ПЛАН УРОКУ
з предмета «Історія України»
Тема: «Проголошення Незалежності України»
Методична мета: розвиток пізнавальної активності учнів за допомогою інноваційних форм роботи.
Мета: сформувати в учнів цілісне уявлення про взаємоз ‘вязок подій 1985 – 1991рр. та проголошення Незалежності України, розвивати різні види вмінь, навичок, активізувати пізнавальний інтерес до історії України ХХ століття, сприяти розвитку всіх видів інтелекту ( практичного, креативного, емоційного й соціального) як умови всебічного розвитку особистості, її самореалізації формувати активну громадянську позицію і виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми роботи: словесний, пошуковий, наочний, мультимедійні технології, самостійна робота, конспектування, фронтальне опитування.
Форма роботи: колективна ( технологія співпраці викладача та учнів)
КМЗ уроку: підручник , Конституція України, карта, атласи з історії України, портрети державних діячів, державна символіка, таблиці, презентація, дидактичні матеріали.
МТЗ уроку: мультимедійні засоби
Основні терміни і поняття: Декларація про державний суверенітет, Акт проголошення Незалежності України, СНД, референдум, Президент України.
Основні дати і події: 24 серпня 1991р. – Акт проголошення Незалежності України, 1 грудня 1991р. – референдум і вибори Президента України,
30 серпня 1991р. – указ про заборону Компартії України, 8 грудня 1991р. – Біловезька угода, утворення СНД, припинення існування СРСР.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть :
характеризувати процес здобуття Україною Незалежності, заснування посади Президента України, аналізувати « Акт проголошення Незалежності України», визначати історичне значення утворення незалежної України.
Епіграф уроку: Вставай, народе, в єдину лаву.
Шикуй братерство всіх наших мов
Вставай творити свою державу
Вставай, народе, твій час прийшов
( Д. Павличко)
ХІД УРОКУ:
І.Організаційний момент.
Вступне слово викладача. Давайте згадаємо етапи української державності в історичному контексті розвитку нашої держави.
Дослідницька робота: виступ учня – історика з історії державотворення (випереджальне завдання).
Бесіда:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перегляд фільму «СРСР в період горбачовської «перебудови» (1985-1991р.). Розпад СРСР.
Аналіз фільму.
Виступ учня – дослідника : постать в історії - М. Горбачов, (випереджальне завдання)
ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності.
Тема та мета уроку: на сьогоднішньому уроці ми маємо з’ ясувати, яким чином і за яких умов Україна здобула Незалежність.
Наше проблемне питання на уроці:
«Проголошення Незалежності України – це наслідок збігу обставин чи закономірне явище?»
Форми роботи: технологія співпраці викладача і учнів.
Викладач: для реалізації мети складаємо план уроку.
План уроку:
1.Активізація суспільно – політичного життя за часів «перебудови».
М. Горбачов.
2.Декларація про державний суверенітет.
3.Спроба державного перевороту (ДКНС)
4.Проголошення Незалежності України.
5.Референдум 1грудня 1991р.
ІV. Засвоєння нових знань.
Перегляд фільму « 20 кроків до мрії. Проголошення Незалежності України»
Аналіз фільму.
Хронологічна хвилинка: використовуючи цифри, які показані
на дошці, скласти дати пов’ язані з проголошенням Незалежності України.
Робота з історичною термінологією: декларація, референдум, суверенітет, путч, ДКНС, Акт проголошення Незалежності України, вибори.
Робота з підручником: опрацювати документи (Декларація про державний суверенітет, Акт проголошення Незалежності України), (стор.260, 265)
Завдання до документа: визначити історичне значення цих документів.
Виступ учня – дослідника: постать в історії – Л.Кравчук, (випереджальне завдання)
Розповідь викладача: щодо проголошення Незалежності України: прийняття Верховною Радою УРСР 24 серпня 1991р. Акта про Незалежність України було цілком закономірною подією. 4 вересня 1991р. синьо – жовтий прапор був піднятий над будинком Верховної Ради УРСР.
Повідомлення учня – дослідника: щодо державної символіки
( випереджальне завдання) .
Розповідь викладача: щодо референдуму та виборів Президента України. Всеукраїнський референдум 1грудня 1991р. став вирішальною подією на шляху повної ліквідації центральних владних структур і було обрано Президента України. Ним став Л.М. Кравчук.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Бесіда:
Тестові завдання:
1.В якому році в СРСР була започаткована політика перебудови?
А). 1985р.;
Б). 1986р.;
В). 1987р.;
Г). 1988р
2.З іменем якого радянського лідера пов’ язують появу понять «гласність», »нове політичне мислення», «демократизація»?
А). Л. Брежнєва;
Б). Ю. Андропова;
В). К. Черненка;
Г). М. Горбачова
3. Чи правильне твердження? Чорнобильська катастрофа:
1. Стала найбільшою у світі аварією в атомній енергетиці
2. Має далекосяжні наслідки і зачепила не тільки Україну
А). Обидва варіанти правильні;
Б). Тільки перший варіант правильний;
В). Тільки другий варіант правильний;
Г). Обидва варіанти правильні
4.Що стало приводом до спроби державного перевороту в СРСР
19-21 серпня 1991р.?
А). Призначення дати підписання нового союзного договору;
Б). Раптова хвороба М. Горбачова;
В). Декларація про державний суверенітет;
Г). Результати Всесоюзного референдуму
5. Яку вимогу страйку – голодування студентів у Києві в жовтні 1990р. задовольнила Верховна Рада УРСР?;
А). Націоналізація власності КПУ та комсомолу;
Б). Відставка прем’єр – міністра В. Масола;
В). Відбування призовниками військової служби на території України;
Г). Не підписання Україною нового союзного договору
6. Працівники, якої шахти започаткували шахтарський страйк в Україні в 1989р.?;
А).«Ясинуватська –Глибока»;
Б). «Центральна – Північна»;
В). «Червоногвардійська»;
Г). «Центральна – Ірміно»
7. Установіть відповідність між датами:
1.28 жовтня 1989р. А).Закон про економічну самостійність УРСР;
2.16 липня 1990р. Б). Декларація про державний суверенітет УРСР;
3.3 серпня 1990р. В). Референдум щодо подальшої долі СРСР;
4.17 березня 1991р. Г). Акт проголошення Незалежності України;
Д). Закон про мови УРСР
Викладач: Повернемося до проблемного питання , яке було поставлене на початку уроку:
«Чи було проголошення Незалежності України випадковістю чи це була закономірна подія?»
Відповіді учнів.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Заключне слово викладача
Учні підбирають синоніми до слова «Україна» :
1. Незалежна
2. Суверенна
3. Демократична
4. Вільна
5. Єдина
6. Європейська
7. Правова
8. Самостійна
9. Рідна
10.Квітуча
11. Мирна
12. Неподільна
13. Співуча
VІІ. Рефлексія уроку:
Запитання до учнів:
Що нового ви узнали сьогодні на уроці?
Як ви вважаєте, ці знання збагатили ваш світогляд? Думку обгрунтуйте
VІІІ. Оцінювання знань
ІХ. Домашнє завдання :
опрацювати параграф 36,37 підручника, заповнити кросворд