Я пропоную розгорнутий план конспект з дисципліни Людина і світ. Де я використовую різні методи навчання,унаочнення та мультимедійну презентацію. Такі методи як: мозковий штурм,робота в малих групах,що урізноманітнює навчальний процес та робить його цікавим.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Вид заняття – лекція
Дисципліна – Людина і світ
Мета заняття:
навчальна:
розвиваюча:
виховна:
Тип заняття - повідомлення та засвоєння нових знань, умінь
Методи – робота в парах, робота в групах, мозковий штурм, коло ідей
Міжпредметні зв’язки – зв'язок з педагогікою, психологією, історією, соціологією
Забезпечення заняття – підручники, мультимедійне обладнання
Навчальне місце – аудиторія
Література:
основна:
додаткова:
1.Особа і суспільство. 10 клас – К.: 2001. – С. 174, 193.
2.Гісем О., Мартинюк О., Людина і світ. – Харків: Ранок, 2005. – 245 с К.: Заповіт, 1996. – 240 с.
СТРУКТУРА І ХІД ЗАНЯТТЯ
Ми живемо у світі, де часто сонячне світло порозуміння заслоняють хмари образ, дме холодний вітер підозр, спалахують блискавки конфліктів…...
Як утримати прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі і радості? Як не «змокнути» під дощем нерозуміння і як допомогти в цьому іншим? Однією з найбільш актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв’язку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія і т. д.
1. Що ви розумієте під поняттям конфлікт?
2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?
3. Чому виникають конфлікти?
3. Повідомлення тема, змісту і послідовності вивчення нового матеріалу:
Тема: Конфлікти
План
1. Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів.
2. Типи конфліктів та шляхи їх подолання.
3. Місце конфліктів у людському спілкуванні.
4.Узагальнення та систематизація знань:
Заповніть таблицю
Тип конфлікту |
Позитивні функції |
Негативні функції |
Політичний |
|
|
Побутовий |
|
|
Професійний |
|
|
Сімейний |
|
|
ЛЕКЦІЯ№5
ТЕМА: КОНФЛІКТИ
ПЛАН
1. Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів
2. Типи конфліктів та шляхи їх подолання
3. Місце конфліктів у людському спілкуванні
Епіграф: Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс!
Пальму першості в описанні соціального конфлікту більшість дослідників віддають Аристотелю, Платону, Т. Гоббсу, Ж.-Ж. Руссо та ін. Серед фундаторів соціологічної теорії конфлікту можна назвати К. Маркса, М. Вебера, Г. Зіммеля та ін. Так, наприклад німецький філософ, соціолог та конфліктолог Грегор Зіммель вважав конфлікт універсальним явищем, стверджуючи, що безконфліктне суспільство не має механізму саморозвитку. Конфліктувати можуть громадські групи, групи тварин, окремі особистості і особини у тваринному світі і навіть технічні системи.
Причини виникнення конфлікту - це явища, події, факти, ситуації, які передують конфлікту і, при визначених умовах діяльності суб'єктів соціальної взаємодії, спричинюють його.
Основні причини конфлікту:
• обмеженість ресурсів, які треба ділити;
• взаємозалежність завдань;
• розбіжності в меті;
• розбіжності в уявленнях і цінностях;
•розбіжності у поведінці і життєвому досвіді;
• незадовільні комунікації.
Модель конфлікту
Щоби закріпити модель конфлікту, студенти виконують завдання
Ситуація 1
Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так?
1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:
а) що є конфліктом;
б) конфліктною ситуацією;
в) інцидентом.
2. Які наслідки конфлікту?
Ситуація 2.
Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували...
— Якими можуть бути шляхи розв'язання конфлікту?
Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і відповісти на запитання.
1) конфлікти, пов’язані з різними цілями;
2) конфлікти, пов’язані з різним рівнем культури;
3) конфлікти, пов’язані з різними смаками;
4) конфлікти, пов’язані з різними цінностями;
5) конфлікти, пов’язані з діловими розбіжностями;
6) конфлікти, пов’язані з різними поглядами на ситуацію.
1) початкова фаза; 2) фаза підйому; 3) пік конфлікту; 4) спад конфлікту.
Фази конфлікту можуть циклічно повторюватися, наприклад, після фази спаду в першому циклі може початися фаза підйому другого циклу з проходженням фаз піку і спаду. При цьому можливості вирішення конфлікту в наступному циклі звужуються.
Існує три шляхи виходу з конфлікту:
3.Ігнорування
Відхід від вирішення проблем.
Є п’ять основних стилів розв’язання конфлікту, в основу яких покладена система, котру називають методом Томаса-Кілменна.
У. Томасом та Р. Кілменном у 1972 р. розробили п'ять основних стилів вирішення конфліктів: конкуренція, співробітництво, компроміс, відхилення, пристосування.
Кожна група повинна порівняти надані тексти девізів з назвою стилів у конфлікті і правильно співвіднести девіз і стратегію.
Девізи:
• «Ніхто не виграє у конфлікті, тому я уникатиму його». (Уникнення)
• «Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)
• «Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)
• «Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти» (Компроміс)
• «Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)
— Як успішно розв'язати конфлікт?
Існує три шляхи виходу з конфлікту
1. Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв'язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Сильна сторона переговорного процесу полягає в тому, що все залежить від самих сторін — як процес, так і результат безпосереднього обговорення.
2. Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш». Все ж опоненти контролюють предмет дискусії, результат.
3. Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення.
1. У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки?
2. Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. (За конструктивного рішення, деструктивного та ігнорування)І
3. Який шлях, на ваш погляд, завдасть менше потрясінь?
Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.
3. Місце конфліктів у людському спілкуванні
Конфлікти між індивідами частіше за все засновані на емоціях і особистій неприязні, в той час як між груповий конфлікт звичайно носить безликий характер, хоч можливі і спалахи особистої неприязні.
Конфліктний процес, що виник важко зупинити. Це пояснюється тим, що конфлікт має кумулятивну природу, тобто кожна агресивна дія приводить до дії у відповідь або відплати, причому більш сильному, ніж первинне.
Конфлікт загострюється і охоплює все більше людей. Проста образа може, зрештою, привести до вияву жорстокості у відношенні до своїх противників. Жорстокість в соціальному конфлікті іноді помилково приписується садизму і природним завдаткам людей, однак частіше за все її здійснюють звичайні люди, що попали в екстраординарні ситуації. Конфліктні процеси можуть примусити людей грати ролі, в яких вони повинні бути жорстокими.
Труднощі, виникаючі при гасінні і локалізації конфліктів, вимагають ретельного аналізу всього конфлікту, встановлення його можливих причин і наслідків. Неминучість виникнення суперечностей є виявом закону єдності та боротьби протилежностей, одного з класичних законів розвитку. За цим законом будь-яке явище чи ситуація розглядається як єдність протилежних сторін, що взаємовиключають одна одну, долають опір свого антиподу, проте, водночас, не можуть існувати окремо, обопільне взаємозумовлюються (одна існує лише тому, що наявна друга).
Конфлікти виконують як негативні так і позитивні функції.
Позитивні:
Студенти разом з викладачем складають
«Кодекс поведінки» в конфліктних ситуаціях»
Підсумок заняття
— Чи змінилася ваша думка про конфлікт?
Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.
Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин.
Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.
— Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Студенти розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.
Домашнє завдання
2. Написати твір-есе, використовуючи епіграф уроку «Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс»
У спілкуванні дотримуйтесь
народної мудрості
Перш ніж сказати – порахуй до десяти,
Перш ніж образити – порахуй до ста,
Перш ніж ударити – порахуй до тисячі