Тема: Вокальна музика (продовження)
Мета: ознайомити учнів із поняттями «діапазон», «групи людських голосів», з особливостями людського голосу; навчати учнів виражати власне емоційно – естетичне ставлення до музичних та літературних образів;
Розвивальна: розвивати образно – асоціативне мислення учнів;
Виховна: прищеплювати учням пошану до музичної спадщини, бережливе ставлення до творів мистецтва; стимулювати прагнення до самовдосконалення.
Музичний матеріал: Ф.Шуберт «Ave Maria»; А. Кос – Анатольський «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»; Ж.Бізе Арія Тореадора з опери «Кармен»; І.Карабиць «Пісня на добро».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Ф.Шуберта, А.Кос–Анатольського, Ж.Бізе,, А. Солов’яненка; репродукція картини Рафаеля Санті «Сікстинська мадонна».
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід І.Карабиць «Пісня на добро»
1. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. Мотивація навчальної діяльності
Століттями складалися пісні -
Пісні народні - жартівливі і серйозні,
Вони єднали в мирі й на війні,
Звучали на весіллі і в поході.
Що ж сталося? Чому в наш час не так?
Невже нам жити важче, Аніж предкам?
Чому ж пісні сьогодні в селах не звучать
Про козаків, про чорнобривці, чорну редьку?
Згадаємо ж давайте у цю мить,
Що українці - це народ співучий -
Ніщо не може нашу пісню зупинить,
Наповним піснею наш край квітучий!
СЕРЖ 2012
3.Розспівування
4. Вокально-хорова робота
Продовження розучування пісні А.Карабиця «Пісня на добро»
5. Основна частина
Любов до музики, зокрема до пісні, ріднить багатьох людей у різних країнах. По телебаченню ми можемо бачити різні конкурси, шоу, концерти, де кожний учасник має вразити слухачів або журі своїм неповторним голосом. Чим же вражають нас співаки? Чому одним ми віддаємо свої симпатії, а іншим – ні? Спробуємо у цьому розібратися.
Давайте згадаємо, що таке вокальна музика? Які жанри вокальної музики ви знаєте? Які існують види людських голосів? Що таке тембр?
Кожен людський голос має не тільки специфічне забарвлення, що називають тембром, але і певний діапазон голосу.
Робота з поняттями
Діапазон – відстань між найвищим і найнижчим звуками, які можуть відтворити голос або музичний інструмент
Найбільший діапазон має орган, оскільки він містить діапазони решти музичних інструментів. Розгляньте таблицю, яка допоможе вам дізнатися, на які групи поділяються людські голоси (підручник с. 87)
Споглядання репродукцій творів мистецтва
(Демонстрація репродукції картини Рафаеля Санті «Сікстинська мадонна»). Вдивляючись у картину, спробуймо уявити почуття, що охоплювали автора під час створення образу Богоматері, а також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ.
- Якою постає у вашій уяві ця музика?
- Чи може вона бути жвавою, танцювальною або рішучим маршем?
Франц Шуберт - видатний австрійський композитор, сучасник Людвіга ван Бетховена. Основні риси характеру композитора (життєрадісність, доброта і скромність) відтворилися в його музиці простими, світлими і щирими почуттями. Висвітлення найрізноманітніших людських переживань є головним мотивом творчості Шуберта.
Пісня Франца Шуберта «Ave Maria» («Вітаю тебе, Маріє») – це привітання архангела Гавриїла Діві Марії під час Благовіщення, сповнена великої внутрішньої сили, є звеличенням материнської доброти та любові. Прослухайте вокальний твір Ф.Шуберта «Ave Maria» у виконанні видатної співачки Марії Каллас. Звернімо увагу на ніжне та водночас урочисто – схвильоване звучання мелодії.
Слухання музики
Охарактеризуйте тембр голосу співачки, використовуючи наведені слова.
- М’який; Дзвінкий; Прозорий; Різкий; Грубий; Оксамитовий; Сиплий.
- Якими засобами музичної виразності відображено образ Марії?
- Яким є роль супроводу в пісні «Ave Maria»? Чи може він бути іншим (наприклад, складним, акордовим)?
У творчому доробку видатного українського композитора і педагога минулого століття Анатолія Кос – Анатольського багато талановитих обробок українських народних пісень. Особливу увагу привертають до себе пісні композитора – різноманітні за змістом та характером і надзвичайно мелодійні, що тісно пов’язані з українським (особливо західноукраїнським) фольклором.
Сьогодні ми послухаємо українську пісню в обробці А.Кос – Анатольського «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» у виконанні видатного українського співака Анатолія Солов’яненка. Послухайте фрагмент пісні та дайте відповідь на запитання.
- Як можна охарактеризувати голос співака?
Слухання пісні в обробці А.Кос – Анатольського «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»
І наприкінці нашого знайомства з голосами послухайте арію Тореадора з опери «Кармен» Ж.Бізе у виконанні російського співака Дмитра Хворостовського.
- Схарактеризуйте особливості голосу співака
Слухання арії Тореадора з опери Ж.Бізе «Кармен»
- Чи доречно було б доручити виконання арії Тореадора співакові А.Солов’яненку?
5. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
- Що таке діапазон?
- Які типи голосів ви знаєте?
- Назвіть прізвища відомих виконавців, які ви запам’ятали.
6. Домашнє завдання
Підготувати комп’ютерну презентацію про видатних співаків – зірок оперного співу.