Досвід показує, що для дітей основної школи цікавим є такий вид діяльності як переосмислення інформації через графічні схеми і таблиці. З-поміж різноманітних графічних способів опрацювання матеріалу учнів приваблюють кластери. Можливість індивідуальної, парної, групової і колективної роботи створює психологічний комфорт у навчальному процесі.
ПРИВІД ДО ВІЙНИ: Приводом до початку повстання, що переросло в Національно- визвольну війну, стала особиста кривда, заподіяна Хмельницькому чигиринським підстаростою Даніє л ем Чаплинським. Зі своїми слугами він пограбував та зруйнував родинний хутір Хмельницького Суботів, захопив його дружину та жорстоко побив малолітнього сина. Звернення Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападника не мали результатів. Не знайшовши справедливості, він приєднується до козацької старшини, яка таємно обговорювала план збройного повстання проти польської влади в Україні. Протягом вересня 1647 р. Хмельницький розробив план виступу проти Речі Посполитої. Повстання вирішили розпочати в листопаді 1648 р. захопленням Трахтемирова, де перебував урядовий комісар реєстрового козацтва Яцек Шемберк. Домовилися також направити послів до кримського хана й турецького султана, щоб заручитися їх підтримкою. Однак плани повстанців було видано полякам. Хмельницького заарештували й кинули до в’язниці в Чигирині. Звідти він утік завдяки допомозі чигиринського полковника Станіслава Кричевського та своїх друзів і подався на Запорожжя.
Король визнавав самоврядність Війська Запорозького, Гетьманщини, в межах Київського, Чернігівського і Брацлавського воєводств.2) На землях Війська Запорозького влада належала гетьману, резиденція якого розміщувалась у Чигирині. Уряди всіх рівнів на території Гетьманщини мали право займати лише православні шляхтичі.3) У контрольованій козаками Україні не мали права перебувати війська Речі Посполитої та євреї. Тільки козаки та православна шляхта мали права займати державні посади. Єзуїти не мали права утримувати освітні заклади.4) Чисельність козаків Війська Запорозького обмежувалась реєстром у 40 000 осіб. 5) Проголошувалась амністія всім учасникам Хмельниччини, православним і католицьким шляхтичам, які примкнули до козаків і воювали проти урядових сил.6) Православна Київська митрополія відновлювалася у своїх правах, а київський митрополит та двоє єпископів мали увійти до складу сенату Речі Посполитої. Питання про унію передавалось на розгляд сейму. Укладений договір не задовольняв ні козаків, ні уряд Речі Посполитої. Обидві сторони почали підготовку до нового етапу війни. Умови Зборівського договору
Богдан Хмельницький(1595-1657 рр.)Суботів, дрібний шляхтич. Київська братська школа і Львівська єзуїтська колегія. Військова служба, 1620 р. битва під Цецорою, полон. Січень 1648 р. – керівник Національно-визвольної війни, творець Української козацької держави. Чигирин, похований у Суботові
Література та ресурси Інтернет:https://histua.com/knigi/aktualni-problemi-istorii-ukraini/xarakter-rushijni-sili-osoblivosti-ta-xronologichni-mezhi-nacionalno-viz https://pidruchniki.com/16011013/istoriya/prichini_harakter_rushiyni_sili_periodizatsiya_natsionalno-vizvolnoyi_viyni_ukrayinskogo_narodu_1648-165vol. Грушевский М. С. Очерки истории украинского народа. – К., 1991. Дорошенко Д. Нарис історії України. – К., 1991.Історія України : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016. Сергійчук Н.І. Іменем Війська Запорозького: Українське козацтво в міжнародних відносинах XVI – середини XVII ст. – К., 1991. Струкевич О. К., Романюк І. М., Пірус Т. П. Історія України: Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2008. Хрестоматія з історії Української РСР. – К., 1987. Хрестоматія з історії Української РСР // За ред. І. О. Гуржія. – К., 1959. – Т. 1.