План заняття з Людини і світ на тему: "Конфлікти"

Про матеріал

Я пропоную розгорнутий план конспект з дисципліни Людина і світ. Де я використовую різні методи навчання,унаочнення та мультимедійну презентацію. Такі методи як: мозковий штурм,робота в малих групах,що урізноманітнює навчальний процес та робить його цікавим.

Перегляд файлу

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

Вид заняттялекція

 

Дисципліна – Людина і світ

 

Тема заняттяКонфлікти

 

Мета заняття:

навчальна:

  • розкрити поняття конфлікт, конфліктологія;
  • забезпечити засвоєння моделі конфлікту;
  • проаналізувати основні причини конфліктів;
  • показати які шляхи виходу з конфліктів існують;

розвиваюча:

  • розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію;
  • працювати в групах;
  • аналізувати документи;
  • удосконалювати вміння публічно виступати;

виховна:

  • формувати здатність до толерантної поведінки;
  • прищеплювати повагу до інших рас;
  • виховувати вміння пробачати

 

Тип заняття - повідомлення та засвоєння нових знань, умінь

 

Методи – робота в парах, робота в групах, мозковий штурм, коло ідей

 

Міжпредметні зв’язки – зв'язок з педагогікою, психологією, історією, соціологією

 

Забезпечення заняття – підручники, мультимедійне обладнання

 

Навчальне місце – аудиторія

 

Література:

 

основна:

  1. Губернський Л. В., Людина і світ. – К.: 2001.
  2. Косенчук О.Л. Людина і світ.  -  К.:2010.С. 36-43

 

додаткова:

1.Особа і суспільство. 10 клас – К.: 2001. – С. 174, 193.

2.Гісем О., Мартинюк О., Людина і світ. – Харків: Ранок, 2005. – 245 с К.: Заповіт, 1996. – 240 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СТРУКТУРА І ХІД ЗАНЯТТЯ

 

  1. Організаційна частина
  • привітання;
  • інформація про відсутніх;
  • перевірка готовності до заняття;
  • налаштування психоемоційного настрою студентів

 

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності:

Ми живемо у світі, де часто сонячне світло порозуміння заслоняють хмари образ, дме холодний вітер підозр, спалахують блискавки конфліктів…...

http://us.123rf.com/400wm/400/400/skvoor/skvoor0906/skvoor090600042/5070746-brainstorming-3d-gerenderten-bild-isolated-on-white.jpgЯк утримати прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі і радості? Як не «змокнути» під дощем нерозуміння і як допомогти в цьому іншим? Однією з найбільш актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв’язку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія і т. д.

  • Метод «Мозковий штурм»

1. Що ви розумієте під поняттям конфлікт?

2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?

3. Чому виникають конфлікти?

 

   3. Повідомлення тема, змісту і послідовності вивчення нового матеріалу:

 

 

 

Тема: Конфлікти

План

1. Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів.

2. Типи конфліктів та шляхи їх подолання.

3. Місце конфліктів у людському спілкуванні.

 

4.Узагальнення та систематизація знань:

  • http://korysne.ostriv.in.ua/images/publications/4/12174/1342213105.jpgРобота в парах

Заповніть таблицю

 

 

 

 

Тип конфлікту

Позитивні функції

Негативні функції

Політичний

 

 

Побутовий

 

 

Професійний

 

 

Сімейний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • підсумкове слово викладача;
  • оцінювання знань студентів
  1. Домашнє завдання
  1. Опрацювати підручник за ред. Косенчука О. Л. Людина і світ. Тема 4.
  2. Скласти структурну схему типів конфліктів.
  3. Написати твір-есе, використовуючи епіграф заняття «Конфлікти це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс»

 

ЛЕКЦІЯ№5

ТЕМА: КОНФЛІКТИ

ПЛАН

1. Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів

2. Типи конфліктів та шляхи їх подолання

3. Місце конфліктів у людському спілкуванні

http://www.gazeta.rv.ua/images/articles/9543/middle/rg_185_1116959671.jpg

Епіграф: Конфлікти це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс!

 

 

 

 

  1.                 Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів

 

  • Конфлі́кт (від лат. conflictus — зіткнення або боротьба, ворожі відношення)   це ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.

Пальму першості в описанні соціального конфлікту більшість дослідників віддають Аристотелю, Платону, Т. Гоббсу, Ж.-Ж. Руссо та ін. Серед фундаторів соціологічної теорії конфлікту можна назвати К. Маркса, М. Вебера, Г. Зіммеля та ін. Так, наприклад німецький філософ, соціолог та конфліктолог Грегор Зіммель вважав конфлікт універсальним явищем, стверджуючи, що безконфліктне суспільство не має механізму саморозвитку. Конфліктувати можуть громадські групи, групи тварин, окремі особистості і особини у тваринному світі і навіть технічні системи.http://korysne.ostriv.in.ua/images/publications/4/4054/1310063381.gif

Причини виникнення конфлікту - це явища, події, факти, ситуації, які передують конфлікту і, при визначених умовах діяльності суб'єктів соціальної взаємодії, спричинюють його.

Основні причини конфлікту:

обмеженість ресурсів, які треба ділити;

взаємозалежність завдань;

розбіжності в меті;

розбіжності в уявленнях і цінностях;

розбіжності у поведінці і життєвому досвіді;

незадовільні комунікації.

 

http://ua-referat.com/ref-0_168864688-9322.coolpicМодель конфлікту

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5RxoQdmXN9tHE1rk4t__mGXNsTuo8Qu89Eue8sXyJ-TNxlN4k

  • Робота в групах над завданням

Щоби закріпити модель конфлікту, студенти виконують завдання

Ситуація 1

Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так?

1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:

а) що є конфліктом;

б) конфліктною ситуацією;

в) інцидентом.

2. Які наслідки конфлікту?

 

Ситуація 2.

Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували...

— Якими можуть бути шляхи розв'язання конфлікту?

Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і відповісти на запитання.

 

 

 

 

 

 

  1.   http://predprinimatel.co.ua/wp-content/woo_custom/372-idea.jpgТипи конфліктів та шляхи їх подолання

 

  •        Типи конфліктів:
  •           істинний конфлікт — реальне зіткнення між сторонами;
  •           конструктивний конфлікт — конфлікт, що виник на ґрунті реально існуючих між суб'єктами протиріч;
  •           випадковий конфлікт — конфлікт, що виник через непорозуміння чи випадковий збіг обставин;
  •             зміщений конфлікт — конфлікт, що виник на помилковій підставі, коли справжня причина прихована;
  •             невірно приписаний конфлікт — конфлікт, у якому справжній винуватець знаходиться в тіні, а у конфлікті задіяні учасники, які не мають до нього відношення, чи він виник завдяки випадковому збігу обставин;
  •             помилковий конфлікт — суб'єкти сприймають ситуацію як конфліктну,хоча реальних причин для конфронтації немає;
  •             потенційний конфлікт — існують реальні підстави для виникнення конфлікту, але поки що одна чи обидві сторони через ті або інші причини (наприклад, коли бракує інформації) ще не усвідомили ситуацію як конфліктну.

 

  • Види конфліктів

1) конфлікти, пов’язані з різними цілями;

2) конфлікти, пов’язані з різним рівнем культури;           

3) конфлікти, пов’язані з різними смаками;

4) конфлікти, пов’язані з різними цінностями;

5) конфлікти, пов’язані  з діловими розбіжностями;           

6) конфлікти, пов’язані з різними поглядами на ситуацію.   

  • Основні фази конфлікту:

1) початкова фаза; 2) фаза підйому; 3) пік конфлікту; 4) спад конфлікту.

Фази конфлікту можуть циклічно повторюватися, наприклад, після фази спаду в першому циклі може початися фаза підйому другого циклу з проходженням фаз піку і спаду. При цьому можливості вирішення конфлікту в наступному циклі звужуються.

Фото: Константин ЧагинІснує три шляхи виходу з конфлікту:

 

  1.   Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, усвідомлення позиції сторін)

family-conflicts

  1. Картинка 189 из 1869Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин)

 

3.Ігнорування

Відхід   від вирішення проблем.

 

 

 

 

 

Є п’ять основних стилів розв’язання конфлікту, в основу яких покладена система, котру називають методом Томаса-Кілменна.

У. Томасом та Р. Кілменном у 1972 р.  розробили п'ять основних стилів вирішення конфліктів: конкуренція, співробітництво, компроміс, відхилення, пристосування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://korysne.ostriv.in.ua/images/publications/4/12174/1342213105.jpg  

  • Робота в групах над завданням

Кожна група повинна порівняти надані тексти девізів з назвою стилів у конфлікті і правильно співвіднести девіз і стратегію.

Девізи:

         «Ніхто не виграє у конфлікті, тому я уникатиму його». (Уникнення)

         «Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)

         «Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)

         «Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти» (Компроміс)

         «Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)

 

  • Робота в парах

— Як успішно розв'язати конфлікт?

 

Існує три шляхи виходу з конфлікту

1. Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв'язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Сильна сторона переговорного процесу полягає в тому, що все залежить від самих сторін — як процес, так і результат безпосереднього обговорення.

2. Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш». Все ж опоненти контролюють предмет дискусії, результат.

http://ngo.lg.ua/wp-content/blogs.dir/1/files/2011/02/mediation689790.jpg

3. Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення.

  • http://korysne.ostriv.in.ua/images/publications/4/12949/1348502650.jpgКоло ідей

1. У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки?

2. Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. (За конструктивного рішення, деструктивного та ігнорування)І

3. Який шлях, на ваш погляд, завдасть менше потрясінь?

Конфлікт це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.

3. Місце конфліктів у людському спілкуванні

http://amvon.info/wp-content/uploads/2011/12/konflikt_amvon.jpgКонфлікти між індивідами частіше за все засновані на емоціях і особистій неприязні, в той час як між груповий конфлікт звичайно носить безликий характер, хоч можливі і спалахи особистої неприязні.

Конфліктний процес, що виник важко зупинити. Це пояснюється тим, що конфлікт має кумулятивну природу, тобто кожна агресивна дія приводить до дії у відповідь або відплати, причому більш сильному, ніж первинне.

Конфлікт загострюється і охоплює все більше людей. Проста образа може, зрештою, привести до вияву жорстокості у відношенні до своїх противників. Жорстокість в соціальному конфлікті іноді помилково приписується садизму і природним завдаткам людей, однак частіше за все її здійснюють звичайні люди, що попали в екстраординарні ситуації. Конфліктні процеси можуть примусити людей грати ролі, в яких вони повинні бути жорстокими.

Труднощі, виникаючі при гасінні і локалізації конфліктів, вимагають ретельного аналізу всього конфлікту, встановлення його можливих причин і наслідків. Неминучість виникнення суперечностей є виявом закону єдності та боротьби протилежностей, одного з класичних законів розвитку. За цим законом будь-яке явище чи ситуація розглядається як єдність протилежних сторін, що взаємовиключають одна одну, долають опір свого антиподу, проте, водночас, не можуть існувати окремо, обопільне взаємозумовлюються (одна існує лише тому, що наявна друга).

Конфлікти виконують як негативні так і позитивні функції.

Позитивні:

  1.                 Конфлікт як джерело розвитку.
  2.                 Як сигнал до змін.
  3.                 Можливість відвертої розмови.
  4.                 Можливість зняти напругу.

 

  • Коло ідей

Студенти разом з викладачем складають

 «Кодекс поведінки» в конфліктних ситуаціях»

  • Алгоритм дії в конфліктній ситуації:
  1. Виділити  суть проблеми (у чому проблема?) Поглянете на  неї з боку.
  2. Поставте себе на місце іншого учасника конфлікту (що б ти зробив в даній ситуації?)
  3. Знайдіть конструктивне вирішення проблеми (що буде оптимальним для тебе і для  іншого?)

 

  • ПАМ´ЯТАЙТЕ:
  • Картинка 31 из 1869Хто робить перший крок до примирення, той і виграє;

 

  •              conflictБатьки – найдорожчі люди, що завжди протягнуть руку допомоги;

 

 

 

  • Спробуйте вислухати і зрозуміти;

Картинка 1262 из 1822

  • Картинка 1275 из 1822Будьте щирими, добрими у спілкуванні

 

 

 

 

Підсумок заняття

  • Запитання

— Чи змінилася ваша думка про конфлікт?

 

imaes.jpegПсихологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин.

Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.

  • Завдання

Розробіть правила поведінки під час конфлікту.

Студенти розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.

 

 

Домашнє завдання

  1. Опрацювати підручник за ред. Косенчука О. Л. Людина і світ. Тема 4.

2. Написати твір-есе, використовуючи епіграф уроку «Конфлікти це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс»

 

 

У спілкуванні дотримуйтесь

народної мудрості

143.bmp

 

 

 

 

 

Перш ніж сказати – порахуй до десяти,

Перш ніж образити – порахуй до ста,

Перш ніж ударити – порахуй до тисячі

 

 

docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
3723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку