Зміст навчальної програми для учнів дев'ятих класів орієнтовано на формування в них ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процесс трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей.
У процесі трудового навчання учнів дев'ятих класів орієнтують на:
- формування уміння добирати матеріали, інструменти, пристосування та технології їх обробки з метою виготовлення якісного виробу, який відповідає встановленим вимогам і є конкурентноспроможнім
- визначати необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу
- економно використовувати матеріали під час їх обробки
- обгрунтовувати власну позицію щодо розвитку новітніх ресурсозберігальних та екологічно чистих технологій обробки матеріалів
- проводити міні маркетингові дослідження з метою визначення характеристик виробу з позиції споживача і орієнтовної вартості готового виробу
- визначати орієнтовну вартість виробу як готового продукту
- оцінювати результати власної діяльності
Враховуючи всі вище перераховані вимоги, виконано планування.
Матриця включає в себе кількісний перелік проектів, об'єкти проектно-технологічної діяльності, основні та додаткові технології, а також очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти)
Тематичний план має два розділи. На вивчення першого розділу «Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки» відводиться 34 години, а на другий - «Технологія побутової діяльності та самообслуговування» - 1 година. Вивчаючи перший розділ, дев'ятикласники виконують два проекти, де об'єктами проектно-тнхнологічної діяльності учнів є «Вироби в етнічному стилі» та «Корисні речі для інтер'єру школи, дитячого садка, громадських місць, помешкання». Вивчаючи другий розділ, діти виконують один проект, де об'єктом проектно-тнхнологічної діяльності учнів є «Мій власний стиль». Також тематичний план містить перелік основних та додаткових технологій і кількість годин, відведену на виконання проекта.
Календарно-тематичний план висвітлює тему уроку та її зміст, кількість годин, виділену на вивчення даної теми та дату проведення заняття.
9 КЛАС
МАТРИЦЯ
Кількість проектів |
Об”єкти проектно- технологіч-ної діяльності учнів |
Основна технологія |
Додаткова технологія |
Кіль-кість го- дин
|
Очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності учнів |
Проект 1 |
Вироби в етнічному стилі
|
Технологія виготовлен-ня виробів з бісеру
Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
Технологія ручної обробки деревини
|
Технологія виготовлен-ня вишитих виробів
Технологія виготовлен-ня в’язанних виробів
Технологія оздоблення різьбленням
|
15 |
Знаннєвий компонент: Знають властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів Розуміють біоніку як науку про створення механізмів, пристроїв, технічних об’єктів чи технологій, ідея яких запозичена із живої природи Характеризують будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів Пояснюють застосування автоматичних пристроїв у технологічних процесах, побуті Діяльнісний компонент: Характеризують результати проектування на кожному етапі та спів ставляють їх із запланованими Застосовують елементи біоніки у процесі створення форми виробу Обґрунтовують доцільність вибору конструкційних матеріалів Оцінюють об’єкт проектування з використанням аналогів Розраховують орієнтовний бюджет проекту Виконують технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення Добирають матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу Дотримуються прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням Визначають необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу Вирізняють технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання, за характерними ознаками Виготовляють виріб Створюють композицію для оздоблення виробу Оздоблюють виріб Характеризують сфери застосування електрифікованих знарядь праці Дотримуються правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій Читають та виконують креслення деталей виробу та технічний рисунок (за потреби при виконанні проекту) Розпізнають автоматичний пристрій за принципом його дії Ціннісний компонент: Усвідомлюють доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань Прогнозують якість виготовлення, вартість та сферу застосування виробу в залежності від вибору конструкційних матеріалів Обґрунтовують власні судження щодо галузей застосування конструкційних матеріалів Оцінюють результати власної діяльності Усвідомлюють важливість вторинної переробки сировини Усвідомлюють значення стандартів у процесі створення графічної документації Усвідомлюють важливість автоматики у побуті та виробництві
|
Проект 2 |
Корисні речі для інтер’єру школи, дитячого садка, громад-ських місць, помешкан-ня |
Технологія виготовлен-ня штучних квітів
Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
Технологія оздоблення різьбленням
|
Технологія виготовлен-ня вишитих виробів
Технологія виготовлен-ня в’язанних виробів
Технологія ручної обробки деревини
|
19 |
Знаннєвий компонент: Знають властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів Характеризують будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів Діяльнісний компонент: Характеризують результати проектування на кожному етапі та спів ставляють їх із запланованими Обґрунтовують доцільність вибору конструкційних матеріалів Оцінюють об’єкт проектування з використанням аналогів Розраховують орієнтовний бюджет проекту Виконують технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення Добирають матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу Дотримуються прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням Визначають необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу Вирізняють технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання, за характерними ознаками Виготовляють виріб Створюють композицію для оздоблення виробу Оздоблюють виріб Дотримуються правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій Читають та виконують креслення деталей виробу та технічний рисунок (за потреби при виконанні проекту) Ціннісний компонент: Усвідомлюють доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань Прогнозують якість виготовлення, вартість та сферу застосування виробу в залежності від вибору конструкційних матеріалів Обґрунтовують власні судження щодо галузей застосування конструкційних матеріалів Оцінюють результати власної діяльності Усвідомлюють важливість вторинної переробки сировини Усвідомлюють важливість автоматики у побуті та виробництві
|
Проект 3 |
«Мій власний стиль» |
Технологія проектуван-ня власного стилю
|
|
1 |
Знаннєвий компонент: Називають основні стилі одягу Знають і називають види одягу Діяльнісний компонент: Виконують проект із створення власного стилю в одязі Уміють враховувати особливості власної фігури у доборі одягу, поєднувати види одягу тощо Добирають краватки та виконують способи їх зав’язування Ціннісний компонент: Усвідомлюють власний стиль в одязі
|