Розробка уроку поглиблення знань, формування вмінь і навичок "Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи." з української мови для учнів 5 класу.
Тема. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи
Мета:
· навчальна:повторити правила вживання апострофа, поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою в реченнях, текстах; удосконалювати орфоепічні вміння;
· розвивальна: розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу, розвивати аналітичні вміння, орфографічну пильність;
· виховна: виховувати любов до природи.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: література, природознавство.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Краса природи- справжнє диво.
Все неповторне і живе.
Н.Красоткіна
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
- Як розумієте епіграф уроку ?
Поетична хвилинка
- Прослухайте поезію Ліни Костенко «Цей ліс живий», яка тема об’єднує епіграф і слова поетичної хвилинки?
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі,
літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
на білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
Малі озерця блискають незлісно,
колише хмара втомлені громи.
Поїдемо поговорити з лісом,
а вже тоді я можу і з людьми.
- Які асоціації викликає слово «природа»?
-відпочинок
-краса
-природа
-троянди
-квіти
-солов’ї
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Незакінчене речення
Закінчіть речення
Коли не ставимо апостроф
- перед я, ю, є, ї після (б, п, в, м, ф, якщо перед ними стоять букви, що позначають кореневий приголосний, крім р);
- перед я, ю, є, ї після (букви, що позначає м’який звук р).
IV. ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Розподільний диктант
З апострофом Без апострофа
черв’як духмяний
пір’їна зоря
в’юн ряска
солов’ї морквяний
Робота з деформованим реченням
-Складіть із запропонованих слів речення, поясніть вживання прийменника у-в
Сміються, плачуть солов’ї в моєму саду.
У моєму саду сміються, плачуть солов’ї.
- Які слова вжиті в переносному значенні?
Фізкультхвилинка
Робота з підручником
-Випишіть лише те речення, що стосуються теми «Природа».
Вправа 415
(Речення 3)
Гра «Четверте зайве»
(Духмяна м’ята на подвір’ї)
Диференційоване завдання
А.Уставити пропущені букви на картках, пояснити правопис.
Як тільки спадає надвечір…я, солов..ї змагают…ся своїм хистом. З кожного гаю лине своя полум..яна піс…ня. І звучит.. над горою багатоголосий солов…їний хор. Слухає цю хвалу красі природі Дніпро, що в..єт..ся в підгір..ї.
Б. Скласти текст, використовуючи (за потреби) слова й словосполучення.
Зоряні очі, бджілка в’ється, духмяна трава, різнобарв’я степів, п’янію від краси, прив’язують серця, свої подвір’я, здоров’я, м’ята- охорона від злих сил.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Дубль - диктант
Назвати власний приклад з тією самою орфограмою
Буря (ряска, рядок..);
надвечір’я (бур’ян, пір’я..);
в’ються (п’є, м’яч…);
об’їзд (під’їзд, роз’їзд…).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
Я дізнався, що... .
Я зрозумів, що... .
Я запам’ятав, що...
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виписати 4-5 речень з орфограмою «Апостроф» з підручника «Українська література» з розділу «Міфи й легенди українців» або скласти твір-мініатюру «Я вранці голос солов’я люблю».