План уроку" Розмноження рослин"

Про матеріал
Дана розробка розрахована для відкритого уроку з біології в 6 класі. Використати її можна під час атестації. Презентація ,картинки,віео,сама розробка до уроку
Перегляд файлу

7 клас

Урок № 15

Тема: Розмноження рослин : нестатеве і статеве. Види нестатевого розмноження.

Мета уроку: Освітня: забезпечити в ході уроку засвоєння повторення і закріплення основних понять з теми «Розмноження рослин»; продовжити формування навичок роботи з книгою, схемами, навичок планування відповіді.

Усунути прогалини в знаннях з даної теми.

Розвиваюча: розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні, використовуючи для цього проблемні ситуації, творчі завдання, заохочувати наполегливість, при виконанні завдань.

Розвивати емоції учнів, створювати на уроці позитивні емоційні ситуації здивування, радості, парадоксальності, використовуючи яскраві приклади, ілюстрації, демонстрації, які впливають на почуття учнів.

Продовжувати розвивати в учнів пізнавальні здібності, зорове та слухове сприйняття, спостережливість, уміння узагальнювати, виключати, комбінувати, уявляти.

Розвивати вміння правильно висловлювати свою думку, працювати в групах, надавати допомогу товаришам.

Виховна: турбуватися про раціональну організацію навчальної праці, попереджувати втомлюваність на уроках.

Виховувати вміння організовувати працю, і здійснювати оцінку своєї роботи.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

Форма уроку: синтетична.

Місце уроку в навчальній темі: узагальнюючий

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

2. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання схем.

5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.

6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.

Матеріали та обладнання: відеопрезентація, схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

Основні поняття та терміни: розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, вегетативне розмноження, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, диплоїдний набір хромосом, гаплоїдний набір хромосом, гамети.

Інтеграція: з медициною, географією, світовою літературою.

 

 

Хід уроку:

Девіз уроку:

«Лише зрозумівши природу,

Людина зрозуміє себе.»

       (Едберг)

 

І.Організаційна частина

Привітання . (всі учні розподілені на 3 команди)

  • Наш урок будемо прово­дити у формі ділової гри, змагання. Клас поділе­но на три команди. Кожна коман­да має свою назву. Стежить за нашим змаганням компетентне журі.

II. Оголошення теми, мети уроку

  • Упродовж кількох уроків ми з вами вивчали тему «Розмноження та розвиток рослин", тобто знайомилися з різноманітністю та значенням видів розмноження, будовою квітки, суцвіть і плодів. Сьогодні на уроці ми узагальнимо цю тему. 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

  1. Проблемне запитання

Тетяна та Олена захопились квітникарством. Тетяні дуже хотілось мати таку саму фіалку, як в Оленки. Вона запитала, де можна взяти насіння такого самого ж сорту. Але Олена відповіла, що можна виростити таку саму рослину не з насіння. Як ви гадаєте, що запропонувала Олена?

(Розмноження за допомогою вегетативних органів)

   

  1. Налаштування учнів на роботу
  • Чого тільки не вигадувала природа, щоб зберегти живий світ, аби існував він тисячоліття... Скільки існує способів розмноження, пристосувань для витримування насінням та іншими частинами рослин дуже високих і абсолютно низьких температур, опромінювання, знищення одного виду іншим та ще багатьох, не пізнаних людиною способів захисту нащадків від несприятливих умов, для продовження тривалості життя...
  • Які органи називають вегетативними?
  • Які органи називають генеративними?
  • Наведіть приклади вегетативних і генеративних органів.

ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів. Повторення раніше вивченого матеріалу.

1. Бесіда про види розмноження.

- Життя на Землі існує скрізь: у лісах, степах, пустелях, океанах і прісних водоймах, на високих горах і в грунті. Світ рослин і тварин насамперед вражає своєю різноманітністю.

- Як ви думаєте, який із процесів життєдіяльності дозволяє існувати живим організмам на Землі?

- Так що ж таке розмноження?

Розмноження – це процес відтворення собі подібних організмів, який забезпечує неперервність життя видів на планеті.

Організм, який народжується називається дочірнім, або нащадком, а той, що дає початок новій особині – батьківським або материнським.Під час розмноження нащадки отримують від батьків спадкову інформацію. За одних способів нащадки повністю є копією батьків, а за інших – лише схожі на них.

- Які способи розмноження вам відомі? ( статеве і нестатеве)

- Нестатеве розмноження (гаметогенез) — це форма розмноження, за якоїорганізм відтворює себе самостійно, без участі іншої особини.

Велика кількість живих організмів розмножуються нестатевим способом: бактерії, одноклітинні тварини, водорості, мохи, хвощі, плауни, папоротеподібні, гриби, губки, кишковопорожнинні, деякі черви, багато вищих рослин.

Існує декілька способів нестатевого розмноження: поділ клітини навпіл, розмноження спорами, вегетативне розмноження (фрагментація, невпорядкований поділ, впорядкований поділ, брунькування).

 

IV. Узагальнення та систематизація знань з теми

  1. Виступи дітей.
  2. Виступ про поділ клітини.
  3. Спороутворення
  4. Фрагментація
  5. Брунькування
  6. Вегетативне розмноження
  7. Природне вегетативне
  8. Штучне вегетативне
  9. Так як у нас урок-змагання ми послухаємо захист ваших команд.

 

1. І конкурс «Захист назви команди» (10 балів)
Чому саме таку назву ви вибрали для своєї команди?
^ Команда «Ромашка»
Ми дізналися, що скромну, милу і чис­ту ромашку вплітають у традиційні українські віночки, коли освячують їх у церкві. Люди переконалися, що вона приносить не лише здоров'я і за­спокоює серце, але і є символом до­броти і ніжності.
Обабіч стежини польової, 
Немов ровесниці-сестриці,
Ведуть розмову між собою 
Стрункі ромашки яснолиці.
Медово пахне тут повітря, 
Вітрець приносить запах кашки. 
Ми линемо на крилах літа 
У царство білої ромашки.
^ Команда «Нарцис»
Слово «нарцис» грецького походжен­ня, що означає «одурманювати», «приголомшувати», оскільки запах нарци­са викликає головний біль. Крім того, жодна квітка, за винятком троянди, так не оспівана поетами, як ця. Ми знайшли таку легенду: «Колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який був приречений на те, щоб ніколи не по­знайомитися із собою, тобто ніколи не побачити своє відбиття. Гірська німфа Ехо закохалася в Нарциса, але він був незворушний. Тоді Ехо звернулася до богів, щоб його покарали за бездуш­ність. Розчулені боги почули її молитву. I сталося так, що одного разу Нарцис, відчуваючи спрагу, коли прогулював­ся біля озера, нахилився над чистим, 
мов дзеркало, плесом, щоб напитися. Побачивши своє відбиття у воді, він був такий зачарований, що закохався у себе. Проте боги не дали йому заги­нути остаточно, а перетворили на квітку, голівка якої так і хилиться донизу, щоб помилуватися собою». Ця леген­да сподобалася нам, тому ми вирішили
назвати команду цією квіткою. 

 

  1. II конкурс «Знайди помилку» (8 балів)

    Розмноження –це зменшення (збільшення) кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

    Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне (вегетативне). Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим (статевим). Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини (сперматозоїди), а жіночі – сперматозоїди (яйцеклітини).

    Вегетативне (нестатеве) розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве (вегетативне)– частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному (швидкому) зростанню чисельності виду та його розселенню.

3 конкурс «Хто швидше» (7 балів)

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/14/13078/13078_html_70ee9dd3.jpg

Відповідь: 1. тичинки, 2.квітконіжка, 3. маточка, 4.чашечка, 5. віночок, 6. зав’язь, 7. квітколоже.
5. 4конкурс «Відгадай» (8 балів)
http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/14/13078/13078_html_m6e7d0af.jpg

Відповідь: сухі- зернівка, сім’янка, біб, горіх; соковиті: кістянка, яблуко, ягода, гарбузина. 

 

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Руки в сторони та вгору —

 На носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —

 Й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,

 Добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо.

 Встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,

 Все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись

 І сусіду усміхнулись.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

 


6. 5 конкурс «Знайди відповідність» (8 балів)

Китиця горобина

Колос конюшина

складний зонтик бузок

Складний щиток вишня

Головка кукурудза

Волоть морква

Початок черемха

Зонтик осока 
7. 6 конкурс «Закінчіть речення» (11 балів)
Біологічний диктант (вибрати окремо ознаки вітро- та комахозапильних рослин)

  1. Квітки дрібні, безбарвні, запаху не мають.
  2. Пилку багато, він сухий.
  3. Квітки великі, яскраві.
  4. Дрібні квітки зібрані в суцвіття.
  5. Пилок липкий.
  6. Квітки розцвітають рано, до розпускання листя.
  7. Квітки мають запах, аромат.
  8. У квітки великі пиляки на довгих тичинкових нитках.
  9. Приймочка маточки липка.
  10. Маточки з великими розділеними приймочками.

 

Відповіді: комахозапильні – 3,4,5,7,9. вітрозапильні – 1,2,6,8,10.

8. 7  конкурс «Заповніть» (6 балів)


 

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/14/13078/13078_html_5d29e344.jpg

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/14/13078/13078_html_11c66eaf.jpg

  1. Знайдіть закодовані слова і ви пригадаєте всі терміни .

НОМЕЖНРОЗНЯ

ПОРАС

ЗАГИТО

КУБНЬРУННВА

НЕГЕЦРАІРЕЯ

ГАТИМЕ

  1. КРОСВОРДИ

V. Підсумок уроку, виставлення оцінок

Домашнє завдання

1

 

doc
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку