Завдання уроку. Охарактеризувати початок національного відродження в Наддніпрянській Україні наприкінці 18 – на початку 19 століття; Проаналізувати розгортання суспільного-політичного руху та заходи щодо відновлення автономії України;Розвинути в учнів уміння працювати з підручником та таблицями, систематизувати матеріал та виділяти головне.
Національне відродження – термін, що набув поширення в ХІХ ст., пробудження національної свідомості бездержавних народів Європи. Передумови. Поява у лівобережної старшини необхідності представляти до розгляду справ про надання правросійського дворянстванеобхідних документів. Діяльність в Україні масонських організацій: поєднання українськими дворянами масонськихідеалів свободи, рівності та братерства зі своїми політичними прагненнями. Поширення західноєвропейських ідей:визнання народу носієм вищої влади, що має право на власну національну державу, та романтизму з його прихильністю донародної культури. 1
Напрями суспільної думки: Польський напрямок. Об'єднував польських патріотів, що боролися за відновлення Речі Посполитої. Український напрямок. Об'єднував прихильників боротьби за права українського народу, за звільнення від імперського панування. Російський напрямок. Ототожнювався з представниками російського дворянства, які домагалися лібералізації імперських порядків. Вплив Вплив
Поширюється праця історика Якова Марковича «Записки о Малороссии» (1793 р.) — справжня енциклопедія історії, мови, поезії, природи України.1818 р. — Олексій Павловський видав у Петербурзі «Грамматику малороссийскаго наречия...» — першу наукову граматику української мови.1819 р. — один із перших видавців української народної поезії М. Цертелєв опублікував у Петербурзі збірку «Опыт собрания старинных малороссийских песен».1833—1838 рр. — філолог й історик Ізмаїл Срезневський видав у Харкові «Український альманах» — збірку народних пісень і поезій, а невдовзі й шість випусків фольклорної й історико-літературної збірки «Запорожская старина».
Новгород-Сіверський автономістський гурток1787 р. в Новгороді-Сіверському виникає гурток автономістів. Він прагнув відновлення автономії Гетьманщини, розвитку української національної культури, поширював патріотичні публіцистичні твори, розробляв проекти розбудови освіти в Україні. Ідеологом новгород-сіверського середовища був Григорій Полетика, який є автором кількох праць, де викладено політичні погляди гуртківців. Але головними напрямами своєї діяльності гуртківці вважали створення і впровадження проектів освіти та культури, поширення праць з історії та етнографії України.2
1791 р. Таємна місія Василя Капніста у Берліні. Він вів переговори з представниками пруських урядових кіл, у тому числі з міністром закордонних справ (канцлером) Прусії Е.-Ф. Герцбергом про можливість надання допомоги українському національно-визвольному рухові у випадку відкритого збройного виступу проти російського самодержавства. Перемови не увінчалися успіхом.
«Історія Русів»Місце, дата написання й автор цього твору залишаються не відомими до цього часу. Уперше рукопис «Історії русів» знайдено в 1828 р. в маєтку князя Лобанова-Ростовського в селі Гринів Стародубського повіту на Чернігівщині. Розповідається про розвиток України від найдавніших часів до 1769 р. Основна ідея твору – право кожного народу, зокрема українського, мати власну незалежну державу.
Романтизм - ідейний, літературний та мистецький напрям, що панував у Європі з 90-х рр. 18 ст. до середини 19 ст. Для нього характерні народження нового історочного мислення, ідеалізація історичної минувшини, захоплення фольклором, етнографією, народним побутом тощо.Ізмаїл Срезневський Микола Костомаров
Наприкінці 18 ст. в українському русі на Лівобережжі провідні позиції посідали дворяни-автономісти. Найбільшим їхнім досягненням стало сприяння пробудженню в тогочасному українському суспільстві зацікавленості до мови, культури та історії свого народу. З дворян-автономістів вийшли ті , хто започаткував українське національне відродженн на Лівобережжі. Центром відродження став Харків. Завдяки діяльності університету Харків за словами істориків перетворився на “першу столицю відродження” Наддніпрянської України. Підсумок уроку
За допомогою тексту підручника (с.29-31) заповніть таблицю«Академічний етап українського національного відродження»Галузь. Дослідник. Праця Етнографія. Микола Цертелєв. Збірка українських дум (1819 р.)Михайло Максимович«Малоросійські пісні» (1827), «Українські народні пісні» (1834), «Збірник українських пісень» (1849 р.)Філологія Олексій Павловський «Граматика малоросійського наречия» (1818 р.)Історія. Невідомий автор«Історія Русів»ЛітератураІван Котляревський«Енеїда» (1798 р.)Періодичні видання«Український вісник» (1816 – 1819), «Український журнал» (1823 – 1825), «Український альманах», «Український збірник».