План-коспект інтегрованого уроку. Богдан Інесси Іонівни-вчителя початкових класів Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 123

Про матеріал
Інтегрований урок з української мови та читання має мету розвитку зв'язного мовлення учнів та формування вміння розуміти і аналізувати тексти, а також розвитку емоційно-образного сприйняття. Урок буде проведений з використанням методів активізації мислення та співпраці.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови і літературного читання (4 клас) 

Підготовила: вчитель першої категорії Богдан Інесса Іонівна,

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 123 Харківської міської ради Харківської області.
Тема: Д. Павличко «Весна». Розвиток зв’язного мовлення. Опис ластівки.
Мета:
Формувати навички художнього опису пташки, грамотно оформляти запис тексту у зошитах;

  • з’ясувати значення слів, які не зрозумілі,
  • розширити своє уявлення про ластівку за допомогою тексту – опису;
  • розвивати мовленнєві уміння;
  • описати пташку за планом;
  •  зачитати текст-опис про пташку;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи, зокрема, до птахів.
    Обладнання: презентація до уроку, грамзапис з голосом ластівки, індивідуальні картки-завдання, запис на дошці.


                                                              Хід уроку
І.  Ранкове коло

Вже пролунав для нас дзвінок,                                          

який покликав на урок.

Ми щиро раді вас вітати,

здоров’я й щастя побажати.

І працювати будем гарно,

щоб наш урок пройшов не марно.

Почути хочемо в кінці.

що всі ми просто молодці!

  • Розповідаємо, яка пора року настала?
  • Який настрій весна принесла? (по одному реченню)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Тема нашого уроку П. Павличко «Весна». Розвиток мовлення. Опис пташки.
  • Виразно читати вірші про весну, в тому числі напам’ять.
  • З’ясувати значення слів, які не зрозумілі.
  • Розширити своє уявлення про пташку за допомогою тексту – опису.
  • Описати пташку за планом.
  •  Зачитати текст-опис про пташку.
  1. Вступна бесіда
    - Починаємо нашу подорож в яку пору року?

— Щоб відповісти на питання відгадайте загадку:

Тане сніжок, оживає лужок,

День прибуває. Коли це буває?  (Навесні).
Весна – прекрасна пора року. Її неповторну красу зображають у своїх картинах художники, описують письменники і поети. Створено багато пісень про Весну. Наша подорож до Весни.

Робота в парі.

  1. Складання словничка на тему «Весна»
  • Давайте з вами складемо словничок за темою «Весна», щоб потрапити у гості.
  • Тому, відгадайте слово до якого дібрано прикметники.

Весняний, сонячний, теплий - ___________________.

Яскраве, ніжне, кругле, жовтогаряче - ____________ .

  • Нарешті ми потрапили до Весни в гості.

Поетична хвилинка

- А чи знаєте ви вірші про весну? Можете розповісти?

* Учні класу розповідають вірші с.146 А. Мястківський «Вечір дихає весною», Богдан –Ігор Антонович «Весна – неначе карусель».

  • А тепер послухайте, будь ласка, вірш «Весна» Петра Павличко.(Відео)
  • Які слова не зрозумілі?

шибка - віконне скло

чоло (лоб)

крізь (через)

видалось (показалося)

-Чому мати співає золоті пісні? (пісні про весну – сонячну, яскраву, сліпучу)

-Чому автор порівнює мамину руку з весняним сонцем? (Мамина рука наче промінь сонечка – тепла, лагідна)

 -З якою інтонацією потрібно читати вірш? (радісною)

- Весна дуже зрадіє, якщо наші діти скажуть про неї добрі слова.

Самостійно готуємося до виразного читання.

Конкурс на кращого читця.

-Яка головна думка цього вірша? (Прийшла весна, принесла тепло, світло )

Нарешті, прийшла весна з теплом та світлом і зігріла нас усіх.

  • А хто це до нас прилетів?

ІІІ. Актуалізація знань про зимуючих пташок

-Відгадайте загадку. Хто це такі?

Загадка

       Прилетіли гості.

        Сіли на помості,

        Без сокири, без лопати

        Поробили собі хати ( Пташки)

  • Яка ж весна без пташок?
  • Коли прилітають птахи із вирію? (із теплих країв)
    Птахи — наші друзі. Чому? Яку користь приносять вони?
    Правильно. Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. Наприклад, розкажіть, що ви знаєте про синичку?
  • Яку користь приносить шпак?
  • А ластівка скільки поїдає комах?
    (Синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак — тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до мільйона комах).
    Ось чому треба бережно ставитися до пташок.
    А скільки казок, загадок, віршів і навіть картин та музичних творів присвячено їм!
    3. Відгадування загадок для актуалізації чуттєвого досвіду, уяви дітей.
    — Діти, скажіть, будь ласка, може хто з вас знає загадки про перелітних птахів?

          Хто гнізда свого не має,

          Яйця іншим підкладає,

          Та у лісі в холодку

          Все кує: Ку-ку! Ку-ку! (Зозуля)

  •  

          Весною з півдня прилітає,

          На гілці хатку обживає.

          Славиться кращим співаком.

       Люди звуть його …(Шпаком.)  
      - Відгадайте загадку та скажіть про яку пташку ми складемо текст –  опис?

       Швидко скрізь цей птах літає,

       Безліч мушок поїдає,

       За вікном гніздо будує,

       Тільки в нас він не зимує. (Ластівка) 
— А тепер, діти, скажіть, за якими ознаками ми можемо впізнати цю пташку. -  Що вам ще відомо про ластівку?
(Діти розповідають про ластівку)

  • Ось які птахи нам зустрілися в нашій подорожі.


6. Підготовка до опису

- Ластівка хоче, щоб ви ближче з нею познайомилися
- Що ви можете взагалі сказати про ластівку, які яскраві слова використати?
(Ластівка — невеличка, трудівниця, знищує комах, тулиться ближче до житла людей).
- Які прикметники треба підібрати, щоб описати ластівку? Яке у неї пір'ячко?
(Темно-синє та біле). Який у неї хвостик? (Роздвоєний хвіст). А дзьобик? (Маленький, гострий дзьобик). А лапки? (Маленькі).
- А хто з вас чув, як вона співає? Ось послухайте, будь ласка. (Звучить грамзапис голосу ластівки).

- Тепер попрацюємо в парах і дізнаємося, яких слів не вистачає в тексті.

- Доберіть їх, будь ласка, щоб ми могли більше дізнатися про цю дивовижну пташку.

8. Робота в парі
Цю пташку зустрінеш і в ..., і в ....  Голівка в ластівки …, з …, … дзьобом, а очі …, ... Пір’я в неї двокольорове, лапки …. На животикові та на внутрішній частині крил …, а на голівці та по краях крил … - …, блискуче. На груді ластівки мають …, яку носять гордо, наче орден.  Вона … та … планує в повітрі, хапає на льоту … мошок.
Слова для довідок: місті, село, темна, невеликим, гострим, чорні, блискучі, маленькі, воно біле, чорно-синє, чорну плямку, легко, елегантно,  різних.

7. Зразок опису ластівки читає учитель
— А тепер послухайте уважно, я хочу прочитати вам опис ластівки. А ви потім скажете, чи викликала розповідь у нас якісь почуття?
                                                                ЛАСТІВКА

  1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.

Питання:

-Які почуття викликав опис ластівки? 

-Ластівка, яка це пташка?

-Який в неї окрас пір’ячка?

-Кого нагадує пташка в польоті?

-Яка голівка, дзьоб, очі?

-Який в неї хвіст?

-Що за прикраса на шиї?

-Що підбирає ластівка до білого животика, коли летить?

-Що робить вона у повітрі?

-Кого годує ластівка?

ПЛАН

  1. Гарний птах
  2. Цікавий чепурний окрас пір’я.
  3. Голівка, дзьоб, очі, шия.
  4. Ластівка підбирає лапки в польоті та збирає мошок.

Читаємо та відповідаємо на питання.

 

  • Давайте розповімо про ластівку, а в цьому допоможе нам план.
  • Розповідаємо першу частину… другу частину… третю частину… четверту частину…
  • Читаємо текст і за допомогою плану пишемо у зошитах.

 
9. Запис у зошитах. Індивідуальна допомога учням
10. Підсумок

  • Що цікавого ми дізналися про ластівку, давайте прочитаємо.
    Читання описів дітьми індивідуально.
  1. Вправа «Квітка Побажань»
  • Ось і добігає кінця наш урок. Ви славно попрацювали! Ми завершуємо нашу подорож. Весна радіє своїм світом, теплом і дарує їх вам, пташкам, всій природі навколо.
  • Зараз знайдіть на своїх партах маленькі пелюстки. Давайте з вами залишимо на чарівній галявині свою весняну квітку і дамо їй назву Квітка Бажань. На кожній пелюстці напишіть своє побажання людям, які прийдуть на галявину після нас. Ми посадимо цю квітку на нашій галявині і нехай проростає і здійсняться всі ваші побажання.

    

Рефлексія

- Ви великі молодці! Відповідайте.

- Що сподобалося?

- Що було важко?

- Що було приємно?

- Що цікавого дізналися, коли ми подорожували?

- Що навчилися робити?                                                          
- Дякую! Урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

  1. Відгадайте слово до якого дібрано прикметники.

Весняний, сонячний, теплий - ___________________.

Яскраве, ніжне, кругле, жовтогаряче - ____________ .

  1. Вставте пропущені слова, підходящі за змістом.

Цю пташку зустрінеш і в _________, і в ________.  Голівка в ластівки ____________ з ______________, ____________ дзьобом, а очі ___________, ______________. Пір’я в неї двокольорове, лапки _______________. На животикові та на внутрішній частині крил _____________, а на голівці та по краях крил ______________ - _____________, блискуче. На груді ластівки мають ___________, яку носять гордо, наче орден.  Вона ____________ та _____________ планує в повітрі, хапає на льоту ________________ мошок.
Слова для довідок: місті, село, темна, невеликим, гострим, чорні, блискучі, маленькі, воно біле, чорно-синє, чорну плямку, легко, елегантно,  різних.

  1. Скласти текст – опис за планом.

ПЛАН

1. Гарний птах

2. Цікавий чепурний окрас пір’я.

3.Голівка, дзьоб, очі, шия.

4.Ластівка підбирає лапки в польоті та збирає мошок.

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.

1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.

1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.

1. Ластівка – це невеличкий гарний птах. У неї цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак. Голівка в неї темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Пташка має незвичний подвійний хвіст, довгі гострі крила, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Коли ластівка летить, вона підбирає свої лапки до білого животика. Трудівниця легко та елегантно планує в повітрі, хапає на льоту різних мошок. Ластівка з’їдає мошок та відносить до гнізда, щоб нагодувати пташенят.

 

 

 

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку