матеріал
Тема. Як «рухається» музика? Мета: - Ознайомити учнів з поняттями «темп» та «ритм» як засобами музичної виразності, ознайомитися з творчістю композиторів Й. Баха та Дж.Россіні на прикладах їхніх музичних шедеврів. - Розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні темпи та визначати їх у музичних творах, вміння учнів виконувати ритмічні завдання та записувати ритмічний малюнок пісні відповідними тривалостями нот. - Виховувати інтерес до музичних шедеврів зарубіжної музики.
Перегляд файлу

Урок №5

Тема. Як «рухається» музика?

Мета:

  • Ознайомити учнів з поняттями «темп» та «ритм» як засобами музичної виразності, ознайомитися з творчістю композиторів Й. Баха та Дж.Россіні на прикладах їхніх музичних шедеврів.
  • Розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні темпи та визначати їх у музичних творах, вміння учнів виконувати ритмічні завдання та записувати ритмічний малюнок пісні відповідними тривалостями нот.
  • Виховувати інтерес до музичних шедеврів зарубіжної музики.

 

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Й.С. Бах. Концерт № 5 для фортепіано з оркестром фа-мінор (Ларго) – слухання.
  • Дж. Россіні. «Тарантела» – слухання.
  • «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича — виконання.
  • «Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва —розучування.

 

Обладнання: комп’ютер, наочний матеріал, портрети композиторів (Й. Баха, Дж. Россіні).

Основні поняття для засвоєння: «темп» та «ритм» як засоби музичної виразності.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

 

 

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

  1. copy-.pngМузичне вітання.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 

  • Розкажіть про засоби виразності музики: мелодію, лад, гармонію.
  • Назвіть музичний твір, який ми слухали на попередньому уроці.
  • Що ви знаєте про музичний твір дивертисмент?
  • Розкажіть про його автора.

 

  1. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ,

    Бесіда про засоби музичної виразності. «Скринька композитора».

Пригадайте, які засоби виразності ми розглядали на минулому уроці?

Зазирнімо в нашу чарівну скриньку!  У ній містяться такі засоби виразності, яких ви ще не знаєте.

  Музика може «рухатися» в різних темпах. Пригадайте, як рухаються різні види транспорту. Наприклад, машина, поїзд, літак, метро, велосипед, човен або корабель рухаються з різною швидкістю. Музика також має певну швидкість звучання.

  Із початку вісімнадцятого століття встановилося п’ять основних позначень темпу:

 дуже повільно — ларго (largo),                                           Робота зі схемою:

повільно — адажіо (adagio),

ходою (помірно) — анданте (andante),

швидко — алегро (allegro),

дуже швидко — престо (presto).

У сучасному музичному мистецтві їх значно більше.

 

  На мелодію твору завжди впливає ще один засіб виразності — ритм. Пригадайте музичні твори, які ви слухали в початковій школі. Ритмічний рисунок міг бути чітким та гострим, чеканним та маршовим, вальсовим та плавним.

 

Музичний словничок

Темп — це швидкість, з якою виконується музичний твір.

Темпи поділяються на повільні, помірні та швидкі.

Ритм це послідовне чергування і співвідношення тривалостей-звуків і пауз у музиці. Засобом вимірювання ритму є метр.

 

  • Виконання творчого завдання.

  Розгляньте малюнки. На них зображено рух води, який можна порівняти з темпом музики. Як ви гадаєте, до якого малюнка слід підібрати музику в швидкому темпі, до якого — в повільному, а до якого — в помірному? ( На малюнках можуть бути зображені різні картини, що пов’язані з водою: спокійне море, джерело, водоспад тощо).

 

 

  • Музичне сприймання.
  • Й .С.Бах.Концерт №5 для ф-но з оркестром фа-мінор (Ларго); Дж. Россіні.«Тарантела».

 

  • Знайомство з творчістю композитора:

Джоаккіно Антоніо Россіні — італійський композитор XIX століття, віолончеліст автор духовної та камерної музики, 39 опер. Серед них були різні види опери — комічна  «серйозна». Ім'я Россіні носить консерваторія в його рідному місті Пезаро, створена згідно з його заповітом.

 

  • Музичний словничок

Тарантела (італ. Tarantella) — один із найвідоміших італійських народних танців, поширений на півдні країни. Виконують його в парах, швидко і бадьоро.

Цікава історія виникнення назви танцю. За легендою, у XV-XVI століттях в Італії його вважали єдиним засобом порятунку від укусу отруйного павука тарантула. Танцювали швидко, підстрибуючи, виконуючи активні рухи.

 

  •  Аналіз музичних творів.
  • Розкажіть про засоби музичної виразності обох творів.
  • Які інструменти виконували основну мелодію у кожному творі?
  • Охарактеризуйте швидкість мелодії у кожному творі, скориставшись запропонованим рядом слів: спокійна, рухлива, стрімка, стримана, дуже швидка, помірна, повільна.
  • Які з них найбільше відповідають першому твору, а які — другому?
  • Які танцювальні рухи, на вашу думку, можна виконувати під музику Дж.Россіні? А які — під музику Й. Баха?
  • Який настрій викликала у вас музика кожного твору? Опишіть картини, які виникли у вашій уяві.

 

  • Виконання творчого завдання «Утворіть ритм».

Розгляньте уважно графічне зображення ритмічного рисунка. Відтворіть його, плескаючи в долоні: спочатку повільно, тоді — помірно і нарешті — швидко та дуже швидко.  І І П І П П П І

 

 

 

  1. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
  1. Розспівка №1

 

 

002.png

image015.jpg

  1. Розспівка №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Виконання пісні. «Все це потрібно мені». Слова та муз. А. Житкевича.

Виконання пісні під фонограму. Конкурс на найкраще виконання пісні. Учні виконують її «ланцюжком».

 

 

 

 

 

 

 

 

173440_html_m5a4280.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Розучування пісні. «Наша шкільна країна». Муз. Ю . Чичкова, сл. К . Ібряєва.

Прослуховування пісні, усвідомлення її змісту та характеру. Розучування першого куплету, виконання пісні за фразами, робота над ритмічним рисунком твору. Проплескування ритмічного рисунку. Виконання першого куплету пісні та приспіву під акомпанемент інструмента. Виконання пісні з солістом (куплет) та хором (приспів).

 

moya_mishel_mezhdu_nami_rington_53429_3.jpg

 

  1. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
    • Пригадайте, яку роль виконує ритм у музиці. Яким він буває?
    • Які темпи музики ви знаєте? Назвіть ті, що запам’ятались.
    • Придумайте ритмічні рисунки до вальсу, польки, тарантели, а також до репу і рок-н-ролу. Простукайте їх.

 

  • Домашнє завдання.

  Знайдіть фотоілюстрації танців у різних темпах. Придумайте танець в улюбленому темпі, але з різними ритмічними рисунками. Заспівайте своїм батькам пісні, які вивчали на уроках.

 

 

  • Музичне прощання.

003.gif

1

 

docx
Додано
28 вересня 2019
Переглядів
3631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку