Сучасні підходи до медико-педагогічного контролю та збереженню здоров’я школярів на уроках фізичної культури
Номер слайду 2
Проблему здоров'я населення України доцільно розглядати крізь призму деяких принципових її складових: тривалість життя, ризик передчасної смерті, народженність, кількість хворих людей, якість життя
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Середня тривалість життя в країнах Європи та СНГ
Номер слайду 5
Вікова піраміда населення України (за данними ВООЗ)
Номер слайду 6
Основні проблеми здоров'я населення України серцевосудинні захворювання діабет 2 типу (інсулінозалежні); захворювання органів дихання; депресії та інші нервово-психічні захворювання; остеопороз
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Медико-педагогічний контроль на уроках фізичної культури
Номер слайду 10
Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням – невід`ємна частина навчального процесу та медичного обслуговування учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, що включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури.
Номер слайду 11
Основний нормативний документ, який регламентує медико-педагогічний контроль на уроках фізичної культури: Наказ Міністерства освіти і науки України № 518/674 від 20.07.2009 “Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах ”
Номер слайду 12
Об’єкти спостереження. Ознаки втоми. Колір шкіри обличчязначне почервоніння. Мімікавираз обличчя напружений. Пітливістьвиразна у верхній половині тіла. Диханнясильно прискорене, уривчасте дихання через рот. Рухихитання, нетвердий крок. Самопочуттяскарги на втому, біль у м’язах, серцебиття, задуху, шум у вухах, запаморочення. Увагапомилки при виконанні команд, нечітке їх виконання. Схема візуального визначення втоми учнів під час фізичного навантаження
Номер слайду 13
Методика проведення функціональної проби Руфьє: Учень повинен виконати 30 присідань з витягнутими вперед руками протягом 45 с. Після закінчення присідань учень сідає і проводиться підрахунок пульсу за перші 15 с. першої хвилини відновлення та за останні 15 с. першої хвилини відновлення. Оцінку функціональних можливостей серцево-судинної системи проводять за індексом Руфьє (ІР), що розраховується за формулоюде: ЧСС1 – пульс за 15 с. у стані спокою; ЧСС2 – пульс за перші 15 с. першої хвилини відновлення; ЧСС3 – пульс за останні 15 с. першої хвилини відновлення. Рівні функціонального резерву серця визначаються з урахуванням п’яти градацій:менше 3 – високий рівень;4 – 6 – вище середнього (добрий);7 – 9 – середній;10 – 14 – нижче середнього (задовільний);більше 15 – низький;ЧСС – частота серцевих скорочень.
Номер слайду 14
Розрахунок загальної щільності уроку, показника моторної щільності уроку. ЗЩУ= сума раціонально витраченого часу х 100 % . 45 Загальна щільність включає:виконання учнями вправ (стройові, загальнорозвивальні вправи,вправи на увагу, підвідні, основні вправи, ігри, перевірка домашнього завдання);сприйняття (повідомлення і закріплення теоретичної інформації, інструктаж, спостереження за виконанням вправ, керівництво, використання наочних та технічних засобів);відпочинок (відпочинок між підходами, очікування черги до спортивного снаряда);допоміжні дії (страховка, корекція, перестроювання, перехід до інших снарядів, підготовка до уроку, прибирання обладнання);простій з вини вчителя і учнів (передчасне закінчення уроку, пошук інвентарю, тривале переодягання учнів).
Номер слайду 15
Показник моторної (рухової) щільності уроку розраховується за формулою: МЩУ= сума часу, витраченого однією дитиною на виконання різних рухів, х 100 % . 45 Так, наприклад, якщо за 45 хв. уроку загальна тривалість занять фізичними вправами однією дитиною становила 30 хв., то МЩУ становитиме:30 хв. х 100% : 45 хв. = 66% (при гігієнічній нормі не менше 60%).
Номер слайду 16
Фізіологічна крива оцінки реакції учня на фізичне навантаженняІнтенсивність фізичного навантаження (ЧСС, уд./хв.)до 140 уд./хв. – легке фізичне навантаження;141 – 160 уд./хв. – середнє фізичне навантаження;більше 160 уд./хв. – значне фізичне навантаження;ЧСС- частота серцевих скорочень. Структура уроку (залежить від навчальної програми і теми уроку):3-5 хв. – ввідна частина;35 хв. – основна частина (розминка, навчання основним рухам, рухові ігри);3 – 5 хв. – заключна частина.
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Вік. Середнє значення пульсу(уд/хв)Межі норми пульсу(уд/хв)до 1 міс140110–1701–12 міс132102–1621–2 роки12494–1542–4 роки11590–1404–6 років10686–1266–8 років9878–1188–10 років8868–10810–12 років8060–10012–15 років7555–9515–50 років7060–8050–607464–8460–807969–89 Норми пульсу для дітей та дорослих
Номер слайду 19
Що потрібно знати про пульс: Якщо результат виходить за межі норми пульсу у певному віці в + - це прийнято називати тахікардією, в − - брадикардією. У жінок пульс може виходити за межі норми на 5-10 ударів, це вважається нормою;Пульс у новонародженого в два рази більше ніж у дорослої людини; Інколи пульс може коливатись менше 40 уд/хв., це вважається нормою;Формула індивідуального максимально-тренувального пульсу:220-(вік)-(пульс у стані спокою) х 0,6 + (пульс у стані спокою);При визначенні пульсу використовується підрахунок за: 6 секунд (результат помножується на 10) ; 10 секунд (результат помножується на 6); 15 секунд (результат помножується на 4); 30 секунд (результат помножується на 2); 1 хвилину.
Номер слайду 20
За Купером: Для чоловіків — ((зріст (см.) * 4) : 2,54 – 128) * 0,453 Для жінок — ((зріст (см.) * 3,5) : 2,54 – 108) * 0,453 За програмою КОНТРЕКС: Для чоловіків — 50 + (зріст – 150) * 0,75 + (вік–21) :4 Для жінок — 50 + (зріст – 150) * 0,32 + (вік–21) :5 Норми артеріального тиску: Для чоловіків — АД сист. = 109 + 0,5 * вік+ 0,1 * вага тіла — АД діаст. = 74 + 0,1 * вік+ 0,15 * вага тіла. Для жінок — АД сист. = 102 + 0,7 * вік + 0,15 * вага тіла — АД діаст. = 78 + 0,17 * вік+ 0,1 * вага тіла. Визначення норми ваги та артеріального тиску
Номер слайду 21
Затримка дихання на вдиху. Діти та підлітки 6-18 років16-55 секунд. Здорові дорослі та нетреновані особи40-50 секунд. Треновані спортсмени від 60 секунд до 2-2,5 хвилин
Номер слайду 22
Затримка дихання на видиху. Здорові дорослі та нетреновані особи20-30 секунд. Треновані спортсмени до 90 секунд і більше