КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ У 9 КЛАСІ
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Підручник: Біологія: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Очікування результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Домашнє завдання |
|
Діяльність(уміння) |
Знання |
||||||
Вступ (4 години ) |
|
||||||
1 |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) Ставлення усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
|
||
2 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|||
Тема 1. Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год) |
|||||||
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів Ставлення висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок: - про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|
||
4 |
|
Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
|||
5 |
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
|||
6 |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
|||
7 |
|
Ферменти, їхня роль у клітині. |
Лабораторні ослідження: Властивостей ферментів |
|
|||
8 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|
|
|||
9 |
|
ІНСТРУКТАЖ З БЖД |
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|||
10 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ «ХІМІЧНИЙ СКЛАД РЕЧОВИН» |
|
|
|||
Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год) |
|||||||
11 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
|
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани Ставлення застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
|
||
12 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина |
Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
|
|||
13 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина. |
|
|
|||
14 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|||
15 |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|||
16 |
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ «Структура клітини» |
|
|
|||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 6 год) |
|||||||
17 |
|
Обмін речовин та енергії. |
|
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині Ставлення висловлює судження: - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
|
||
18 |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
|||
19 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|||
20 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
|
|||
21 |
|
Хемосинтез. Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
|
|||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год) |
|||||||
22 |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів Ставлення робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
|
||
23 |
|
Транскрипція. Основні типи РНК. Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
|||
24 |
|
ІНСТРУКТАЖ З БЖД |
Практичні роботи 1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|||
25 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|||
26 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.
|
Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
|||
27 |
|
Мейоз. |
|
|
|||
28 |
|
Рекомбінація ДНК. |
|
|
|||
29 |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|||
30 |
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|||
31 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК ЗТЕМИ «ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СПАДКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ» |
|
|