Тема «Поділ числа на пропорційні частини»
Мета:
На дошці:
Знати: - що означає поділити дане число на пропорційні частини;
Вміти: - поділити число у даному відношенні;
- використовувати пропорційний поділ при розв’язанні задач.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Формулювання цілей і задач уроку.
Тема сьогоднішнього уроку: «Поділ числа на пропорційні частини». Сьогодні на уроці ми повинні дізнатися про те, що означає поділити дане число пропорційні частини
Вміти поділити число в даному відношенні на пропорційні частини; використовувати пропорційний поділ при вирішенні змістовних задач.
Задачі на пропорційний поділ цікаві й важливі тим, що використовуються в нашому повсякденному житті, а також в хімії, фізиці, будівництві, виробництві.
Математика багато дає для розумового розвитку людини - змушує думати, міркувати, шукати прості і красиві рішення, допомагає розвивати логічне мислення, вміння правильно і послідовно міркувати, тренує пам’ять, увагу, загартовує характер. Сподіваюся, що сьогодні ви всі будете працювати з великим бажанням дізнатися, щось нове і в той же час закріпити свої минулі знання. Адже як говорить народна мудрість: «Було б бажання - заладиться всяка робота».
ГРА У СНІЖКИ
Із доріжки до доріжки
Полетіли влучні сніжки,
І почався білий бій,
Закрутився у сувій.
Закрутився, покотився,
Під горою зупинився.
Зверху сніг і знизу сніг,
І ніхто узнать не міг,
Де чиї стирчали ніжки.
Ой, весела гра у сніжки!
П. Воронько
II. Традиційно почнемо нашу роботу з усних вправ. Гра «Сніжки»:
2а+3а 12к+к
8х+7х-х 15у-2у
ІІІ Вивчення нової теми
Вам додому було завдання самостійно розібратися з темою «Поділ числа на пропорційні частини». Давайте перевіримо, як ви зрозуміли новий матеріал.
№1 Для приготування крему для торта необхідно взяти молоко, манну крупу, масло і цукор у відношенні 12:2:5:5. Скільки грамів кожного з інгредієнтів необхідно взяти, щоб отримати 1200 г крему?
І спосіб
1) 12+2+5+5=24(частин) – становить увесь крем;
2) 1200:24=50 (г) – припадає на одну частину;
3) 12·50=600 (г) – потрібно взяти молока;
4) 2·50=100 (г) – потрібно взяти манної крупи;
5) 5·50=250 (г) потрібно взяти масла і цукру;
Відповідь: 600 г, 100 г, 250 г, 250г.
ІІ спосіб
Нехай одна частина становить х г, тоді молока треба взяти 12х г, манної крупи 2х г, а масла і цукру по 5хг. Маса всього крему 1200 г, отже:
12х+2х+5х+5х=1200
24х=1200
х=1200:24
х=50
2) 12·50=600 (г) – потрібно взяти молока;
3) 2·50=100 (г) – потрібно взяти манної крупи;
4) 5·50=250 (г) потрібно взяти масла і цукру;
Відповідь: 600 г, 100 г, 250 г, 250г.
№2 Для виготовлення соку ведмежата Гаммі беруть 12 частин ягід на 17 частин води. Скільки ягід їм треба взяти, щоб отримати 232 кг соку?
№3 Морозиво містить 7 частин води, 2 частини молочного жиру і 2 частини цукру (за масою). Скільки буде потрібно цукру для приготування морозива, якщо води взято 140 г?
№ 764 (підручник)
ІV Фізкультминутка. ( гра: «Ніс, підлога, стеля»)
№4 Усні вправи
Катання на санчатах:
1)Чи пропорційні числа 5 і 7 числам 10 і 14?
2)Чи пропорційні числа 4 і 9 числам 25 і 45?
3) Поділіть число 30 на частини, пропорційні числам 1 і 4.
4)Поділіть число 80 на частини, пропорційні числам 2, 3 і 5.
5) Знайти два числа, пропорційні числам 2 і 5 , якщо більше з них 15.
Ось ми з вами і спустились з гірки, та прямо у замет, щоб вибратися із замету потрібно розв’язати самостійну роботу.
V Самостійна індивідуальна робота над тестом
Варіант І
а) 2 в) 5
б) 10 г) 7
а) 16 в) 8
б) 32 г) 9
а) 5 і 55 в)15 і 45
б) 10 і 50 г) 25 і 35
Варіант ІІ
а) 2 в) 3
б) 10 г) 7
а) 16 в) 8
б) 32 г) 9
а) 4 і 56 в) 10 і 50
б) 14 і 46 г) 28 і 32
Тепер давайте перевіримо чи всім вдалось вбратись із замету, чи когось потрібно викопувати?
Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами і перевіряють роботи.
І варіант
1. (2 б) А
2. (2 б) В
3. (2 б) Г
4. (4 б) Нехай одна частина становить х см, тоді І сторона 3х см, ІІ сторона 4х см, а ІІІ – 5х см.
Складаємо рівняння
1)3х=24
Х=24:3
Х=8 (см) – довжина однієї частини;
2) 4·8=32 (см) – довжина ІІ сторони;
3) 5·8=40 (см) – довжина ІІІ сторони;
4) Р=24+32+40=96 (см)
Відповідь: 96 см.
ІІ варіант
1. (2 б) А
2. (2 б) Б
3. (2 б) Г
4. (4 б) Нехай одна частина становить х см, тоді І сторона 3х см, ІІ сторона 4х см, а ІІІ – 6х см.
Складаємо рівняння
1)6х=24
Х=24:6
Х=4 (см) – довжина однієї частини;
2) 3·4=12 (см) – довжина І сторони;
3) 4·4=16 (см) – довжина ІІ сторони;
4) Р=12+16+24=52 (см)
Відповідь: 52 см
Віддайте сніжинку зеленого кольору ті, хто отримав оцінки від 8 -10; жовтого кольору ті , хто отримав 5 – 7 балів, а інші – сніжинку червоного кольору.
VІ Домашнє завдання. § 22 № 765, 768, 771. Додатково: знайти рецепти в яких використовується пропорційний поділ числа.
VІІ Підсумок уроку.
Кажуть, що математика - гімнастика для розуму, я сподіваюся, що сьогоднішній урок, став для вас хорошим тренуванням, яка дозволила стати більш уважними, зібраними, кмітливими, змусила думати і творити щось нове.