План розвитку ліцею (назва закладу)
Шановні члени конкурсної комісії!
Дозвольте представити на ваш розгляд план розвитку ліцею (назва закладу). Я не уникла аналізу основних нормативно-правових документів у світлі реформування загальної середньої освіти, тому представлю бачення сучасного успішного закладу середньої освіти і що наявне в ліцеї сьогодні варто поліпшити і оптимізувати.
Критерії успішності закладу загальної середньої освіти варто розглядати з чотирьох позицій: з позиції дитини, з позицій вчителя, з позиції батьків і з позиції громади.
Відповідно до критерію успішності освітнього закладу з позицій дитини, де необхідно дотримуватися принципу дитиноцентризму , провідним є формування високої якості знань в учнів і компетентностей, що забезпечується насамперед інноваційним представленням навчального матеріалу(зокрема використання ІКТ) та зміною ролі вчителя.
Окрім того, заклад має бути осередком суспільного життя дитини, він сприймається як дружній простір спілкування з однолітками, як місце, у якому можна отримати пораду, коли потрібно, як заклад, який надає можливість саморозвитку і самонавчання через позашкільну роботу, а також можливість розвитку соціальної активності через участь у різних соціальних проектах.
Одним із важливих чинників мотивації здобувачів освіти до набуття знань є персоніфікація, індивідуалізація та диференціація навчання, а також застосування новітніх підходів до оцінювання.
Творчий і практико - орієнтований підходи до викладання навчальних предметів повинні розвивати навички критичного мислення та креативність. Успішна школа з позиції вчителя має свої критерії. По - перше, вона повинна забезпечити його матеріально -технічною базою для впровадження новітніх форм, методів, засобів та технологій здійснення освітньої діяльності, по-друге, створити психологічно комфортні умови для реалізації власне його творчого потенціалу, по-третє, створити систему заохочення за результатами учнівських досягнень: олімпіад, конкурсів, спортивних досягнень, по-четверте, гарантувати можливість підвищення кваліфікації шляхом безперервної та неформальної освіти. Успішна школа з позиції батьків - це заклад, якому довіряють, де їхні діти гарантовано отримають якісну освіту, за рівнем якої зможуть успішно скласти ДПА, ЗНО. Куди, відпускаючи дітей, не хвилюються за їхню безпеку та здоров’я і впевнені, що вони у школі всебічно розвиваються, а їхні успіхи оцінюють об’єктивно та прозоро. Це місце, де дітей підготують до достойного життя за морально-етичними принципами, навчать брати відповідальність за прийняття рішень та бути конкурентоспроможним на сучасному ринку праці. А самі батьки будуть повноцінними учасники освітнього процесу, тож можуть і мають впливати на якість освіти у школі, де навчаються їхні діти.
Школа з позиції громади сприймається як заклад, який здійснює свою діяльність на партнерських засадах, причому принцип партнерства зберігається і всередині школи. Тобто це міжособистісне спілкування учнів, батьків і вчителів. В зовнішніх відносинах з громадою партнерство представлене участю закладу освіти у різноманітних заходах різних рівнів. Іміджева діяльність освітньої установи має бути спрямована на формування позитивного образу, його індивідуальності, неповторності. Безперечно, такий заклад освіти не відбудеться без місцевої влади, яка несе відповідальність за нього: за матеріально-технічне забезпечення, створення інклюзивного середовища у школі і т.д. У своїй діяльності в ролі керівника прагнутиму до створення саме такої моделі закладу освіти. Хочу запропонувати декілька практичних кроків для формування успішного ліцею (назва закладу)з урахуванням позитивного досвіду , вже наявного у ньому. В загальному всі ці кроки спрямовані на формування демократичної освітньої установи, заснованої на педагогіці партнерства «учень – вчитель», і є результатом спільних зусиль засновника, який забезпечує ресурсами, директора, що постійно вдосконалює якість, вчителів, які розвиваються, щоб давати якісну освіту, мотивованих учнів, які отримують навички й уміння, корисні в житті, та батьків, які беруть участь у розвиткові ліцею. Пріоритетне завдання для нашого закладу - це в першу чергу покращення якості знань, зокрема результатів ЗНО. Варто зазначити такий факт, що багато дітей потребують додаткових занять з вчителями у позаурочний час. Отже, одним із викликів вважаю забезпечити здобувачів освіти реальною можливістю скласти ЗНО без додаткових занять в позаурочний час. З цією метою можна здійснити такі кроки: підвищення мотивації педагогів до удосконалення творчого підходу у викладанні навчальних предметів шляхом створення системи заохочення, створення системи заохочення здобувачів освіти за навчальні досягнення та активність у громадському житті ліцею та надання додаткових освітніх послуг за бажанням батьків. Наступним завданням є удосконалення культурного простору ліцею (назва закладу) Це в основному підтримка традиційних для закладу проектів і створення нових. Також з метою виховання національної ідентичності можна започаткувати учнівський рух «Активний громадянин», важливим складником якого буде волонтерство та благодійність. Однією із вимог Концепції НУШ є формування партнерських стосунків між вчителями та здобувачами освіти. Вони можуть бути представлені в ліцеї у наступних аспектах: під час занять спонукати здобувачів освіти до створення дискусії, озвучування думок вголос, застосування методики дебатів, проведення бесід. Такі види робіт спонукають дітей до висловлювання власної точки зору, не боячись осуду за помилки. Особливої уваги заслуговують різного роду неформальні зустрічі, зокрема проект «Чаювання з улюбленим вчителем або директором». У його рамках діти незалежно від рівня їх навчальних досягнень у неформальній атмосфері можуть похвалитися своїми успіхами, розповісти про досягнення, поділитися проблемами або попросити поради. Ліцей як осередок суспільного життя, на мою думку, передбачає збереження і удосконалення традицій учнівського самоврядування, яке сприяє розвитку лідерського потенціалу здобувачів освіти, їх прагнення до покращення умов навчання і перебування у закладі загалом, але можна розширити його повноваження, додавши, наприклад, участь у благодійних акціях. Наприкінці виступу хотілося б зупинитися на таких питаннях, як збір додаткових коштів на потреби ліцею та створення безпечного освітнього простору. Щодо першого дозвольте запропонувати можливі шляхи вирішення . По-перше, це продовжувати практику мінімальних благодійних внесків , які здійснюються батьками абсолютно добровільно і вже мають місце у нашому закладі. Вони вимагають обов'язкового систематичного звітування за витрачені кошти. По-друге, запровадити практику залучення сторонніх ресурсів для реалізації соціально значимих проектів за схемою: створення проекту, потім публічне обговорення, далі розробка кошторису і зрештою збір коштів. По-третє, участь у грантових проектах на місцевому, обласному , державному та міжнародному рівнях. Щодо створення безпечного освітнього середовища слід не випускати із поля зору профілактику булінгу та запровадження політики антибулінгу за допомогою таких видів діяльності як тренінги, бесіди, заняття з розвитку навичок ефективного спілкування та мирного розв'язання конфліктів, підвищення рівня міжособистісної взаємодії, зворотній зв'язок з батьками, виховання правових взаємовідносин, скринька довіри. Така політика має охоплювати всіх учасників освітнього процесу: вчителів, батьків, учнів, психологів, адміністрацію та інших працівників закладу. Також продовжувати практику здійснення посиленого контролю за якістю харчування у ліцеї. Щодо адміністративно-господарських питань, які потребують уваги і на мій погляд варті реалізації у найближчі роки - це заміна даху, заміна старих вікон на металопластикові, енергозберігаючі склопакети (спортзал, їдальня ), капітальний ремонт спортивної зали, заміна воріт на спортмайданчику, заміна асфальтового покриття на території школи, поступове оновлення інтер єру. А також при нагоді варто розглянути можливість створення зони відпочинку для вчителів та педагогів (встановлення спортивно-ігрового майданчика для учнів молодших класів та групи продовженого дня, створення кімнати відпочинку для педагогів). Отже, як узагальнення положень, викладених вище, враховуючи слабкі і сильні сторони ліцею (назва закладу), головними завданням вважаю наступні: - -об єднати колектив, створити атмосферу довіри і поваги, підтримувати всі ідеї та починання педагогів, спрямовані на професійний розвиток та надання якісної освіти; - покращити імідж закладу; - забезпечувати верховенство закону та справедливості, усвідомлення того, що основним критерієм оцінки вчителя є його професійна майстерність; - забезпечити ефективне управління та розвиток освітньої установи, створення умов, в яких би кожен учасник освітнього процесу мав би змогу вдосконалюватись та самореалізуватись; - забезпечити системний сучасний психолого-педагогічний та науково-методичний супровід освітнього процесу;- продовжити покращувати матеріально-технічний стан школи у відповідності із потребами сучасної освіти та сучасного виховання за рахунок державних програм, участі у інвестиційних програмах і проектах , залучення коштів від грантів та спонсорів тощо; - створити простір для перезавантаження як дітей, так і вчителів ; - забезпечити дієве соціальне партнерство освітньої установи з державними та громадськими установами, активно взаємодіяти з батьками та громадою; - модернізувати роботу освітньої установи відповідно до потреб сучасності; Саме такі практичні кроки буду намагатись здійснити у разі обрання мене на посаду директора ліцею (назва закладу).
Дякую за увагу !