Тема:Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Мета: формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь;збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення учнів; вчити правильно висловлювати свою думку, доводити її, погоджуватись або не погоджуватись з думкою однокласників.
Розвивати орфографічну пильність. Виховувати охайність і спостережливість, турботливе ставлення до членів своєї родини.
Обладнання: ілюстрації, таблички «Знати», «Вміти», картки для самостійної роботи, малюнковий план уроку.
Хід уроку:
І.Організація класу
-Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову,що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько та будьте уважні,
Щоб працювати вам було не важко.
- Сьогодні, діти, до нас на урок завітали гості. Тож давайте їх привітаємо.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
1.Гра «Склади план уроку»
- Прочитайте прислів'я,розташуйте їх у послідовності до тієї,як ми будемо працювати на уроці.(Відповіді учнів)
- Давайте перевіримо ваші відповіді:
2. Очікування від уроку.
- А чого ви очікуєте від уроку ?
3. Перевірка домашнього завдання.
(лікар, вечір, хід, баран, житло, жарт, мудрий, дуб, дід)
ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми пригадаємо,повторимо і підсумуємо все,що вивчили про корінь та спільнокореневі слова,будемо тренуватися визначати корінь,добирати споріднені слова,виконуючи різні види роботи.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
2. Проблемне питання.
- Одного разу влітку я йшла садочком та й почула розмову, яка відбувалася між гускою і гусеницею. Послухайте, дітки, яку. ( двоє учнів відтворюють діалог )
- Доброго дня!
- Добридень!
- Ви хто така?
- Я – гуска.
- А ви хто?
- А я ваша тітка – гусениця.
- Ви хочете сказати, що ми з вами родичі?
3. Вправа « Прийми рішення». Робота у групах.
- Діти, давайте допоможемо нашим героям розібратися, чи можуть вони бути родичами.
V. Систематизація та узагальнення вивченого.
1. Засвоєння знань, формування вмінь, навичок.
- Про це ми дізнаємось, коли уважно попрацюємо.
2. Творча робота. Добір споріднених слів до слова сад за питаннями.
- Де зустрілися гуска з гусеницею?
- Як називаємо молодий сад?
- Людина, яка доглядає за садом?
- Інвентар для роботи у саду. Який?
- Від слова сад утворіть слово – назву дії.
Запис слів: сад, садок, садівник, садовий,садити.
- Від якого слова утворені ці слова?
- Так, всі вони утворені від одного слова.
- Чи можна їх назвати родичами?
- А раз вони родичі, то вони між собою споріднені.
- Знайдіть спільну частину в цих словах. Позначимо її дужкою.
- Запам’ятайте. Саме спільна частина робить їх спорідненими.
3. Ознайомлення з правилом. Робота за підручником.
- Звернімося до правила. ( Діти читають правило. )
- Як по іншому називають спільну частину слів?
- А споріднені слова?
- Робота з підручником(с.70,впр.152)
4.Фізкультхвилинка.
5. Тренажер «Розпізнай споріднені слова»
Гуска, гусак, густий, гусеня, гусочка.
Малинка, малина, малюнок, малиновий, малинник.
Вода, водичка, водяний, проводити, водяник.
6. Гра «Вирощуємо чарівне дерево»
-Серед переліку слів,вміщених на аркуші вибрати спільнокореневі слова –родичі та розмістити їх на відповідному дереві.
1 група :корінь –каз- 2 група:корінь –вод-
Слова:Казати,казочка,приказка,переказ,наказ,розказати;вода, водичка, водяний, водолаз.
VI.Підсумок уроку.
- То чи правильне рішення ви прийняли на початку уроку?
- Чи є спорідненими слова гуска і гусениця?
- Чи змінилася ваша думка? Чому?
— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частинаспоріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Коріньможе звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)
— Як визначити корінь?
— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.
-Закінчіть речення:
-Який ви можете підбити підсумок для себе?Що особливого ви запам'ятали про спільнокореневі слова?
Домашнє завдання.
(ст.71, В. 155)