Тема уроку: Побутові електроприлади в моєму житті.
Мета уроку: ознайомити учнів з побутовими електричними приладами, їх типами та видами, призначення та принципом їх дії з правилами безпечного користування побутовими електричними приладами; розвиток пам'яті, уваги, просторової уяви; виховання громадянської свідомості та інтересу до праці, відповідальність за результат роботи, любов до обраної професії, готувати конкурентоздатного працівника на сучасному ринку праці, формування ключових компетентностей.
Ключові поняття: електрична енергія, електричний прилад, електричний дріт, джерело електричної енергії, побутовий електроприлад.
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор,комп’ютерна презентація, набір побутових електроприладів та технічних паспортів до них.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, готовності учнів до уроку, наявність спецодягу. Створення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На минулому уроці ми з вами навчилися сервірувати святковий стіл та розрізняти столові прибори. Але ж для того щоб сідати за нього в нашій кімнаті повинно бути комфортно: гарне освітлення, свіже повітря, сприятлива температура. А щоб з’явились смачні страви на столі, то їх потрібно приготувати.
Вправа «Мікрофон»:
Хто нам в цьому може допомогти, як ви вважаєте? Правильно, в цьому випадку нам допоможуть побутові електроприлади.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку (слайд №1)
Сьогодні на уроці ми вивчимо поняття побутові електроприлади, їх види, групи та загальні правила користування ними, навчимося визначати пошкодження електроприладів та знаходити необхідну інформацію про них у технічних паспортах. Набуті знання та вміння допоможуть нам у повсякденному житті та побуті.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Поняття електроенергії та електропостачання.
Чому ж саме наших помічників називають «електроприладами» а не якось інакше? Тому що вони працюють від електричної енергії.
Електрична енергія з напругою 220В надходить до нашого дому по проводах подібно до того, як вода — по трубах. Найкраще електрична енергія передається по металевих проводах, виготовлених із міді та алюмінію, які ззовні вкривають шаром ізоляції, тобто матеріалу, що не пропускає електрику (гума, пластмаса). (слайд №2)
Перш ніж потрапити із зовнішньої мережі до будинку, електрична енергія проходить через лічильник. Цей прилад фіксує кількість спожитої електроенергії, та допомагає контролюючи зберігати її використання споживачами електроенергії – побутовими приладами. (слайд №3)
А чи знаєте ви що сучасна техніка має відповідну енергозберігаючу класифікацію, яка позначається символами: А+++; А++; А+; А; B; C; D. Пригадайте, домашні електроприлади, чи є на них наліпки з показником енергоефективності? (слайд №4)
Нам всім важко уявити своє життя без таких пристроїв, як електричні побутові прилади. За допомогою таких приладів зберігають продукти харчування, отримують інформацію, випікають хліб, освітлюють приміщення та вулиці, виготовляють різноманітні вироби та допомагають виконувати багато інших робіт, корисних для людини.
Давайте визначимось, що називають побутовими електричними приладами - прилади, які працюють за рахунок електричної енергії і використовуються в побуті для полегшення виконання певних робіт називають побутовими електричними приладами. (слайд №5)
Класифікація побутових електроприладів. (слайд №6)
А зараз пропоную вам ознайомимося з побутовими електроприладами, розподіливши їх на групи за певними ознаками, наприклад, за призначенням.
До нагрівальних належать такі прилади. (слайд №6)
Кухонні електроприлади: кухонні машини (комбайни); соковижималки; кавомолки, м'ясорубки; міксери; посудомийні машини; морожениці; картоплечистки; хліборізки.
Прилади для зберігання харчових продуктів: холодильники та морозильники.
Прилади для прибирання приміщень: пилососи, натирачі та електрощітки.
Прилади для створення мікроклімату: вентилятори і тепловентилятори; зволожувачі; іонізатори; очищувачі повітря; кондиціонери.
Прилади індивідуального користування: фени; масажні прилади; бритви; машинки для стрижки волосся.
Електроприлади для виконання побутових технологічних операцій: пральні машини, швейні машини.
Освітлювальні прилади: люстри, бра, світильники.
Електронні прилади: телевізори, магнітофони, відеомагнітофони, програвачі, підсилювачі, комп'ютери.
Електроінструменти: дрилі, точила, пилки.
Під час довготривалого використання побутових електроприладів можуть виникати різного виду неполадки.
До найбільш поширених відносяться: саморозкручування затискних гвинтів, за допомогою яких кріпляться струмопровідні жили електричних вилок, розеток; переламування проводів; вихід з ладу електричних та механічних частин приладів тощо. (слайд №7)
Пропоную переглянути основні правила техніки безпеки під час роботи з електроприладами: (слайд №8)
І навіть якщо ваш електричний прилад перебуває в режимі очікування (не працює) та підключений до електричної мережі тривалий час, його слід від’єднати від розетки, це надасть вам впевненості в безпеці та економії електроенергії при тривалій відсутності вдома.
При виявленні увімкненого до електричної мережі побутового електроприладу який має пошкодження ізоляції провідників, розетки, корпусу приладу, потрібно повідомити батьків або старших, вимкнути з розетки, не використовувати прилад до відновлення робочого стану.
Пам’ятай, несправності в електромережі й електричних приладах може усунути лише спеціаліст-електрик! Якщо не забувати ці прості правила, то можна уникнути багатьох неприємностей.
Отже дотримуючись першого правила техніки безпеки разом розглянемо приклади інструкції з експлуатації та технічним паспортом електроприладів. (слайд №9)
Технічний паспорт приладу містить інформацію про основні параметри електричного приладу та сертифікацію приладу. Кожна група приладів має свої особливі позначення. Але переважна більшість має певні позначення. Оскільки багато приладів іноземного виробництва, то параметри наводяться в вітчизняному та іноземному позначенні. Технічний паспорт – металева пластинка, на якій зазначено робочу напругу, потужність, номер стандарту, дату випуску й завод – виготовлювач. До кожного побутового електроприладу додається інструкція – паспорт, де зазначено:
А чи знаєте ви з історії, коли ще не існувало електричного струму, майже всі електроприлади заміняли механічні машина створені на основі природних явищ. З розвитком цивілізації їх ставало все більше. Наприклад: сучасний фен – сухий вітер, холодильник – льодова печера, пральна машина – течія річки. (слайд №11)
V. Закріплення знань учнів.
Закріплення пройденого матеріалу:
VІ. Підбиття підсумків
- Що ви сьогодні нового дізнались на уроці?
- Яку професію ми сьогодні згадували?
- Чи знадобляться вам знання які ви отримали на уроці і де?
VII. Домашнє завдання (слайд №12)
Всі ви відвідували краєзнавчий музей нашого села і бачили побутові прилади тих часів. Тому вам потрібно буде знайти в мережі Інтернет графічні зображення та фото прототипів механічних пристроїв – електричним, вказавши посилання на авторське право знайденої інформації. Результати роботи зберегти в електронному або друкованому вигляді.
На наступний урок ми зробимо виставку ваших робіт під назвою «Історія електроприладів у світлинах» (слайд №13)
1