Пояснювальна записка
Зупинись і поглянь – який гарний світ навколо тебе, яка незрівнянна краса тебе оточує!
В. Сухомлинський
Актуальність даної програми полягає в тому, що екологічне виховання та освіта дітей - надзвичайно важлива проблема теперішнього часу: лише екологічний світогляд і екологічна культура нині живучих людей можуть вивести планету і людство з того стану, в якому воно знаходиться зараз.
Дошкільне дитинство - початковий етап формування особистості людини, його цінностей орієнтації в навколишньому світі. У цей період закладається позитивне ставлення до природи, до " рукотворного світу", до себе і до оточуючих людей. Основним змістом екологічного виховання є формування у дитини усвідомлено-правильного ставлення до природних явищ і об'єктів, які його оточують і з якими він знайомиться в дошкільному дитинстві. Природа - невичерпне джерело духовного збагачення дітей. Вони постійно в тій або іншій формі стикаються з природою. Їх приваблюють зелені луки і ліси, яскраві квіти, метелики, жуки, птиці, падають пластівці снігу, струмочки й калюжі. Нескінченно різноманітний і барвистий світ природи пробуджує у дітей природний інтерес, допитливість, зачіпає почуття збуджує фантазію та впливає на формування їх ціннісних орієнтирів. Дитина, що полюбив природу, не буде бездумно рвати квіти, розоряти гнізда, ображати тварин.
Отримані в дитинстві враження від рідної природи, дуже яскраві, що запам'ятовуються на все життя і часто впливають на ставлення людини до природи.
Сучасність даної програми полягає в тому, що вона охоплює різні аспекти екологічного освіти дошкільнят. Програмою передбачено не тільки екологічна освіта дітей дошкільного віку, але і мотивацію розвитку умінь у дітей надавати посильну допомогу нашій природі. Ця програма включає розвиток у дітей умінь постановки і проведення найпростіших дослідів. Например, вирощування розсади для квітників дитячого садка. Завдяки включенню дітей в освоєння даної освітньої програми, дошкільники здобувають екологічні знання, у них розвивається спостережливість, почуття співпереживання, здатність бачити красиве в природі, вміння надавати природі посильну допомогу. Виховуються такі особистісні якості, як доброта, відповідальність, працьовитість, самостійність, вміння працювати в колективі. Розвиваюче предметне середовище використовується в пізнавальних та оздоровчих цілях, для розвитку у дітей навичок праці і спілкування з природою.
Мета роботи: формувати у дітей елементи екологічної свідомості, здатність розуміти і любити навколишній світ і природу.
Завдання:
Перспективний план роботи на рік
Тема |
Зміст роботи |
Мета роботи |
Відповідальні |
Примітки |
|
ВЕРЕСЕНЬ |
|||||
«Прощавай літо, здрастуй осінь!» |
-Розглянути фото дітей з літнього відпочинку. -Образотворчість: «Тепле море»; «Вишеньки на гіллі»; «Вересневий букетик» -Служба безпеки «Лісові пригоди Тарасика». -Дослід «Як впливає тепло на зростання рослини?» |
Розвивати здібності та формувати навички самостійного аналізу характерних змін у живій і неживій природі.Сприяти розвитку комунікативних здібностей по відношенню до однолітків та дорослих. |
|
|
|
«Сонце – джерело життя». |
-Дидактична гра «Жива та нежива природа». Психогімнастика «Сонечко». -Образотворчість: «Сонечко ясне» (ниткопластика). -Рухлива гра «Упіймай сонячного зайчика». -Дослідницька діяльність «Як впливає світло на зростання рослини?» -Бабусин календар (прикмети). |
Уточнити знання дітей про сонце восени. Формувати вміння визначати погоду за прикметами. Виховувати спостережливість. |
|
|
|
«Пізнаємо природу» |
-Бесіда «Хто з нами прощається?» -Логічна гра «Перелітні чи зимуючі?» -Рухлива гра «Ми - пташки». -Мовна гра «Опиши пташку». -Образотворчість «Відліт птахів»; «Чарівний птах» (малювання долонькою). |
Узагальнювати у дітей уявлення про птахів. Формувати у дітей бажання по-доброму ставитися до живої природи. |
|
|
|
«Цілющі диво-овочі»
|
-Клуб допитливих «Королева нашого столу». -Образотворчість: «Зафарбуй своїм кольором»; «Бабусині соління»; «Художники з грядки». -Дидактична гра «Зваримо смачний борщ і компот» (класифікація). -Дослідницька діяльність. З’ясувати, чи є рідина в овочах і фруктах?
|
Закріпити знання дітей про овочі та фрукти. Уточнити поняття дітей про їх користь для організму. Вчити доглядати за овочами. Виховувати інтерес та почуття турботи. |
|
|
|
ЖОВТЕНЬ |
|||||
«Маленькі природолюби» |
|
Формувати вміння дітей спостерігати за явищами природи. Аналізувати і робити висновки про деякі взаємозв'язки і закономірності в природі. |
|
|
|
«Обережно! Гриби!» |
-Читання оповідання Ю. Старостенко «Під зеленим шатром лісу». -Образотворчість «Під пеньочком народився грибочок»; «Чарівний ліс» -Мовленнєва творчість «Що буде після тебе». |
Уточнити уявлення дітей про гриби. Познайомити з новими рослинами. Навчити впізнавати і називати частини рослини. Виховувати уважність. |
|
|
|
«Де поділися комахи?» |
-Дидактична гра «Якої комашки не стало?» -Клуб допитливих «Павуки». -Образотворчість «За ким я сумую». -Рухлива гра «Павутинка». |
Формувати вміння дітей спостерігати за змінами в природі. .Сприяти розвитку логічного мислення щодо змін у природі стосовно комах.
|
|
|
|
«Осінній сад» |
-Збір і засушування осіннього листя «Осіння палітра». -Образотворчість «Листочки замість пензлика». Пальчиковий живопис «Букет з листя». -Рухлива гра «Наздожени листочок». |
Закріпити знання дітей про осінні кольори. Вчити помічати відмінності за зовнішнім виглядом. Уточнити уявлення дітей про садові роботи восени. Активізувати словник. |
|
|
|
ЛИСТОПАД |
|||||
«Рослинка на моєму віконечку». |
-Експериментування: «Рослинам легше дихається, якщо грунт полити і порихлить». -Догляд за кімнатними рослинами. -Дидактична гра «Який настрій у рослинки». -Образотворчість: «Кактус посміхнувся і розцвів»; «Осінні жоржини». -Загадування загадок. Гра «Вгадай за описом». |
Викликати інтерес до вирощування кімнатних рослин на віконці, бажання спостерігати за змінами. Вчити створювати ситуацію досвіду. |
|
|
|
«Осіння казка» |
-Розповідь віршів про осінь. -Музично-рухливий етюд «Ми з листочками танцюємо». -Рухлива гра «Раз - листочок, два - листочок». -Театралізована вистава «Одного разу восени» |
Сприяти розвитку комунікативних здібностей по відношенню до однолітків та дорослих. Активізувати дітей у музичній та театралізованій діяльності. |
|
|
|
|
-Гра «Відгадай, хто це» (імітація). -Вивчення вірша. -Колективна казка «Що ми бачили в лісі». -Образотворчість: «Морквинка для зайчика», малювання «Домашні улюбленці». -Дидактична гра «Хто де мешкає?» (класифікація). |
Розвивати у дітей уявлення про послідовність подій у житті тварин та людей з приходом осені. Виховувати спостережливість. |
|
|
|
«Таємниці листопаду» |
-Психогімнастика «Вітер». -Дослід «Спіймай вітер» (пакет). -Ігри з вітрячком «Де гуляє вітерець». -Дидактична гра «З якого дерева листочок?» -Художня діяльність «Склади букет із листочків»; «Де заховалась осінь в казках»; «Кружляє листя золоте». -Трудова діяльність «Прибирання листя на майданчику». |
Розвивати здібності дітей спостерігати сезонні явища та їх зміни. Формувати вміння виділяти характерні ознаки осінньої і літньої погоди. |
|
|
|
ГРУДЕНЬ |
|||||
«До нас Зимонька прийшла!» |
-Дидактична гра «Зима - літо» (класифікація одягу). -Декоративне малювання «Оздоблення рукавички»; «Тепла шапка». -Екологічна гра «Дивовижні пори року» -Вивчення віршів. |
Продовжувати знайомити з ознаками зими. Систематизувати уявлення про пори року. Закладати основи екологічного виховання. Формувати навички аналізу характерних змін у живій і неживій природі. |
|
|
|
«Хто як зимує?» |
-Театралізована діяльність. -Вивчення вірша. -Образотворчість: ліплення «Пригощення для тваринки». Малювання «Їжачок спить». -Дидактична гра «Спить не спить.» |
Продовжувати формувати знання про лісових мешканців. Розвивати у дітей уявлення про послідовність подій у житті лісових звірів. |
|
|
|
«В гостях у Сніговичків» |
-Дослідницька діяльність: властивості льоду: твердий, крихкий, слизький, холодний, прозорий -Образотворчість: малювання та штампування на снігу. «Гірлянда» (з льодяних , снігових кульок). Снігові фігури. -Вправа - гра «Подякуємо зимі за…»
|
Формувати реалістичне розуміння неживої природи. Закріплювати знання про те, що вода може бути у твердому стані (сніг, лід). Вчити визначити властивості льоду: твердий, але крихкий, слизький, холодний, прозорий. |
|
|
|
«Новорічні казочки» |
-Дидактична гра «Що малює Дід Мороз на вікні?» (з’єднати ниткою крапки). -Бесіда за сюжетною картиною «Новорічний гість». Образотворчість-«Зимова красуня - ялинка». Пластилінова зима. |
Долучити до бажання насолоджуватися запахом хвойного дерева. Сприяти розвитку вміння називати характерні особливості будови ялинки.
|
|
|
|
СІЧЕНЬ |
|||||
«Розважайся, грай та про небезпеку пам’ятай» |
-Народознавство «Зимові свята» -Образотворчість: аплікація «Різдвяна зірка». -Дидактична вправа «Зима добра, зима зла». -Бесіда за сюжетними картинками «Святкуй, гуляй - та обережність знай». -Рухливі ігри-забави зі снігом. |
Викликати у дітей інтерес до зимових явищ природи. Розвивати зорову спостережливість, здатність помічати незвичайне у навколишньому світі і бажання відобразити побачене у своїй творчості. Розвивати уяву і творчість. |
|
|
|
«Пернаті друзі взимку» |
-Бесіда, гра «Нагодуй птахів». -Дидактична гра «Відлітають - не відлітають». -Прослуховування голосів птахів. -Образотворчість «Пташка маленька» |
Вчити дітей розглядати птахів, розрізняти їх за розміром, забарвленням пір’я, видаваним звуках. Закріплювати назви птахів. |
|
|
|
«Город на підвіконні» |
-Дидактичні ігри: «Зваримо обід»; «Упізнай на смак»; «Їстівне – неїстівне». -Досліди: довготривалий з цибулею. Куди поділись сіль, цукор у воді? Як довести, що сіль та цукор не зникли з води, а розчинились? Чи розчинюється олія у воді? -Бесіда за картиною Є. Гопчинської «Світ солодкого щастя». -Образотворчість «Іменинний пиріг». |
Викликати інтерес до вирощування городу на підвіконні, бажання спостерігати за змінами в цибулинах. Вчити створювати ситуацію досвіду |
|
|
|
«Сніжний хоровод» |
-Спостереження, розглядання картини «Зима». -Образотворчість: «Мороз - дивовижний художник» аплікація «Сніжинки». -Бесіда, гра «Знайди за описом». -Експериментування: «Виготовлення снігу» |
Викликати у дітей інтерес до зимових явищ природи. Розвивати зорову спостережливість, здатність помічати незвичайне у навколишньому світі і бажання відобразити побачене у своїй творчості. Розвивати уяву і творчість.
|
|
|
|
ЛЮТИЙ |
|||||
«Лабораторія добрих справ» |
-Бесіда «Добрим бути в цьому світі веселіше». -Дослід з гілочкою у вазі воді і без води, і для цього не обов’ язково зламувати гілки» (замалювати різницю) -Образотворчість: аплікація «Вкриємо ковдрою дерева». Малювання «Ялинка». -Дослідницька діяльність: «Вод», «Повітря», «Мильні бульбашки». -Вивчення вірша . |
Формувати поняття про доброту, звичку робити добрі вчинки; виховувати інтерес до експериментальної діяльності. Вчити аналізувати явища, Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, мовлення дітей. Викликати почуття радості у дітей. |
|
|
|
«Пливли по небу хмарки» |
-Бесіда «Які бувають хмари». -Спостереження, використання художнього слова «Сніг – сніжок». Експериментування: «Вітер дме, човник пливе». -Образотворчість: «Снігопад»; «Грозове небо» (поролоном). -Дослід «Таємничо сніжинки зикають». -Дидактична гра «Знайди дві однакові сніжинки». |
Розширювати уявлення дітей про явища неживої природи: розповісти, які буваю хмари. Закладати основи екологічного виховання. Розвивати спостережливісь, увагу. |
|
|
|
«Великий світ в зернині піску» |
-Дидактичні ігрові вправи: «Відбитки», «Хто до нас приходив?», «Загадки», «Намисто для мами», «Секретики» Вправа «У пісочній країні йдуть дощі» -Цикл ігрових вправ «Чарівні перетворення», «Нірки-гірки». -Образотворчість: «Пісочні фантазії» -Ігрова вправа «Таємні завдання крота». -Гра «Пісочні будівники» |
Вдосконалювати знання дітей про властивості мокрого та сухого піску. Активізувати зацікавленість іграми з піском. Учити класифікувати предмети за різними ознаками. Розширювати знання дітей про ліс, його мешканців, про тих, хто живе під землею. Учити орієнтуватися на піщаній поверхні. |
|
|
|
«Останні кроки зими» |
-Спостереження за сезонними змінами», «Цілий рік»-настільна гра. -Вивчення закличок -Образотворчість: «Малюємо бурульки» -Екологічна гра «Дивовижні пори року» -Бабусин календар (прикмети). |
Формувати уявлення про зміни в природі. Учити розрізняти характерні прикмети кінця зими. Закріплювати вміння сприймати поетичний опис зими. |
|
|
|
БЕРЕЗЕНЬ |
|||||
«До нас весна крокує швидкими кроками» |
-Читання віршів "Березень","Весна іде". -Дидактична гра "Знайди настрій, покажи настрій", Експериментування: "Взаємодія води і снігу" Спостереження на прогулянці за змінами, в природі. -Філологічні нотатки Ст. Бьянкі. -Образотворчість: пальчиковий живопис «Ці чудові квіти». |
Продовжувати вчити запам'ятовувати назви весняних місяців. Дати уявлення про зміни, що відбуваються ранньої весни в природі. Розвивати навички елементарної дослідницької діяльності, логічне мислення. |
|
|
|
«Веснянки» |
-Розглядання пейзажів. -Вправа з рамкою «Жива картина» -Загадування весняних загадок. -Дидактичні ігри «Весняні слова», «Назви пестливо» -Образотворчість: «Букетики для матусь» |
Продовжувати формувати уявлення про зміни в природі. Учити розрізняти характерні прикмети весни. Розвивати у дітей інтерес до живої природи, емоційну чуйність. |
|
|
|
«Люби і вивчай свій рідний край» |
-Бесіда, розгляд ілюстрацій «Земля моя - земля моїх батьків»; «Побут і звичаї українського народу». -Образотворчість «Символи України». -Спостерження «Перші квіти в природі» |
Вчити дітей уважно ставитися до навколишнього світу. Виховувати інтерес до природни та народних символів Батьківщини |
|
|
|
«Пернаті гості» |
-Бесіда, виготовлення шпаківень, спостереження за птахами на ділянці дитячого садка, розглядання ілюстрацій (різні види гнізд, поява пташенят, тощо). -Дидактична гра «Впізнай за голосом яка пташка»
|
Сприяти узагальненню уявлень про птахів у весняний період: зміна їх поведінки - гріються на сонці, на деревах і цвірінькають, кубляться, виводять пташенят тощо. |
|
|
|
|
-Образотворчість: аплікація «Птахи ну шпаківні» Загадування загадок про перелітних птахів -Дидактична гра «Де чиє гніздо»; «Птахи прилетіли» (класифікація) |
Виховувати допитливість, бажання піклуватися про птахів. |
|
|
|
КВІТЕНЬ |
|||||
«Кругообіг води у природі». |
-Спостереження за росою в ранкові часи. -Розглянути таблицю «Кругообіг води». -Складання казки «Як ми запросили хмарку в гості». -Вивчити веселі небилиці. -Образотворчість: «Веселкова росинка», «Пуголовки». -Дослідницька діяльність «Кольорова вода». -Бесіда «Що таке хмари, дощ, гроза?» |
Дати поняття про випаровуванні води, утворення хмар, електричних розрядах в доступній формі. Познайомити дітей з правилами поведінки під час грози. |
|
|
|
«Все навколо квітне» |
-Спостереження «Сонечко на травичці» -Образотворчість «Квітне яблунька». -Дидактична гра «Упізнай за запахом». -Творча гра «Привіт, рослинко!» -Експериментування «Тепло - холодно». |
Уточнити знання дітей про квітку, вміння знайти її по листю, формі суцвітті. Продовжувати викликати у дітей інтерес до живих квітів. |
|
|
|
«Весняні клопоти» |
-Пантоміма «Садіння насіння». -Рухлива народна гра «Дрібушечки». -Садіння городу. -Образотворчість: «Веселкові барви». -Вірш «Помічники» (інсценівка). |
Формувати уявлення про роботу людини в природі навесні. Дати поняття про діяльність тварин птахів та комах. Виховувати спостережливість, повагу й турботу до оточуючих. |
|
|
|
«Рослинки, що нас лікують» |
-Спостереження за лікарськими рослинами на території дитсадка. -Прегляд відеофільму «Лікарі в природі» -Вивчення віршів «Ромашка», «Кульбабка» -Образотворчість: декоративне мистецтво «Калиновий кущ», «Кульбабки» |
Познайомити дітей з лікарськими рослинами. Навчити впізнавати і називати частини рослини. Виховувати дбайливість. Продовжувати викликати у дітей інтерес до живих квітів.
|
|
|
|
ТРАВЕНЬ |
|||||
«Дивовижний світ комах» |
-Художнє слово. В. Сухомлинський «Як бджілка знаходить квітку конвалії». -Загадування загадок «Вгадай, що за комаха». -Цільова екскурсія до парку -Образотворчість: ліплення «Зелена гусінь» |
Розширити знання про охорону природи. Виховувати у дітей інтерес до всього живого й дбайливе ставлення до природи. |
|
|
|
«Ми мандруємо» |
-Гра-роздум «Чим пахне весна». -Гра «Віночок». -Драматизація оповідання. -Образотворчість: «Такі чудові квіти». -Художнє слово збірка віршів: «В лісі, в полі та у лузі є у нас маленькі друзі». -Бабусин календар (прикмети) |
Розширювати кругозір дітей. Закріпити знання дітей з навколишнього. Сприяти розвитку образного і логічного мислення. Розвивати тактильну чутливість. Збагачувати емоційну сферу дітей. |
|
|
|
«Квітучий луг» |
-Розгляд предметних картинок «Лугові квіти» -Загадування загадок -Образотворчість: аплікація «У лузі» -День Землі. -Спостереження за дощем, його вплив на природу. -Дослід щодо утворення штучного дощу. -Розважальна хвилинка «День народження калюжі». |
Систематизувати уявлення дітей про різноманіття лугових квітів. Розвивати мовленнєву активність, спостережливість дітей. Закладати основи екологічного виховання.
|
|
|
|
«Давайте навчимося любити природу!»
|
-Дидактична гра «Хитрі звірятка». -Образотворчість: ліплення «Гостинці зайчикові». -Служба безпеки «Обережність не завадить». -Клуб допитливих «У заповіднику». -Драматизація оповідання. -Бесіда за сюжетною картиною «На ставку». -Казка про забруднене місто -Праця на майданчику «Приберемо сміття». |
Закріпити уявлення, що природа - це те, що нас оточує, що для умов життя необхідні тепло, світло, грунт, вода. Виховувати любов і турботу про неї: поливати, розпушувати, годувати, чистити, заготовляти корми. Знати правила поведінки в природі. |
. |
|
Очікувані результати
Забезпечення системною, соціально-спрямованою роботою з дітьми. Спостерігаючи за рослинами і тваринами, працюючи в квітнику, діти помічатимуть те, на що раніше не звертали уваги. Уважніше відноситися до мешканців природного середовища, любити чергувати, із задоволенням доглядають за рослинами, бачать їх красу.
Діти мають знати:
Правила поведінки в природі.
Рослини і їх характерні ознаки.
Основні ознаки диких і домашніх тварин.
Види птахів своєї місцевості.
Діти матимуть уявлення:
Про перелітних птахів.
Про залежність змін у живій природі від змін у неживій природі.
Про охорону природи.
Про найбільш характерні ознаки різних пір року і явищах природи.
Про значення природи в житті людини, дбайливому ставленню до навколишнього світу і наслідки екологічно неграмотного поведінки в природі.
Діти вмітимуть:
Виконувати правила поведінки на природі.
Забезпечувати догляд за рослинами куточка природи..Забезпечувати догляд за рослинами квітників
Надавати допомогу навколишній природі (підгодівля птахів взимку на ділянці, прибирання сміття, виготовлення природних знаків).
Виготовлення виробів і панно із зібраного природного матеріалу.
Схвалено: Затерджено:
рішенням педагогічної ради Директор закладу дошкільної
протокол № 1 освіти
від «__» ____ 20___р. _________