ДНЗ»Крижопільський професійний будівельний ліцей»
Майстер виробничого навчання Малютяк Г.О.
__________________
ПЛАН УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Група № 32
Професія: «Оператор комп’ютерного набору. Конторський (офісний) службовець (бухгалтерія).»
Тема: «Облік витрат.»
Тема уроку: «Формування собівартості продукції.»
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Методи проведення: наочні методи, практичні методи, словесні, пояснювально-ілюстративний метод
Матеріальне оснащення: ПК, дошка
Міжпредметні зв’язки: економіка,діловодство.
Структура уроку
І. Організаційний етап (2 хв):
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв):
2.1. Оголошення критеріїв оцінювання.
2.2. Інтелектуальна гра.
( В ході даного етапу уроку, учні, даючи відповідь на запитання, отримують картки з балами, які при підведенні підсумків уроку будуть переведені у відповідні оцінки. Кожен з учнів має право отримати тільки один жетон з балом при умові, що відповідь правильна.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хв):
3.1. Повідомлення теми та мети уроку.
3.2. Виклад основного навчального матеріалу.
Собівартість продукції – це грошова форма витрат на підготовку її виробництва, виготовлення і збут. Собівартість комплексно характеризує ступінь використання усіх ресурсів підприємства, а значить, і рівень техніки, технології та організації виробництва.
При інтенсивнішому використанні виробничих ресурсів, успішнішому удосконаленні техніки, технології і організації виробництва рівень собівартості виробництва знижується. Тому собівартість є одним з важливих показників ефективності виробництва, підгрунтям встановлення ціни продукції та її нижньою межею для виробника.
При обчисленні собівартості продукції важливе значення має визначення складу витрат, які в неї включаються. Як відомо, витрати підприємства відшкодовуються за рахунок двох власних джерел: собівартості і прибутку. Через собівартість повинні відшкодовуватися витрати підприємства, що забезпечують просте відтворення усіх факторів виробництва: предметів, засобів праці, робочої сили і природних ресурсів.
Тому, собівартість продукції включає витрати на:
За впливом на собівартість продукції різноманітних чинників розрізняють наступні види собівартості:
1. В залежності від часу формування витрат розрізняють:
2. В залежності від місця формування затрат та порядку формування розрізняють собівартість:
3. За тривалістю розрахункового періоду розрізняють собівартість:
4. За складом продукції:
5. У промисловості розрізняють:
Спочатку з’ясуймо, що таке собівартість. У класичному розумінні – це витрати підприємства на виробництво (виробнича собівартість) та реалізацію (собівартість реалізації) власної продукції. Сума витрат на виробництво і реалізацію товару називається повною собівартістю. Її можна порахувати як на окрему одиницю товару, так і, скажімо, на серію.
Виробнича собівартість містить витрати виробничого етапу. Ними є:
Собівартість реалізації містить витрати, які має підприємство на етапі реалізації продукції. Ними є:
Часто підприємці враховують не всі витрати, пов'язані із виробництвом продукту чи послуги (наприклад, не платять собі зарплату), що призводить до неправильного формування грошового балансу та збитків у майбутньому. Тому визначення собівартості – це наріжний камінь бюджету компанії.
Як порахувати?
Найпоширенішим способом розрахунку собівартості є підрахунок одиниці готової продукції.
Перший крок. Підрахунок витрат, які змінюються пропорційно до обсягів виробництва продукції. Це змінна складова: матеріали, сировина, технологічна енергія, комплектуючі, заробітна плата, втрати від бракованої продукції (або погано наданих послуг).
Другий крок. Підрахунок періодичних витрат – стала сума, яку сплачують за певний період. Це оренда, ремонт будівель, обладнання, споруд, управлінські витрати, амортизація. Також ними є банківські відсотки за кредитами.
Собівартість одиниці продукції визначається діленням повної суми витрат за період на кількість одиниць продукції, проведеної за цей період:
C = Z / X
де С – собівартість одиниці продукції, Z – сукупні витрати за період, X – кількість одиниць проведеної продукції (шт., км і так далі).
Втім, найбільш достовірним є спосіб багатокрокового розподілу витрат. Наприклад, у вас є салон краси, в якому працює кілька різних спеціалістів.
Перший крок. Розподіл за підрозділами. У салоні краси групують витрати: на косметику, на зарплату працівникам, на покриття використаної електроенергії та води.
Другий крок. Витрати допоміжних частин перерозподіляють на відділи, скажімо, на манікюрний та перукарський. Витрати потрібно згрупувати відповідно до кількості працівників (три перукарки + 1 манікюрниця). Враховуються людино-години і використані ресурси.
Третій крок. Розбиті на відділи витрати розподіляють на вироблену продукцію за формулою, що вказана вище.
Собівартість можна розрахувати залежно від того, які витрати були у підприємства, або ж від затверджених норм витрат сировини і матеріалів. Застосування фіксованої собівартості допоможе контролювати ефективність витрат ресурсів, а також вчасно реагувати на відхилення.
Фактичну (повну) собівартість одиниці продукції розраховують після врахування усіх витрат. Головним мінусом тут є неоперативність, тому що інформацію іноді отримують і після виконання замовлення, що може спричинити збитки.
Одна із головних проблем підприємців – підрахунок так званих непрямих витрат (це ремонт, амортизація і решта, що побіжно стосується виробництва). Якщо виготовляється один вид продукції, всі витрати – прямі. Непрямі витрати неможливо розподілити на окремі види продукції, оскільки вони пов’язані з виготовленням різних товарів. Часто підрахунок на малих підприємствах проводять лише за однією базою (наприклад, матеріали + зарплата), що призводить до помилкових управлінських рішень, які влетять у копійку. Тому необхідно переглянути усі витрати, які ви мали за певний період, проаналізувати і згрупувати їх, а тоді вже порахувати, скільки коштує продукт чи послуга, аби не втратити гроші.
IV. Узагальнення і закріплення знань (10 хв).
4.1. Інтелектуальна гра.
( В ході даного етапу уроку, учні, даючи відповідь на запитання кросворду, отримують картки з балами, які при підведенні підсумків уроку будуть переведені у відповідні оцінки. Кожен з учнів має право взяти тільки один жетон з балом при умові, що відповідь правильна)
V. Підведення підсумків уроку та оцінювання знань учнів (2хв).
Оцінювання знань учнів з урахуванням карток з балами.(Якщо учень був активний на уроці можна додати картку на 2 бали, якщо не дуже активний – на 1 бал)
VІ. Домашнє завдання (1 хв).