Подорож мовознавчою країною «Корінь слова. Спільнокореневі слова».

Про матеріал
сприяти усвідомленню учнями поняття про корінь, спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити визначати корінь слова у ряді спільнокореневих слів, розвивати мовне чуття, виховувати любов до української мови
Перегляд файлу

Тема:Корінь слова. Спільнокореневі слова.

Мета: формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь;збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення учнів; вчити правильно висловлювати свою думку, доводити її, погоджуватись або не погоджуватись з думкою однокласників. 
Розвивати орфографічну пильність. Виховувати охайність і спостережливість, турботливе ставлення до членів своєї родини. 
Обладнання: ілюстрації, таблички «Знати», «Вміти», картки для самостійної роботи, малюнковий план уроку. 

 

Хід уроку:

 

І.Організація класу

-Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову,що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько та будьте уважні,

Щоб працювати вам було не важко.


- Сьогодні, діти, до нас на урок завітали гості. Тож давайте їх привітаємо.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

 

1.Гра «Склади план уроку»

- Прочитайте прислів'я,розташуйте їх у послідовності до тієї,як ми будемо працювати на уроці.(Відповіді учнів)

- Давайте перевіримо ваші відповіді:

  • Добрий початок-половина роботи.
  • Хто багато працює-той багато знає.
  • Зробив діло-гуляй сміло

2. Очікування від уроку.

  • Я сподіваюся, що сьогоднішній урок наш буде уроком добра, творчості, здобуття нових знань та вмінь.

-         А чого ви очікуєте від уроку ?

3. Перевірка домашнього завдання.

  • Зачитайте, які заховані слова ви віднайшли у пропонованих у вправі.

(лікар, вечір, хід, баран, житло, жарт, мудрий, дуб, дід)

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку.

-Сьогодні  на уроці ми пригадаємо,повторимо і підсумуємо все,що вивчили про корінь та спільнокореневі  слова,будемо тренуватися визначати корінь,добирати споріднені слова,виконуючи різні види роботи.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Метод «Мозковий штурм».
  • Яка частина слова є змінною?
  • Що потрібно зробити, щоб визначити закінчення у слові?
  • Що називається основою слова?
  • З яких частин складається основа?
  • Що ми називаємо коренем слова?

 

     2. Проблемне питання. 
- Одного разу влітку я йшла садочком та й почула розмову, яка відбувалася між гускою і гусеницею. Послухайте, дітки, яку. ( двоє учнів відтворюють діалог ) 

- Доброго дня! 
- Добридень! 
- Ви хто така? 
- Я – гуска. 
- А ви хто? 
- А я ваша тітка – гусениця. 
- Ви хочете сказати, що ми з вами родичі? 
     3. Вправа « Прийми рішення». Робота у групах. 
- Діти, давайте допоможемо нашим героям розібратися, чи можуть вони бути родичами.

V. Систематизація та узагальнення вивченого.

 1. Засвоєння знань, формування вмінь, навичок. 
- Про це ми дізнаємось, коли уважно попрацюємо. 

2.  Творча робота. Добір споріднених слів до слова сад за питаннями. 
- Де зустрілися гуска з гусеницею? 
- Як називаємо молодий сад? 
- Людина, яка доглядає за садом? 
- Інвентар для роботи у саду. Який? 
- Від слова сад утворіть слово – назву дії. 

Запис слів: сад, садок, садівник, садовий,садити. 

- Від якого слова утворені ці слова? 
- Так, всі вони утворені від одного слова. 
- Чи можна їх назвати родичами? 
- А раз вони родичі, то вони між собою споріднені. 
- Знайдіть спільну частину в цих словах. Позначимо її дужкою. 
- Запам’ятайте. Саме спільна частина робить їх спорідненими. 

  3. Ознайомлення з правилом. Робота за підручником. 
- Звернімося до правила. ( Діти читають правило. ) 
- Як по іншому називають спільну частину слів? 
- А споріднені слова?

- Робота з підручником(с.70,впр.152)

  4.Фізкультхвилинка.

  5. Тренажер «Розпізнай споріднені слова»

Гуска, гусак, густий, гусеня, гусочка.

Малинка, малина, малюнок, малиновий, малинник.

Вода, водичка, водяний, проводити, водяник.

 6. Гра «Вирощуємо чарівне дерево»

-Серед переліку слів,вміщених на аркуші  вибрати спільнокореневі слова –родичі та розмістити їх на відповідному дереві.

1 група :корінь –каз-                        2 група:корінь –вод-

Слова:Казати,казочка,приказка,переказ,наказ,розказати;вода, водичка, водяний, водолаз.

 

VI.Підсумок уроку.

- То чи правильне рішення ви прийняли на початку уроку? 
- Чи є спорідненими слова гуска і гусениця? 
- Чи змінилася ваша думка? Чому?

— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частинаспоріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Коріньможе звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)

— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

-Закінчіть речення:

  • На уроці мені найбільше сподобалось…
  • Для мене було найлегшим завдання…
  • Я відчув труднощі у…

-Який ви можете підбити підсумок для себе?Що особливого ви запам'ятали про спільнокореневі слова?

Домашнє завдання.

(ст.71, В. 155)


 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку