План самоосвіти вчителя фізичної культури Середи О. С. Комунального закладу Сумської обласної ради Правдинської школи-інтернат«Виховання, яке отримане людиною, закінчено, досягло своєї мети, коли людина настільки зріла, що має силу і волю саму себе освітчувати протягом подальшого життя і знає спосіб та засоби як він може це здійснити в якості індивидуума, який впливає на світ». А. Дистервег. СКІЛЬКИ Б ТИ НЕ ЖИВ, УСЕ ЖИТТЯ СЛІД НАВЧАТИСЯ. СЕНЕКА
Мотиви, які спонукають мене до самоосвіти. ВИЖИВАЄ НЕ СИЛЬНІШИЙ І НЕ РОЗУМНІШИЙ, А ТОЙ, ХТО НАЙКРАЩЕ РЕАГУЄ НА ЗМІНИ, ЩО ВІДБУВАЮТЬСЯ. ГОРДОН ДРАЙДЕНБажання творчості. Вчитель - професія творча. Творча людина не зможе з року в рік працювати за одним і тим же поурочним планом або сценарієм. Робота повинна бути цікавою і приносити задоволення. Зміни, що відбуваються в житті суспільства. Ці зміни в першу чергу торкаються учнів, формують їхній світогляд, і не хотілося б, щоб мій образ формувався у них як образ «несучасної людини». Конкуренція.- яка мотиує до самовдосконалення. Можливість бути потрібним на роботі. Громадська думка. Мені не байдуже, вважають мене «хорошим» або «поганим». Поганим вчителем бути прикро. Матеріальне стимулювання. Без постійного засвоєння нових знань не домогтися підвищення категорії, збільшення навантаження у школі.Інтерес. Вчитися просто цікаво. Як людина, яка щодня вчить, не буде постійно вчитися? Чи вправі вона тоді викладати?Вчитися можна різними шляхами, і кожен вибирає собі найбільш прийнятний, але хочеться нагадати слова німецького філософа Дістервега:«ТИ ЛИШЕ ДО ТИХ ПІР ЗДАТНИЙ СПРИЯТИ ОСВІТІ ІНШИХ, ПОКИ ПРОДОВЖУЄШ ПРАЦЮВАТИ НАД ВЛАСНОЮ ОСВІТОЮ ...».
САМООСВІТА - ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ПЕДАГОГАВ. О. Сухомлинський вважав, що джерелом і рушійною силою самоосвітньої діяльності педагога є потреба в знаннях: "знати більше, ніж я знаю сьогодні". Вчений зазначав, що суттєвими причинами, які породжують цю потребу, є вимоги, які висувають до педагогів керівники, колеги по роботі, батьки, а особливо вихованці. Педагог наголошував: "Учень повинен бачити в учителеві розумну, знаючу, думаючу, закохану в знання людину. Чим глибші знання, чим ширший кругозір, ширша всебічна наукова освіченість учителя, тим більшою мірою він не тільки вчитель, а й вихователь". В. О. Сухомлинський був переконаний, що самоосвітня діяльність має починатися із самопізнання. Педагог повинен вивчити себе як особистість, порівняти себе з іншими, спостерігати за собою ніби збоку. Він стверджував, що девіз самопізнання добре виражений у словах Ф. М. Достоєвського: "Знайди себе в собі, підкори себе собі, оволодій собою!".
Актуальність теми: Удосконалення якості навчання ~ виховання в школі безпосередньо залежить від рівня підготовки педагогів. Незаперечно, що цей рівень повинен постійно зростати, і в цьому випадку ефективність різних курсів підвищення кваліфікації, семінарів та конференцій невелика без процесу самоосвіти учітeля.
Самоосвіта - є потребою творчої і відповідальної людини будь-якої професії, тим більше для професій з підвищеною моральною і соціальною відповідальністю, якою є професія вчителя. Самоосвіта - процес свідомої самостійної пізнавальної діяльності. Ось як визначає поняття «самоосвіта» педагогічний словник: «САМООСВІТА ~ цілеспрямована пізнавальна діяльність, керована самою особистістю; придбання систематичних знань у якійсь галузі науки, техніки, культури, політичного життя і т.п. В основі самоосвіти - інтерес займається в органічному поєднанні з самостійним вивченням матеріалу ». Самоосвіта вчителя є необхідна умова професійної діяльності педагога. Суспільство завжди висувало, і буде висувати до вчителя найвищі вимоги. Для того, щоб вчити інших, потрібно знати більше, ніж всі інші. Учитель повинен знати не тільки свій предмет, і володіти методикою його викладання, але й мати знання в довколишніх наукових областях, різних сферах суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці та ін. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що в особах його учнів перед ним кожен рік змінюються тимчасові етапи, поглиблюються і навіть змінюються уявлення про навколишній світ. Здатність до самоосвіти не формується у педагога разом з дипломом педагогічного ВНЗ. Ця здатність визначається психологічними та інтелектуальними показниками кожного окремого вчителя, але не в меншій мірі ця здатність виробляється в процесі роботи з джерелами інформації, аналізу та самоаналізу, моніторингу своєї діяльності.
Завдання:- Планувати навчально-виховний процес з фізичного виховання, фізкультурно-оздоровчу та спортивну роботу з урахуванням конкретних умов даного закладу;- Творчо застосовувати професійно-педагогічні знання у вирішенні конкретних навчальних і виховних завдань з урахуванням вікових, індивідуальних, соціально-психологічних особливостей учнів;- Формувати інтерес учнів до занять фізичною культурою;- Організувати навчально-виховну роботу з учнями на рівні сучасних психолого-педагогічних, медико-біологічних, дидактичних і методичних вимог;- Вибирати і творчо застосовувати методи, засоби та організаційні форми навчальної, виховної, фізкультурно-оздоровчої та інших видів діяльності учнів відповідно до вирішуваних завдань;- Формувати знання, уміння і навички, необхідні учням для самостійного використання засобів фізичної культури в процесі свого самовдосконалення.- Встановлювати педагогічно доцільні взаємовідносини з учнями, викладачами, адміністрацією навчального закладу;- Враховувати та оцінювати результати роботи з метою визначення нових завдань;- Аргументувати соціальну та особистісну значимість обраного виду діяльності.
Професійне1. Постійно знайомитися з сучасними дослідженнями в галузі викладання предмеу «Фізична культура».2. Знайомитися з новими зразковими і авторськими програмами з фізичної культури, концепціями навчання, їх оцінками.3. Вивчати нову літературу з фізичної культури і методики викладання.4. Своєчасно підвищувати кваліфікацію на курсах для вчителів фізичної культури, організованих в Інституті освіти.5. Брати активну участь у роботі школи.6. Приймати участь у конкурсах, фестивалях різних рівнів.7. Відвідувати уроки колег і брати участь в обміні досвідом.8. Періодічно проводити самоаналіз своєї професійної діяльності.9. Систематично цікавитися подіями сучасного економічного, політичного життя.10. Підвищувати рівень своєї ерудиції, правової і загальної культури.11. Проводити відкриті уроки для аналізу з боку колег.12. Систематично переглядати спортивні телепередачі.13. Відвідувати семінари, конференції, організовані на різних рівнях.
Методичне1. Знайомитися з новими педагогічними технологіями, формами, методами і прийомами навчання через предметні видання:- ФІС (фізична культура і сорт)- Фізична культура в школі- Спорт у школі- Теорія і практика фізичної культури.2. Вивчати прогресивний досвід колег з організації різних форм уроків фізичної культури.3. Відвідувати бібліотеки, вивчати науково-методичну та навчальну літературу.4. Розробляти різні форми уроків, позакласних заходів, навчальних матеріалів.5. Проводити науково-дослідну роботу з проблеми: «Фрмування навичок довільного керування диханням на уроках коригуючої гімнастики та ЛФК».6. Розробляти пакет стандартного поурочного планування за темами «Легка атлетика», «Спортивні ігри», «Гімнастика».7. Створювати комплект дидактики з предмету (індивідуальні плани тренувань, оптимально-мінімальний рівень (стандарт) фізичної підготовленості учнів, контрольні тести-вправи).10. Створювати пакет матеріалів щодо педагогічних технологій.11. Проектувати особисту методичну веб-сторінку.12. Створювати пакет сценаріїв уроків із застосуванням інформаційних технологій.13. Створювати пакет бланків та зразків документів для педагогічної діяльності.
Передбачуваний результат:1. Підвищення якості з навчального предмету та зміцнення здоров’я.2. Проведені відкриті уроки перед вчителями фізичної культури району.3. Доповіді та виступи.4. Розробка дидактичних матеріалів.5. Розробка і проведення уроків за інноваційними технологіями.6. Створення комплектів педагогічних розробок уроків і позакласних заходів.7. Пакет психолого-педагогічних матеріалів для вчителя.8. Пакет матеріалів по різним педагогічним технологіям.9. Особиста методична веб-сторінка.10. Пакет бланків та зразків документів для педагогічної діяльності.14. Подаю особистий приклад учням, ведучи здоровий спосіб життя