Тема. Подібність трикутників за трьома сторонами
Мета: домогтися розуміння учнями змісту ознаки подібності трикутників за трьома сторонами, плану їх доведення. Формувати вміння:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Подібність трикутників».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Під час усного обговорення контрольних моментів задач домашньої роботи учні мають відтворити аргументовані міркування із використанням означення та вивчених ознак подібності трикутників.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Оскільки підходи до доведення всіх трьох ознак подібності трикутників однакові, то схеми проведення уроків із вивчення ознак подібності трикутників теж схожі.
Учням пропонуємо відповісти на запитання:
Чи можна довести, використовуючи означення рівних трикутників, що трикутники, зображені нарис. 1, є рівними? Яке твердження можна для цього використати?
Виконання завдання знову підводить учнів до міркувань, аналогічних до тих, що вже мали місце на попередніх двох уроках:
Вивчення цієї ознаки подібності трикутників та оволодіння вміннями використовувати її під час розв'язування задач складає мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою успішного засвоєння учнями ознаки подібності трикутників за трьома сторонами, а також ідеї її доведення, учням слід активізувати знання і вміння щодо ознак рівності трикутників; властивостей відповідних кутів при паралельних прямих та січній; ознаки подібності трикутників за двома кутами.
Виконання усних вправ за готовими рисунками
1 |
|
Дано: AP = DP, AQ = DQ. Довести: ΔPAQ = ΔPDQ |
2 |
|
Дано: AB = CD, AD = BC. Довести: A = C |
3 |
|
Дано: ABCD — паралелограм, ВМ AD, BH CD. Довести: |
4 |
|
Дано: а || b, А та В — довільні точки. Довести: |
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Усі зауваження щодо особливостей способу вивчення ознак подібності трикутників, що були зроблені раніше, мають місце й на цьому уроці:
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
1) Назвіть подібні трикутники.
2) Знайдіть ВР, якщо АН = 2, ВС = 8, АС = 5.
Яку рівність необхідно додати до умови, щоб можна було довести подібність цих трикутників? Назвіть усі можливі варіанти відповіді.
Виконання письмових вправ
Міркування, що лежать в основі доведення подібності трикутників за трьома сторонами, будуються за традиційною схемою.
Розглянемо трикутники... і... У них: (дається повний перелік пар рівних відношень відповідних сторін щодо до ознаки подібності),
тому
трикутники... і... подібні за трьома сторонами.
VII. Підсумки уроку
Які умови слід додати, щоб зображені на рис. 7 трикутники були подібними:
а) за двома сторонами і кутом між ними;
б) за трьома сторонами?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст та доведення теореми, повторити зміст ознак подібності трикутників.
Розв'язати задачі.