План роботи з обдарованими дітьми

Про матеріал
План роботи з обдарованими дітьми з предмету Англійська мова. У документі ви зможете знайти тест визначення ступеня сформованості творчих здібностей дитини.Також стануть у нагоді й психолого - педагогічні основи з обдарованими учнями.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

Робота з обдарованими дітьми

з іноземної мови

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\images (7).jpg

 

 

 

 

 

 

Вчитель Зубенко О.С.

 

 

Обдарованість – це системна якість психіки, що розвивається протягом життя, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних, неабияких) результатів в одному чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми. А обдарована дитина – це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності. Важливим для педагога та психолога є своєчасне виявлення такої обдарованої дитини, діагностування певних її нахилів, допомога у  розвиненні її здібностей.

 

Тест 

визначення ступеня сформованості творчих здібностей дитини

 

Для визначення рівня сформованості творчих здібностей потрібно уважно прочитати наведені нижче пункти і проти кожного з них поставити слово "так", якщо твердження збігається з думкою про себе, або "ні", якщо не збігається.

 

 

№ питання

Питання

Так

Ні

1

Як правило, я легко пристосовуюсь до людей, ідей і умов.

 

 

2

Мені подобається розв'язувати типові, стандартні задачі.

 

 

3

Мені здається, що я з більшим бажанням створював би чи конструював нове, ніж поліпшував чи удосконалював старе.

 

 

4

У більшості випадків я дію самостійно, без допомоги та підказок друзів чи старших.

 

 

5

Звичайно я обачливий, коли маю справу з колективом.

 

 

6

Ніколи не намагаюся змінити взаємостосунки з товаришами .

 

 

7

Нерідко я утримувався від висування ідей, пропозицій, хоч мав їх.

 

 

8

Мені часто вдається знайти нестандартні, оригінальні розв'язки задач.

 

 

9

Мені подобається, коли відбувається швидка зміна різних видів діяльності.  

 

 

10

Для мене характерне прагнення реалізувати одночасно кілька ідей, вирішувати разом кілька проблем.

 

 

11

Нерідко я вступаю в суперечку з ровесниками або старшими.

 

 

12

Як правило, я легко згоджуюсь і підкоряюсь колективній думці.

 

 

13

У мене часто виникають оригінальні ідеї.

 

 

14

Мені подобається виконувати роботу за розробленим планом, схемою, інструкцією.

 

 

15

Я завжди охоче поширюю, пропагую нові ідеї.

 

 

16

Я буду виконувати роботу по-новому, хоча знаю, що мене можуть не зрозуміти товариші, старші.             

 

 

17

Я звичайно працюю без суттєвих змін, відхилень від рекомендацій, що дають учителі, батьки .

 

 

18

Мені нерідко доводилось виправдовувати свої дії інструкціями, правилами, рекомендаціями, авторитетами. 

 

 

19

Мені подобається виконувати завдання дослідницького характеру.

 

 

20

Я завжди відстоюю свою точку зору.

 

 

 

Інструкція з обробки даних анкетування: номери запитань анкети записуються у вигляді двох стовпчиків

За кожну відповідь «так» на запитання 3,5,8,9,10,11,13,15,16,19  і відповідь «ні» на запитання 1,2,4,6,7,12,14,17,18,20  виставляють 2 бали. Результати додаються. Ступінь сформованості творчих здібностей визначається так: якщо набрано від

40 до 32 балів, то цей рівень дуже високий,

32-26 - високий,

26-12 - середній,

12-6 - низький,

6-0 - дуже низький.

 

 

 

 

           Психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими учнями 

          Обдаровані діти в будь-якому суспільстві мають розглядатися як національне надбання й розраховувати на особливі соціальні права. Такі діти повинні бути об'єктом спеціальних педагогічних і соціальних програм, оскільки найбільші сподівання на покращення умов життя й розквіту нації пов'язані саме з обдарованою молоддю.

Обдарована дитина – це дитина, що виділяється яскравими, незвичайними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) в тому чи іншому виді діяльності. Відповідно до даних психологічних досліджень обдарованими є не більше 5% дітей. Разом з тим, беручи до уваги генетично закладені в кожній дитині здібності й різноманіття видів обдарованості, можна припустити, що потенційно кожна дитина – обдарована. 
          Обдаровані діти, які явно або неявно виділяються серед своїх однолітків пізнавальною активністю і здатністю до творчості, вимагають особливого підходу. Створення умов для розкриття потенціалу учнів, виховання творчої особистості і реалізації обдарованості в дорослому житті стає невідкладним завданням загальноосвітніх закладів.

          Досвід роботи з обдарованими дітьми показує, що, на першому етапі їх необхідно відшукати серед безлічі учнів. Які ж їх ознаки? 
- Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ.

- У ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.

- Легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання.

- Не можуть терпіти, коли їм нав'язують готову відповідь.

- Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі.

- Властиве надто розвинуте почуття справедливості.

- Добре розвинуте почуття гумору.

- Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що «не під силу», й у вирішенні деяких із них досягають успіху.

- Для них характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій.

- Надзвичайно схильні до немовних проявів почуттів, емоцій.

- Негативно оцінюють себе.

- Більшість із них спить менше від своїх однолітків, вони раніше відмовляються від денного сну.

           Наступний етап – розробка особистісно-орієнтованого підходу до навчання обдарованих школярів. Талановиті діти завжди хочуть чогось нового, більш складного, інакше вони втратять інтерес до предмету. Тому система їх навчання повинна відрізнятися від системи навчання інших дітей. Вони працюють з науковою, статистичною та енциклопедичною літературою, розвиваючими кросвордами, вирішують цікаві завдання, виконують експерименти, відвідують спецкурси. Вчителі-наставники, які працюють з обдарованими дітьми, активно використовують індивідуальний підхід, що враховує в першу чергу здібності учнів. Така робота повинна бути систематичною, особливо на перших порах, коли необхідно закласти основи, фундамент знань. Подальший розвиток підлітка залежить від його самостійної роботи: адже якщо в якийсь момент він не захоче САМ вирішувати завдання з родзинкою, зусилля наставника будуть марні.

         Далі необхідно розвинути в обдарованої дитині психологію лідера. Важливо, щоб він не соромився показувати свої здібності, не боявся висловлювати свої думки. З цією метою на уроках проводяться рольові ігри, брейн-ринги, свята творчості, вікторини, інтелектуальні ярмарки, в організації та проведенні яких беруть участь обдаровані діти.

 Умови успішної роботи з обдарованими учнями

 1. Усвідомлення важливості цієї роботи кожним членом колективу і посилення у зв'язку з цим уваги до проблеми формування позитивної мотивації до навчання.

2. Створення та постійне вдосконалення методичної системи роботи з обдарованими дітьми.

3. Визнання колективом педагогів і керівництвом школи того, що реалізація системи роботи з обдарованими дітьми є одним з пріоритетних напрямків роботи школи.

4. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мови, пам'яті, логічного мислення.

             Принципи роботи з обдарованими учнями

 - індивідуалізація навчання (наявність індивідуального плану навчання учнів -вищий рівень); 
- принцип випереджальне навчання; 
- принцип комфортності в будь-якій діяльності; 
- принцип різноманітності пропонованих можливостей для реалізації здібностей учнів; 
- зростання ролі позаурочної діяльності; 
- принцип розвиваючого навчання; 
- принцип максимальної різноманітності наданих можливостей для розвитку особистості; 
- принцип зростання ролі позаурочної діяльності; 
- принцип індивідуалізації та диференціації навчання; 
- принцип створення умов для спільної роботи учнів за мінімальної участі вчителя; 
- принцип свободи вибору учням додаткових освітніх послуг, допомоги.

 

Мета:  виховання компетентної особистості, яка не лише володіє певною системою знань, 

 але й уміє адекватно діяти в певних життєвих ситуаціях, застосовуючи набуті знання 

на практиці й беручи на себе відповідальність за свою осмислено-перетворювальну діяльність.

 

Завдання:


-     Виявлення обдарованих дітей з використанням різних діагностик.
-     Використання на уроці англійської мови диференціації на основі індивідуальних особливостей

дітей.
-

 Відбір засобів навчання, що сприяють розвитку самостійності мислення, ініціативності

та науково-дослідницьких навичок, творчості в урочної і позаурочної діяльності.
-         Організація різноманітної позаурочної діяльності з предмету.
-         Розвиток у обдарованих дітей якісно високого рівня знань з англійської мови.

 

Очікувані результати:

 

      уміння здійснювати  усномовленнєве спілкування (у монологічній та діалогічній формах);

      уміння розуміти зі слуху зміст автентичних текстів;

      уміння читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту, розглядаючи їх як джерело різноманітної інформації і як засіб оволодіння нею;

      уміння здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань;

      уміння адекватно використовувати досвід набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння мовою іноземною;

      уміння використовувати у разі необхідності невербальні засоби спілкування за умов наявних мовних засобів.

 

Організація індивідуальної роботи з обдарованими учнями


        Виявлення обдарованих учнів.

Підготовка учнів до олімпіад, конкурсів, вікторин шкільного, міського та всеукраїнського рівнів.

Створення банку матеріалів підвищеного рівня складності.

Консультування батьків обдарованих дітей з питань розвитку здібностей їхніх дітей.

Надання необхідної інформації класним керівникам.

         

 

 

 

 

Програма індивідуальної роботи

з обдарованими дітьми

вчителя іноземної мови

 

  • Консультації з дітьми проводяться з понеділка по п’ятницю з 9.00 до 9.35

 

 

Робота з учнями 6 класу:

     Мета - підвищення мотивації до вивчення англ.мови, розширення словникового запасу та удосконалення вмінь та навичок, набудих у попередній рік навчання

 

  • Виконання завдань творчого характеру, спрямованих на збагачення словникового запасу учнів і на допомогу вчителю на уроці
  • Перед введенням нової теми дітям пропонується знайти додаткову інформацію, підготувати міні-презентацію
  • При роботі в групах ці учні часто виконують роль керівника групи або доповідача.
  • Перегляд відеороликів, мультфільмів
  • Виконання додаткових лексичних та граматичних вправ

 

Робота з учнями 7 класу:

Мета – розвиток творчого письма, підготовка до участі в шкільній олімпіаді наступного року.

 

  • Допомога вчителю при перевірці словникових диктантів
  • Читання художньої літератури в оригіналі з подальшим обговоренням і словниковою роботою
  • Дистанційне виконання додаткових граматичних вправ з довідників та посібників(Present simple, Present continuous. Past simple, Past Continuous, Present Perfect )
  • Створення учнями презентацій до вивчених тем
  • Перегляд мультфільмів та фільмів в оригіналі

 

Робота з учнями 8 класу:

Мета – розвиток творчого письма, непідготовленого усного мовлення, навичок аудіювання, до участі в шкільній олімпіаді та районній олімпіаді

 

  • Читання художньої літератури в оригіналі з подальшим обговоренням і словниковою роботою
  • Користування відеотекою ресурсних центрів
  • Написання відгуку до прочитаного
  • Дистанційне виконання додаткових граматичних вправ з довідників та посібників(Passive voice, Modal verbs )
  • Практика непідготовленого усного мовлення
  • Робота з прислів’ями та фразеологізмами
  • Виконання вдома діагностичних тестів
  • Підготовка до участі в конкурсах
  • Підготовка учнівського портфоліо

 

Робота з учнями 9 класу:

Мета – розвиток творчого письма, непідготовленого усного мовлення, підготовка до участі в шкільній  та районній олімпіаді, додаткова робота з проектами

 

  • Читання художньої літератури в оригіналі з подальшим обговоренням і словниковою роботою
  • Користування інтернет-ресурсами АМ
  • Дистанційне виконання додаткових граматичних вправ з довідників та посібників(Passive voice, Modal verbs )
  • Практика непідготовленого усного мовлення
  • Робота з ідіомами
  • Підготовка додаткового лінгвокраїнознавчого матеріалу на урок
  • Виконання вдома діагностичних тестів
  • Підготовка до участі в конкурсах

 

 

Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми:

 

  1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
  2.  Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
  3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини “вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі.
  4.  Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

 

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми:

1. Бути доброзичливим і чуйним.
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів.
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
7. Мати живий та активний характер.
8. Володіти почуттям гумору.
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.
12. Володіти емоційною стабільністю.
13. Уміти переконувати.
14. Мати схильність до самоаналізу.
Існують критерії за якими можна визначити обдарованість дитини.

 

Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:

  •  часто “перескакують” через послідовні етапи свого розвитку;
  • у них чудова пам’ять, яка базується на ранньому мовленні;
  •  рано починають класифікувати інформацію, що надходить до них;
  •  Із задоволенням віддаються колекціонуванню. При цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підстановках;
  •  мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
  • можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них;
  •  дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких обмежень свої досліджень;
  • у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки;
  •  можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально “занурюються” в своє заняття, якщо воно їм цікаве;
  •  мають сильно розвинуте почуття гумору;
  • постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;
  • визначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
  •  часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
  • їм бракує емоціонального балансу, вони часто нетерпеливі та поривчасті.

 

Творчі методи, які сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми:   

  •   повага до бажання учнів працювати самостійно;
  •  вміння утримуватись в процесі творчої діяльності;
  • надання дитині свободи вибору галузі застосування свої здібностей, методів досягнення мети;
  •  індивідуальне застосування навчальної програми залежно від особливостей учня;
  •  заохочення роботи над проектами, запропонованими самими учням;
  • виключення будь-якого тиску на дітей, створення розкріпаченої атмосфери;
  •  схвалення результатів діяльності дітей в одній галузі метою спонукати бажання випробувати себе в інших галузях діяльності;
  • підкреслювання позитивного значення індивідуальних відмінностей;
  •  надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників;
  •  добування максимальної користі з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів;
  • терпиме ставлення до можливого безладдя;
  •  заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності;
  • переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.

 

 

При складанні індивідуальних програм потрібно врахувати проблеми обдарованих дітей:

  •  неприязнь у школі часто з’являється тому, що навчальна програма нудна і нецікава для обдарованої дитини;
  •  ігрові інтереси – обдарованим дітям подобаються складні ігри і нецікаві ті, якими захоплюються їхні ровесники. Як наслідок – дитина опиняється в ізоляції;
  •  заглиблення у філософські проблеми – для обдарованих дітей є характерним замислюватися над такими явищами, як смерть, потойбічне життя, релігійні вірування набагато частіше, ніж для інших дітей;
  •  невідповідність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитком – обдаровані діти частіше віддають перевагу спілкуванню із дітьми старшого віку. Через це їм важко бути лідерами, бо вони поступаються фізичним розвитком;
  •  прагнення до досконалості – для обдарованих дітей характерна внутрішня потреба досконалості – вони не заспокоюються, доки не досягнуть бажаного.

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
1977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку