Урок №5
Тема. Як «рухається» музика?
Мета:
Твори, що вивчаються на уроці:
Обладнання: комп’ютер, наочний матеріал, портрети композиторів (Й. Баха, Дж. Россіні).
Основні поняття для засвоєння: «темп» та «ритм» як засоби музичної виразності.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Хід уроку
Бесіда про засоби музичної виразності. «Скринька композитора».
Пригадайте, які засоби виразності ми розглядали на минулому уроці?
Зазирнімо в нашу чарівну скриньку! У ній містяться такі засоби виразності, яких ви ще не знаєте.
Музика може «рухатися» в різних темпах. Пригадайте, як рухаються різні види транспорту. Наприклад, машина, поїзд, літак, метро, велосипед, човен або корабель рухаються з різною швидкістю. Музика також має певну швидкість звучання.
Із початку вісімнадцятого століття встановилося п’ять основних позначень темпу:
дуже повільно — ларго (largo), Робота зі схемою:
повільно — адажіо (adagio),
ходою (помірно) — анданте (andante),
швидко — алегро (allegro),
дуже швидко — престо (presto).
У сучасному музичному мистецтві їх значно більше.
На мелодію твору завжди впливає ще один засіб виразності — ритм. Пригадайте музичні твори, які ви слухали в початковій школі. Ритмічний рисунок міг бути чітким та гострим, чеканним та маршовим, вальсовим та плавним.
Музичний словничок
Темп — це швидкість, з якою виконується музичний твір.
Темпи поділяються на повільні, помірні та швидкі.
Ритм — це послідовне чергування і співвідношення тривалостей-звуків і пауз у музиці. Засобом вимірювання ритму є метр.
Розгляньте малюнки. На них зображено рух води, який можна порівняти з темпом музики. Як ви гадаєте, до якого малюнка слід підібрати музику в швидкому темпі, до якого — в повільному, а до якого — в помірному? ( На малюнках можуть бути зображені різні картини, що пов’язані з водою: спокійне море, джерело, водоспад тощо).
Джоаккіно Антоніо Россіні — італійський композитор XIX століття, віолончеліст автор духовної та камерної музики, 39 опер. Серед них були різні види опери — комічна «серйозна». Ім'я Россіні носить консерваторія в його рідному місті Пезаро, створена згідно з його заповітом.
Тарантела (італ. Tarantella) — один із найвідоміших італійських народних танців, поширений на півдні країни. Виконують його в парах, швидко і бадьоро.
Цікава історія виникнення назви танцю. За легендою, у XV-XVI століттях в Італії його вважали єдиним засобом порятунку від укусу отруйного павука тарантула. Танцювали швидко, підстрибуючи, виконуючи активні рухи.
Розгляньте уважно графічне зображення ритмічного рисунка. Відтворіть його, плескаючи в долоні: спочатку повільно, тоді — помірно і нарешті — швидко та дуже швидко. І І П І П П П І
Виконання пісні під фонограму. Конкурс на найкраще виконання пісні. Учні виконують її «ланцюжком».
Прослуховування пісні, усвідомлення її змісту та характеру. Розучування першого куплету, виконання пісні за фразами, робота над ритмічним рисунком твору. Проплескування ритмічного рисунку. Виконання першого куплету пісні та приспіву під акомпанемент інструмента. Виконання пісні з солістом (куплет) та хором (приспів).
Знайдіть фотоілюстрації танців у різних темпах. Придумайте танець в улюбленому темпі, але з різними ритмічними рисунками. Заспівайте своїм батькам пісні, які вивчали на уроках.
1