КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ У 8 КЛАСІ
(70 год – 2 год на тиждень, з них 4 год – резервні)
Підручник: Біологія: підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. /Н.Ю.Матяш [та ін.]. – Київ: Генеза, 2016. – 288с.: іл..
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Очікування результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Домашнє завдання |
||
Діяльність(уміння) |
Знання |
|||||||
Вступ |
|
|||||||
1 |
|
ІНСТРУКТАЖ З ТБ Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами: - біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує: - методи дослідження організму людини Ставлення
висловлює судження: виявляє ставлення: - щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я |
Громадянська відповідальність (націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих) Здоров’я і безпека (зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища особистісна й суспільна цінність) |
|
||
2 |
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
||||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА |
||||||||
3 |
|
Організм людини як біологічна система.
|
|
розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує:
- клітинну будову організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму Ставлення обґрунтовує судження: - про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему; робить висновок: - нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності організму |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - організму людини як цілісної та відкритої біологічної системи; - значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного функціонування організму людини)
|
|
||
4 |
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини.
|
Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
||||
5 |
|
Органи. Фізіологічні системи.
|
Демонстрування муляжів органів, мікропрепаратів тканин людини. |
|
||||
6 |
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
||||
7 |
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. Імунна регуляція. |
|
|
||||
8 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ «ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА» |
|
|
||||
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ |
||||||||
9 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
Проект (тематика за вибором учителя) |
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для: дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета;
- види кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
характеризує: пояснює: - значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи Ставлення висловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при використанні різноманітного спортивного приладдя) |
|
||
10 |
|
Кістки, хрящі. Огляд будови скелета. З’єднання кісток.
|
Демонстрування скелета людини та ссавців; скелета кінцівок людини; кісток, різних за формою; хребців; декальцинованої та випаленої кісток. |
|
||||
11 |
|
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів.
|
Лабораторні дослідження - мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
|
||||
12 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
|
Лабораторні дослідження - розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. |
|
||||
13 |
|
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
||||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ |
||||||||
14 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Харчування й обмін речовин. |
|
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує:
- склад харчових продуктів; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини
пояснює: Ставлення висловлює судження: - щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує судження: - про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів) |
|
||
15 |
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів.
|
Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
||||
16 |
|
Значення компонентів харчових продуктів.
|
Проект Збалансоване харчування (або тематика за вибором учителя) |
|
||||
17 |
|
Харчові та енергетичні потреби людини.
|
|
|
||||
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ |
||||||||
18 |
|
Значення травлення. Система органів травлення.
|
Демонстрування моделей зубів; муляжів органів травлення. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - елементи зовнішньої будови зубів; спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування називає:
- органи травної системи; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади:
- ферментів;
- роль травних ферментів;
- значення зубів у травленні;
- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про травлення (І. П. Павлов, О. М. Уголєв та ін.) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь; - розуміння негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління) |
|
||
19 |
|
Процес травлення: ковтання (ротова порожнина) |
Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль |
|
||||
20 |
|
Процес травлення: перистальтика (шлунок) |
|
|
||||
21 |
|
Процес травлення: всмоктування (кишечник) |
|
|
||||
22 |
|
Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання. |
|
|
||||
23 |
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1 З ТЕМИ «ТРАВЛЕННЯ» |
|
|
||||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ |
||||||||
24 |
|
Значення дихання. Система органів дихання.
|
Демонстрування муляжів легень, моделі гортані; моделі, що пояснює вдих і видих;
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання;
застосовує знання для: оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає:
- етапи дихання;
- хвороби органів дихання;
- процес утворення голосу та звуків мови; - процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень; пояснює:
- значення дихання; Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: негативний вплив куріння на органи дихання |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання та здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат) |
|
||
25 |
|
Газообмін у легенях і тканинах.
|
Демонстрування досліду з виявлення вуглекислого газу в повітрі, що видихається |
|
||||
26 |
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
||||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН |
||||||||
27 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Лімфа.
|
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет називає: - склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету; - органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
характеризує:
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- імунні реакції організму;
- будову та роботу серця; - лімфообіг; пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах Ставлення висловлює судження: - про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я; - про важливість імунізації населення; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання: - правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо); - заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища) Громадянська відповідальність (націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих) |
|
||
28 |
|
Кров, її склад та функції. Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
|
Лабораторні роботи: Мікроскопічна будова крові людини. Демонстрування муляжів серця, кровоносних судин; вимірювання артеріального тиску. |
|
||||
29 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
|
||||
30 |
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика |
Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень. Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
|
||||
31 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ «ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН» |
|
|
||||