Просте речення — речення, що складається з одного або кількох граматично поєднаних слів, які виражають відносно закінчену думку.
Складне речення — речення, що складається з двох або кількох взаємозв'язаних простих речень, які за допомогою різних синтаксичних засобів об'єднані в одне структурне й інтонаційне ціле.
Простим називається речення, в якому є тільки одна граматична основа (предикативний центр). У складному реченні таких основ може бути декілька.
Просте речення може бути повним і неповним. Повними називаються речення, у яких наявні всі головні та другорядні члени речення, необхідні для завершеності будови й повноти вираження значення (В чагарниках низькорослих акацій посвистували червоногруді снігурі (Ю. Збанацький)). Неповними називаються такі речення, у яких пропущений головний або другорядний член речення, зрозумілий із контексту або ситуації мовлення (Хвилини здаються тоді за години, години — за дні, дні — за роки (П. Мирний)).
Прості речення можуть ускладнюватися відокремленими другорядними членами, однорідністю різних членів речення, звертанням, вставними і вставленими словами, сполученнями і реченнями.
План-уроку з української мови
Урок №
Дата
Група №
Тема. Особливості вживання в мовленні простих речень
Мета:
навчальна: повторити відомості про односкладні й двоскладні, поширені й непоширені, повні й неповні, ускладнені й неускладнені прості речення та ознайомитися з відтінками їх інтонування; удосконалювати пунктуаційні вміння учнів;
розвивальна: розвивати вміння і навички правильно визначати члени речення, з’ясовувати їх вид та спосіб вираження;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів любов до рідної мови та до обраної професії.
Внутрішньо-предметні зв’язки: стилістика (стилістичний синтаксис). Міжпредметні зв’язки: література,технологія приготування їжі. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань. Вид уроку: конкурс. Форма проведення: урок-конкурс (КВК). Методи,прийоми,форми роботи: бесіда з елементами розповіді викладача, робота в групах, дослідницькі повідомлення учнів, випереджувальні завдання;методи «Мікрофон» та «Мозковий штурм», «Метод незакінчених речень», «Мозкова атака» (згадай,подумай,відповідай).
Обладнання: ноутбук,екран,проектор,презентація, таблиця «Просте речення», підручники з української мови.
Випереджувальні завдання:
Очікуванні результати:
Методична мета:
Впровадження нових технологій навчання і виховання.
Епіграф уроку:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян...
М. Рильський.
Девіз уроку: Не достатньо тільки отримати знання,
треба їх вміти використовувати!
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
І конкурс «Будьмо знайомі»
ІІ конкурс «Метод незакінчених речень»
ІІІ конкурс «Змагання капітанів»
IV конкурс « Чия дослідницька робота найкраща?»
V конкурс «Термін та його визначення»
VI конкурс «Робота з текстом»
VIІ конкурс «Синтаксичний розбір речення»
1. Завдання для першої команди «Мовознавці». Записати речення, підкреслити члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення Музиканти, художники і поети роблять наше життя особливим.
2. Завдання для команди «Фортуна».
Записати речення, підкреслити члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення
Вельмишановні вчені, ви забули про професію кухаря.
VIІІ конкурс «Народ скаже, як зав’яже»
Лихослів'я завжди засуджувалося нашим народом. Про це свідчать і численні перлини народної творчості, зокрема, прислів'я. Пригадайте прислів’я та приказки, в яких лаконічно узагальнюються народні погляди на культуру мовлення.
Визначте,які речення є двоскладними та односкладними.
ІХ конкурс «Робота в парах»
Скласти й розіграти діалог «У ресторані», використовуючи односкладні та двоскладні речення.
Х конкурс «Доповни речення»
(Доповнити речення і вказати тип речення)
ХІ конкурс «Мовний етикет»
Слово викладача
VІ. Підсумок уроку
Підсумовуючи нашу роботу на уроці з`ясуємо,чи справдилися наші очікування.
Повторили:
Дослідили:
Зрозуміли:
Розрізняємо:
Вміємо:
Підсумкове слово викладача
VII. Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал за підручником.
2. Виконати вправу 74 стор.51
Творче завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Можна все на світі вибирати, сину,
вибрати не можна тільки Батьківщину» ( з використанням односкладних речень)