Планування склала вчитель хімії та ЗБД Бабицька Валентина Петрівна
СЗШ №288 м. Києва Святошинського району
(Планування створено на основі модельної програми ЗБД для 7-9 класу, автори Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, І. В. Лаврентьєва, О. Л. Хомич, Н. В. Андрук) 2024р.
(1 год на тиждень, всього 35 год, 1 год резервний час)
|
Пропонований зміст навчального предмета/інтегрованого курсу |
Види навчальної діяльності |
Очікуванні результати навчання (учень/учениця) |
РОЗДІЛ 1. БЕЗПЕКА ЛЮДИНИ (8 год) |
|||
1 |
Безпека життєдіяльності Безпека, небезпека, ризик. Принципи безпечної життєдіяльності. Природні, техногенні та соціальні небезпеки мирного часу. Небезпеки воєнного часу (в зоні бойових дій, на окупованих і звільнених територіях). Екологічні проблеми й техногенні аварії внаслідок воєнних дій.
|
Оцінювання ризиків щоденного життя у мирний і воєнний час
Обстеження оселі на наявність найбезпечніших місць у разі надзвичайних ситуацій воєнного характеру. |
-складає алгоритм дій у небезпечних ситуаціях на основі знань і власного досвіду − демонструє безпечну поведінку в побуті, закладі освіти, на вулиці, у громадських місцях i у разі потреби звертається по допомогу до дорослих − користується попередженнями та інструкціями про небезпеку |
2 |
Дії населення у разі загрози або надзвичайних ситуацій воєнного характеру. Сигнали оповіщення населення: «Увага всім!», «Повітряна тривога», «Хімічна небезпека». Шляхи і правила евакуації. Види укриттів. Ознаки надійного і ненадійного укриття. |
Позначення/маркування небезпечних територій («Небезпечно міни» та інші).
|
− досліджує та оцінює рівень ризиків у навколишньому середовищі для особистого здоров’я і безпеки, передбачає способи уникнення або зменшення виявлених небезпек − оцінює ймовірність ризику виникнення небезпечної ситуації внаслідок власної діяльності − обґрунтовує рівень ризику неналежного використання речовин, що можуть становити небезпеку (ліки, алкоголь, побутова хімія тощо) − розрізняє прийнятні чи неприйнятні ризики в небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження − вибирає доцільні (ефективні) стратегії прийняття рішень з користю для власної безпеки і безпеки інших осіб, здоров’я та добробуту − використовує протоколи реагування в небезпечних ситуаціях − діє за стандартними моделями у разі виникнення небезпеки певного характеру − визначає особливості поведінки у безпечних і небезпечних життєвих ситуаціях − визначає ступінь складності ушкоджень і травм, надає долікарську допомогу собі та іншим особам у випадку ушкоджень чи травм у межах своїх можливостей − ідентифікує способи можливості надання долікарської допомоги та звертається до необхідних служб відповідно до ситуації |
3 |
Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів. Ознаки небезпечних територій. Ідентифікація загроз: міни, боєприпаси, детонатори/підривники, саморобні вибухові пристрої та міни-пастки, набої. Правила поведінки під час: виявлення вибухонебезпечних предметів, якщо опинились на замінованій території або стали свідком інциденту на мінному полі. Небезпека самостійного маркування вибухонебезпечного предмета у безпосередньої близькості від нього. Взаємодія з рятувальними службами. |
Моделювання взаємодії з рятувальними службами при виявленні незнайомих чи вибухонебезпечних предметів. |
|
4 |
Безпека на дорозі Безпека пішохода, велосипедиста в місті та за містом, пасажира легкового і вантажного автомобіля, автобуса, поїзда. Заходи безпеки під час руху на велосипедах/ інших засобах індивідуальної мобільності (електросамокат, моноколесо тощо). Рух через залізничні переїзди. Небезпечні вантажі. |
Створення пам’яток безпеки для пішохода, велосипедиста в місті та за містом, пасажира легкового і вантажного автомобіля, автобуса, поїзда |
|
5 |
Дорожньо-транспортні пригоди Види ДТП. Засоби захисту, які знижують ризики травмування під час ДТП. Дії свідків ДТП. Перша допомога постраждалим у ДТП. |
Моделювання поведінки свідків ДТП |
|
6 |
Пожежна безпека у громадських приміщеннях Правила пожежної безпеки у закладі освіти. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Знаки пожежної безпеки. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні. |
Дослідження засобів пожежогасіння та знаків пожежної безпеки у закладі освіти. Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні.
|
|
7
|
Самодопомога і невідкладна допомога Керування стресом в екстремальних ситуаціях. Перша домедична допомога при падіннях, травмах, опіках.
|
Відпрацювання прийомів психологічної самодопомоги в екстремальних ситуаціях. Відпрацювання умінь надавати першу домедичну допомогу при травмах, опіках |
|
8 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків.
|
|
|
РОЗДІЛ 2. ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ (5 год) |
|||
9 |
Цілісність здоров'я Сучасне уявлення про здоров’я. Чинники впливу на здоров’я. Здоров’я і потреби |
Самооцінювання рівня здоров’я |
-демонструє модель безпечної поведінки відповідно до суспільних та особистих цінностей у соціальному та природному середовищі − вибирає доцільні (ефективні) стратегії прийняття рішень з користю для власної безпеки і безпеки інших осіб, здоров’я та добробуту − розробляє план власних дій, визначає мотивацію, фіксує результати, адекватно оцінює свої сили, формує корисні звички через систематичність повторення − переконливо презентує свої (спільні) ідеї іншим особам у різний спосіб, зокрема з використанням цифрових засобів − встановлює емоційний контакт у групі − корегує власні цілі, зважаючи на цілі та інтереси групи |
10 |
Значення звичок і навичок для здоров’я Звички і спосіб життя. Як формуються звички. Як змінити небажану звичку. |
Вправа «Хіт-парад звичок» |
|
11 |
Здоров’я і спосіб життя Переваги здорового способу життя. Користь рухової активності і здорового харчування для здоров’я. Навички, сприятливі для здоров’я. |
Дослідження переваг здорового способу життя. Складання плану здорового способу життя. Конкурс мотиваційних роликів для адвокації здорового способу життя |
|
12 |
Профілактика захворювань Які бувають хвороби. Захисні реакції організму. Шляхи зараження і бар'єри на шляху інфекції. Імунітет. Методи профілактики захворювань. Взаємодія лікаря і пацієнта |
Мозковий штурм: «Види захворювань» Групова робота: «Шляхи проникнення інфекції в організм людини» Створення групової презентації до теми «Профілактика інфекційних захворювань». |
|
13 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|
|
РОЗДІЛ 3. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я (5 год) |
|||
14 |
Складові і показники фізичного здоров’я Складові фізичного здоров’я. Показники фізичної форми. Взаємозв’язок складових фізичного здоров’я. Моніторинг фізичної складової здоров’я. |
Визначення індивідуальних показників фізичної складової здоров’я. Ознайомлення з практиками покращення показників фізичного розвитку. |
− моделює власну стратегію здорового способу життя (достатня рухова активність, здорове харчування − керує власною поведінкою для збереження здоров’я тадобробуту (власного та інших осіб) − доводить переваги здорового способу життя для збереження здоров’я та особистого добробуту − застосовує формули, графічні та статистичні методи, розрахунки, моделі для експрес-оцінки і моніторингу стану здоров’я, розуміння соціальних явищ, вирішення побутових питань і життєвих |
15 |
Рухова активність Види рухової активності. Вплив рухової активності на фізичне, психологічне і соціальне благополуччя людини. Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла |
|
|
16 |
Особиста гігієна підлітків. Гігієнічні процедури. Чинники, що впливають на здоров’я шкіри та її функції. Особливості покращення функціонування шкіри у підлітковому віці з урахуванням її типу. |
Визначення типу шкіри і волосся. Вибір косметичних засобів із урахуванням віку та типу шкіри (проект). |
|
17 |
Біологічні ритми і здоров’я. Значення сну в юнацькому віці. Види відпочинку. Планування часу. |
Дослідження значення сну в юнацькому віці. Створення режиму робочого і вихідного дня з урахуванням норм активного і пасивного відпочинку. |
|
18 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|
|
РОЗДІЛ 4. ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я ( 6 год) |
|||
19 |
Психічний і духовний розвиток Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. Духовний розвиток особистості. Життєві цінності і здоров’я. |
Дослідження особливостей психічного і духовного розвитку підлітків. Обговорення притчі про життєві цінності. |
− аналізує вплив ставлення людей до власного тіла і його змін на їх здоров’я, самооцінку і поведінку − досліджує і пояснює зміни власного емоційного стану та емоційного стану інших осіб − застосовує прийоми активного слухання, надання зворотного зв’язку, невербальної підтримки, фокусування уваги на ресурсах тощо для вирішення конфліктної ситуації − поводиться впевнено, здійснюючи са небезпечних життєвих ситуаціях − обирає і допомагає іншим обрати ефективну стратегію поведінки в конфліктній ситуації − обирає доцільну стратегію поведінки в конфлікті − виступає посередником у запобіганні чи вирішенні конфлікту − дотримується правил комфортного співіснування, розробляє власні. моконтроль у конфліктних і |
20 |
Психологічна рівновага і здоров’я Емоційний інтелект. Вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень. Культура вияву почуттів. Ознаки психологічної рівноваги. |
Відпрацювання навичок самоконтролю, планування часу. |
|
21 |
Самооцінка і здоров’я Види самооцінки. Вплив ставлення людей до власного тіла і його змін на їх самооцінку і здоров’я. Конструктивне сприймання критики. |
Розробка плану щодо формування адекватної самооцінки. Обговорення притчі про негативне мислення. |
|
22 |
Стрес і здоров’я. Види стресу. Чинники стресу. Стрес і здоров’я. Причини й наслідки емоційного вигорання. Способи керування стресом. |
Алгоритм вибору адекватних способів керування стресом. |
|
23 |
Конфлікти і здоров’я Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів. Негативні наслідки ескалації конфліктів. Способи конструктивного розв’язання конфліктів. Вибір доцільної стратегії поведінки в конфлікті. |
Моделювання прийомів конструктивного розв’язання конфліктів. |
|
24 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|
|
РОЗДІЛ 5. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я (5 год) |
|||
25 |
Соціальні чинники здоров’я Держава на захисті прав дитини. Соціальна безпека населеного пункту. Роль громади у формуванні здорового способу життя молоді. Джерела медичної та психологічної допомоги для молоді. |
Дослідження елементів соціального середовища свого населеного пункту.Створення пам’ятки з інформацією про телефони довіри для дітей і молоді, клініки дружні до молоді, підліткові кабінети та інші джерела допомоги у населеному пункті. Екскурсія в державну чи. громадську організацію, яка працює з молоддю |
− дотримується правил міжособистісного спілкування, поважаючи право співрозмовника на особистий простір − відстоює право кожної людини на індивідуальне (відмінне від інших) сприйняття дійсності − виокремлює прояви дискримінації, виникнення стереотипів, когнітивних викривлень, ідеалізації − виявляє ознаки булінгу, насилля, зокрема в цифровому середовищі, знаєспособи протидії насиллю і цькуванню, ресурси для повідомлення про виявлені випадки − обґрунтовує наслідки і шкідливість маніпулятивних та інших небезпечних стосунків для фізичного та емоційного здоров’я − визначає наслідки соціальних впливів на прийняття рішення щодо власного здоров’я, безпеки, добробуту та здоров’я, безпеки, добробуту інших осіб (реклама, вплив інших осіб, медійна інформація тощо) − конструктивно спілкується в різних \життєвих ситуаціях, що стосуються здоров’я, безпеки та добробуту − уникає небезпечного/ шкідливого контенту − виробляє критерії оцінки контенту на основі знань і власногожиттєвого досвід |
26 |
Вплив цифрового середовища на здоров’я Вплив засобів масової інформації на здоров’я. Вплив комерційної реклами на здоров’я. Ґаджетозалежість, інтернетзалежність. Інформаційна «гігієна». Захист особистих даних в інтернеті. Протидія кіберзлочинам. |
Критичний аналіз реклами товарів та послуг, постів у соціальних мережах, відео тощо, які пропагують насилля, підштовхують до поведінки, що може загрожувати життю і здоров’ю людей, національній безпеці. |
|
27 |
Неінфекційні захворювання та їх Профілактика. Соціальні чинники «хвороб цивілізації». Вплив неінфекційних захворювань на показники громадського здоров’я. Профілактика ожиріння, серцево-судинних, онкологічних захворювань, діабету 2 типу. Положення кримінального законодавства у сфері боротьби з розповсюдженням наркотичних речовин. |
Аналіз причин і наслідків «Хвороб цивілізації».
|
|
28 |
Інфекційні захворювання, що набули соціального значення. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях інфекційних захворювань (ВІЛ, туберкульоз тощо). Законодавство України у сфері протидії епідемії ВІЛ-інфекції. Протидія стигмі і дискримінації. |
Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій, протидії стигмі та дискримінації. |
|
29 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|
|
РОЗДІЛ 6. ДОБРОБУТ (5год+1 год резерв) |
|||
30 |
Громадський добробут. Складові громадського добробуту. Економічний розвиток держави. Раціональне природокористування, дбайливе ставлення до довкілля. Створення можливостей для розвитку та самореалізації. Значення інклюзивної, позашкільної, дистанційної освіти, самоосвіти. |
Групова дискусія про екологічні проблеми населеного пункту та шляхи їх вирішення (забруднення, бездомні тварини тощо). Аналіз доступності можливостей для розвитку та самореалізації у галузі науки, освіти, культури, мистецтва, спорту для кожного члена громади. |
− дотримується правил комфортного співіснування, розробляє на їх основі − критично оцінює надмірність потреб і перебільшене споживання − планує витрати родини (свої) для підтримання здоров’я, безпеки і добробуту − ощадно використовує ресурси, зважаючи на можливість повторного використання, ремонту і переробки − визначає мотивацію власної діяльності, формулює мету і цілі діяльності. |
31 |
Особистий добробут Добробут людини, як міра задоволення її потреб. Вплив добробуту на якість і тривалість життя людини. Спосіб життя і добробут. Самореалізація і добробут. |
Створення о інфографіки, що ілюструє взаємозв'язок між добробутом та якістю життя людини. |
|
32 |
Уміння вчитися Навчання, як важливий елемент самореалізації. Умови і бар’єри ефективного навчання. Навички самоорганізації і планування. Техніки ефективного навчання. Взаємодія із програмами штучного інтелекту для ефективного навчання. |
Вправи для концентрації уваги, розвитку пам’яті, для критичного і креативного мислення. |
|
33 |
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|
|
34 |
Підсумкова атестація. |
|
|
35 |
Резервна година |
|
|