Тема уроку: Виконання операцій технічного обслуговування. Усунення нескладних несправностей тракторів, сільськогосподарських та інших машин, що з ними агрегатуються. Інструктаж за змістом занять, безпека праці.
Мета уроку:
Навчальна : Вивчення нових умінь та навичок при виконанні операцій технічного обслуговування, усунення нескладних несправностей та інших машин, що з ними агрегатуються.
Виховна – виховати творче відношення до праці і навчання при виконанні операцій технічного обслуговуванні, усунення нескладних несправностей.
Розвиваюча - розвити свідому трудову дисципліну при виконанні операцій технічного обслуговуванні, усунення нескладних несправностей.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: розповідь, бесіда, вправа.
Дидактичне забезпечення уроку:
Підручник: А.Ф. Головчук Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки. Машини сільськогосподарські, робочі зошити, плакати.
Матеріально-технічне забезпечення:
Т-150К, набір інструментів, лінійки, дерев’яні колодки, площадка з твердим покриттям, обтиральний матеріал, щуп, відро, лійка.
Перелік практичних робіт:
• Набуття навичок обкатки сільськогосподарської техніки;
• Освоєння режимів обкатки двигуна, трансмісії та гідросистеми на холодному ході і під навантаженням;
• Набуття навичок діагностування та визначення причин несправностей основних складових частин сільськогосподарської техніки.
Методична мета: Створення, розробка та пошук нових методів проведення уроків виробничого навчання з метою підвищення якості навчального процесу.
Хід уроку
- перевірка наявності здобувачів освіти;
- перевірка готовності здобувачів освіти до уроку;
- допуск з охорони праці.
2. Вступний інструктаж
3. Актуалізація знань
Опитування здобувачів освіти з попередньої теми:
1. Як розшифровується марка ПЛН-5,35, СЗУ-3,6, ПРТ-10, ширина захвату?
2. Описати процес підготовки агрегату до роботи?
3. Описати процес проведення ЩТО агрегату?
-Повідомлення теми уроку:
Тема програми: Виконання с.г. та інших механізованих робіт на колісних і гусеничних тракторах з потужністю двигуна понад 73.5 кВт (понад 100 к.с.), сільськогосподарських машинах, що агрегатуються з тракторами цієї потужності згідно з вимогами агротехніки та агротехнології. Контрольна робота.
Тема уроку:
Виконання операцій технічного обслуговування. Усунення нескладних несправностей тракторів, сільськогосподарських та інших машин, що з ними агрегатуються. Інструктаж за змістом занять, безпека праці.
-Цільова установка проведення уроку ( повідомляю здобувачам освіти, яким чином буде проходити заняття та мету уроку)
4. Викладання нового матеріалу з елементами бесіди:
А) Перед початком роботи:
Щоб проводити замір рівня масла в механізмах, трактор слід встановити на горизонтальному майданчику.
Для заливки мастила в картер двигуна служить заливна горловина, що знаходиться на кришці лівої головки циліндрів. Рівень масла повинен досягати верхньої мітки масловимірювального щупа. Рівень оливи контролюється не раніше ніж через 5 хв після зупинки двигуна.
Для виміру рівня слід вийняти масловимірювальний щуп і, витерши його чистим (обтиральним) матеріалом, знову вставити до упору, а потім знову вийняти і визначити рівень змоченого маслом відрізка щупа.
При заміні масло необхідно зливати відразу після зупинки двигуна, тому що всі домішки ще не встигли осісти на стінках і перебувають у зваженому стані. Для зливу потрібно вивернути зливну пробку на нижній кришці картера (дотримуватися обережності, уникаючи опіків).
У процесі заміни мастила також необхідно очистити ротор центрифуги та промити фільтр турбокомпресора.
На колісному тракторі (Т-150К) доливання і контроль рівня масла в коробці передач [Рис.1] повинен проводитися при зупиненому двигуні. Рівень встановлюється в процесі заправки і перевіряється в ході експлуатації оглядового вікна, яке знаходиться на корпусі роздавальної коробки.
Мастило рульового керування колісного трактора Т-150К. Перевіряється та доливається (у разі потреби) рівень масла в баку гідравлічної системи рульового управління [Рис.2]. Доливання масла проводиться до середини мірного скла. Можливе використання лійки та відра чи нагнітача.
Мастило гідравлічної навісної системи тракторів Т-150 і Т-150К. Заправка масла здійснюється за допомогою маслонагнітача через заливну горловину бака або через отвір заливної горловини [рис.3] до середини оглядового скла.
Б) Під час роботи стежте за справністю агрегатів та приладів, відсутністю підтікань пально-мастильних матеріалів.
В) Після закінчення роботи:
- очистіть трактор від рослинних залишків, піску, пилу та бруду. У період заморозків після роботи в очистіть ходову систему, гальма, сапуни всіх складальних одиниць та систем трактора, пробки заправних горловин;
- при мінусових температурах навколишнього повітря через кожні три робочі зміни, необхідно зливати відстій з паливного фільтра грубої очистки та паливного бака до виходу чистого палива;
- злийте конденсат із повітряних балонів;
- перевірте рівень масла в системі мастила двигуна, коробці передач, баках гідросистемах рульового управління та навісного пристрої, редуктор ВОМ, при необхідності, дозаправте;
- Заправте паливний бак двигуна. При негативних температурах навколишнього повітря бак заправляйте повністю відразу ж після зупинки двигуна.
- перевірте затягування хомутів на шлангах системи живлення двигуна повітрям. При загорянні сигналізатора засміченості очищувача повітря двигуна на тахометрі виконайте технічне обслуговування очищувача повітря;
- при загорянні контрольної лампи засміченості грубого фільтра очищення оливи системи змащення двигуна виконайте технічне обслуговування фільтра;
- у літній період експлуатації (особливо в період збирання врожаю та умови підвищеної запиленості) необхідно виконати технічне обслуговування системи мікроклімату кабіни;
- не рідше одного разу на місяць перевіряйте щільність електроліту та заряджання акумуляторних батареї. Батарею, розряджену більш ніж на 25%, зніміть із трактора та зарядіть до 100% ємності в режимі постійного струму. Експлуатація батареї із ємністю менше 75% не рекомендується.
- після роботи на кам'янистих ґрунтах перевірте відсутність пошкоджень картерів, пробок зливних та контрольних отворів, ходової частини та інших елементів.
Заправка маслом гідросистеми коробки зміни передач тракторів Т-150 і Т-150К.
Рис.2. Заправлення бака гідравлічної системи кермового керування трактора Т-150К.
Рис.3. Заправка масляного бака гідравлічної системи заднього навісного пристрою тракторів Т-150 та Т-150К (через заливну горловину).
5. Поточний інструктаж:
Видача завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання:
• Освоєння операцій та видів робіт, що виконуються під час ЩТО, ТО № 1,2,3 та сезонного ТО сільськогосподарської техніки та тракторів;
• Набуття навичок обкатки сільськогосподарської техніки;
• Освоєння режимів обкатки двигуна, трансмісії та гідросистеми на холодному ході і під навантаженням;
• Набуття навичок діагностування та визначення причин несправностей основних складових частин сільськогосподарської техніки.
6. Заключний інструктаж.
- Проводжу аналіз діяльності здобувачів освіти у процесі всього заняття;
- Проводжу аналіз причини помилок здобувачів освіти та засоби їх усунення;
- Оголошую оцінки роботи здобувачів освіти, їх об’єктивне обґрунтування;
- Повідомляю тему наступного заняття.
- Видача домашнього завдання:
Підготувати реферат на вибір за темами :
Розробив план уроку майстер в/н __________
А саме ми повинні ознайомитись із правильними прийомами проведення ЩТО-щозмінного технічного обслуговування, ТО-1, ТО-2, ТО-3 та сезонного ТО.
ІІ. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Одягти спецодяг, засоби індивідуального захисту. Вийняти з кишень спецодягу гострі та інші зайві предмети. Не заколювати спецодяг голками та шпильками.
2.2. Оглянути місце виконання робіт, звільнити робоче місце від сторонніх предметів.
2.3. Перед початком ремонтних робіт слід підготувати до роботи необхідне обладнання, інструменти, матеріали, перевірити їх справність, переконатися у відсутності видимих пошкоджень, оцінити на придатність до використання, чистоту.
2.4. Без дозволу керівника не покидати робоче місце і не починати роботи, виконувати лише доручену роботу, якщо щось не зрозуміло звернутись за додатковою консультацією.
2.5. При користуванні електроприладами необхідно перевірити наявність заземлення, візуально оцінити цілісність кабелю, вилки, розетки.
ІІІ. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Інструмент і пристрої повинні бути справними і зручними при користуванні.
3.2. Для розбирально -складальних робіт необхідно застосовувати гайкові ключі тільки відповідного розміру.
3.3. Не дозволяється вставляти в головку ключа більшого розміру підкладки щоб підігнати ключ до розмірів гайки або головки болта.
3.4. Не дозволяється вдаряти по ключу молотком або іншим предметом, а також забороняється замість ключа застосовувати зубило і молоток.
3.5. Не дозволяється застосовувати для подовження гайкових ключів додаткові важелі, інші ключі або труби.
3.6. Не дозволяється працювати, лежачи на підлозі (землі) без лежаків.
3.7. Не дозволяється, замість металевих чи дерев’яних підставок використовувати ящики, цеглини, деталі машин.
3.8. Не дозволяється застосовувати бензин та інші легкозаймисті рідини невідомого складу для протирання автомобілів, тракторів, комбайнів та сільськогосподарських машин знежирення і миття деталей, вузлів і агрегатів.
3.9. Щоб полегшити розбирання де є поржавілі з’єднання, їх миють, очищають від іржі, змочують спеціальними речовинами.
3.10. Не дозволяється захаращувати робочі місця, проходи і місця, проходи і проїзди деталями, запасними частинами.
3.11. Ремонт слід виконувати у спеціальних майстернях або на спеціально обладнаних постах, площадках.
3.12. При ремонті техніки, необхідно їх фіксувати за допомогою надійних підставок і упорів.
3.13. Необхідно дотримуватися обережності при роботі з вапняним розчином, водоемульсійною фарбою, лакофарбовими матеріалами і т.п
3.14. Миття автомобілів, тракторів, комбайнів, сільськогосподарських машин, вузлів та деталей повинно проводитися на відкритих площадках.
3.15. Для миття та знежирення повинні застосовуватись негорючі суміші, пасти, розчинники та емульсії, а також ультразвукові та інші безпечні у пожежному відношенні установки. Агрегати і вузли, що надходять на миття, повинні звільнятись від масла, палива, гальмівної та охолоджуючої рідини.
3.16. Перевірку технічного стану необхідно проводити при непрацюючому двигуні та загальмованих колесах. Виняток із цього правила складають випадки випробування гальм та рульового керування.
3.17. Домкрат потрібно установлювати на рівну неслизьку поверхню. У разі неміцного ґрунту під основу домкрата необхідно підкласти міцну дерев'яну підставку площею не менше 0,1 кв.м.
ІV. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Старанно прибрати робоче місце.
4.2. Інструмент почистити і здати майстрові.
4.3. При помічених неполадках і некомплектності попередити керівника занять.
4.4. Зняти спецодяг, очистити його від бруду та розмістити у відведеному для зберіганні місці.
4.5. Старанно вимити руки теплою водою з милом.
Технічне обслуговування тракторів включає в себе систему заходів профілактичного характеру, спрямованих на створення умов найповільнішого наростання спрацювань у з'єднаннях і виключення можливостей технічних несправностей. Обслуговування провадиться планово в суворо встановлені строки і передбачає такі види: щозмінне технічне обслуговування (ЩТО), проводять до початку зміни (через 8-10 год), перше технічне обслуговування ТО-1 (125 год), друге технічне обслуговування ТО-2 (500), третє технічне обслуговування ТО-3 (1000) та сезоне технічне обслуговування (СТО). СТО тракторів виконують у періоди підготовки до осінньо-зимових умов при температурі навколишнього повітря нижче -5 °С та весняно-літніх - при температурі вище +5 °С. Його поєднують з черговим технічним обслуговуванням.
ЩТО включає зовнішнє очищення трактора і огляд вузлів, перевірку рівня масла в піддоні картера двигуна, охолоджуючої рідини в радіаторі, яку за необхідності слід долити до заданого рівня, контроль роботоздатності двигуна, рульового механізму, системи освітлення та сигналізації, склоочисника і гальм.
А) Перед початком роботи:
Щоб проводити замір рівня масла в механізмах, трактор слід встановити на горизонтальному майданчику.
Для заливки мастила в картер двигуна служить заливна горловина, що знаходиться на кришці лівої головки циліндрів. Рівень масла повинен досягати верхньої мітки масловимірювального щупа. Рівень оливи контролюється не раніше ніж через 5 хв після зупинки двигуна.
Для виміру рівня слід вийняти масловимірювальний щуп і, витерши його чистим (обтиральним) матеріалом, знову вставити до упору, а потім знову вийняти і визначити рівень змоченого маслом відрізка щупа.
При заміні масло необхідно зливати відразу після зупинки двигуна, тому що всі домішки ще не встигли осісти на стінках і перебувають у зваженому стані. Для зливу потрібно вивернути зливну пробку на нижній кришці картера (дотримуватися обережності, уникаючи опіків).
У процесі заміни мастила також необхідно очистити ротор центрифуги та промити фільтр турбокомпресора.
На колісному тракторі (Т-150К) доливання і контроль рівня масла в коробці передач [Рис.1] повинен проводитися при зупиненому двигуні. Рівень встановлюється в процесі заправки і перевіряється в ході експлуатації оглядового вікна, яке знаходиться на корпусі роздавальної коробки.
Мастило рульового керування колісного трактора Т-150К. Перевіряється та доливається (у разі потреби) рівень масла в баку гідравлічної системи рульового управління [Рис.2]. Доливання масла проводиться до середини мірного скла. Можливе використання лійки та відра чи нагнітача.
Мастило гідравлічної навісної системи тракторів Т-150 і Т-150К. Заправка масла здійснюється за допомогою маслонагнітача через заливну горловину бака або через отвір заливної горловини [рис.3] до середини оглядового скла.
Б) Під час роботи стежте за справністю агрегатів та приладів, відсутністю підтікань пально-мастильних матеріалів.
В) Після закінчення роботи:
- очистіть трактор від рослинних залишків, піску, пилу та бруду. У період заморозків після роботи в очистіть ходову систему, гальма, сапуни всіх складальних одиниць та систем трактора, пробки заправних горловин;
- при мінусових температурах навколишнього повітря через кожні три робочі зміни, необхідно зливати відстій з паливного фільтра грубої очистки та паливного бака до виходу чистого палива;
- злийте конденсат із повітряних балонів;
- перевірте рівень масла в системі мастила двигуна, коробці передач, баках гідросистемах рульового управління та навісного пристрої, при необхідності, дозаправте;
- Заправте паливний бак двигуна. При негативних температурах навколишнього повітря бак заправляйте повністю відразу ж після зупинки двигуна.
При переході до експлуатації в осінньо-зимовий період виконують такі роботи:
· заправляють системи охолодження рідиною, що не замерзає при низькій температурі, вмикають індивідуальний підігрівник і встановлюють утеплювальні чохли, замінюють масла літніх сортів на зимове, відповідно до таблиці мащення, вимикають радіатор системи мащення двигуна, встановлюють гвинт сезонного регулювання реле-регулятора в положення «З» — зима;
· доводять щільність електроліту в акумуляторах до зимової норми, перевіряють роботоздатність засобів, що полегшують пуск двигуна.
Виявлені несправності усувають. Систему живлення заправляють дизельним паливом зимових сортів.
При переході до експлуатації у весняно-літній період виконують такі роботи:
· знімають з трактора утеплювальні чохли; вмикають радіатор системи мащення двигуна; вимикають від системи охолодження індивідуальний підігрівник;
· встановлюють гвинт сезонного регулювання реле-регулятора в положення «Л» — літо;
доводять щільність електроліту в батареях акумуляторів до літньої норми;
· зливають незамерзаючу рідину із системи охолодження двигуна і, за необхідності, видаляють накип з подальшою заправкою м'якою водою;
· дозаправляють систему живлення двигуна паливом літнього сорту.