7 клас
Урок № 15
Тема: Розмноження рослин : нестатеве і статеве. Види нестатевого розмноження.
Мета уроку: Освітня: забезпечити в ході уроку засвоєння повторення і закріплення основних понять з теми «Розмноження рослин»; продовжити формування навичок роботи з книгою, схемами, навичок планування відповіді.
Усунути прогалини в знаннях з даної теми.
Розвиваюча: розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні, використовуючи для цього проблемні ситуації, творчі завдання, заохочувати наполегливість, при виконанні завдань.
Розвивати емоції учнів, створювати на уроці позитивні емоційні ситуації здивування, радості, парадоксальності, використовуючи яскраві приклади, ілюстрації, демонстрації, які впливають на почуття учнів.
Продовжувати розвивати в учнів пізнавальні здібності, зорове та слухове сприйняття, спостережливість, уміння узагальнювати, виключати, комбінувати, уявляти.
Розвивати вміння правильно висловлювати свою думку, працювати в групах, надавати допомогу товаришам.
Виховна: турбуватися про раціональну організацію навчальної праці, попереджувати втомлюваність на уроках.
Виховувати вміння організовувати працю, і здійснювати оцінку своєї роботи.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Форма уроку: синтетична.
Місце уроку в навчальній темі: узагальнюючий
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний:
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Матеріали та обладнання: відеопрезентація, схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, вегетативне розмноження, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, диплоїдний набір хромосом, гаплоїдний набір хромосом, гамети.
Інтеграція: з медициною, географією, світовою літературою.
Хід уроку:
Девіз уроку:
«Лише зрозумівши природу,
Людина зрозуміє себе.»
(Едберг)
І.Організаційна частина
Привітання . (всі учні розподілені на 3 команди)
II. Оголошення теми, мети уроку
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Тетяна та Олена захопились квітникарством. Тетяні дуже хотілось мати таку саму фіалку, як в Оленки. Вона запитала, де можна взяти насіння такого самого ж сорту. Але Олена відповіла, що можна виростити таку саму рослину не з насіння. Як ви гадаєте, що запропонувала Олена?
(Розмноження за допомогою вегетативних органів)
ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів. Повторення раніше вивченого матеріалу.
1. Бесіда про види розмноження.
- Життя на Землі існує скрізь: у лісах, степах, пустелях, океанах і прісних водоймах, на високих горах і в грунті. Світ рослин і тварин насамперед вражає своєю різноманітністю.
- Як ви думаєте, який із процесів життєдіяльності дозволяє існувати живим організмам на Землі?
- Так що ж таке розмноження?
Розмноження – це процес відтворення собі подібних організмів, який забезпечує неперервність життя видів на планеті.
Організм, який народжується називається дочірнім, або нащадком, а той, що дає початок новій особині – батьківським або материнським.Під час розмноження нащадки отримують від батьків спадкову інформацію. За одних способів нащадки повністю є копією батьків, а за інших – лише схожі на них.
- Які способи розмноження вам відомі? ( статеве і нестатеве)
- Нестатеве розмноження (гаметогенез) — це форма розмноження, за якоїорганізм відтворює себе самостійно, без участі іншої особини.
Велика кількість живих організмів розмножуються нестатевим способом: бактерії, одноклітинні тварини, водорості, мохи, хвощі, плауни, папоротеподібні, гриби, губки, кишковопорожнинні, деякі черви, багато вищих рослин.
Існує декілька способів нестатевого розмноження: поділ клітини навпіл, розмноження спорами, вегетативне розмноження (фрагментація, невпорядкований поділ, впорядкований поділ, брунькування).
IV. Узагальнення та систематизація знань з теми
1. І конкурс «Захист назви команди» (10 балів)
Чому саме таку назву ви вибрали для своєї команди?
^ Команда «Ромашка»
Ми дізналися, що скромну, милу і чисту ромашку вплітають у традиційні українські віночки, коли освячують їх у церкві. Люди переконалися, що вона приносить не лише здоров'я і заспокоює серце, але і є символом доброти і ніжності.
Обабіч стежини польової,
Немов ровесниці-сестриці,
Ведуть розмову між собою
Стрункі ромашки яснолиці.
Медово пахне тут повітря,
Вітрець приносить запах кашки.
Ми линемо на крилах літа
У царство білої ромашки.
^ Команда «Нарцис»
Слово «нарцис» грецького походження, що означає «одурманювати», «приголомшувати», оскільки запах нарциса викликає головний біль. Крім того, жодна квітка, за винятком троянди, так не оспівана поетами, як ця. Ми знайшли таку легенду: «Колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який був приречений на те, щоб ніколи не познайомитися із собою, тобто ніколи не побачити своє відбиття. Гірська німфа Ехо закохалася в Нарциса, але він був незворушний. Тоді Ехо звернулася до богів, щоб його покарали за бездушність. Розчулені боги почули її молитву. I сталося так, що одного разу Нарцис, відчуваючи спрагу, коли прогулювався біля озера, нахилився над чистим,
мов дзеркало, плесом, щоб напитися. Побачивши своє відбиття у воді, він був такий зачарований, що закохався у себе. Проте боги не дали йому загинути остаточно, а перетворили на квітку, голівка якої так і хилиться донизу, щоб помилуватися собою». Ця легенда сподобалася нам, тому ми вирішили
назвати команду цією квіткою.
3 конкурс «Хто швидше» (7 балів)
Відповідь: 1. тичинки, 2.квітконіжка, 3. маточка, 4.чашечка, 5. віночок, 6. зав’язь, 7. квітколоже.
5. 4конкурс «Відгадай» (8 балів)
Відповідь: сухі- зернівка, сім’янка, біб, горіх; соковиті: кістянка, яблуко, ягода, гарбузина.
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
6. 5 конкурс «Знайди відповідність» (8 балів)
Китиця горобина
Колос конюшина
складний зонтик бузок
Складний щиток вишня
Головка кукурудза
Волоть морква
Початок черемха
Зонтик осока
7. 6 конкурс «Закінчіть речення» (11 балів)
Біологічний диктант (вибрати окремо ознаки вітро- та комахозапильних рослин)
Відповіді: комахозапильні – 3,4,5,7,9. вітрозапильні – 1,2,6,8,10.
8. 7 конкурс «Заповніть» (6 балів)
НОМЕЖНРОЗНЯ
ПОРАС
ЗАГИТО
КУБНЬРУННВА
НЕГЕЦРАІРЕЯ
ГАТИМЕ
V. Підсумок уроку, виставлення оцінок
Домашнє завдання
1