«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Директор гімназії №11
__________________
Непрядкіна С.Ю.
ПЛАН РОБОТИ
БІБЛІОТЕКИ НА
2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
м. Запоріжжя
2020 р.
ЗМІСТ
Аналіз роботи шкільної бібліотеки гімназії № 11
у 2019-2020 навчальному році
Шкільна бібліотека є структурним підрозділом гімназії, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу. Свою роботу вона організовує спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації.
У 2019-2020 навчальному році робота бібліотеки гімназії №11 була побудована згідно Закону України «Про бібліотечну справу» від 27.01.1995 №32/95 ВР, наказу МОН України від 14.05.1999 р. № 139 «Про затвердження Положення про бібліотеки ЗНЗ», постанов Кабінету Міністрів України, відповідних наказів Департаменту освіти Запорізької облдержадміністрації, департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, територіального відділу освіти Олександрівського району, Запорізької гімназії №11.
Робота бібліотеки ведеться згідно річного плану. Вона спрямована на національно-патріотичне, громадське, трудове, естетичне виховання; виховання культури читання учнів, керівництво позакласним читанням; поповнення і збереження книжкових фондів. Робота бібліотеки гімназії №11 у 2019-2020 навчальному році спиралася на вирішення завдань по інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу та здійснювала інформаційно-бібліографічний супровід упровадження Державних стандартів освіти, переходу до Нової української школи.
Завідуюча бібліотекою Каширіна Л.С. та бібліотекар Іванісова В.М. протягом року здійснювали системну, цілеспрямовану допомогу школярам в успішному засвоєнню навчальних програм, розвитку їх творчого мислення, пізнавальних інтересів і здібностей з використанням бібліотечного ресурсу; удосконалювали традиційні й нові бібліотечні технології; забезпечували можливості найбільш повного й швидкого доступу до документів; використовували різні форми проведення масових та інформаційних заходів. Саме тому бібліотека гімназії є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, одним із важливих напрямків роботи якого є формування інформаційної культури читачів з використанням різних джерел інформації.
Протягом 1 семестру 2019-2020 навчального року бібліотекарі гімназії продовжували формування бібліотечного фонду, який відповідав би за змістом освітнім, виховним та інформаційним потребам, а також забезпечував бібліотечне обслуговування учнів та вчителів. За цей період бібліотека одержала художньої та галузевої літератури у кількості 53 примірника (на суму 1355грн.) за рахунок акції «Подаруй книгу бібліотеці»; 16 примірників – Орфографічний словник, 1-4 класи; за новою програмою для учнів 2-х класів 993 примірники, для учнів 5-х класів 98 примірників, для учнів 6 класів 339 примірників, для учнів 10-х класів 130 примірників, для учнів 11 класів 800 примірників. Книговидача за 1 семестр 2019-20 навчального року склала 3146, на кінець навчального року – 4500 (у зв’язку з дистанційним навчанням). На кінець 2019-2020 навчального року фонд художньої літератури налічує 9582 примірників, підручників – 16136 примірників (на суму 675152-84 грн.), періодичних видань – 10 назв, читачів – 970 учнів та вчителів.
Наша бібліотека продовжуватиме свою діяльність у всіх напрямках, за якими працює
гімназія.
Основні показники роботи шкільної бібліотеки:
Основні показники |
Навчальний рік |
|
2018-2019 |
2019-2020 |
|
Кількість учнів в школі |
895 |
902 |
Всього читачів |
964 |
970 |
Всього читачів учнів |
895 |
898 |
% читачів |
100% |
100% |
Кількість відвідувань |
7012 |
4023 |
Книговидача |
6942 |
4500 |
Фонд підручників |
15502 |
16136 |
Видано підручників |
14005 |
14032 |
Проведено масових заходів |
38 |
36 |
Проведено уроків інформаційної грамотності |
14 |
9 |
Періодична література(кількість газет, журналів) |
11 |
10 |
Були визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Продовжувалося формування довідково-інформаційного фонду, були підготовлені виставки «Кидай мишку – бери книжку!», «Знайомтесь – нові книги!», «Українська книга – дітям!», «Прочитав сам – зацікав товариша», «День бібліографії», «Книжкова алея», «Ці книги про все на світі», книги яких з зацікавленістю розглядали та читали учні.
Певна робота проводилася бібліотекарями щодо популяризації літератури та медіа ресурсів, з цією метою були сформовані тематичні викладки книжного фонду, такі як: «24 серпня – День незалежності України», «Герої завжди поміж нас», «Запоріжжя у моєму серці», «Абетка здоров’я», «Правові знання – підліткам», «Сім׳я та школа – дві могутні сили виховання», «БЖД та правила дорожнього руху», «Пожежна безпека» тощо.
Протягом навчального року бібліотекарі гімназії постійно розширювали бібліотечно-інформаційні послуги на основі вдосконалення традиційних і засвоєння нових бібліотечних форм і методів роботи, уведення в роботу новітніх технологій (комп’ютерні презентації, слайд-шоу, квести, віртуальні виставки, виставка-подорож, бібліошопінг, інтернет-марафон, букслем, бібліофлешбек, проект, гра-блуканина тощо). Щомісяця оформлялася експрес-інформація «Інформаційний час», підготовлені виставки до ювілейних дат (письменників, видатних людей, міжнародних днів). Усього було оформлено 67 яскравих книжково-ілюстративних виставок, викладок, поличок, експрес-інформацій.
Бібліотека готувала різноманітні бібліографічні довідки, вела їх облік. Багато довідок носили фактичний та тематичний характер, наприклад: виставка книг, виданих Українським інститутом національної памۥяті у рамках проекту «Майдан: усна історія», добірка літератури з теми «Свіча пам’яті» (до Дня пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій), «Рідна мова – то доля народу» ( до Дня української писемності та мови), етнографічний диліжанс «Легенди мого краю»; експрес-інформація: «20 листопада Всесвітній день дитини», інформаційна перерва в бібліотеці «Подорож книжковими полицями».
Діяльність шкільної бібліотеки у 1 семестрі 2019-2020 навчального року була спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї. Особлива увага приділялася широкій популяризації української сучасної літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
Отримуючи нову літературу, бібліотекарі Каширіна Л.С., Іванісова В.М. готували «Інформаційний бюлетень новинок», «Зустріч з новими книгами», організовували відкриті перегляди літератури та періодики «Зупинись на хвилинку – подивись на новинки». На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися книгою і опановували навички спілкування. Проводились бесіди з таких тем: «Основні елементи книги. Книга незвичайна – книга віртуальна» (6-В клас), «Безпечний інтернет для дітей та підлітків. Знайомство з блогом бібліотеки» (7-В,8-В класи), «Віртуальні бібліотеки: мандрівка сторінками сайтів дитячих видань».
Є багато форм і методів виховання культурної людини, прищеплення любові до книги і одна із них – прищеплення школярам навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності. У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань використовувалися найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, практичні заняття, повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів. Особливо складно прищеплювати школярам навички користування довідковою літературою. Тому вчителі - предметники активно сприяли формуванню цих навичок: завдання з будь-якого предмета подавались так, що учні були змушені звертатися до словників і довідників, особливо вчителі географії, математики, хімії, російської та української мови. Пробудженню інтересу до довідкової та науково-популярної літератури сприяло використання таких форм позакласної роботи, як олімпіади, конкурси, тематичні уроки та свята.
З метою розвитку творчого потенціалу всього суспільства і кожної людини зокрема, творчих обдарувань особистості та надання їй можливості проявляти свої нахили і здібності, формування життєвих компетентностей учня, розвитку його як гармонійно розвиненої особистості, сприяння реалізації основних пріоритетів Нової української школи, зокрема, формуванню покоління, яке здатне вчитися протягом усього життя, продуктивно розв’язувати нагальні проблеми сучасності, розвивати цінності громадянського суспільства на виконання наказів Міністерства освіти і науки України від 12.08.2014 №931 «Про проведення щорічного Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек», Запорізької гімназії №11 від 11.09.2019 №178р «Про участь у Всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек», листа ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 20.08.2019 № 22.1/10-2855 колектив вчителів та учнів запорізької гімназії №11 взяв участь у Всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек з 01.10.2019 по 31.10.2019, який відбувався під гаслом «Бібліотека нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня».
В рамках місячника підготовлено і проведено таки заходи: випущені 9 інформаційних бюлетенів «Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня» та оформлені рекомендаційні списки літератури, присвячені актуальним питанням НУШ.
Проведено ряд заходів у рамках 1 етапу Всеукраїнської акції «Живи, книго!» та Всеукраїнського дня бібліотек: благодійна акція «Книжка в дарунок бібліотеці», «Моє хобі – читання»; створення віртуальної фотогалереї читачів на блозі «Бібліоманія», подорож «Казковий світ бібліотеки» (екскурсія учнів 1-х класів до бібліотеки), екскурсія до ЦДБ «Україна незвідана» (учні 3-В класу, класний керівник Голєнкова Г. О.)
Під час місячника підготовлено і проведено ряд заходів:
- бібліотечний ринг «Суперчитач шкільної бібліотеки» (конкурс читців між учнями 4-х класів);
- бібліоперфоменс «Літературні герої у бібліотеці» (серед учнів 4-х класів) ;
- виготовлення творчих робіт «Бібліотека Нової української школи» (серед учнів 5-х класів);
- конкурс творчих робіт «Шедеври маленьких умільців» (серед учнів 3-х класів);
- конкурс малюнків «Я і моя улюблена книжка» (серед учнів 2-х класів);
- конкурс стіннівок родинного читання « Я прочитаю тобі книжку» (серед учнів 6-х класів);
- інтелектуальний турнір «Україна звитяжна» (між учнями 7-В класу).
Слід зазначити активну участь бібліотеки у проведенні щорічного Всеукраїнського Тижня дитячої та юнацької книги, метою якого є розкриття потенційних можливостей шкільної бібліотеки, перетворення бібліотеки в джерело освіти і самоосвіти, шкільний бібліотечно-інформаційний центр, центр духовного становлення особистості учня, привернення уваги учнівської, вчительської та батьківської громадськості до проблем бібліотеки, а також залучення підростаючого покоління до книги, як джерела знань, культурних надбань та цінностей українського народу. Особлива увага в ході проведення місячника в умовах пандемії Covid-19 приділялася видовищній інформації, що спонукає школярів звертатися до книг та пробуджує інтерес до читання; популяризації літератури та інтернет-сервісів. Учні 6-8 класів брали участь у бібліошопінгу: «Даремно часу Ви не гайте! Ось цю книгу прочитайте»; учні 1-11 класів – у Інтернет марафоні: «Літературний вернісаж» (Презентація літературних новинок на сайтах електронних бібліотек та блозі «Библиомания» Іванісової В.М.). Підготовлені рекомендаційні списки (у вигляді буклетів, закладок, презентацій тощо) за темою місячника.
Бібліотекарі активно використовують потенціал сім’ї, батьки учнів беруть участь у навчальному процесі, підтримуючи дитину в реалізації творчих індивідуальних проектів. Бібліотекарі активно використовують різні формати публічних звітів про досягнення учнів із залученням батьків; практикують навчальні завдання, в яких можуть бути використані родинні перекази, історії, реліквії, досвід старшого покоління родини. Разом з батьками учнями 5-6 класів розроблено Спільний проект «Родинний затишок», присвячений Міжнародному дню громадян похилого віку, який відзначається з ініціативи Генеральної асамблеї ООН з 1990 року.
Батьки допомагають учням під час їх участі у різноманітних творчих конкурсах: конкурсі стіннівок родинного читання «Я прочитаю тобі книжку». творчих робіт «Шедеври маленьких умільців», малюнків «Я і моя улюблена книжка», створення віртуальної фотогалереї «Творчість читачів» на блозі бібліотеки гімназії «Бібліоманія» тощо.
Такі форми роботи надзвичайно результативні. Намагаємося проводити масових заходів якнайбільше, адже це подобається дітям. Зміст цих заходів разом з активом бібліотеки висвітлюємо на блозі гімназії «Бібліоманія», групі гімназії у Фейсбук, де зібрано фотоматеріали про хід їх проведення. А це неабиякий стимул для залучення дітей та їх батьків до участі у роботі, яку проводить бібліотечний актив з бібліотекарями.
Партнерство «учень-педагог-батьки-бібліотека» простежується під час проведення загальношкільних свят, конкурсів, тижнів, при написанні робіт МАН. Активну участь у проведенні цих заходів бере і бібліотека. Готуються виставки літератури та експрес-інформація з предмету для додаткового читання, добирається література для проведення вікторин, брейн-рингів, флеш-мобу, оформлюються виставки альтернативних підручників, проводяться бібліографічні огляди, працює літературно-інформаційний центр: букслем (реклама) «Сам прочитав – зацікав товариша!», бібліофлешбек «Пам'ятаючи минуле, будуємо майбутнє». Інформаційна робота здійснюється з урахуванням можливостей сучасних технологій навчання й орієнтується на формуванні особистості школяра з усвідомленою громадянською позицією, системою наукових знань. Тому у своїй роботі бібліотека враховує потреби педагогічних технологій: вікові потреби та індивідуально-психологічні особливості учнів.
Для батьків створений інформаційний куточок «Батьківська абетка», де розміщена відповідна література, експрес-інформація «Книги, які читають батьки та діти», картотеки статей «Сім'я та діти» та «Робота класного керівника з батьками», рекомендаційні списки «35 кращих книжок для дітей та підлітків», папки для батьків «Читання і бібліотека у житті вашої дитини» та «Робота з батьками щодо розвитку читацьких інтересів до удосконалення читацьких навичок». (Деякі рекомендаційні списки зроблені за допомогою учнів та їх батьків).
Отже, співпраця родини і бібліотеки ґрунтується на взаємоповазі, рівноправному партнерстві. Педагогічний колектив та колектив батьків – це єдиний живий організм, об’єднаний спільною метою, гуманними стосунками та високою відповідальністю.
Треба зазначити, що резерви шкільної бібліотеки в справі інформаційної роботи далеко не вичерпані. Постійний пошук нових, ефективних технологій, прагнення до формування системи інформаційної підтримки освіти, тісний взаємозв’язок і взаємодія з педагогічним колективом буде сприяти утвердженню шкільної бібліотеки як справжнього культурного, інформаційного і освітнього центру, який одержує, зберігає і розповсюджує різноманітні джерела інформації, здатні задовольнити будь-які запити своїх читачів.
Основні завдання і напрямки роботи бібліотеки
у 2020-2021 навчальному році
Невід’ємною складовою науково-освітянського та інформаційного простору є бібліотеки, які накопичують, зберігають і поширюють знання, що зафіксовані у друкованих та інших носіях інформації. Саме бібліотека є найважливішою творчою лабораторією, саме від її ресурсів і послуг залежить якість та зміст навчально-виховної роботи. Книга – це скарб, мудрість і досвід, ретельна праця, творча думка і презентація ідей.
Сьогодні основними завданнями шкільної бібліотеки є:
І. Робота з читачами
Залучення учнів до читання та роботи у бібліотеці
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
Перереєстрація та запис нових читачів. |
Вересень – листопад |
Бібліотекарі |
|
Обслуговування здобувачів освіти, вчителів, батьків. |
Постійно |
Бібліотекарі |
|
Екскурсії до шкільної бібліотеки першокласників «Перша зустріч з бібліотекою». |
Жовтень |
Бібліотекарі |
|
Проведення бесід про правила користування бібліотекою. |
За потребою |
Бібліотекарі |
|
Проведення заходів з ліквідації заборгованості читачів. |
Постійно |
Бібліотекарі |
|
Робота з формулярами читачів. |
Постійно |
Бібліотекарі |
|
Відзначення кращих читачів на святі: «Країна казкова – країна книжкова» (Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги). |
Березень, квітень |
Бібліотекарі |
|
Виховання бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів. |
За планом |
Бібліотекарі, вчителі |
|
Проведення бібліографічних індивідуальних консультацій для учнів та вчителів. |
За потребою |
Бібліотекарі |
|
Інформаційне забезпечення учнів та вчителів новинками літератури (з використанням картотек, каталогів, стенду «Шкільна бібліотека інформує»), які надійшли до бібліотеки із ТВО Олександрівського району, шляхом акції «Подаруй книгу бібліотеці!». |
За потребою |
Бібліотекарі |
|
Інформаційна перерва в бібліотеці «Подорож книжковими полицями». |
За потребою |
Бібліотекарі |
|
Використання інтелектуальних ігор в позаурочній діяльності для формування компетентного користувача шкільної бібліотеки. |
За планом |
Бібліотекарі |
Індивідуальна робота з читачами
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Проводити індивідуальне консультування читачів при виборі книги:
|
Постійно |
Бібліотекарі |
2. |
Виділити групи читачів за інтересами. |
Жовтень |
Бібліотекарі |
3. |
Анкетування та аналіз читацьких формулярів учнів 5-х класів: «Що читаємо? Як читаємо?». |
Січень – лютий
|
Бібліотекарі |
4. |
Проводити бібліографічні консультації:
|
Постійно |
Бібліотекарі |
Обслуговування читачів
|
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Організація інформаційної діяльності по спрямуванню національного самоусвідомлення і духовного становлення учнів – користувачів бібліотеки . |
Постійно |
Бібліотекарі |
2. |
Залучення нових читачів:
|
Вересень
Постійно |
Бібліотекарі |
3. |
Обслуговування читачів протягом року. |
Систематично |
Бібліотекарі |
4. |
Налагодити індивідуальну роботу з читачами:
|
За потребою
Згідно плану роботи на рік |
Актив бібліотеки Бібліотекарі Класні керівники
|
5. |
Продовження роботи літературно-інформаційного центру:
|
За планом |
Бібліотекарі |
6. |
Оформлення інформаційних і книжкових виставок і викладок. |
Систематично |
Каширіна Л.С. |
7. |
Участь у Всеукраїнських конкурсах, акціях, інтернет-семінарах, вебінарах (згідно наказів Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації, департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, КЗ «ЗОІППО» ЗОР, ТВО Олександрівського району):
|
Протягом року
|
Бібліотекарі, Вчителі-філологи, Дитяча бібліотека, Актив бібліотеки |
ІІ. Організація книжкових фондів і каталогів
|
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Оформлення передплати на періодичні видання. |
Жовтень – листопад |
Бібліотекарі |
2. |
Ведення індивідуального, сумарного обліку бібліотечного фонду. |
Постійно |
Каширіна Л.С. |
3. |
Оформлення документації на нові надходження та систематична звірка її з бухгалтерією. |
1 раз у квартал |
Каширіна Л.С. |
4. |
Ведення чіткого обліку виданих підручників по класах (пункт 10 Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників). |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
5. |
Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотеки. |
За планом Постійно |
Бібліотекарі |
6. |
Часткова пересистематизація фондів з ББК на УДК. |
Протягом року |
Бібліотекарі |
7. |
Робота з фондом:
|
Протягом року |
Бібліотекарі |
8. |
Вилучення з фондів:
(складання актів, здача актів до бухгалтерії, вивіз макулатури; робота із сумарними та інвентарними книгами). |
Протягом року
|
Бібліотекарі |
9. |
Комплектування книжкового фонду (отриманих підручників від Інституту модернізації та змісту освіти, художньої літератури за рахунок акції «Подаруй книгу бібліотеці!»). |
Протягом року |
Бібліотекарі |
10. |
Робота з фондом підручників:
|
Вересень Травень
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
11. |
Визначення в класах відповідальних за збереження підручників. |
Вересень |
Кл. керівники Бібліотекарі |
12. |
Заходи по збереженню фонду:
|
1 раз на семестр Протягом року |
Актив бібліотеки Класні керівники Бібліотекарі |
13. |
Ведення всіх операцій з обліку бібліотечного фонду підручників. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
14. |
Залучення учнів та педколективу гімназії до участі у внутрішньошкільній акції «Живи, книго!». |
Протягом року |
Оргкомітет Бібліотекарі |
15. |
Замовлення необхідних підручників на поточний навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти та Курсі «Школа».
|
Згідно наказу Міністерства освіти України |
Бібліотекарі |
16. |
Популяризація та вивчення бібліотечного фонду на сторінках блогу «Бібліоманія» тощо |
Протягом року |
Кл. керівники Бібліотекарі |
Робота з підручниками
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Своєчасно (до 01.09) забезпечити учнів підручниками, які є у наявності.
|
Серпень – вересень |
Бібліотекарі |
2 |
Вивчати стан забезпеченості учнів підручниками з урахуванням особистих підручників. |
Вересень Жовтень |
Бібліотекарі |
3 |
Продовжувати комплектування фонду шкільних підручників, згідно наказів Міністерства освіти України. |
Протягом року |
Бібліотекарі |
4 |
Систематично вести картотеки підручників за встановленими формами. |
Постійно |
Бібліотекарі |
5 |
Замовляти необхідні підручники для НУШ на поточний навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти та Курсі «Школа».
|
Згідно наказу Міністерства освіти України |
Бібліотекарі
|
6 |
Проводити списання підручників загублених читачами та застарілих. |
За потребою |
Бібліотекарі
|
6 |
Прийняти участь у шкільному етапі акції «Живи, Книго!». |
За планом |
Бібліотекарі Класні керівники |
7 |
Проводити різноманітні заходи та бібліотечні уроки інформаційної грамотності. |
Протягом року |
Класні керівники, Бібліотекарі |
8 |
Провести інвентаризацію фонду підручників та оформити результати в Курсі «Школа». |
Травень – червень |
Бібліотекарі
|
ІІІ. Масові заходи з популяризації літератури
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Індивідуальні бесіди:
|
Вересень – травень
|
Бібліотекарі |
2 |
Оновлювати постійно-діючі книжкові виставки та полички:
|
Протягом року
|
Бібліотекарі |
3 |
Оформлювати тематичні книжкові полиці:
|
Протягом року |
Бібліотекарі |
4 |
Добірка літератури та матеріалів щодо участі учнів у фестивалях та конкурсах гімназії:
|
Протягом року |
Заступник директора з НВР Романютенко І.Ю. Класні керівники Бібліотекарі
|
5 |
Бібліотечні уроки, квести, подорожі, вікторини:
|
За планом
|
Бібліотекарі Вчителі-філологи Класні керівники Дитяча центральна бібліотека Олександрівського району |
6 |
Бібліотечні уроки інформаційної культури:
|
За планом
|
Бібліотекарі Вчителі-філологи Класні керівники Дитяча центральна бібліотека Олександрівського району |
7 |
Інформаційна перерва в бібліотеці «Подорож книжковими полицями». |
Постійно |
Бібліотекарі |
8 |
Бібліографічні огляди до ювілейних дат та різноманітних свят. |
За планом |
Бібліотекарі |
ІУ. Робота з активом бібліотеки
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Вибрати актив бібліотеки. Скласти план роботи активу бібліотеки. |
Вересень – жовтень |
Бібліотекарі Педагог-організатор |
2 |
Проводити в бібліотеці засідання активу щодо популяризації книги та довідково-бібліографічного апарату бібліотеки, реклами книги, збереження підручників. |
Щоквартально |
Бібліотекарі Актив бібліотеки |
3 |
Проводити рейди перевірки підручників з метою формування дбайливого ставлення до навчальної книги. |
1 раз на семестр |
Актив бібліотеки Бібліотекарі Педагог-організатор |
4 |
Залучити актив до роботи:
|
Протягом року |
Актив бібліотеки Бібліотекарі |
5 |
Практичне заняття «Робота з каталогом».
|
Зимові канікули |
Бібліотекарі |
6 |
Заходи по збереженню фонду підручників:
|
1 раз на семестр |
Актив бібліотеки Бібліотекарі |
7 |
Участь у Всеукраїнських заходах:
|
За планом |
Актив бібліотеки Бібліотекарі
|
У. Робота ДБА
Для забезпечення якісного інформаційно-бібліографічного обслуговування педколективу, учнів та батьків бібліотека і надалі приділятиме першочергову увагу довідково-бібліографічному апарату:
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Поповнення і впорядкування каталогу і картотек:
|
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
2 |
Консультативні години «Робота з картотеками». |
За необхідністю |
Каширіна Л.С. |
3 |
Пояснення учням правил користування ДБА. |
За необхідністю |
Каширіна Л.С. Актив бібл-ки |
4 |
Проводити бібліографічні огляди літератури, перегляди літератури до знаменних дат, до дат народження письменників, свят. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
5 |
Створення рекомендаційних списків літератури, що вивчається за новою шкільною програмою у 3-х класах НУШ. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
6 |
Створення на блозі бібліотеки веб-міксу картотеки художніх творів, що вивчаються за новою шкільною програмою (у 3-х класах). |
Протягом року |
Іванісова В.М. |
7 |
Ведення реєстраційної картотеки періодики. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
УІ. Робота з педагогічним колективом гімназії
№ п/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Інформаційне забезпечення вчителів новинками літератури (з використанням картотек, каталогів, стенду «Шкільна бібліотека інформує»), які надійшли до бібліотеки із ТВО Олександрівського району, шляхом акції «Подаруй книгу бібліотеці!». |
Постійно |
Бібліотекарі |
2. |
Оформлення книжкових виставок до педрад та методичних засідань вчителів-предметників . |
За потребою |
Бібліотекарі |
3. |
Підготовка анотованих списків літератури для вчителів-предметників. |
За потребою |
Бібліотекарі |
4. |
Брати участь у педрадах, семінарах, ШМО та РМО. |
Протягом року |
Бібліотекарі |
5. |
Поповнювати куточок періодичних видань для вчителя. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
6. |
Поповнювати картотеки на допомогу виховному процесу в гімназії:
|
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
7. |
Поповнювати матеріалами раніш оформлені картотеки. |
Постійно |
Бібліотекарі
|
8. |
Індивідуальне інформування вчителів, що атестуються. |
Постійно |
Бібліотекарі |
9. |
Участь у підготовці та проведенні предметних тижнів. |
Постійно |
Бібліотекарі |
10. |
Допомога у виборі літератури педколективу гімназії при проведенні масових заходів. |
За потребою |
Каширіна Л.С. |
11. |
Допомога класним керівникам початкових класів книжковими добірками щодо організації уроків позакласного читання. |
За потребою |
Каширіна Л.С. |
УІІ. Робота з батьками
Шкільна бібліотека допомагає батькам у вихованні в учнів любові до книги та культури читання. А батьки в свою чергу, надають допомогу у збереженні шкільних підручників.
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Поповнювати у бібліотеці куточок «Батьківська абетка». |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
2 |
Проводити консультації з батьками по ремонту книг та збереженню навчальної літератури . |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
3 |
Вести пропаганду літератури для батьків з виховання дітей. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
4 |
Продовжувати поповнювати папку для батьків «Читання і бібліотека у житті вашої дитини». |
Протягом року |
Каширіна Л.С. |
5 |
Оформити книжкову викладку нових книг для вчителів, батьків та учнів (до дня бібліотек). |
30 вересня |
Каширіна Л.С. |
6 |
Інтерактив для батьків «Читаємо, щоб зрозуміти». |
Січень |
Бібліотекарі Юнацька бібл-ка |
7 |
Підготувати інформаційно-бібліографічний список літератури «Виховання сучасного молодшого школяра». |
1 семестр |
Бібліотекарі
|
8 |
Поповнювати сторінки блогу бібліотеки «На допомогу батькам та учням». |
Протягом року |
Іванісова В.М. |
УІІІ. Підвищення кваліфікації.
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Знайомитися з новими надходженнями, періодикою, інформаційними ресурсами. |
Протягом року |
Каширіна Л.С. Іванісова В.М. |
2 |
Передплатити фаховий журнал «Шкільна бібліотека», «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр», « Шкільний бібліотекар» (за можливості). |
Жовтень |
Каширіна Л.С. |
3 |
Взяти активну участь у роботі районного методоб’єднання шкільних бібліотекарів. |
За планом РМО |
Бібліотекарі |
4 |
Підвищувати і вдосконалювати професійний рівень у дитячих міських бібліотеках, в ЗОІППО тощо. |
За потребою |
Бібліотекарі |
5 |
Спілкуватися з шкільними бібліотекарями району, ділитися своїм та переймати їх досвід . |
Протягом року |
Бібліотекарі |
6 |
Підвищувати професійний рівень: брати активну участь у фахових вебінарах. |
Протягом року |
Бібліотекарі |
Додаток 1
до плану роботи шкільної бібліотеки
План заходів бібліотеки гімназії №11
щодо посилення національно-патріотичного виховання
дітей та учнівської молоді
Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. У зв’язку з цим, національно-патріотичне виховання є важливим сектором навчально-виховного процесу.
Саме національно-патріотичне виховання закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку на засадах гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
Основні завдання виховної діяльності сучасних закладів освіти визначені Законами України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті», «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років»; указами Президента України від 12.01.2015 № 5/2015 «Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020», «Про заходи з відзначення у 2020 році 75-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі та 75-ї річниці завершення Другої світової війни», від 12.06.2015 № 334/2015 «Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 13.10.2015 № 580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», від 22.01.2016 № 17/2016 «Про заходи з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917-1921 років», «Про відзначення 24-ї річниці Конституції України», постановами Верховної Ради України від 12.05.2015 № 373-VIII «Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 22.07.2015 № 524 «Про утворення Міжвідомчої комісії з питань національно-патріотичного виховання»; розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 998-р «Про заходи з увічнення пам’яті захисників України на період до 2020 року», наказах Міністерства освіти і науки України від 28.05.2015 № 582 «Про схвалення Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді», від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах», від 16.07.2015 № 768 «Про національно-патріотичне виховання в системі освіти».
Завдання сучасної системи виховання, які випливають із суспільних потреб сьогодення, полягають у реальному переході до педагогічної творчості та індивідуального впливу, у переорієнтації учнівських і педагогічних колективів на гуманізацію виховання, створення умов для цілеспрямованого систематичного розвитку людини як суб'єкта діяльності, особистості, індивідуальності.
Завдання навчальних закладів так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. При цьому патріотизм є чужим націоналізму, шовінізму, сепаратизму і космополітизму.
Завдання шкільної бібліотеки полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого смислу, тобто сприймалися не лише розумом, а й «серцем». Для цього слід чітко усвідомлювати завдання національно-патріотичного виховання:
Метою заходів у сфері національно-патріотичного виховання дітей та молоді в навчальних закладах є сприяння набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, виховання їх у дусі патріотичного обов'язку.
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Оформлення книжкової виставки до першого уроку «Україна – європейська країна!». |
Серпень 2020 |
Бібліотекарі |
2 |
Оформлення книжкової виставки до 154-річниці від дня народження першого президента України, визначного державного і громадського діяча Михайла Грушевського. |
Вересень 2020 |
Бібліотекарі |
3 |
Оформлення книжкової полички до Дня пам’яті жертв Бабиного Яру. |
Вересень 2020 |
Бібліотекарі |
4 |
Оформлення тематичної полички «Україна незвідана» (до дня українського козацтва). |
До 14 жовтня 2020 |
Бібліотекарі |
5 |
Книжкова виставка – етнографічний диліжанс «Легенди мого краю». |
До 14 жовтня 2020 |
Бібліотекарі |
6 |
Оформлення тематичної полички «Ми пишаємось вами» (видатні особи мого рідного краю). |
Жовтень 2020 |
Бібліотекарі |
7 |
Гра в асоціації «Європейська Україна: місця, локації та пам’ятки». |
Жовтень 2020 |
Бібліотекарі Кл. кер. 8 кл. |
8 |
Гра-блуканина «Україна музейна».
|
Листопад 2020 |
Бібліотекарі Кл. кер. 6-7 кл |
9 |
Гра-квест «Україна незвідана: у пошуках скарбів» |
Січень 2020 |
Бібліотекарі Кл. кер. 7-9 кл. |
10 |
Висвітлення участі гімназистів у заходах по вихованню громадянина – патріота України (на сайті гімназії, блозі Бібліоманія, у групі гімназії соціальної мережі Фейсбук). |
Постійно |
Бібліотекарі Кл. керівники |
11 |
Добірка літератури з теми «Свіча пам’яті» (до Дня пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій). |
Листопад 2020 |
Бібліотекарі |
12 |
Оформлення тематичної полички «Рідна мова – то доля народу». |
Березень 2020 |
Бібліотекарі |
13 |
Розміщення матеріалів патріотичного змісту на сайті закладу, блозі Бібліоманія, у групі гімназії соціальної мережі Фейсбук (бібліотечні уроки, усні журнали, проекти тощо) |
Постійно |
Бібліотекарі |
14 |
Оформлення тематичної полички до дня Соборності України «В єднанні сила й міць держави». |
Січень 2021 |
Бібліотекарі |
15 |
Оформлення експрес-інформації «День пам’яті героїв Крут». |
Січень 2021 |
Бібліотекарі |
16 |
Проведення бібліотечних уроків, годин пам’яті до дня Соборності України та дня пам’яті героїв Крут. |
Січень 2021 |
Бібліотекарі, Класні керівники |
17 |
Оформлення тематичної полички «Твої герої, Україно!», добірка матеріалів до проведення заходів в гімназії, приурочених Революції гідності та подіям на Сході України у 2014 р. |
Лютий 2021 |
Бібліотекарі |
18 |
Оформлення книжкової виставки «Учітесь, читайте, чужого навчайтесь, свого не цурайтесь», присвяченої пам'яті Т.Г.Шевченка. |
Березень 2021 |
Бібліотекарі |
19 |
Мовознавче свято «Ти наше диво калинове».
|
Березень 2021 |
Бібліотекарі Кл. кер. 4 кл. |
20 |
Оформлення полички до Міжнародного дня визволення в’язнів фашистських концтаборів. |
Квітень 2021 |
Бібліотекарі |
21 |
Оформлення книжкової виставки «Пам’ятаємо і не забудемо ніколи». |
Травень 2021 |
Бібліотекарі |
22 |
Добірка літератури за темою «Перемога єднає покоління». |
Травень 2021 |
Бібліотекарі |
23 |
Виховання культури гідності дітей та учнівської молоді в позаурочній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів – добірка матеріалів щодо участі школярів у національно-патріотичному конкурсі Джура. |
Постійно |
Бібліотекарі Заст. директора з НВР |
Додаток 2
до плану роботи шкільної бібліотеки
План заходів щодо впровадження
Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотеки гімназії №11
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Видати наказ Про впровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотеки гімназії. |
До 01.09.2020 |
Бібліотекарі |
2 |
Використовувати методичні рекомендації «Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти», видані ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. |
За потребою |
Бібліотекарі |
3 |
Використовувати методичні рекомендації «Таблиці зіставлення індексів Бібліотечно бібліографічної класифікації і Універсальної десяткової класифікації», розроблені Книжковою палатою України. |
За потребою |
Бібліотекарі |
4 |
Створити робочі таблиці Універсальної десяткової класифікації власної генерації. |
2020 – 2021 навчальний рік |
Бібліотекарі |
5 |
Використовувати матеріали спільноти Facebook «Універсальна десяткова класифікація (УДК) в Україні» |
За потребою |
Бібліотекарі |
6 |
Використовувати матеріали, розміщені на сторінці «Універсальна десяткова класифікація» блогу для бібліотекарів Запорізької області «NB-Nota Bene». |
За потребою |
Бібліотекарі |
7 |
Нові надходження пересистематизовувати з Бібліотечно бібліографічної класифікації на Універсальну десяткову класифікацію. |
По мірі надходження фондів |
Бібліотекарі |
8 |
По мірі надходження фондів новий алфавітний каталог створювати за Універсальною десятковою класифікацією. |
По мірі надходження фондів |
Бібліотекарі |
9 |
Брати участь у тренінгах ЗОІППО за темою «Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек закладів загальної середньої освіти». |
За планом ЗОІППО |
Бібліотекарі |
10 |
Брати участь у вебінарах та інтернет-конференціях за темою «Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти», які проводить бібліотека ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. |
За планом бібліотеки ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського |
Бібліотекарі |
11 |
Продовжувати оформлення нових полочних роздільників за новими нормами Універсальної десяткової класифікації. |
За потребою |
Бібліотекарі |
12 |
Систематизувати за Універсальною десятковою класифікацією нові надходження. |
По мірі надходження фондів |
Бібліотекарі |
13 |
Брати участь у засіданнях методичного об’єднання шкільних бібліотекарів Олександрівського району з питань впровадження та досвіду впровадження Універсальної десяткової класифікації в бібліотеках закладів загальної середньої освіти району. |
За планом РМО шкільних бібліотекарів району |
Бібліотекарі |
Додаток 3
до плану роботи шкільної бібліотеки
План роботи Активу бібліотеки ЗГ №11
на 2020-2021 навчальний рік
Мета і завдання бібліотечного активу:
Актив бібліотеки – помічник у роботі бібліотеки. Він веде роботу з боржниками, урізноманітнює форми й методи роботи з читачами. У вільний час ці активісти залюбки допомагають в оформленні виставок, в проведенні заходів. Актив дає поради читачам, за допомогою анкетування допомагає вивчити читацькі інтереси, координує роботу класів із бібліотекою. Разом з бібліотекарями та активом гімназії проводять рейди-перевірки підручників (згідно 1 етапу акції «Живи, книго!»). Завдяки їхній допомозі бібліотекар використовує ефективні технології популяризації книги: бібліотечні уроки, уроки повідомлень, квести, подорожі, бібліошопінг, бібліофлешбек, Інтернет марафон, букслем, літературну вітальню, презентації, мандрівки літературними стежками тощо.
Мета: Об'єднати учнів гімназії навколо бібліотеки та книг з метою проведення різних заходів, спрямованих на популяризацію книги.
Завдання: Виховувати в учнів любов, повагу та дбайливе ставлення до книги; розвивати співпрацю «бібліотекар – актив – учнівський колектив»; навчати учнів роботі з книгою; розвивати художній смак учнів, збагачувати мову; розширювати кругозір гімназистів; навчати учнів вільно спілкуватися.
Функції бібліотечного активу:
№ п/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальні |
Примітки |
1 |
Проведення засідань бібліотечного активу. |
1 раз на чверть |
Бібліотекарі, актив бібліотеки
|
|
2 |
Допомога в обробці нових надходжень підручників. |
За потребою |
Бібліотекарі, актив бібліотеки |
|
3 |
Участь в акції «Подаруй бібліотеці книгу!» |
Вересень-листопад |
Бібліотекарі, актив бібліотеки |
|
4 |
Допомога постам «Бережливі» за станом роботи з фондом підручників в класах. |
Протягом року |
Бібліотекарі, актив бібліотеки |
|
5 |
Складання списків рекомендованої літератури з позакласного читання. |
Протягом року |
Бібліотекарі, актив бібліотеки |
|
6 |
Проведення рейдів перевірки підручників з метою формування дбайливого ставлення до навчальної книги. |
1 раз на семестр |
Бібліотекарі, актив бібліотеки |
|
7 |
Залучення активу до роботи:
|
Протягом року |
Бібліотекарі Актив бібліотеки
|
|
8 |
Участь у заходах по збереженню фонду підручників:
|
1 раз на семестр |
Бібліотекарі Актив бібліотеки
|
|
9 |
Участь у масових заходах:
|
Вересень
Жовтень
Березень-квітень
Жовтень
Протягом року
Жовтень
Жовтень
Протягом року
|
Актив бібліотеки, Бібліотекарі, Класні керівники |
|
1