Річний звіт музичного керівника.
Пачковського В. В.
2018-2019 навчальний рік
Результат виконання програми за всіма напрямами музичного виховання , виконано. У 2018-2019 навчальному році я регулярно проводив навчально виховний процес по музичному вихованню у всіх вікових групах заняття проводились відповідно до розкладу два рази на тиждень були витримані по часу та відповідали віку дітей. Навчально виховний процес проводили згідно зпрограмою виховання і навчання « Ураїнське дошкілля » , елементами програми « Впевниний старт ».
Освітні завдання.
Слухання музики:
- збагачувати музичний досвід дітей, зацікавлюючи новими вокальними та інструментальними творами композиторів - класиків, сучасних авторів та української народної музики;
- вчити дітей розрізняти верхній та нижній регістри, вступ та закінчення інструментальної програмної музики, відрізняти заспів від приспіву в піснях;
- спонукати дітей самостійно визначати настрій, характер музичного твору та засоби музичної виразності, розвивати вміння визначати жанрову належність музичного твору, вживати музичні терміни;
- розвивати основи музичної культури, а саме: впізнавати твори за вступом та мелодією, знати автора та назву твору; дослуховувати музичний твір до кінця; здатність слухати музику уважно, стежити за розвитком музичного образу;
- виховувати любов та інтерес до музики, бажання слухати її в повсякденному житті;
- складати про почуті мелодії казки, коротенькі оповідання, використовувати знайомі мелодії в іграх - драматизаціях.
Орієнтовний репертуар.
"Весела. Сумна.", муз. Л.Бетховена, "Вальс квітів", муз. Д.Шостаковича; "Сміливий верш¬ник", муз.Р.Шумана; "Колискова" В.Моцарта; "Камаринська" П.І.Чайковського; "Італійська полька" С. Рахманінова; "Пісня жайворонка" М.Глінки, "Шарманка" Д.Шостаковича; "Вальс", муз Е.Гріга; "Марш" з балету "Лускунчик", муз. П.Чайковського; "Музична скринька", муз. Ю.Грибоєдова; "Буратіно", муз К.Мяскова, сл.Т. Ковалевської; "Танець ляльки Мальвіни", муз. Львова - Компанійця.
"Гопак", український Народний танок; "Гопак" з опери "Сорочинський ярмарок" муз. М.Мусоргського; "Щедрик, щедрик, щедрівочка", українська народна пісня, обробка М.Ле-онтовича; українська народна пісня "Ой ходить сон", обробка Л. Ревуцького; український народний танець "Метелиця"; "Козачок", закарпатський народний танець, гарм. І. Свеч-нікова.
Співи:
- формувати вміння виразно співати створені композиторами та доступні народні пісні різного характеру в діапазоні ре - сі, до; співати легким звуком, дзвінко; правильно інтонувати мелодію без викрикувань, чітко артикулюючи слова, разом починати та закінчувати спів; співати злагоджено в заданому темпі; брати дихання між музичними фразами;
- навчати дітей передавати у співі характер звучання (веселий, грайливий, сумний, урочистий); динамічні відтінки (помірно - голосно та помірно - тихо), різний темп (рухливий, спокійний, плавний); протягувати довгі звуки, м'яко закінчувати ненаголошений кінець фрази; співати з музичним супроводом самостійно та без супроводу з допомогою дорослого; прислухатися до співу інших дітей; стежити за поставою, дивитись в очі слухачам, не напружувати міміку;
- підтримувати бажання співати, виховувати любов до пісні.
Співаночки:
"Диби - диби", "Ой дзвони дзвонять", "Веселі гуси", укр. нар. пісеньки - примовки;
"Щедрик, щедрик, щедрівочка", "Добрий вечір, щедрий вечір", українські народні щедрівки;
"Коляд, коляд, колядниця", українські народні колядка; "Росте буряк", муз. і сл. В.Вер-ховинця;
"Лис", "Мишка та кіт", українські народні пісеньки; обробка Я. Степового.
Пісенний репертуар:
"Як діждали літа", "Ой на горі жита много", українські народні жниварські пісні;
"Косарі", українська народна пісня, обробка Я. Степового;
"Рідний дубочок", слова Г. Грайка, музика І. Шайкіса;
"Капосний дощик" музика О. Радзівіл, слова К. Переслісної;
"Поміж диво-кленами", "Ярмарок" слова Т.Мезенцевої, музика Ю. Михайленко;
"А ми по осені ідем...» "Зимовий вальс", слова і музика Н.Козак;
"Віхола - метелиця", музика А. Філіпенка, слова Т. Волгіної;
"Зима" слова і музика В.Лисенка;
"Перший сніг", музика Г. Гембери, слова В.Чорної;
"Веснянка", музика В.Таловирі, слова В.Ладижця;
"Соловейко", українська народна пісня, обробка Я.Степового;
"У перші дні весни", "Сонячні промінчики", "Наші вихователі", слова і музика Н. Ру-бальської;
"Пісенька про маму", "Мамин день", "Пісенька про бабусю", музика А.Філіпенка, слова Т.Волгіної;
"Тече вода", музика А.Філіпенка, слова Т.Шевченка;
"Повертайся, ластівко", музика В. Верховинця, слова С.Титаренка;
"Гарна наша Україна", українська народна пісня, обробка С. Файнтуха.
Примітка: музичний керівник розширює музичний репертуар для дітей самостійно, з урахуванням сучасних напрацювань, тощо.
Музично-ритмічні рухи:
- навчати дітей музичного і виразного виконання різних видів основних і танцювальних рухів; удосконалювати техніку їхнього виконання;
- ознайомлювати з танцями різних жанрів, народів, використовуючи "мову рухів" як основу їх осмисленого і виразного виконання;
- в іграх, забавах розвивати вміння дитини емоційно переживати ігрову ситуацію; використовувати музично-рухові навички для розвитку ігрового сюжету, створення музичнопластичного образу;
- залучати дітей до:
українських хореографічних традицій через сприймання найрізноманітнішої народної музики і творів українських композиторів, виконання традиційних українських рухів, хороводів, танців репродуктивно-продуктивної спрямованості, з усталеними та імпровізаційними елементами;
сприймання м відтворення класичної та сучасної музики, пісень в аудіозапису з педагогічно доцільним змістом, яскраво вираженою мелодико-ритмічною основою, чіткою музичною формою, зручним для дітей темпом;
виконання основних танцювальних рухів і танців різних народів світу;
до виконання нескладних рухів із царини бальної хореографії, навчання сприйняття, розуміння відтворення бального етикету, ввічливого поводження у парі відповідно до своєї статі;
- розвивати вміння дітей узгоджено рухатися в хороводах і танцях, використовуючи музичний вступ для емоційного настрою на танець та запрошення, сприймати український народний уклін і бальний кціксен як засоби художнього спілкування.
Танці:
"Гопак", на українську народну мелодію "Коло", обробка Я.Степового; "Плескач", українська народна мелодія;
"Український танець", українська народна мелодія; "Метелиця", українська народна мелодія, обробка М.Різоля;
"Жартівливий танок" на мелодію української народної пісні ''Ішов козак потайком";
"Полька", музика М. Різоля;
"Дощик", українська народна мелодія;
"Гуцулка" на українську народну мелодію "Коломийка";
"Весела литовська полька", на литовську народну мелодію;
російський танок "Мотрійки";
білоруський танок "Кружечок";
"Вару - вару", музика Р.Паулса;
"Каченята" на музику Т.Вернер, рос. текст Ю.Ентіна;
"Човник" на музику Р.Квінти,
"Вальс з квітами", на музику Д.Росінні;
"Ввічливий танець", "Полонез", інші.
Хороводи:
"Барвисті віночки", "Подоляночка", "Ой, минула вже зима", ''Заплетемошума", "Ой на горі льон", "Весняночка", "Чаріна підкова", "Жартівливі снеречання", "Ой у полі діти, зайці і лисичка"на мелодії укр.нар.пісень; "Галя по садочку ходила", обр. Л.Ревуцького; "Ой у полі жито", укр. нар. пісні, обр К.Стеценка; "Кривий танець", укр. нар. пісня.
Ігри:
"Торба - мандрівниця", "Ладки із Васильком", "Помиримося", "Розважаємося із сопілочкою" на мелодію укр нар мелодії; "Василю, вгадай, яка робота у нас", муз. і сл.В.Вер-ховинця; "Гра з лялькою", муз А.Штогаренка; "Мишка та кіт", укр.нар.пісня, обр. Я.Степового; "Спритні вершники", на муз Р.Шумана "Марш"; "Хто швидше візьме іграшку", на латв. нар. мелодію; "Не пустимо", укр. нар.мелодія; "Займи будиночок", муз.М.Магіденка; "Поспішайте до мене", мел.В Верховинця та інші.
Гра на дитячих музичних інструментах:
• ознайомити дітей з дитячими струнними (цимбали, бандура, балалайка, гуслі, арфа та ін.) та ударно - клавішними (піаніно, рояль) музичними інструментами, зацікавити грою на них та з народними інструментами, поширеними в Україні. Навчати прийомів гри, учити обережно поводитися з інструментами;
- учити передавати на ударних дитячих музичних інструментах характер музики, мелодію; акомпанувати; створювати оркестри та ансамблі дитячих музичних інструментів, закріплювати навички спільної гри, розвивати почуття ансамблю. У процесі гри на дитячих музичних інструментах розвивати творчу активність, уяву і фантазію дитини. Викликати естетичну насолоду від звучання різних музичних інструментів, радість від власної спроможності та відчуття своєї єдності з однолітками.
Репертуар з гри на дитячих музичних інструментах:
"Іди, іди, дощику", укр. народна примовка, обр. Я.Степового; "Коляд, коляд, колядниця", укр. нар. колядка; "Щедрик, щедрик, щедрівочка", укр. нар. щедрівка;
"Ой, дзвони дзвонять" - укр. нар. пісня, обр. Я.Степового; "Вийди, вийди, сонечко", укр. нар. пісня, обр. В.Верховинця; "Іде, іде, дід, дід" муз. народна, сл. В.Верховинця.
Розваги:
- влаштовувати за вибором дорослих і дітей розважальні вечори, невеличкі концерти дитячої творчості; концерти, присвячені творчості видатних композиторів і поетів; слухання аудіозаписів, тематичних концертів у виконанні педагогів ("Пісні улюбленого дитячого композитора"), фрагментів з мультфільмів, дитячих опер, балетів;
- драматизувати з музичним оформленням казки, розігрувати невеличкі вистави театрів ляльок, настільного, пальчикового, "живого актора" - дітей і дорослих.
Свята:
Відзначати з дітьми дні народження, свята:
- осені ( «День знань», "Осінній ярмарок"),
- зими ("Новорічний карнавал", «Масляна»),
- весни ("Ой весна, ой красна", «Мамине свято», «Випуск дітей до школи»;
- спортивні свята, тощо.
У доступній формі відтворювати музичну обрядовість Різдва і Великодня, свято Миколая та інші.
Театралізована діяльність:
- знайомити з поняттям «театр», «актор», «глядач», «режисер», «сценарій», «роль», «декорація»;
- використовувати музично-пісенний та пластично-танцювальний досвід в театралізації різних творів літературних жанрів, володіти пластикою, мімікою, жестами;
- формувати художньо-мовленнєві виконавчі вміння, розвивати здібності до творчого перевтілення у сценічний образ, запам'ятовувати сценічну послідовність;
- продовжувати театралізувати твори та самостійно придумані казки за допомогою різних видів театру: настільного, пальчикового, тіньового, лялькового, театру іграшки та ін.
Поради батькам:
- ознайомлюйте дітей з різними видами мистецтва шляхом споглядання картин в музеях образотворчого мистецтва, перегляду репродукцій в комп'ютерному режимі, журналах, книгах, відвідування різноманітних виставок;
- вправляйте у визначенні жанру живопису: пейзаж, натюрморт, портрет, казковий, побутовий, анімалістичний;
- надавайте можливість самостійно зображувати предмети, тварин, дерева, транспорт, людей, та інше,
- підтримуйте бажання малювати, ліпити, аплікувати, конструювати, передавати свої враження в зображеннях;
- виважено ставтесь до вибору матеріалів зображення, спонукайте до основ рукоділля: вишивання, шиття, бісероплетіння;
- заохочуйте творчість дитини, підтримуйте її ініціативу;
- надавайте дитині можливість слухати досконалі за формою, доступні для розуміння сольні та хорові твори;
- підтримуйте бажання слухати музику, емоційно відгукуватися на неї, передавати свої враження;
- виважено ставтесь до вибору дитиною музичних творів для прослуховування, пропонуйте її увазі не лише легку, ритмічну дорослу музику, а й класичну та дитячу;
- вправляйте дошкільників у визначенні жанру музичного твору, називанні інструмента, на якому він виконується;
- використовуйте музику в аудіо - та відеозаписах;
- організовуйте перегляд доступних дітям за змістом оперних і балетних вистав, відвідування концертів, музеїв;
- навчайте дитину розрізняти "музику природи" - співи птахів, звуки різних комах, шелест листя дерев та хвиль води тощо, порівнювати природну музику зі створеними людьми мелодіями, знаходити в них спільне та відмінне;
- використовуйте високохудожню музику з яскравими образами, різними настроями, під яку дитина може по-різному відтворювати ходьбу, біг, стрибки, рухи танцю тощо;
- розвивайте вокальні дані дошкільника, його музичні та акторські здібності;
- вправляйте дитину в умінні співати дзвінко, легко, правильно інтонуючи мелодію;
- викликайте в дошкільника піднесене, радісне самопочуття від співу;
- навчайте сприйнятливості до емоційної реакції на музичний твір;
- залучайте дитину до спільних співів;
- сприяйте виникненню бажання придумувати нескладні мелодії;
- залучайте до театрально-ігрової діяльності;
- створіть театр вдома: розігруйте елементарні життєві ситуації з іграшками, інсценізуйте знайомі літературні твори, казки, оповідання, вірші;
- звертайте увагу дитини на осмислення змісту художніх творів, особливості характерів та поведінки різних персонажів;
- навчайте оволодівати засобами емоційної виразності, виражати почуття мімікою, жестами, інтонацією, словами; вправляйте в цьому;
- заохочуйте творчість дитини, підтримуйте її ініціативу, схвалюйте вдале виконання ролі;
- відвідуйте разом з дітьми театри (ляльковий, драматичний, юного глядача тощо).
Показники художньо-естетичного розвитку:
- емоційно сприймає художні твори, запам'ятовує і впізнає знайомі картини, ілюстрації; самостійно визначає художньо-виразні засоби;
- обирає за бажанням різні матеріали для ліплення, малювання, аплікації, конструювання, техніку виконання, поєднує різні техніки;
- за допомогою художніх засобів виразності створює власні образи в малюнку, ліпленні, аплікації, використовує багатопланові просторові взаємовідношення об'єктів у композиції за власним бажанням, надає мотивовану оцінку результатам;
- ліпить і поєднує у невеличкі скульптурні групи декілька фігурок, створює образи за мотивами казок, свят, народних іграшок;
- вміє виконувати предметну і сюжетну аплікацію, володіє способами силуетного, симетричного вирізування, наклеювання;
- бере активну участь в колективній образотворчій діяльності, планує свою діяльність, погоджує власні задуми з діями однолітків, використовує свої роботи в оформленні інтер'єру групи, кімнати;
- має уявлення про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;
- виявляє емоції під час програвання ролі та перегляду театралізованої вистави;
- співпереживає персонажам, розуміє зміст дійства;
- вміє театралізувати творчу сюжетно-рольову гру, вигадує казку, підбирає засоби для її театральної реалізації, обирає методи самовираження в діях під музику.
Мета моїх занять:
Активізувати дітей допомогою звучання музичних творів, підвищувати працездатність дихальної, м'язової систем організму.
Ставив перед собою такі завдання з музичного виховання:
• Виховувати любов та інтерес до музики,
• Збагачувати музичні враження дітей,
• Знайомити з найпростішими музичними поняттями,
• Розвивати сенсорні здібності, почуття ритму,
• Навчати елементарним співочим і руховим навичкам.
Використовував інформаційні технології в організації музичної діяльності в ЗДО на музичних заняттях, святах і т..
Під час навчального року діти займалися за такими розділами:
А) Слухання музичних творів.
Б) Спів та пісенна творчість
В) Музично-ритмічні рухи.
Г) Танці.
Д) Ігри та хороводи.
Е) Гра на дитячих музичних інструментах.
Регулярно за планом проводилась ранкова зарядка з музичним супроводом, де була проведена спільна робота з інструктором фізкультури, вихователями всіх групах ЗДО № 4, були проведені наступні заходи:
Поставлені музичні завдання для кожної вікової групи були виконані. Визначено рівнь досягнень дітей за освітньою лінією « Дитина у світі культури »
На наступний навчальний рік ставимо такі завдання:
- Вивчити нові програми і методичну літературу
-Знайомитися з новими педагогічними технологіями через предметні видання та Інтернет.
-Підвищувати кваліфікацію на курсах
- Удосконалювати свої знання в області класичної та сучасної психології і педагогіки
-Вдосконалювати знання сучасного змісту дошкільної освіти вихованців у галузі музичного виховання.
- Знайомитися з новими формами, методами і прийомами навчання.
-Організувати роботу з обдарованими дітьми і брати участь у музичних конкурсах творчих
-Вивчати досвід роботи кращих педагогів та колег свого , міста, області, колег через Інтернет.
-Відвідувати заняття колег і брати участь в обміні досвідом.
- Впроваджувати в освітній процес ІКТ технології.