План заходів до Тижня психології з теми "Запобігання булінгу в ЗДО"

Про матеріал
Надано план заходів Тижня психології "Запобігання булінгу в ЗДО" з додатками: рекомендації вихователям "Агресивна дитина" та батькам "Недопущення булінгу в дитячому колективі".
Перегляд файлу

«Недопущення булінгу в дитячих колективах»

 

Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Але ж де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших? Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу? Що означає цей термін, хто може спровокувати булінг в закладі дошкільної освіти (ЗДО) та як змінюється поведінка дитини?

 Булінг (від англ. to bull — переслідувати) - свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої. Булінг у закладі дошкільної освіти  може проявлятися як тиск: психологічний чи фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

Хто провокує булінг в дитсадку? Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок.

Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

вихователь або помічник вихователя:

– зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі

– ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки

– глузує із зовнішнього вигляду дитини

– образливо висловлюється про дитину чи її батьків

– проявляє огиду щодо фізичних або фізіологічних особливостей дитини;

батьки або члени сім’ї:

– б'ють та ображають дитину вдома

– принижують дитину у присутності інших дітей

– проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини

– ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

Як змінюється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО?

 Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

вдома:

– не хоче одягатися вранці

– шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка

– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше

– плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт

– не контактує з однолітками у дворі

– грає наодинці в парку

в дитячому садку:

– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо

– усамітнюється при будь-якій нагоді

– часто губить свої іграшки або речі

– бруднить чи псує одяг

– грає поламаними іграшками

– відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі

– не має друзів у групі.

Чому діти стають жертвами булінгу?

Психологи визначають декілька основних причин:

Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм (самозакоханість) надмірну відкритість, зверхність.

Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких дома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька...  Дитячий  садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримувати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в ЗДО.

Атмосфера в групі. Бувають колективи, створені самостійно або руками педагога, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Що робити батькам?

 У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

  •    Дайте відчути, що Ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
  •    Запевніть дитину, що Ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
  •    Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
  •    Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
  •    Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, побути певний час ближче до дорослих і не відвідувати  поки що ЗДО тощо).
  •    Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку дорослим (педагогам чи батькам).
  •    Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо Ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
  •    Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та спілкування з педагогм закладу.
  •    Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
  •    Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
  •    Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
  •    Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку