Тема: Почуття та емоції. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання та співчуття.
Мета: показати учням важливість емоційної сфери в житті людини; ознайомити з інформацією про шкідливий вплив на здоров'я негативних емоцій та почуттів; вчити розрізняти емоції та почуття; способи їх висловлювання; розвивати толерантність, вміння співпереживати та співчувати; виховувати культуру поведінки, доброзичливе ставлення до інших людей.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть пояснювати поняття «емоції» та «почуття», наводити приклади висловлювання почуттів, розпізнавати емоції, називати риси милосердної людини, аналізувати дії, що впливають на настрій та почуття.
Обладнання: робочий зошит, підручник, вчительська презентація, маркери, смайлики паперові, мультимедійний проектор; малюнки милосердної людини, символа милосердя.
Тип уроку: комбінований з елементами біоадекватної методики.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Гармонізація простору
Привітання вчителя: Подивимось на сонце. Воно лагідне і привітне. Давайте протягнемо до нього свої руки, візьмемо по одному промінчику і поселимо їх у свої серця. Тепер ми стали на один промінчик добрішими, чуйнішими, милосерднішими. То ж посміхнімось один одному, адже в кожному з нас тепер живе маленьке сонечко.
Учні обирають смайлики відповідно до настрою та малюють на долонях смайлик маркером.
II.Перевірка домашнього завдання:
Бесіда:
-У чому полягає унікальність кожної людини?
- Чому важливо поважати себе?
- Що таке толерантність?
Вправа «Ланцюжок»
Учні по черзі називають по одній рисі толерантної людини.
( терпляча, турботлива, обережна, адекватна, тактовна, ввічлива, інтелігентна, стримана)
III. Актуалізація опрних знань:
Учням пропонується низка слів. Вони мають визначити, яке з них зайве і пояснити чому.
( це характеристика емоційної сфери, інші слова це риси людини)
( це риса людини, інші – емоції)
п |
з |
а |
і |
с |
т |
ь |
с |
щ |
а |
р |
о |
б |
е |
е |
е |
т |
р |
а |
х |
и |
с |
у |
м |
м |
г |
у |
м |
с |
р |
с |
р |
х |
п |
о |
ч |
у |
т |
т |
я |
т |
а |
в |
а |
ц |
о |
с |
с |
я |
п |
р |
д |
л |
т |
і |
в |
м |
о |
а |
о |
а |
і |
ю |
і |
ї |
г |
і |
р |
ф |
в |
с |
с |
б |
я |
б |
н |
ш |
о |
е |
а |
т |
т |
о |
р |
а |
і |
к |
м |
к |
г |
ь |
ь |
в |
г |
н |
в |
а |
а |
т |
а |
IV. Мотивація навчальної діяльності:
Страх злість образа провина
Почуття
(діти відповіли, і це слово пишеться до теми уроку на дошці)
Емоції
3.Відгадайте ребус (Див. додаток 1)
- Співпереживання та співчуття.
На перший погляд здається, що неприємні почуття – це води, які треба долати. А хіба почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності. Почуття – це неначе пристрій, який повідомляє «Все гаразд, тобі нічого не загрожує» або «Обережно! Це небезпечно!»
V. Вивчення нового матеріалу:
1. Почуття та емоції.
Людина – це маленька частина природи. Ця розумна істота не тільки сприймає навколишній світ, а й впливає на нього. У неї до всіх предметів і явищ певне ставлення і на основі цього ставлення, виникають різні почуття.
Почуття – це переживання, яке виникає як реакція на різні життєві ситуації.
Робота з підручником: на с. 63 знайдіть і зачитайте визначення терміна «Почуття» те яке нам дає підручник.
Небезпечні події породжують неприємні почуття: страх, гнів, образу. Добрі новини й події - задоволення, вдячність, цікавість. Почуття допомагають людям пізнавати світ і краще пристосуватися до нього. Коли почуття бувають швидкоплиними, їх називають – емоціями.
Робота з підручником: на с.63 знайдіть та зачитайте визначення терміну «Емоції».
Наприклад:
Дитина любить маму, але розсердиться на неї через те, що вона не купила морозиво.
Любов – почуття, гнів - емоція.
Якщо людина довгий час перебуває в одному емоційному стані, то кажуть, що в неї хороший або поганий настрій. А почуття можна висловити, сказавши комплімент.
С.66 рубрика «Словничок»
У підручнику на с.64 знайдіть будь ласка :
Вправа «Впізнай мене»
Пропоную вам поміркувати, про що йдеться:
«Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує того, кому її дарують, але не збіднює того, хто нею ділиться. Вона миттєва, але запам'ятовується назавжди, служить паролем для друзів. Її не можна вкрасти, купити, випросити, позичити, бо вона така цінність, яка не принесе ніякої користі, якщо тільки не йтиме від щирого серця». В Америці вона є службовим обов'язком.
Хто не хоче або не вміє усміхатися, часто втрачає своє робоче місце. (Усмішка)
2.Вплив настою на здоров'я:
Як ви думаєте, чи впливає настрій на здоров'я?
Звісно, що так: недарма кажуть, що рани в переможців заживають швидше, ніж в переможених. Виявилося, що оптимісти мають удвічі менше шансів стати жертвами хвороб серця. Лікарі дослідили, що люди, які позитивно дивляться на світ, мають сильний імунітет. Тобто, якщо часто думати про погане, може підвищуватися схильність до захворювань. Навіть ліки по-різному діють на оптимістів та писемістів.
Чарлі Чаплін говорив: «Людина може виявити і розуміти почуття без слів».
Сенсорно-моторний етап:
Робота зі змістом вірша ( діти сідають зручно, розслаблюють м'язи і під спокійну, приємну музику слухають казку).
Казка «Дарунки фей»
Давним-давно історія ця сталась,
Коли дива щодня кругом траплялись,
І кожен день з’являлися казки.
В сім’ї купця одразу дві дочки
У ніч одну прекрасну народились.
А тут якраз дві феї нагодились.
Одна з них — добра, друга зла була,
Та кожна подарунок свій дала
Новонародженим: сердечка-медальйони.
В одному серці камінь був червоний,
Неначе кров. У другому з сердець
Був жовтий, ніби сонце, камінець.
Ішли роки. Дівчата підростали
І медальйони фей носити стали.
А кожен з них чарівну силу мав.
Та от яку, — про це ніхто не знав.
Проте знайомі стали помічати,
Що стали відрізнятися дівчата:
Не та булла вже Ганна, що колись, —
У неї очі кров’ю налились.
Світились, ніби сонце, очі в Насті.
В них відчувались радість, спокій, щастя.
В душі у Ганни оселився страх.
І вдень, а особливо по ночах,
Її гнітили заздрість, гнів, тривоги,
Ненависть у душі була до всього.
А особливо до Настусі, до сестри.
І так тривало років два чи три.
А потім Ганна почала хворіти,
І в’янути, як без коріння квіти.
І ось тоді наснився Насті сон,
Що в бідах Ганни винний медальйон.
І щоб сестру від смерті врятувати,
Його потрібно як найшвидше зняти.
В кімнату Настя до сестри пішла,
Той медальйон із сонної зняла,
І замінила іншим, з себе знятим.
«А що ж робити з Ганниним, триклятим?
Де йомумісце?.. На морському дні!
— Подумала вона. — На глибині!
Щоб він нікому не приносив горя!»
І кинула його в безодню моря.
І схожі, як дві крапельки води,
Жили вони, не знаючи біди.
б) Символьний етап
1. Бесіда
Як емоції впливають на здоров’я?
Висновок. Негативні емоції (гнів, незручність тощо), як правило, викликають і фізіологічні хворобливі наслідки (біль у животі, головний біль, підвищення артеріального тиску, температуру тощо). А пригнічений настрій, що викликаний негативними емоціями, зумовлює неврози, серцево-судинні та шлунково-кишкові розлади, неврит, радикуліт тощо.
Руханка «Покажіть емоції».
Коли ви зображали емоції, ви задіяли майже всі групи м'язів нашого організму, а це означає, що кров потрапила з поживними речовинами до кожної клітини нашого організму, а також, наш організм наситився енергією, і це вам додало сил. То ж працюймо далі, мої друзі.
. Гра «Театр масок»
Діти сьогодні до нас завітали незвичні гості. Ці гості не мають обличь. Але непросто до вас погратись, їм дуже потрібна ваша допомога. Вони мають надії, що ви їм допоможете, адже ці цікаві чоловічки з Країни Емоції. І принесли для вас лист-прохання.
«Доброго дня любі діти!»
Пишуть Вам жителі країни Емоцій. Нам дуже добре жилося в нашій країні. У кожного з нас були свої емоції та почуття, і ми всі один одного впізнавали. Але одного разу в нашій країні з′явився злий чарівник і побачив, як дружно ми живемо. Він дуже розлютився і стер з наших обличь всі емоції та почуття, а нашу добру і дбайливу королеву полонив. Ми перестали впізнавати один одного, і майже не виходимо з будиночків. Діти, дуже Вас просимо врятувати нашу королеву. Вона поверне нам наші почуття та емоції, і ми знову зможемо ходити один до одного на гостину.
Дуже сподіваємося на вашу допомогу.
З повагою, жителі країни Емоцій!
Зараз ви отримаєте пусті обличчя, на яких ви зможете зобразити емоції.
Що таке на вашу думку милосердя?
Милосердя – це допомога кому небудь і не має різниці це людина чи тварина, всі вони живі і потребують нашої з вами допомоги.
Яка людина займалася милосердям майже все своє життя? (Мати Тереза)
( с.70 підручник)
Нам дуже потрібні милосердя, співчуття до людей похилого віку, яких нікому доглянути. Кожна самотня людина – це трагедія. І як тут потрібні допомога, спілкування душі з душею, звичайне добре слово.
Благодійність і милосердя завжди були притаманні нашому народові. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба з голодним, дати притулок бездомному, захистити старого і немічного, порятувати хворого чи каліку, захистити скривдженого.
Що сталося б зі світом, якби в ньому раптом не стало доброти?
Як ви гадаєте, чи важко бути добрим?
Як ви гадаєте, чи може доброта зцілити людину?
В Україні мешкає близько двох мільйонів самотніх людей. Майже двісті тисяч із них не здатні подбати про себе. П'ятнадцять тисяч самотніх живуть у будинках-інтернатах. Усіх цих людей поєднує одне — немічність.
Співпереживання та співчуття – це те, що робить людину людиною.
Співпереживання – бажання й здатність допомогти іншому, вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що і він.
Давайте з ним ознайомимось: с.70-71 підручника.
Висновок: с.71 від слів: «Готовність допомогти …. З тобою спілкуватися.
Узагальнення:
Вправа: «Встав пропущені слова» -
У людини є емоції і ___________. Емоції – це __________, пов’язані з конкретною ситуацією. Емоції бувають _______ та _________. Почуття – це _______________, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. Емоції та почуття впливають на ________ людини. Людина є емоційно благополучною, якщо вміє справлятися із своїми _________, знаходити прийнятні способи їх вираження.
Практична робота: «Відпрацювання навичок висловлювання почуттів»
На картці написано назву емоції, учні по одному, мовчки, читають картку з назвою емоції і вимовляють вголос фразу:
«Завтра ми йдемо в театр» з відповідними емоційним забарвленням. Решта повинні вгадати емоції.
Дівчинці зламали іграшку.
Які слова співчуття можна їй сказати?
Що можна зробити? (Допомогти полагодити іграшку)
VII. Підбиття підсумків уроку:
Рефлексія:
Продовжіть фразу:
«Вміння керувати своїми емоціями допоможуть мені…»
«Вміння співпереживати та співчувати рідним і близьким, знайомим і незнайомим дозволять мені…»
Коментоване оцінювання роботи учнів на уроці.
Узагальнене слово вчителя.
У школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, у середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. А знання, отримані на сьогоднішньому уроці, нехай допможуть вам у цьому.,
Д/З параграф 9 с.63-67, та параграф 10 с.70-71 опрацювати;
Намалювати малюнок «Милосердя я уявляю таким»
Або: влаштувати «свято кожного дня» самому собі – зустріч із друзями, телефонний дзвінок приємному співрозмовнику. Підготувати розповідь про свої почуття, емоції від цього свята.