Урок математики для учнів 6 класу "Додатні та від'ємні числа"

Про матеріал
Конспект уроку з математики для учнів 6 класу за новою програмою з розділу "Раціональні числа та дії з ними"
Перегляд файлу

РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ НАД НИМИ

Додатні і від’ємні числа

Мета: сформувати уявлення учнів про від’ємне число, додатне число, «невід’ємні і недодатні числа»; а також виробити вміння відрізняти ці види чисел і виконувати прості вправи, що передбачають таку класифікацію

Хід уроку

Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
             Сократ

І Організаційна частина

 

ІІ Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

  • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Вчитель ставить запитання, а учні дають відповіді

  1.   Що вивчає математика? (Числа та дії з ними)
  2.   З якими числами ви вже познайомилися? (З натуральними та дробовими)
  3.   Які числа називаються натуральними? (Це ті числа, які використовуються при лічбі предметів)
  4.   Із заданого переліку виберіть натуральні числа: 23; 0; 15; 1,43; . (23; 15)
  5.   Яке число є найменшим натуральним числом? (1)
  6.   Яке число є найбільшим натуральним числом? (Найбільшого натурального числа не існує)

ІІІ Вступ до теми

Дана тема включає дуже важливий і потрібний матеріал. Натуральні та дробові числа, з якими ми досі працювали, були відомі людям ще 4 тисячоліття тому. Ось від’ємні числа увійшли в математику значно пізніше – лише кілька століть тому.

IV Вивчення нового матеріалу

Усі числа, з якими ми працювали досі, були більшими за 0. Але існують також і такі, які менші 0. Такі числа називають від’ємними.

Прикладом від’ємних чисел є позначки значення температури повітря: влітку вона додатна, а зимою – від’ємна. Тобто, температура, при якій замерзає вода – 0 градусів за Цельсієм, коли ж холодніше, то температура – від’ємна (тобто нижча нуля).

На рисунку зображено шкалу термометра, що вимірює температуру повітря. Яку температуру він показує в даний момент? Що буде показувати, якщо стовпчик термометра підніметься на 3; на 7 поділок? А що буде показувати, якщо стовпчик термометра спуститься на 2; на 5 поділок?

http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics6/mathematics6.files/image1803.jpg

На даному прикладі ми можемо бачити, що термометр показує 20, після того, як стовпчик підніметься на 3 поділки, він показуватиме 50, після того, як стовпчик термометра підніметься на 7 поділок, він показуватиме 90. Якщо ж стовпчик термометра опуститься на 2 поділки, він показуватиме 00, пізніше -30.

Ті числа, які ми вивчали раніше, крім 0, називаються додатними числами. Інколи додатні числа пишуть зі знаком «+».

Усі додатні числа разом із числом нуль називають невідʼмними. І навпаки, усі відʼємні числа разом із числом нуль називають недодатними.

З усього вище сказаного можна зробити висновок, що число 0 – ні додатне, ні відʼємне.

Відʼємними і додатними числами позначають не лише значення температури, а й розташування місцевості над рівнем океану та користуються в багатьох інших задачах.

V Робота з підручником

Самостійне опрацювання матеріалу за підручником.

VІ Закріплення вивченого матеріалу

Розвʼязування вправ усно:

  1.        Андрійко застудився, і ввечері його температура з 36,60підвищилася на 2,30. Проте вранці йому стало легше і температура знизилась на 1,80. Якою була температура в Андрійка: а) ввечері; б) вранці?
  2.        Чи правильно, що число 0 – недодатне? Чи є число 0 невідʼємним?
  3.        Серед чисел 3; -7; -12; 43; 0,3; -2,9 виберіть:

 а) додатні числа; б) відʼємні числа.

4) Чи може виражатися від'ємним числом:

а) кількість людей, що мешкає в будинку;              

б) довжина кімнати;

в) кількість грошей;

г) маса якого-небудь предмета?

Розвʼязування вправ письмово:

  1.        Намалюйте схематично термометр, який показує       -70С. Скільки градусів він показуватиме, якщо температура підвищиться на 4 0С? А якщо знизиться на 3 0С?
  2.        Запишіть використовуючи відʼємні числа: а) 17 градусів морозу; б) 100 м нижче від рівня моря; в) 5 градусів нижче нуля.
  3.        Які з чисел 3; -8; -109; ; 0; ; ; -32,6; 13,56 невідʼємні? Випишіть їх.

VІІ Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»

Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися стосовно підсумку уроку, закінчуючи речення. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свою відповідь із запропонованої вчителям фрази. Учні працюють з відкритими реченнями: «На сьогоднішньому уроці я дізнався …», «На цьому уроці я відкрив для себе …» і т.д.

VІІІ Домашнє завдання

1. Прочитайте числа: 4,2; -7; -8; 1830; 0; -3,65;  6.  Які з них є: а) від'ємними; б) додатними; в) невід'ємними;                 г) недодатними?

2. Іра зайшла в ліфт дванадцятиповерхового будинку на сьомому поверсі. Проїхала 4 поверхи і вийшла. На якому поверсі вийшла Іра?

3. Якщо мале підприємство має на рахунку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має + 5 000 грн. Якщо ж підприємство заборгувало банку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має — 5 000 грн. Скільки грошей має мале підприємство, якщо воно:

а) має на рахунку 700 грн; 1 500 грн;

б) заборгувало банку 750 грн; 3 000 грн?

Задача (на повторення). Екскурсантів можна посадити в човни або по 4 особи, або по 6 осіб. У кожному разі вільних місць не залишиться. Скільки було екскурсантів, якщо їх більше за 40, але менше від 50?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чутенко Варвара Тимофіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
4327
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку