«Подорож картою України»
Провела
Гоменюк І.В.
Новосілка 2022
Подорож картою України
Мета:ознайомити учнів із походженням назв найбільших міст України;розвивати логічне мислення,творчу уяву,зв’язне мовлення;розширювати кругозір учнів;виховувати старанність,уважність,кмітливість,самостійність у виконанні певних завдань.
Обладнання:презентація до уроку,пазли,сонце з хмаринками,конверти з завданнями,відеоролики,дерево з яблуками,роздруковані прислів’я та приказки,кросворд.
Хід уроку
І.Організаційна частина
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3 класі
Діти-просто молодці.
-перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Пригадайте,про що ми говорили на минулому уроці?
Що таке символ?
Які ви знаєте символи держави?
-робота над віршами
Прапор-це державний символ,
Він є у кожної держави;
Це для всіх-ознака сили,
Це для всіх-ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє-небо,жовте-жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він-святиня,знають діти.
Прапор свій знімаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже народом,
українським,в Україні.
Слова палкі,мелодія врочиста-
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села,містечка,міста-
Це ключ один з мільйонів голосів.
Це наша клятва заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна,незнищенна,
Від неї лине світло навкруги.
Наш герб-тризуб.У ньому сила
Отця небесного і сина.
Уважно придивись до нього-
На духа схожий він Святого,
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.
Тризуб,немов сім’я єдина,
Де тато,мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній,новій.
ІІІ.Актуалізація опорних знань
-Де розташована Україна?
-З якими сусідніми державами вона межує?
-Скільки областей є в Україні?
-Чи є в Україні гори?Які?
-Які моря омивають територію України?
-Які річки протікають в Україні?
-Які найбільші українські міста ви знаєте?
IV.Оголошення теми уроку
Сьогодні на уроці ми з вами породожуємо у світ казки.Але в нас сталася невеличка проблема,Незнайко порозсипав букви-пазли,давайте їх складемо і дізнаємося тему наного уроку.
П о д о р о ж к а р т о ю У к р а ї н и
V.Пояснення нового матеріалу
Україна-велика держава,ми є її громадянина ми,бо живемо на цій землі.
Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце,де вона народилася,де промайнуло її дитинство.
Наша держава багата на визначних осіб,історичні та природні скарби.
Будь – який народ, будь – яка нація починається з того, що вона досконало знає своє минуле.
Щоб продовжувати історію, творити її, ми маємо знати про минуле нашого краю. Як сказав відомий філософ Григорій Сковорода: «Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті».
Гра «Україна це-…» (сонце з хмаринками)
Робота в парах( конвертики з станціями)
1 станція-Київ
Нашій столиці більше як 1500 років. Символ Києва – каштани. Місто розкинулось на обох берегах Дніпра, які потопають у буйній зелені дерев. Всі ви добре пам’ятаєте легенду про засновників міста Кия, Щека, Хорива та сестру їхню Либідь. Про це нагадує пам’ятник на набережній у вигляді човна, який ніби пливе по Дніпру. Але існує ще одна легенда.
Жив на Русі один пан. Був він дуже скупим, та ще й дуже ображав своїх підданих. Терпіли бідні люди довго. І нарешті, урвався терпець. Всі, від малого до великого, взяли лопати, серпи, киї – довгі загострені палиці – і пішли на пана. Довго боронився він за допомогою війська, а потім втік. Люди ж скидали свої киї в одну купу, яка була такою великою, що аж розпочали будівництво міста, яке назвали Києвом. Київ – столиця України та обласний центр. Це найстаріше і найкрасивіше українське місто. В ньому багато старовинних пам’яток архітектури: 1) Софійський собор; 2) Києво – Печерська Лавра; 3) Андріївська церква. Головна вулиця міста – Хрещатик. Водночас Київ – молоде місто. Серце Києва – Майдан Незалежності. Так його стали називати у 90-і роки, коли тут відбувалося багато мітингів за незалежність України. Київ – місто - сад. В ньому понад 60 парків і 200 скверів. Особливою любов’ю користуються Ботанічний сад, Сирецький дендропарк.У місті багато вищих навчальних закладів. Один із найстаріших вузів – Державний університет ім. Т.Г. Шевченка. Справжньою окрасою Києва є його мости. Тільки через Дніпро їх прокладено 6. У місті багато заводів і фабрик, які випускають різноманітну продукцію. А найвищою архітектурною спорудою в Україні є телевізійна вежа. Її висота 385 м.
2 станція- Суми
У середині XVII століття на північному сході сучасної України в місцевості надзвичайно мальовничій, зі слідами численних древніх слов'янських поселень, але тоді зовсім безлюдний, виникло місто-фортеця. Керував її спорудженням воєвода К.Арсеньев, який писав цареві Олексію Михайловичу: "... а місто, Государ, Сумін став на річці Пслі і на гирлі річки Суми і між малі річки Сумки, а мала, Государ, річка Сумка впала в річку Суму , а Торба-річка в річку Псел. " Будували фортецю разом з російськими служивими людьми українські переселенці з-зa Дніпра, що стали жителями міських посадів і навколишніх слобід. Саме серед них і народилася легенда про мисливських сумках, які дали ім'я місту. Три торби, повних золота, були знайдені в дубовому лісі, немов Знак Благословення для заснування міста. Так чи інакше, але на прапорі Сумського слобідського козацького полку, що веде свій початок з 1651 р. була емблема у вигляді трьох сум, що стала з 1781 р. офіційним гербом міста.
3 станція-Львів
Старі літописи повідомляють, що місто Львів у 1256 році заснував князь Данило Галицький. Однак львів'яни про походження свого міста люблять розповідати романтичну легенду. Давним-давно на місці майбутнього Львова, у високих гір тулилися маленькі села. Гори були вкриті великими лісами, і селяни успішно ховалися там від набігів ворогів. Але одного разу відвернулася від них удача, стали пропадати люди. З'ясувалося, що краде їх цар звірів - лев. Він підстерігає тих, хто насмілюється поодинці ходити по лісі, ударом могутньої лапи глушить і з'їдає в своїй печері. Паніка охопила всі села в окрузі. Одного разу в корчмі з'явився хоробрий лицар, який пообіцяв убити хижака. Він попросив скувати йому лати і меч такої міцності, щоб жодна сила не змогла зламати або зігнути їх. День і ніч працювали сільські ковалі, але безуспішно. Здавалося, що доля нещасливої місцевості вирішена. Про цю біду дізнався якийсь мандрівник, який заблукав підкріпитися в корчму біля кузні. Він сказав, що знає як перемогти звіра. Нехай всі юні дівчата вколють голками мізинець і крапнуть по дві - три краплі крові в загальний чан, куди потрібно буде занурити зброю та лати. Так і зробили селяни. І нічого не змогли зробити левові ікла й пазурі з зачаклованими обладунками. І відрубав чарівним мечем лицар голову найлютішому і кровожерному левові, а потім посадив її на меч і показав людям. - Ви вільні! З тих пір і прозвали гору, де сталася ця історія, горою Лева, а місто, що виріс під горою, назвали Львів.
4 станція-Івано-Франківськ
У 1962 році місто відзначило своє 300-річчя: його було перейменовано на честь видатного письменника та громадського діяча Івана Франка, який неодноразово тут побував, мав добрих друзів, писав і читав свої твори.
Іванофранківці разом з усіма мешканцями Галичини захоплено сприйняли демократичні перетворення 1990-х років, були їхньою рушійною силою. Національні синьо-жовті прапори піднялися над містом уже в квітні 1990 року, а на референдумі 1991 року масово проголосували за незалежність України. Івано-Франківськ - місто перейменоване 9 вересня 1962 року в пам'ять видатного українського письменника і громадського діяча І.Я. Франка (1856-1916). До перейменування - Станіслав (Станіславів), названий в середині XVIII століття від імені одного з Потоцьких, великих польських магнатів.
5 станція-Тернопіль
Давно на території нинішнього Тернополя красувалось подільське місто, захищене з усіх боків водами та валами. Найбільшою його гордістю була фортеця, що наводила жах на ворогів та оберігала спокій городян. Вони зводили білі, як лебеді, будівлі, і ясними парусами вилискувало на сонці чарівне кам"яне видиво. Сюди з усіх-усюд приїжджали купці з дорогим крамом, втішалися гостинністю господарів. То враз зі сходу заступили сонце чорні хмари, і битим шляхом посунула смерчем татарська навала. Відчайдушно боронили своє місто вої, та ворогам вдалося прорватися до фортеці. Вони перетворили у купу руїн всі будинки, знищили замок, а жителів, які не встигли втекти, забрали у ясир. На місці білого міста з роками виросли тернові хащі, рясно цвіли весною, ніби нагадували своїм пишноцвітом про колишню славу поселення. Згодом люди вибороли собі волю, повернулися назад і на руїнах звели нове місто, назвавши його Тернополем...
-перегляд презентації
-фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
Перегляд відеоролика «З Україною в серці»
Гра «З’єднай прислів’я»
Кожному мила як соловей без пісні.
Людина без Вітчизни, своя сторона.
За рідний край земний рай.
Добре тому, життя віддай.
Рідний край хто у своєму домі.
Гра «Доповни вірш»
Я живу на Україні,
Де річки, озера (сині, -)
Чиста в них вода, прозора,
В дно глибинне світять( зорі.)
Найгарніші наші села,
Люди мудрі і (веселі,)
Хати білі, чепурненькі,
Діти всі такі (гарненькі…)
Маки в полі червоніють,
І волошки ген (синіють,)
Всі сади таки плодючі,
Огороди всі (родючі.)
Наша Україно мила,
Донька я твоя (щаслива.)
Розгадування кросворду
1.Місто,на гербі якого зображено три сумки?
2.Що є символом Києва?
3.Як звали князя з яким пов’язано походження міста Чернігів?
4.Від чого походить назва міста Львів?
5.Де люди звели нове місто Тернопіль?
6. На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: ….
7.Яка найвища гора України?
-Робота над текстом «Квітка на камені»(Кам’янець-Подільська фортеця)
-Відеоролик «Це моя Україна»
-Робота в зошиті
-Гра «Незвичайні перетворення»
*Тар-ар+ер+ніч-іч+о+пень-ень+іл.+ь=Тернопіль
*У+край-й+їжа-жа+н+а=Україна
*Г+ово=о+ера-ра+рак-ак+лак-к=Говерла
VI.Узагальнення і систематизація знань
Творча робота «Оживи дерево»(Що я знаю про Україну)
VII.Підсумок уроку
-бесіда
VIII.Домашнє завдання
С.108-113