ВІДДІЛ ОСВІТИ ЦИРКУНІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ Комунальний заклад Циркунівський ліцей
Циркунівської сільської ради Харківської області
Урок-подорож
«Музичний калейдоскоп» (5 клас) «Музика як вид мистецтва»
БІБІКОВА І.
Харків 2019
Автор: Бібікова І.В., вчитель музичного мистецтва, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Урок-подорож «Музичний калейдоскоп» - 5 клас.
У збірнику вміщено матеріали про «Музику як вид мистецтва». Робота розкриває особливість музики як звукового мистецтва, що відображає життя у музичних образів, взаємодію музики та інших видів мистецтва, підкреслює значення музики в житті людини.
ЗМІСТ
І. РЕКОМЕНДАЦІЇ
Музичне мистецтво є важливою частиною духовного життя людини. Завдяки своїй емоційній сутності музика здійснює потужний вплив на формування в учнів кращих моральний якостей, пробуджує жагу творчості, вчить жити за ідеалами краси і добра як вищих духовних цінностей.
Важливе значення набуває художньо-естетичне виховання учнів. Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження: сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології. Пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження в співі, інструментальному музикуванні, учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва.
Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, впливають на зростання в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори, знаходити в них особистісний сенс.
Головне в підсумковому уроці-подорожі створити емоційно-піднесену атмосферу, надихаючи учнів на творчість в особистісній і соціокультурній діяльності.
ІІ. ВСТУП
В даному уроці-подорожі акцентуємо увагу учнів на зв’язках музики з мистецтвом слова і візуальним мистецтвом, понятті синтезу мистецтв, що має сприяти розвитку асоціального мислення та поліхудожньому вихованню учнів, рівень готовності учнів до продовження пізнання музики.
Знання про музику та особливості музичної мови стануть доступними і необхідними для учнів лише тоді, коли вони включені в живий процес спостереження за музикою.
В умовах нетрадиційного, інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей, гнучке мислення.
Основною ідеєю уроку-подорожі є цілісний художньо-естетичний розвиток особистості на основі взаємодії різних видів мистецтва та координації знань, умінь та уявлень, набуття , якщо необхідне для формування у свідомості учнів поліхудожнього та полікультурного образу світу.
ІІІ. ОПИС УРОКУ-ПОДОРОЖІ
«Музичний калейдоскоп» по темі: «Музика як вид мистецтва».
Мета: Ознайомити учнів з особливостями музики як звукового мистецтва, що відображає життя у музичних образах. Показати взаємодію музики та інших видів мистецтва(літературою, живописом).
Ціль уроку: Розвивати мистецький кругозір учнів, предметні та міжпредметні компетентності. Виховувати в школярів патріотичні почуття, емоційно-ціннісне ставлення до мистецтва та дійсності, формувати потребу у творчому самовираженні.
Обладнання:
IV. ХІД УРОКУ
Вхід учнів у клас під музику Козацького маршу з українським укліном, маршируючи.
Вчитель: Дорогі друзі! Ми проведемо сьогодні підсумковий урок-подорож у «Музичний калейдоскоп». Привітаємо наших гостей, журі музичною розпівкою.
Звучить розпівка.
Вчитель: Дорогі діти! Ми відправляємося в далеку, незвичайну, музичну подорож, яка як чарівний калейдоскоп, перенесе нас в чарівні музичні країни! Що ми беремо з собою?
Діти: Ми беремо з собою карту та знання.
Вчитель: Так! Вірно. Ця карта – це чарівний музичний інструмент. Ми будемо прикрашати цю арфу музичними символами. Поділяємо клас на дві команди-гуртів.
Перший гурт має назву «Патріоти».
Другий гурт має назву «Веселка».
Кожний гурт має свою емблему.
Перший гурт «Патріоти» -емблему стяга України.
Другий гурт «Веселка»- кольорова квітонька.
Журі поставлять вам кольорові оцінки:
Червоний колір - високий бал
Синій колір- достатній бал.
Зелений колір-середній бал.
Вчитель: І Зупинка : «Музичне вітання »
1 гурт «Патріоти» - виконують пісню К.Бужинської «Україна-це ми»
2 гурт «Веселка» - виконують пісню О.Янушкевич «Веселкова».
Вчитель: Молодці! Журі, вам слово.
(Учні виставляють на карті свої оцінки.)
Вчитель: ІІ Зупинка«Тематична».
Діти! Сьогодні ми ознайомимося з музикою як видом мистецтва, звуковим мистецтвом, що відображає життя у музичних образах. Яві види мистецтва ви ще знаєте?
Учні:Ми знаємо 4 групи мистецтв:
Живопис, архітектура, скульптура, художня фотографія, декоративно-прикладне мистецтво.
Театр, танець(хореографія), цирк.
Кінематограф , телебачення, відео.
Вчитель: Які музичні твори ви вважаєте музичними символами України?
Діти: Музичними символами України є Гімн України М.Вербицького та пісня «Реве та стогне Дніпр широкий» на вірші Т.Шевченка –це образ могутнього Дніпра.
М.Вербицький Т.Шевченко
(Діти виконують пісні.)
Вчитель: Подивіться на репродукцію картини Миколи Бураченка «Реве та стогне Дніпр широкий».
Діти: Ми бачимо 3 тематично близькі образи (поетичний, музичний, живописний) злилися в єдиний художній образ – образ України.
Вчитель: Журі, вам слово.
Журі виставляють оцінки.
Вчитель: ІІІ Зупинка «Витоки музики».
Вчитель: Як на вашу думку, виникла музика, музичні інструменти?
Діти: Музика виникла з імітації шумових звуків: шуму вітра, спів пташок, голосів звірів. Первинні люди відтворювали звуки природи за допомогою шумових інструментів, голосу, рухів рук, очеретової стеблини, морської мушлі, тяжива мисливського луку, камінців й паличок.
Вчитель: Що ви знаєте про давньогрецького співака Орфея?
Діти: Музика відігравала важливу роль у житті давніх греків. Вона звучала на святах, театральних виставах. Головним учасником їх був хор, спів якого пояснював події, що відбувалися на сцені. Мудрець Сократ говорив: «Кращий танцюрист- кращий воїн». Орфей-музичний співак, син музи Калліоті. Його називали солодкоголосим. Слухаючи його спів утихомирювалися тварини, вся природа підкорювалася чудовій музиці. Відгадайте, що за твір звучить?
Діти: Звучить музика Орфея «Кр.Ілюка» з опери «Орфей і Евредіка»
Вчитель:А який інструмент був головним в Давньому Єгипті?
Діти: У давньому Єгипті поважали арфу, її називали чарівною ці звуки зцілювали різні хвороби.
Звучить музика «Флейти Пана з органом»
Вчитель:А яку легенду ви знаєте про музичний інструмент флейту Пана?
Діти: За легендою бог лісів Пан зустрів прекрасну діву Сиринчу і закохався в неї. Вона бігла від нього і звернулася до Ріки., щоб вона її захистила. Та її перетворила в очерет. Сумний Пан вирізав з очерету сопілку і не розлучався з нею.
Вчитель: Молодці! Журі вам слово.
Журі ставить оцінки.
Вчитель: IV.Зупинка «Музичне сприймання».
Вчитель: Подивіться на ілюстрації картин, до якої музики вони належать на вашу думку?
а) Лунає музика «Місячне сяйво» - Клода Дебюссі.
Вчитель: Який грає інструмент? Який характер музики?
Учні: Грає інструмент арфа.
б) Лунає музика «Звучання флейти Пана з органом» - «Одинокий пастух» Джеймс Ласт.
в) Лунає М.Скорик «Мелодія»
Учні: Музика чарівна, лірична, співуча, мелодійна.
Вчитель: Молодці! Журі , вам слово.
Журі виставляє свої оцінки.
Вчитель: V Зупинка «Путівник по оркестру»
Вчитель: Музика- це мистецтво, яке існує тільки під час виконання. Якщо її не записати, вона може зникнути. Нотні записи старовини не збереглися, але збереглися музичні інструменти і їх зображення на давньогрецьких вазах та картинах.
Уважно прослухайте музичний твір. Хто його написав і яка його назва.
Звучить «Путівник по оркестру».
Діти: Цей твір називається «Путівник по оркестру». Його написав англійський композитор Бенджамін Бріттен. Це музика про музичні інструменти. Спочатку ясну, сувору мелодію виконує весь оркестр,а далі її виконують різні групи інструментів: дерев’яні духові, мідні духові, струнні, ударні. Далі звучить tutti(всі разом) і починаються варіації(змінення).
Вчитель: Яка це музика-вокальна чи інструментальна?
Діти: Це-інструментальна музика. Вона написана для популяризації симфонічної музики.
Вчитель: Журі! Вам слово.
Журі виставляє оцінки.
Вчитель:VI Зупинка « Вокально-хорова»
Вчитель: Продовжуємо вокальну роботу під піснею «Барви рідної землі» - музика О. Злотника. Ми присвячуємо цю зупинку українським традиціям.
Звучить пісня «Барви рідної землі».
Вчитель: А зараз пригадаємо козацькі пісні: «Гей, там на горі Січ іде» та «Ой на горі та й женці жнуть» з музичними інструментами: маршируючи з барабанами.
Вчитель: Що ви відчуваєте, коли маршируючи співаєте ці пісні?
Діти: Ми відчуваємо себе нащадками своїх предків, справжній духовний зв'язок з нашими хоробрими пращурами.
Вчитель: Журі! Вам слово.
Журі виставляє свої оцінки.
Вчитель: VIIЗупинка«Художньо-музична».
Вчитель: засобами мистецтва ми можемо відчувати та бачити красу навколишнього світу, любов до природи. Зараз пролунає музичний твір, хто його написав і що ви відчуваєте, коли чуєте його.
І які картини ви вибираєте по характеру звучання.
Звучить « Концерт для голосу з оркестром» Р. Гліера.
Діти: Звучить «Концерт для голосу з оркестром » композитора Р.Гліера.
Вчитель: А яка особливість цього твору?
Юрій ПРЯДКО. Живопис.
Діти: Мелодія цього твору виконується голосом без слів, яка називається вокалізом. Цей твір називається концертом – що означає «змагання», «злагодженість» між симфонічним оркестром і солюючим інструментом (голосом). Людський голос- найдавніший і найкращий «музичний інструмент».
Вчитель: Молодці! Журі, вам слово.
Журі виставляє оцінки.
Вчитель: VIIЗупинка «Літературно музична - «Осіння фантазія». Домашня робота.
Вчитель: За вікном – осінь, природа у золотому вбранні радує око. Здається, ніби різнокольорове листя закружляло в осінньому вальсі. Якою буде музика?
Вам було завдання створити «портрет Золотої осені» - композицію з різнокольорового листя і квітів. Пригадайте знайомі вірші про осінь.
Діти: Читають вірші про осінь.
Свій райдужний портрет» /К. Ібряєв
Таким прозорим і ясним, мов скло,
І полетить в небеснім верховинні
Ключ журавлів, шукаючи тепло… /В.Чикало/
І відерце готувала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Подивіться-все довкола
Стало різнокольоровим! /Н. Замрія/
Вчитель: Журі ставить оцінки за композиції та вірші.
Вчитель: IXЗупинка «Мова музики».
Вчитель: Щоб навчитися розуміти мову музики, треба відрізняти основні елементи , з яких вона складається. Так які ви знаєте основні елементи мови музики?
Діти: найважливішим елементом мови є мелодія - «душа музики». Також гармонія - співзвуччя. Динаміка - динамічні відтінки –передають всю красу музики. Виразність музики, її характер і настрій залежать від темпу – швидкості виконання твору.
Вчитель: Подивіться на репродукції картин Мікалоюса Чарльоніса.
Одна з картин називається «Анданте» («спокійно»),
а друга- «Алегро»(«швидко»).
Як картини передають свою назву?
Діти: «Анданте» - спокійні художні відтінки і музика.
«Алегро» - швидка музика і пориви вітру.
Вчитель: Журі виставляє оцінки.
Журі виставляє оцінки
Вчитель: XЗупинка «Узагальнення».
Вчитель: Діти! Музика- особливе (звукове) мистецтво, яке відображає життя в музичних образах, показує взаємодію музики та інших видів мистецтва(літературою, живописом).
Діти закінчуємо нашу подорож виконанням пісні Ю. Чічкова «Веселі нотки».
Журі виставляють оцінки.
Вчитель: Молодці! Ви дуже гарно співали, відповідали.
Давайте переглянемо нашу маршрутну карту. І оцінемо наші знання по кольору скрипічного ключа. Ви всі молодці!
Вихід учнів з класу під «Козацький марш».
V. ВИСНОВОК
Для уроків музичного мистецтва характерна особлива емоційна атмосфера, що є вкрай необхідною, адже музика – «мова почуттів». Вона хвилює, викликає в учнів відповідний настрій і переживання. Отримані враження посилюються під впливом вчителя, котрий передає свої почуття в словах, жестах, міміці. Концентруючи увагу учнів на звучанні музики та розвиваючи їхню уяву, він допомагає їм увійти у світ музичних образів, яскраво відчути їх виразність.
Музика, література та образотворче мистецтво мають різноманітні явні та внутрішні зв’язки між собою і розуміння одного з мистецтв допомагає глибше розуміти інші. А розуміння мови та змісту творів мистецтва як відображення навколишнього світу надає можливість кожній особистості сприймати цей світ у всій його багатоманітності, орієнтуватися та усвідомлювати своє місце в ньому.
Сприйняття, інтерпретація та зіставлення творів різних видів мистецтва сприятимуть розвиткові асоціативного мислення та поліхудожньому вихованню учнів, спонукатимуть учня до спроб відображення своїх вражень, почуттів та бачення навколишнього світу у власній творчій діяльності і цим збагачуватимуть його особистість.
VI. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ