Планування виховної роботи класним керівником
Чим складніша діяльність людини й більш тривала в часі, тим більшого значення набуває попереднє її обдумування та планування. До таких видів діяльності належить і педагогічна, зокрема виховна робота класного керівника.
На допомогу молодому класному керівникові корисною може бути така орієнтовна пам'ятка-перелік основних якостей особистості та їх оцінювання при розробці ним основного питання в плані роботи з класом – індивідуальної виховної роботи з учнями [4, с. 24].
1. Ставлення до навчання – свідоме, сумлінне, відповідальне, позитивне, безтурботне.
2. Уміння вчитись – організований, послідовний, допитливий, наполегливий.
3. Розум – розсудливий, винахідливий, кмітливий, талановитий.
4. Пам'ять – міцна, точна, швидка, довготривала, короткочасна.
5. Увага – стійка, зосереджена, розсіяна, відсутня.
6. Сприймання – активне, швидке, глибоке, повільне, поверхове,
7. Уява – багата, мрійник, фантазер, художня, відтворювальна, бідна
8. Мислення – аналітичне, логічне, гнучке, творче, критичне, уповільнене.
9. Мовлення-виразне, грамотне, образне, зв'язне, сухе, засмічене.
10. Ерудиція – усезнайко, знайко, малознайко, незнайко.
11. Характер – урівноважений, вольовий, стриманий, нерішучий, замкнутий.
12. Темперамент-рухливий, спокійний, повільний, млявий.
13. Емоції – життєрадісний, запальний, чванливий, сором'язливий, байдужий.
14. Гумор – жартівник, витівник, глузливий, іронічний.
15. Настрій – бадьорий, веселий, спокійний, тривожний, сумний.
16. Воля – стійкий, мужній, терплячий, витривалий, малодушний,
17. Доброта-доброзичливий, щедрий, добросовісний, жадібний.
18. Дбайливість – турботливий, люб'язний, уважний.
19. Чуйність – жалісливий, співчутливий, егоїст, байдужий.
20. Чемність – увічливий, тактовний, делікатний, скромний.
21. Правдивість – чесний, відвертий, довірливий, справедливий, привітний.
22. Працьовитість – працьовитий, старанний, зосереджений, лінивий.
23. Дружелюбність-дружелюбний, вірний, поступливий, люб'язний.
24. Активність – ініціативний, цілеспрямований, рішучий, інертний,
25. Охайність – акуратний, чистий, ретельний.
При цьому діапазон оцінювання якостей учня значно розшириться, якщо вживати морфеми не, без та ін. (неуважний, безвідповідальний та ін.) у разі відхилень і недоліків у цього школяра.
План роботи класного керівника – основний документ у його діяльності. Розробляючи його, бажано дотримуватися такої технологічної схеми:
• на першому етапі визначають особливості класу, його позитивні й негативні показники. При цьому потрібно установити рівень вихованості класного колективу, позитивне в його житті, яке варто зміцнювати та розвивати; наявні проблеми, що вимагають першочергового розв'язання, наприклад зниження дисципліни в класі та інтересу до навчання, погіршення міжособистісних відносин і поділ класу на окремі групи й ін. Усі ці та інші моменти повинні стати предметом виховних зусиль класного керівника й знайти своє відображення в плані його роботи з класом;
• на другому етапі здійснюється розробка позакласних видів діяльності з виховання учнів класу;
• на третьому етапі відбувається розробка реалізації провідних виховних проблем зі школярами в поточному навчальному році (наприклад "Активізація громадянської активності учнів", "Підвищення відповідальності учнів за результати своєї пізнавальної діяльності" тощо);
• на четвертому етапі здійснюється доопрацювання плану роботи, розміщення запланованих заходів з окремих напрямів у хронологічній послідовності за місцями протягом навчального року, обговорення цього плану зі школярами й педагогами, які працюють у класі, та ін.
Водночас при цьому обов'язкове врахування та відображення низки організаційно-педагогічних умов та положень, а саме:
• дотримання принципів народності, культуровідповідності й природовідповідності, гуманізації та демократизації, послідовності й системності, оптимального поєднання словесно-інформаційного та практичного видів діяльності;
• спрямованість на виховання громадянина України;
• урахування віку та інтелектуально-морального потенціалу класу;
• урахування специфічних, умов навчального закладу, рівня активності й самостійності учнів;
• конкретність і реальність плану, тобто визначення тих заходів, які можна забезпечити організаційно, методично та матеріально;
• відображення повної стратегії й тактики виховної роботи з класом;
• передбачення різноманітних заходів, покликаних сприяти всебічному розвиткові учнів;
• домінування у виховній роботі з класом різноманітної діяльності школярів;
• спрямованість усієї системи роботи з класом на його розвиток і згуртованість;
• передбачення координації зусиль класного керівника з учителями- предметниками, керівниками гуртків і факультативів, органами учнівського самоуправління, із батьками;
• виділення в загальній системі виховної роботи першочергових, найбільш важливих завдань, які потрібно розв'язувати в поточному навчальному році, їх попереднє більш глибоке опрацювання й конкретизація;
• акцент на індивідуальну роботу з учнями, особливо важковиховуваними, на утвердження педагогіки співробітництва, на демократизм і гуманізм у стосунках із дітьми.
На цій основі план роботи класного керівника може мати таку орієнтовну структуру:
1. Психолого-педагогічна характеристика класу.
2. Головні завдання виховної роботи з учнями.
3. Основні виховні заходи.
4. Надання допомоги учнівському самоврядуванню в класі,
5. Індивідуальна виховна робота з окремими школярами з урахуванням їхніх індивідуальних якостей.
6. Система заходів з охорони життя й здоров'я учнів класу.
7. Робота з батьками.
8. Взаємодія з дирекцією навчального закладу, з учителями- предметниками, молодіжними організаціями, батьками.
9. Робота з підвищення професійного рівня з питань теорії та методики виховання.
Докладніше розкриємо визначення змісту виховної роботи в навчально-вікових групах учнів і головних напрямах діяльності класного керівника [9, с. 9-11]:
а) навчально-вікові групи.
Молодші класи. Головне завдання – формування культури спілкування з товаришами, батьками, старшими й молодшими, педагогами. Виховання в них таких інтегрованих якостей, як гуманізм, здатність до співпраці, працелюбність, чесність, самостійність, бережливість, організованість, колективізм, емоційність, допитливість.
Учні середніх класів. Провідне завдання – формування моральної свідомості, у т. ч. моральних позицій щодо протилежної статі, відповідальності як риси поведінки, об'єктивної самооцінки, уміння підкорятися й керувати іншими, колективізму, позитивного ставлення до навчання, саморегуляції поведінки, формування громадянської позиції з важливих проблем життя, формування економічного мислення та ін.
Старшокласники. Формування рис інтелігентності, високого рівня культури й освіченості, здатності швидкої адаптації до нових умов, ініціативності, працелюбства, організованості, уміння володіти собою, самодисциплінованості, самоконтролю, діалектичного світогляду, високої працездатності, суспільної спрямованості, принциповості та відповідальності, самосвідомості, вольових рис й ін.;
б) головні напрями діяльності класного керівника:
Напрям "здоров'я". Мета – показати учневі та його батькам значимість його фізичного стану для майбутньої життєдіяльності й професійного становлення. Моменти, які потрібно включити в роботу з класом, виконуючи цей напрям:
• співпраця з медичним працівником школи та найближчими медичними закладами для вивчення й корекції з їх допомогою фізичного стану учнів класу;
• співпраця з батьками школярів та консультування вчителів-предметників;
• використання діагностичних методів для вивчення й можливої корекції здоров'я дітей;
• організація просвітницької роботи з учнями класу стосовно збереження, розвитку та корекції власного здоров'я через систему виховних заходів усередині й інколи поза нею;
• організація роботи стосовно позитивного ставлення школярів до занять фізичною культурою, спортом;
• формування прагнень вести здоровий спосіб життя (дотримання режиму навчання й відпочинку, негативне ставлення до шкідливих звичок та ін.).
Напрям "взаємодія". Мета – робота класного керівника з організації спілкування й відносин у системах "учитель – учень", "учень – учень", "учитель – учень – батьки". Педагог повинен передавати дітям досвід соціального спілкування людей (знань, умінь, навичок), позитивного й негативного досвіду поколінь та ін.
Основні пріоритети, які повинен обирати класний керівник для організації цієї роботи зі школярами:
• вивчення з учнями історичного досвіду організації взаємодії людей у суспільстві, його ролі й наслідків для людських поколінь;
• навчання дітей конструювання та моделювання у сфері відносин за допомогою організації активних форм діяльності;
• навчання дітей уміння прояву емпатії (розуміння психічного стану людини), створення позитивної емоційної атмосфери, організація освіти та консультування батьків із проблеми;
• навчання дітей і батьків активних форм взаємодії з використанням тренінгів спілкування, зустрічей, дискусій, годин спілкування;
• вивчення становища кожного учня в колективі класу, його проблем у спілкуванні, організація корекційної роботи (за потреби) з окремими школярами.
Напрям "моральність". Мета – формування в учнів необхідних моральних якостей. Головне при цьому – навчання дітей розуміння сенсу людського існування, безумовне дотримання норм загальнолюдської моралі.
У цьому напрямі класний керівник повинен забезпечувати:
• розвиток в учнів прагнення діяти в різноманітних життєвих ситуаціях на основі моральних норм;
• виховання вміння боротьби й виживання в екстремальних життєвих умовах;
• виховання прагнень до самовдосконалення;
• розвиток вольових якостей, здатності до критичного осмислення своїх позитивних і негативних рис та вчинків;
• співпраця з батьками й педагогами в цьому напрямі;
• формування позитивного ставлення до звичаїв, традицій, своєї сім'ї, уміння усвідомлювати й робити висновки про себе.
Напрям "інтелект". С. Л. Рубінштейн розглядав інтелект як тип поведінки людини. Ядро інтелекту, як відомо, становить її здатність виділяти в ситуації суттєві якості й будувати свою поведінку відповідно до них. Мета класного керівника в цьому напрямі – допомога учням у розвитку в себе здатності діяти доцільно, раціонально мислити, ефективно проявляти себе в процесі життєдіяльності. Головне при цьому – визначити коло реальних навчальних можливостей школяра, його найближчу зону розвитку, дати можливість розвитку його інтелекту.
Роботу в цьому напрямі педагог-вихователь може орієнтовно будувати таким чином:
• вивчення особливостей і можливостей пізнавальної діяльності кожного учня класу з наступною необхідною корекцією цієї діяльності. На основі діагностики спільно з педагогами визначення форм, методів, прийомів індивідуального підходу до дітей на уроках, у позаурочній діяльності з ними;
• вивчення кругозору учнів та їхніх пізнавальних інтересів, корекція їх із побутово-прикладних у бік аналітико-узагальнюючих, розвиток у них логічного мислення;
• організація просвітницької й консультативної допомоги сім'ї в цьому напрямі;
• формування в учнів позитивного ставлення, прагнення до свого інтелектуального розвитку.
Напрям "педагогічно занедбані діти" – це учні, у яких під впливом несприятливих умов (соціальних, психолого-педагогічних, медико-біологічних) сформовані негативне ставлення до навчання, недотримання норм поведінки, безвідповідальність. Вони характеризуються переважанням у них матеріальних потреб над моральними нормами, прагненням до спілкування з подібними до себе, незадовільним навчанням, вульгаризованою мовою, обмеженим інтелектом, прагненням приховувати свої негативні вчинки.
Ця категорія за ступенем педагогічної занедбаності поділяється на:
а) важковиховуваних дітей (байдуже ставлення до навчання, періодичне порушення норм поведінки, грубощі, нечесність та ін.);
б) педагогічно занедбані підлітки (байдуже ставлення до навчання, систематичне порушення дисципліни й правил поведінки, постійна аморальність);
в) підлітки-правопорушники (перебування на обліку в інспекціях у справах неповнолітніх, направлення до спецшкіл та ін.);
г) неповнолітні злочинці (скоїли кримінальні злочини, судом направлені до виправно-трудових колоній).
Перевиховання цих категорій – складна й тривала справа.
Що зумовлює появу цих дітей? Це, зокрема, неблагополучяя в сім'ї, низька педагогічна культура в матеріально забезпеченій сім'ї, недостатня виховна робота в самих загальноосвітніх навчальних закладах.
Основні напрями роботи класного керівника з такими учнями класу (якщо вони є):
• залучення до цікавої суспільно корисної продуктивної праці;
• організація позитивного впливу колективу класу на такого учня;
• органічне поєднання поваги до вихованця із системою справедливих вимог до нього;
• забезпечення єдності й систематичності педагогічних впливів на нього з боку всіх педагогів, які працюють у класі;
• індивідуальний підхід до учня;
• дотримання тактовності, стриманості, витримки, відсутність афективної поведінки класного керівника;
• тісний зв'язок зі шкільною психологічною службою, спільна розробка необхідної корекційної роботи зі школярем;
• використання наявної позитивної бази учня, забезпечення високого темпу та емоційної насиченості його діяльності;
• необхідна педагогізація батьків такого школяра.
Напрям "відпочинок". Для багатьох учнів участь у житті класу після уроків має велике значення, оскільки це – можливість побути самим собою. Педагог не повинен пропустити такий момент, створюючи школярам можливість добровільного вибору тих чи інших форм позакласної роботи, яка дає змогу дитині формувати в себе самостійність, ініціативність, відповідальність, щирість і відкритість, оволодівати новими знаннями й уміннями.
Тому класний керівник при цьому може працювати за такими напрямами:
• вивчення індивідуальних інтересів і потреб учнів у процесі позакласної роботи;
• використання активних форм такої діяльності школярів;
• консультування учнів щодо вибору ними гуртків, секцій, товариств, клубів;
• постійна демонстрація досягнень школярів у позакласній роботі педагогам, батькам, ровесникам учнів;
• розвиток у дітей здібностей адекватно оцінювати свої результати й бути об'єктивними до чужих досягнень.
Напрям "сім'я". Ці та інші напрями роботи класного керівника можуть успішно розв'язуватися, якщо він тісно взаємодіє з батьками учнів. Успішно побудувати виховну роботу з класом неможливо без попередньої й постійної роботи з сім'єю.
При цьому педагогізація сім'ї повинна випереджувати освіту школяра. Основні напрями зусиль учителя в цьому напрямі:
• вивчення сім'ї своїх учнів;
• здійснення систематичної психолого-педагогічної освіти батьків через батьківські збори, тематичні й індивідуальні консультації, співбесіди з ними.
Наведемо приклад того, як не потрібно проводити батьківські збори. Класний керівник скоромовкою промовляє зніяковілому батькові чи почервонілій матері: "У Сергія – 9 балів із математики і 7 – з іноземної мови. Учитися він може, але неуважний, Йому потрібно допомогти..." Цінність такої інформації дорівнює "нулю", оскільки батьки це все знають і без класного керівника. Потрібно:
• установлювати контакти з людьми, які для учня найбільш авторитетні, значимі й позитивно впливають на нього;
• організовувати спільний відпочинок учнів класу зі своїми батьками;
• демонструвати та заохочувати батьків, які беруть активну участь у житгі класу;
• співпрацювати з психологами школи, щоб навчати батьків попереджати й ліквідовувати конфлікти з дітьми, розвиток рефлексивних умінь батьків і дітей.
Напрям "класний керівник – педагоги школи". У навчально-виховному процесі потрібно дотримуватись єдиних вимог із боку пед- колективу, координувати його зусилля для підвищення якості знань і вмінь учнів. Ця робота може здійснюватися за такими напрямами:
• у процесі відвідування уроків учителів – спостереження за роботою учнів, їхньою дисципліною, пізнавальною активністю, якістю засвоєння навчального матеріалу; вивчення стимуляційної ролі оцінювання вчителем знань і вмінь школярів, обсягу домашніх завдань та ін.;
• допомога педагогам у роботі з учнями, які відчувають труднощі в навчанні, в іншому разі – в активізації позаурочної роботи з предмета (гурткові заняття, предметні олімпіади, виставки учнівських робіт й ін.);
• допомога самих учителів-предметників класному керівникові в організації позакласної виховної роботи (бесіди педагога з учнями на моральні, естетичні та інші теми, участь у класних зборах, допомога в організації й проведенні суспільно корисної праці та ін.)• Така взаємодія підвищує результативність, зміст і дієвість позакласної виховної роботи.
Які головні форми й методи виховної роботи класного керівника? Діяльність класного керівника з учнями (індивідуальна, групова, фронтальна) передбачає високий рівень педагогічної творчості. Вона визначається багатьма обставинами: конкретною педагогічною ситуацією, завданнями виховання, рівнем розвитку учнівського колективу, індивідуальними особливостями окремих дітей тощо.
За засобами впливу форми роботи поділяються на:
а) словесні (бесіда, збори, доповідь, конференція, диспут, зустріч);
б) практичні (екскурсія, олімпіада, конкурс);
в) наочні (діяльність шкільного музею, виставки, використання тематичних стендів, наприклад, у шкільному кабінеті профорієнтації та ін.).
У багатьох випадках (наприклад виконання класом творчих завдань) необхідне поєднання одночасно всіх цих форм і способів.
Сьогодні методи виховання поділяються на такі групи:.
а) методи формування свідомості особистості (бесіда, лекції, метод дискусії, переконання, навіювання, приклад);
б) методи організації діяльності, спілкування, формування позитивного досвіду суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, довіра, тренування створення виховних ситуацій, прогнозування);
в) методи стимулювання діяльності й поведінки (гра, змагання, заохочення, покарання);
г) методи самовиховання (самопізнання, самооцінювання, саморегуляція) та ін.
Готових рецептів застосування в роботі з учнями тих чи інших форм і методів майже немає. Педагог самостійно повинен розв'язувати нелегкі виховні завдання, використовуючи свої знання, досвід і педагогічну інтуїцію.