УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ 5 клас
Тема. КОРЗИНА КАЗОК
Навчальна мета: узагальнити й систематизувати заняття учнів про казку як жанр усної народної творчості; удосконалювати вміння зв’язного мовлення;
Розвивальна мета: створювати ситуацію успіху для кожної дитини; вміння працювати у команді; формувати в учнів читацькі інтереси; розвивати бажання пізнання навколишнього середовища
Виховна мета: виховання поваги до моральних цінностей інших народів, любов до природи;
Тип уроку: Засідання клубу читачів;
Форма уроку: урок – подорож (пленерний)
Обладнання: Книги з казками народів світу, ментальні карти, набір для чаювання, символи – предмети, для презентації країн світу; глобус, ноутбук; ватман, олівці; бурштинові камінці
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Випереджувальне домашнє завдання: 1. Прочитати казки (групами із 5 учнів);
2. Створити ментальну карту до сюжету казки;
3. Символи країни – творця казки
- Підготовка навчального простору для уроку
ІІ Оголошення мети та теми уроку
Слово вчителя Усіх вітаю на незвичному уроці – подорожі з допомогою казки, урок як бачите теж ми облаштували не у класі, а на галявині. Та перш за все, для того щоб налаштуватися до подорожі, ми привітаємося по – особливому:
Осіннє сонце привітно й ласкаво
В цей день на планеті нехай засія.
Час радісно лине змістовно, цікаво,
Сьогодні в гостях казкова сім’я.
- Зараз я зловлю теплий осінній промінець і подарую вам, а кожен із вас спробує передати його своєму сусідові ( символ цього дійства бурштиновий камінець).
*Бесіда :
Як часто ви по дорозі зі школи спостерігаєте, що відбувається навколо вас?
Наскільки яскраво світить сонце і якої форми бувають хмарки?
Якого кольору доріжка під ногами, чи залежить це від пори року?
А що б серед того, що вас зараз оточує, ви б взяли із собою у світ казки?
«Рюкзак «теплих» речей»
ІІІ Актуалізація опорних знань
*Перший крок до подорожі здійснено – ми вийшли із обмеженого простору, кожен із нас має у жменьці часточку сонечка, взяли у рюкзачок речі, що нас зігріють під час подорожі. Тепер наша уява може нас занести у будь- який куточок всесвіту, у теплі краї і на віддалені континенти. Та перш за все наш шлях пролягає через країну «Що я знаю про казку?»
*Запрошуємо капітанів команд до змагання (таким чином визначимо, як по черзі команди будуть презентувати казки д/з), перед вами у ряд виставлені пеньки, хто швидше опиниться на останньому, команда того капітана буде першою презентувати домашнє завдання.
ЗАВДАННЯ конкурсу:
1.Слово “фольклор” у перекладі з англійської означає
2.Які бувають види казок?
3.Назвіть найпоширеніші кінцівки
4.Кому допомагала пасербиця по дорозі до пані Метелиці?
5. Художні твори, які ми читаємо тією мовою, якою вони були написані, називаються?
6. Автором фольклорних казок є
7. З якою метою пішла ледащиця до пані Метелиці?
8.Малян любив…
9. Учені і письменники брати Грімм є представниками…
10. Як називається збірка арабських народних казок, в якій є казка про подорожі Синдбада?
ІV Групові батли (Презентація випереджувального завдання)
*Отож вітаємо переможця та запрошуємо його команду презентувати країну, казку якої ви прочитали (усі інші відгадують за символами, котрі підготувала команда, країну – автора казки)
- Перша група знайомить із сюжетом прочитаної казки за допомогою ментальної карти (Ідійська казка «З чужого розуму не живи»)
Медитація «Подорож на хмарці»
(спокійна музика https://www.youtube.com/watch?v=pw69nky9ens)
А тепер гляньте на небо, які чудові хмарки спостерігають за нами. Заплющте очі, бо до наступної країни нас з вами довезе чарівна осіння хмаринка. Глибоко наповніть легені чистим осіннім повітрям, уявіть себе кулькою: хмарка повільно підіймає вас угору, теплий вітерець обдуває і обирає напрям руху, а між хмарками затишно, спокійно і тихо; тільки десь далеко чути курликання журавлиного ключа і ви поволі рухаєтеся на цей звук, до теплих країв прямуючи з птахами…
*Просимо другу команду презентувати країну, у яку ми потрапили завдяки хмаркам і нашій уяві (учні відгадують країну Японію і знайомляться із сюжетом казки) («Чарівний каптур»)
*Чайна церемонія
На завершення знайомства із Японією ми проведемо чайну церемонію, адже ця східна країна надзвичайно гостинна, а традиція розпивання чаю славиться у всьому світі. (можна переглянути чайну церемонію https://www.youtube.com/watch?v=TMNiOEJO14k, https://www.youtube.com/watch?v=hBbDhYqNYk8)
*Третя група презентує домашнє завдання (Німецька казка «Три брати»)
Валеохвилинка «Горизонтальна вісімка» спочатку однією рукою, потім іншою, і на завершення обидвома ( використавши опалі кленові листочки чи стебла трав у якості чарівної палички)
*І помахом чарівних паличок ми опинилися у четвертій країні. Просимо четверту групу учнів презентувати за допомогою символів країну- автора прочитаної казки (Естонська казка «Олень та вовк»)
Руханка за піснею « У оленя є свій дім» http://youtube.com/watch?v=xT6MlyIJmZA
V. Рефлексія
*До яких видів казок відносяться почуті вами казочки?
*Чи є у них щось спільне?
*Чого навчають ці казки?
*Чи сподобалась вам наша віртуальна подорож?
VI. Творче завдання « Мандрівник це…»
*Як ви думаєте, яким повинен бути справжній мандрівник? Що важливо для такої людини?
Ми разом із вами спробуємо скласти «Словник Важливих Речей Мандрівника» (учні називають речі, поняття, риси характеру, які на їхню думку потрібні Мандрівнику)
( Відповіді оформлюються на ватмані)
*Дооформити малюнками, що асоціюються з образом Мандрівника
VII. Домашнє завдання
*Висловити думку, яку роль у житті людини відіграє природа?