Дана розробка включає в себе самостійну роботу, кросворд, уривок з твору Жюля Верна “Таємничий острів”, розповідь учителя, що в повній мірі дозволяє учням засвоїти тему уроку.
1
Горіння та повільне окиснення. Умови виникнення та припинення горіння. Колообіг кисню в природі. Застосування кисню
Мета: розширити та поглибити знання учнів про процеси горіння; порівняти процеси окиснення та горіння; з’ясувати умови виникнення та припинення горіння; розкрити механізм дії способів гасіння пожежі; дати уявлення про протипожежні заходи в побуті та на виробництві; розглянути колообіг кисню в природі та його використання; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; формувати інформаційну компетентність.
Тип уроку: комбінований.
Методи: розповідь, бесіда, самостійна робота, кросворд
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація знань
Самостійна робота
І варіант
Підберіть коефіцієнти та визначте реакції розкладу:
t
а) 2КСlО3 = 2КСl + О2 (так)
б) 4КО2 + 2СО2 = 2К2СО3 + 3О2 (ні)
t
в) 2НgО = 2Нg + О2 (так)
г) К2О2 + СО2 = К2СО3 + О2 (ні)
ϟ
д) 2Н2О = 2Н2 + О2 (так)
е) 2Аl + 3S = Аl2S3 (ні)
ІІ варіант
t
а) 2КNО3 = 2КNО2 + О2 (так)
б) 2LіОН + СО2 = Lі2СО3 + Н2О (ні)
t
в) 2Аg2О = 4Аg + О2 (так)
г) 6Рb + О2 = 2Рb3О4 (ні)
t
д) 2КМnО4 = К2МnО4 + МnО2 + О2 (так)
е) NaОН + НСl = NaСl + Н2О (ні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Давайте спробуємо розгадати кросворд:
|
|
3 |
4 |
|
6 |
7 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Якщо правильно розгадаєте його, то у виділених клітинках прочитаєте назву хімічного елемента, складову частину кисню.
1. Найлегший газ, що у сполуці з киснем утворює воду.
2. Речовина, що впливає на зміну швидкості хімічної реакції, але сама при цьому не змінюється.
3. Хімічні сполуки елементів із Оксигеном.
4. Сполучення якої-небудь речовини із киснем.
5. Реакції окиснення, що відбуваються із виділенням тепла та світла.
6. Промисловий спосіб добування кисню із води.
7. Сіль, продукт розпаду калій перманганату.
|
|
3 о |
4 - |
|
6 е |
7 м |
1 в |
|
к |
- |
|
л |
а |
о |
2 к |
с |
- |
5 - |
е |
н |
д |
а |
и |
- |
- |
к |
г |
е |
т |
д |
- |
- |
т |
а |
н |
а |
и |
- |
- |
р |
н |
ь |
л |
|
- |
- |
о |
а |
|
і |
|
- |
- |
л |
т |
|
з |
|
- |
- |
і |
|
|
а |
|
|
|
з |
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
Я бачу, що на 2 запитання ви не змогли дати відповідь. Саме на сьогоднішньому уроці ми розглянемо питання, які допоможуть вам повністю розгадати кросворд. Запишіть тему уроку: “Горіння та повільне окиснення. Умови виникнення та припинення горіння. Колообіг кисню в природі. Застосування кисню”.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ви знаєте, що речовини взаємодіють із киснем із утворенням сполук, що
називаються …? … оксидами. Але ці процеси відрізняються одне від одного за результатом, а точніше ознаками. Ці процеси називаються – повільне окиснення та горіння. Обидві ці реакції супроводжуються виділенням тепла. А от під час горіння виділяється ще й… ? … світло.
У романі Жюля Верна “Таємничий острів”, Сайрес Сміт, щоб запалити мох, скористався двома опуклими скельцями від кишенькового годинника. наливши у скельця води, він склав їх та заліпив краї глиною, отримавши збільшувальне скло. Він спрямував сонячний промінчик на купку сухого моху, і він загорівся.
Як ви вважаєте, чому мох загорівся? Так, був доступ кисню і необхідна температура.
Але тут слід пам’ятати, що роль лінзи може виконати звичайнісінька скляна пляшка. Якщо вона викинута в лісі чи на полі, то може стати причиною пожежі.
Повільне окиснення ж відбувається у нашому організмі та в організмі рослин та тварин. Ми не бачимо світла, але речовини організму все рівно сполучаються із киснем. Повільне окиснення є енергетичним підґрунтям життя. енергія, що виділяється, необхідна для функціонування всіх органів. Тепло – частково розсіюється в оточуючому середовищі.
Але в природі повільне окиснення небезпечне – воно може призвести до пожежі. Наприклад, на торф’яниках при поступовому окисненні підвищується температура, а це із часом може призвести до загорання торфу і до серйозної пожежі. А на заводах та автобазах забороняється збирати до купи промаслене ганчір’я, щоб не сталося загорання.
Вологе зерно не можна зберігати у великих купах, тому що це може призвести до пожежі. Чому? (відбувається процес повільного окиснення, зерно починає пріти, висихати, підвищується температура і з часом може статися пожежа).
Сміттєві кури будують гнізда із сміття та решток рослин, що гниють, та
відкладають яйця на певну глибину. Час від часу півень частково розриває це
сміття. Його дзьоб виконує роль терморегулятора. Який процес відбувається в гнізді? Як пояснити поведінку птахів? (Відбувається повільне окиснення і утворюється своєрідний інкубатор. Півень слідкує за тим, щоб температура не піднялася дуже високо, бо яйця можуть зваритися. Тому він розгрібає кучу, щоб знизити температуру).
А як ви думаєте, що потрібно зробити, щоб загасити вогонь або припинити процес окиснення? Вірно, припинити доступ повітря.
Ще пожежники використовують за допомогою зустрічного вогню. Увесь сенс зустрічного вогню в тому, щоб надати пожежі великої сили. Тоді у повітрі витратиться одразу майже весь кисень, а все заповнюється вуглекислим газом, димом, і вогонь гасне.
Застосування кисню ґрунтується на його хімічних властивостях. У великих кількостях кисень використовують для прискорення хімічних реакцій у різних галузях хімічної промисловості та в металургії, для окиснення ракетного палива. Будь-яка пориста речовина (тирса, мох, торф, вугілля) у результаті просочування рідким киснем стає вибуховою.
А де ще використовують кисень? (дихання, кисневі маски та подушки, кисневі коктейлі, додають кисень у косметичні засоби та у пральні порошки).
А зараз розглянемо схему колообігу кисню в природі:
Отже, головними постачальниками кисню в природі є …? … водорості та рослини.
Додам лише, що тривалість одного циклу колообігу кисню становить 2
тис. років. За цей час весь кисень проходить через живу речовину.
V. Закріплення знань
А зараз повертаємося до кросворду.
|
|
3 о |
4 о |
|
6 е |
7 м |
1 в |
|
к |
к |
|
л |
а |
о |
2 к |
с |
и |
5 г |
е |
н |
д |
а |
и |
с |
о |
к |
г |
е |
т |
д |
н |
р |
т |
а |
н |
а |
и |
е |
і |
р |
н |
ь |
л |
|
н |
н |
о |
а |
|
і |
|
н |
н |
л |
т |
|
з |
|
я |
я |
і |
|
|
а |
|
|
|
з |
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
Отже, елемент, складова частина кисню …? … оксиген.
VI. Оголошення завдань додому §§ 19, 20, впр. 150, 152, 153 ст. 116.