Інтегрований урок з української мови і літературного читання (4 клас)
Підготовила: вчитель першої категорії Богдан Інесса Іонівна,
Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 123 Харківської міської ради Харківської області.
Тема: Д. Павличко «Весна». Розвиток зв’язного мовлення. Опис ластівки.
Мета:
Формувати навички художнього опису пташки, грамотно оформляти запис тексту у зошитах;
Хід уроку
І. Ранкове коло
Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Ми щиро раді вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— Щоб відповісти на питання відгадайте загадку:
Тане сніжок, оживає лужок,
День прибуває. Коли це буває? (Навесні).
Весна – прекрасна пора року. Її неповторну красу зображають у своїх картинах художники, описують письменники і поети. Створено багато пісень про Весну. Наша подорож до Весни.
Робота в парі.
Весняний, сонячний, теплий - ___________________.
Яскраве, ніжне, кругле, жовтогаряче - ____________ .
Поетична хвилинка
- А чи знаєте ви вірші про весну? Можете розповісти?
* Учні класу розповідають вірші с.146 А. Мястківський «Вечір дихає весною», Богдан –Ігор Антонович «Весна – неначе карусель».
шибка - віконне скло
чоло (лоб)
крізь (через)
видалось (показалося)
-Чому мати співає золоті пісні? (пісні про весну – сонячну, яскраву, сліпучу)
-Чому автор порівнює мамину руку з весняним сонцем? (Мамина рука наче промінь сонечка – тепла, лагідна)
-З якою інтонацією потрібно читати вірш? (радісною)
- Весна дуже зрадіє, якщо наші діти скажуть про неї добрі слова.
Самостійно готуємося до виразного читання.
Конкурс на кращого читця.
-Яка головна думка цього вірша? (Прийшла весна, принесла тепло, світло )
Нарешті, прийшла весна з теплом та світлом і зігріла нас усіх.
ІІІ. Актуалізація знань про зимуючих пташок
-Відгадайте загадку. Хто це такі?
Загадка
Прилетіли гості.
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати ( Пташки)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
Та у лісі в холодку
Все кує: Ку-ку! Ку-ку! (Зозуля)
Весною з півдня прилітає,
На гілці хатку обживає.
Славиться кращим співаком.
Люди звуть його …(Шпаком.)
- Відгадайте загадку та скажіть про яку пташку ми складемо текст – опис?
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
— А тепер, діти, скажіть, за якими ознаками ми можемо впізнати цю пташку. - Що вам ще відомо про ластівку?
(Діти розповідають про ластівку)
6. Підготовка до опису
- Ластівка хоче, щоб ви ближче з нею познайомилися
- Що ви можете взагалі сказати про ластівку, які яскраві слова використати?
(Ластівка — невеличка, трудівниця, знищує комах, тулиться ближче до житла людей).
- Які прикметники треба підібрати, щоб описати ластівку? Яке у неї пір'ячко?
(Темно-синє та біле). Який у неї хвостик? (Роздвоєний хвіст). А дзьобик? (Маленький, гострий дзьобик). А лапки? (Маленькі).
- А хто з вас чув, як вона співає? Ось послухайте, будь ласка. (Звучить грамзапис голосу ластівки).
- Тепер попрацюємо в парах і дізнаємося, яких слів не вистачає в тексті.
- Доберіть їх, будь ласка, щоб ми могли більше дізнатися про цю дивовижну пташку.
8. Робота в парі
Цю пташку зустрінеш і в ..., і в .... Голівка в ластівки …, з …, … дзьобом, а очі …, ... Пір’я в неї двокольорове, лапки …. На животикові та на внутрішній частині крил …, а на голівці та по краях крил … - …, блискуче. На груді ластівки мають …, яку носять гордо, наче орден. Вона … та … планує в повітрі, хапає на льоту … мошок.
Слова для довідок: місті, село, темна, невеликим, гострим, чорні, блискучі, маленькі, воно біле, чорно-синє, чорну плямку, легко, елегантно, різних.
7. Зразок опису ластівки читає учитель
— А тепер послухайте уважно, я хочу прочитати вам опис ластівки. А ви потім скажете, чи викликала розповідь у нас якісь почуття?
ЛАСТІВКА
Питання:
-Які почуття викликав опис ластівки?
-Ластівка, яка це пташка?
-Який в неї окрас пір’ячка?
-Кого нагадує пташка в польоті?
-Яка голівка, дзьоб, очі?
-Який в неї хвіст?
-Що за прикраса на шиї?
-Що підбирає ластівка до білого животика, коли летить?
-Що робить вона у повітрі?
-Кого годує ластівка?
ПЛАН
Читаємо та відповідаємо на питання.
9. Запис у зошитах. Індивідуальна допомога учням
10. Підсумок
Рефлексія
- Ви великі молодці! Відповідайте.
- Що сподобалося?
- Що було важко?
- Що було приємно?
- Що цікавого дізналися, коли ми подорожували?
- Що навчилися робити?
- Дякую! Урок закінчено.
Додаток 1.
Весняний, сонячний, теплий - ___________________.
Яскраве, ніжне, кругле, жовтогаряче - ____________ .
Цю пташку зустрінеш і в _________, і в ________. Голівка в ластівки ____________ з ______________, ____________ дзьобом, а очі ___________, ______________. Пір’я в неї двокольорове, лапки _______________. На животикові та на внутрішній частині крил _____________, а на голівці та по краях крил ______________ - _____________, блискуче. На груді ластівки мають ___________, яку носять гордо, наче орден. Вона ____________ та _____________ планує в повітрі, хапає на льоту ________________ мошок.
Слова для довідок: місті, село, темна, невеликим, гострим, чорні, блискучі, маленькі, воно біле, чорно-синє, чорну плямку, легко, елегантно, різних.
ПЛАН
1. Гарний птах
2. Цікавий чепурний окрас пір’я.
3.Голівка, дзьоб, очі, шия.
4.Ластівка підбирає лапки в польоті та збирає мошок.
Додаток 2.
1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі. Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.
1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі. Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.
1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі. Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.
1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі. Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.