РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ НАД НИМИ
Додатні і від’ємні числа
Мета: сформувати уявлення учнів про від’ємне число, додатне число, «невід’ємні і недодатні числа»; а також виробити вміння відрізняти ці види чисел і виконувати прості вправи, що передбачають таку класифікацію
Хід уроку
Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ
І Організаційна частина
ІІ Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Вчитель ставить запитання, а учні дають відповіді
ІІІ Вступ до теми
Дана тема включає дуже важливий і потрібний матеріал. Натуральні та дробові числа, з якими ми досі працювали, були відомі людям ще 4 тисячоліття тому. Ось від’ємні числа увійшли в математику значно пізніше – лише кілька століть тому.
IV Вивчення нового матеріалу
Усі числа, з якими ми працювали досі, були більшими за 0. Але існують також і такі, які менші 0. Такі числа називають від’ємними.
Прикладом від’ємних чисел є позначки значення температури повітря: влітку вона додатна, а зимою – від’ємна. Тобто, температура, при якій замерзає вода – 0 градусів за Цельсієм, коли ж холодніше, то температура – від’ємна (тобто нижча нуля).
На рисунку зображено шкалу термометра, що вимірює температуру повітря. Яку температуру він показує в даний момент? Що буде показувати, якщо стовпчик термометра підніметься на 3; на 7 поділок? А що буде показувати, якщо стовпчик термометра спуститься на 2; на 5 поділок?
На даному прикладі ми можемо бачити, що термометр показує 20, після того, як стовпчик підніметься на 3 поділки, він показуватиме 50, після того, як стовпчик термометра підніметься на 7 поділок, він показуватиме 90. Якщо ж стовпчик термометра опуститься на 2 поділки, він показуватиме 00, пізніше -30.
Ті числа, які ми вивчали раніше, крім 0, називаються додатними числами. Інколи додатні числа пишуть зі знаком «+».
Усі додатні числа разом із числом нуль називають невідʼмними. І навпаки, усі відʼємні числа разом із числом нуль називають недодатними.
З усього вище сказаного можна зробити висновок, що число 0 – ні додатне, ні відʼємне.
Відʼємними і додатними числами позначають не лише значення температури, а й розташування місцевості над рівнем океану та користуються в багатьох інших задачах.
V Робота з підручником
Самостійне опрацювання матеріалу за підручником.
VІ Закріплення вивченого матеріалу
Розвʼязування вправ усно:
а) додатні числа; б) відʼємні числа.
4) Чи може виражатися від'ємним числом:
а) кількість людей, що мешкає в будинку;
б) довжина кімнати;
в) кількість грошей;
г) маса якого-небудь предмета?
Розвʼязування вправ письмово:
VІІ Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися стосовно підсумку уроку, закінчуючи речення. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свою відповідь із запропонованої вчителям фрази. Учні працюють з відкритими реченнями: «На сьогоднішньому уроці я дізнався …», «На цьому уроці я відкрив для себе …» і т.д.
VІІІ Домашнє завдання
1. Прочитайте числа: 4,2; -7; -8; 1830; 0; -3,65; 6. Які з них є: а) від'ємними; б) додатними; в) невід'ємними; г) недодатними?
2. Іра зайшла в ліфт дванадцятиповерхового будинку на сьомому поверсі. Проїхала 4 поверхи і вийшла. На якому поверсі вийшла Іра?
3. Якщо мале підприємство має на рахунку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має + 5 000 грн. Якщо ж підприємство заборгувало банку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має — 5 000 грн. Скільки грошей має мале підприємство, якщо воно:
а) має на рахунку 700 грн; 1 500 грн;
б) заборгувало банку 750 грн; 3 000 грн?
Задача (на повторення). Екскурсантів можна посадити в човни або по 4 особи, або по 6 осіб. У кожному разі вільних місць не залишиться. Скільки було екскурсантів, якщо їх більше за 40, але менше від 50?