Україна - в першій десятці країн Європи за поширеністю булінгу з-поміж 11-15-річних школярів.
Насильство у школі – буденна реальність для багатьох людей в усьому світі. Переслідування, знущання, погрози онлайн, образи – все це негативно впливає на школяра та його успіхи в навчанні. Що стоїть за насильством у школах і що можна зробити, аби зупинити його, учні можуть дізнатися на тренінгах, які проводять на уроках основ здоров’я або у старшій школі на виховних годинах.
За статистикою, 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього. 40% дітей ні з ким, зокрема і з батьками, не діляться своїми проблемами.
Завдання вчителів - відслідковувати ситуацію в класі. Спеціалісти-конфліктологи пропонують дуже корисне завдання, яке допомагає визначити, чи є в колективі діти, які перебувають в ситуації жертви.
Перед початком уроків попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей «забули», не згадали зовсім.
Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.
Штрафи й громадські роботи
Депутати доповнили Кодекс про адміністративні правопорушення новою статтею, яка встановлює відповідальність за булінг, а також його приховування працівниками навчальних закладів.
Штрафи за булінг становитимуть - від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, тобто від 850 до 1700 гривень або від 20 до 40 годин громадських робіт.
Якщо цькування сталося повторно або групою осіб, штраф буде більшим - від 100 до 200 мінімумів (1700 - 3400 гривень).
Покарання за булінг
За доведені випадки булінгу штрафуватимуть батьків дітей, які це роблять, і вчителів, якщо вони про такі випадки не повідомили поліцію. Рішення про штрафи має ухвалювати суд.
Вони повинні затвердити та оприлюднити план заходів для боротьби з цим явищем і розглядати заяви від учнів та їхніх батьків про випадки булінгу. Розробити план заходів щодо протидії булінгу мають також і в МОН.
Заходи які проведені в нашій школі на період 2018-2019 навчального року:
План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу
№ з/п |
Назва заходу |
1 |
Тренінгове заняття “Профілактика булінгу в учнівському середовищі” |
2 |
Перегляд відео презентацій “Булінг в школі. Як його розпізнати”, “Кібербулінг або агресія в інтернеті: Способи розпізнання і захист дитини” |
3 |
Круглий стіл для батьків “Поговоримо про булінг та кібербулінг” |
4 |
Бесіда-тренінг “Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг” |
5 |
Перегляд відеороликів “Нік Вуйчич про булінг у школі”, “Зупиніться!!! МОЯ Історія про Булінг і Кібербулінг” |
6 |
Година спілкування “Не допускай насилля над ближнім” |
7 |
Уроки відвертого спілкування “Що посієш, те й пожнеш…” |
8 |
Конкурс-виставка плакатів на тему: “Шкільному булінгу скажемо – НІ!” |
9 |
Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції |
10 |
Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » |
11 |
Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» |
12 |
Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» |
13 |
Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» |
14 |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків |
15 |
Робота відеозалу . Перегляд кінострічок відповідної спрямованості |
16 |
Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творі, на уроках історії |
17 |
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу» |
18 |
Проект «Зупиніться! Моя історія про булінг і кібергбулінг» |
19 |
Діагностика стану психологічного клімату класу |
20 |
Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»
|
21 |
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини |
22 |
Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» |
23 |
Інформаційна робота через інтернет-сторінки |
24 |
Організація постійного чергування в місцях загального користування (їдальня, коридор, шкільне подвір’я) |
25 |
Перевірка приміщень, території школи з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування) |
26 |
Тренінг для учнів «Як не стати учасником булінгу» |
27 |
Проходження безкоштовного курсу «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти» (освітня платформа «PROMETHEUS») |
28 |
Міні – тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» |
29 |
Консультпункт «Скринька довіри» |
30 |
Години відвертого спілкування за участю представників Національної поліції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу» |
31 |
Проведення моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти шляхом анкетування |
32 |
Година спілкування «Агресія як прояв насильства» |
33 |
Бесіда «Конфлікт та його наслідки» |
34 |
Розвивальне заняття «Я та інші» |
35 |
Година спілкування «Кібербулінг як проблема порушення прав людини» |
36 |
Заняття з елементами тренінгу «Обери безпечний шлях» |
37 |
Тренінг «Безпечний інтернет» |
38 |
Розвивальне заняття «Як приборкати власних драконів» |
39 |
Анкетування за методикою «Агресина поведінка» |
40 |
Анкета «Протидія булінгу» |
41 |
Тренінг для педагогів «Конфлікти – це норми життя?» |
42 |
Батьківський всеобуч «Агресивна поведінка підлітків. Що таке батьківський авторитет» |
43 |
Поради «Як допомогти дітям упоратися з булінгом». |
44 |
Години спілкування на тему: «Кібербулінг».
|
Рішення педради:
1. Педагогічному колективу керуватися в своїй діяльності розробленими правилами професійної діяльності педагога, що працює в школі без агресії.
2. Адміністрації та педагогам школи взяти за основу роботу за типом співпраці і діалогу.
3. Класним керівникам провести батьківські збори для з'ясування думок батьків про причини проявів насильства в учнів, шляхи та способи їх подолання.
4. Продовжити роботу з даної теми. Обговорити на засіданях ШМО шляхи виходу з конкретних конфліктних ситуацій.
5. На сайті школи оновити правила поведінки учнів у школі.