НАРОДНА МУЗИКА
ТЕМА: ДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ОСІННІ ОБРЯДИ.
МЕТА: Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень, ознайомити з жанром кантата та її жанровими особливостями, продовжувати знайомство з творчістю М. Лисенка. Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та музичного твору. Виховувати інтерес до української класичної музики та любов до календарних народних пісень.
ТИП УРОКУ: комбінований, урок заглиблення в тему.
ОБЛАДНАННЯ: музичний інструмент, комп’ютер, екран, проектор, ілюстрації до музичного твору, пісні, презентація.
Основні поняття для засвоєння: кантата, відеоматеріали, жниварські, зажинкові, обжинкові пісні.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
І. Вхід до класу під музичний супровід.
ІІ. Організаційний момент.
Добрий день, вам діти, я вітаю вас!
Добрий день, учитель, здрастуй любий клас!
Душа України – у пісні,
Бо лине вона крізь століття,
Збирає думки і молитви,
Несе до нових поколінь їх.
Діти, скажіть мені, з яким ви настроєм прийшли до школи? (в-ді учнів)
Перед вами на дошці зображений нотний стан. Скажіть мені, будь ласка, чого на ньому не вистачає? (ноток)
У вас на партах лежать нотки, давайте ми їх розмістимо на нотному стані на тій лінійці, яка відповідає вашому настрою.
Добре. А тепер нагадаємо про що ми розмовляли на попередньому уроці. А для цього ми пограємо у гру «М’яч з термінами»
Робота з таблицею-календарем
Пора року |
Вид календарно-обрядової пісні |
|
Назва пісні |
Весна |
Веснянки |
«Вийшли в поле косарі» |
|
«Подоляночка» |
|||
Літо |
Купальські |
«Добрий вечір тобі, пане господарю» |
|
Осінь |
Жниварські |
«Вийди, вийди, Іванку!» |
|
«Чи не той то Омелько» |
|||
Зима |
Колядки та щедрівки |
«Ой на горі та женці жнуть» |
|
«Ой на Івана, ой на Купала» |
Молодці діти, сьогодні ми з вами продовжуємо розділ «Народної музики», а тема нашого уроку торкнеться саме жниварських пісень: «ДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ОСІННІ ОБРЯДИ».
Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем . Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.
Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. Їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:
Ой ниво, наша ниво,
Верни нам нашу силу!
Ми на тобі жили,
Силоньку положили.
За офіційним календарем у нашій країні 16 листопада відзначають День працівника сільського господарства. На якому вітають і преміюють кращих працівників сільського господарства. До цього часу селяни повинні закінчити збирання усіх польових культур.
Жниварські пісні поділяються на три види:
У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процессом зажинання першого снопа.(відео)
У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці, їх виконували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.(відео)
Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.
Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них обрядовий вінок і співали:
Котився віночок по полю,
Просився у женчиків додому;
— Візьміть мене, женчики, з собою
Та занесіть мене до господаря в стодолу,
Бо я вже в чистім полі набувся,
Буйного вітрику начувся,
Од ясного сонечка нагрівся,
А дрібного дощику напився.
Я бачу, що ви хочете відпочити, давайте ми з вами проведемо невеличку розминку.
Наші діти восени старшим помагали
Урожай разом із ними старанно збирали.
Так червоні помідори зривали на грядках,
Так зелені огірочки малята зривали,
Так із гілки ароматні груші діставали.
Так картоплю на городах старанно копали,
Так ми яблучка рум’яні з гілочок трусили,
Так з городу гарбузи важкенькі носили.
А зараз ми з вами попробуємо розіграти пісню в ролях. Ми розділимося на дві групи: актори та музиканти.
Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.
Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні; в цій групі обов’язково повинен бути диригент.
Потім поміняйтеся ролями.
А зараз ми послухаємо кантату відомого вам композитора М. Лисенка «Радуйся ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»), українську народну пісню «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели. (нагадую правила слухання)
Два генії України — в одному творі. Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми:
козацтво та жнива.
Музичний словничок
Кантата (італ. cantata, від латинського слова canto — співаю— концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру,що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.
9. Аналіз музичного твору. Вправа «Мікрофон».
Вправа «Зберемо снопа»
Кожен з вас має колосок, давайте кожен відповідаючи на моє запитання, прикріплює його на дошку так, щоб утворився сніп.
Проект «Давні українські обряди».
План створення:
Об’єднайтеся у три групи:
Перша група «Дослідники» - відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.
Друга група «Музиканти» - проведіть опитування класу, своїх бабусь, матусь за темою «Мої улюблені осінні народні пісні».
Третя група «Художники» - придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте акуратно і приклейте.
ДОДАТОК 1
Пора року |
Вид календарно-обрядової пісні |
|
Назва пісні |
Весна |
Веснянки |
«Вийшли в поле косарі» |
|
«Подоляночка» |
|||
Літо |
Купальські |
«Добрий вечір тобі, пане господарю» |
|
Осінь |
Жниварські |
«Вийди, вийди, Іванку!» |
|
«Чи не той то Омелько» |
|||
Зима |
Колядки та щедрівки |
«Ой на горі та женці жнуть» |
|
«Ой на Івана, ой на Купала» |
Пора року |
Вид календарно-обрядової пісні |
|
Назва пісні |
Весна |
Веснянки |
«Вийшли в поле косарі» |
|
«Подоляночка» |
|||
Літо |
Купальські |
«Добрий вечір тобі, пане господарю» |
|
Осінь |
Жниварські |
«Вийди, вийди, Іванку!» |
|
«Чи не той то Омелько» |
|||
Зима |
Колядки та щедрівки |
«Ой на горі та женці жнуть» |
|
«Ой на Івана, ой на Купала» |
Пора року |
Вид календарно-обрядової пісні |
|
Назва пісні |
Весна |
Веснянки |
«Вийшли в поле косарі» |
|
«Подоляночка» |
|||
Літо |
Купальські |
«Добрий вечір тобі, пане господарю» |
|
Осінь |
Жниварські |
«Вийди, вийди, Іванку!» |
|
«Чи не той то Омелько» |
|||
Зима |
Колядки та щедрівки |
«Ой на горі та женці жнуть» |
|
«Ой на Івана, ой на Купала» |