Подорож у країну Спортландію, або велика буква Х

Про матеріал
Захоплива гра-подорож з проблемними завданнями, насиченими позитивними емоціями, створять мотивацію до навчання та допоможуть засвоїти матеріал уроку. Пропоную розробку уроку навчання грамоти (читання) в 1 класі (за програмою під керівництвом О. Савченко, за підручником "Українська мова. Буквар" К.Пономарьова) на тему: "Подорож у країну Спортландію, або велика буква Х".
Перегляд файлу

Урок навчання грамоти (читання) 1 клас

(За програмою під керівництвом О.Савченко; за підручником «Українська мова. Буквар» К. Пономарьова.)

Тема. Велика буква Х.  Читання слів, речень і тексту з вивченими 

 літерами

Мета: ознайомити учнів з великою друкованою буквою Х, навчити  друкувати її; закріпити вміння друкувати вивчені літери;   розвивати   навичку читання, уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного   життя; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну та здоров’язбережувальну компетентності; виховувати     інтерес до навчання в школі та спорту.

Матеріали до уроку

Демонстраційний матеріал: плакат із зображенням літери Х, плакат з буквами для закреслення, таблички для стіни слів, репродукція  картини Річарда де Вольфе «Хокей», паперові хмаринки з надписами «На льоду» і «На снігу», кубик Блума, карта подорожі, мікрофон, маркери, мультимедійна презентація.

Роздавальний матеріал: цеглинки LEGO, картки з малюнками видів спорту, назви зимових видів спорту, кошик із картками пір року, емблеми «модних читачів», завдання для цікавої перерви.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна,

 громадянська, фізкультурна.

 

                                     Хід уроку

I. Вступна частина.

1.Ранкова зустріч (урок починається в колі).

Вчитель:

- Сьогодні у нас незвичайний урок.

У світ знань зробимо ще один крок.

З фантазією ми вже стрічались не раз

І знову вона завітала до нас.

 

 - Діти, сьогодні ми здійснимо чарівну подорож у країну Знань. Тому на нашому уроці дозволяється висловлювати свої думки, фантазувати, злагоджено працювати, допомагати один одному, працювати з бажанням.

2. Привітання

          -  Розпочнемо  з привітання:

 

Здрастуй день і хмарка в небі,

Наша школа, світлий клас,

Вчителі і друзі наші,

Ми вітаємо всіх Вас!

 

- Посміхніться сусіду зліва, а потім справа.

- Зараз ми об’єднаємося в групи за назвами пір року: зима, весна, літо, осінь. (Діти обирають із кошика символи:  зима – сніжинка, весна – квіточка, літо – суничка, осінь – жовтий листочок.  Називають пору року і сідають за парти з відповідною кольоровою позначкою: зима – синього, осінь – жовтого, літо – червоного, весна - зеленого.)

3.Складання правил роботи на уроці

          - Для злагодженої роботи на уроці давайте складемо правила роботи.

(Зображення названих рутин уроку кріпляться на магнітну дошку.)

 

        - Чи готові ви, діти, до подорожі?

- То ж для роботи у нас є все необхідне:

Голова – щоб думати,

Вуха – щоб чути.

Очі – щоб бачити.

Руки – щоб піднімати, писати.

Серце – щоб усе відчувати.

 

4. Мотивація навчання. Гра  «Вилучи зайве». 

- Діти, щоб дізнатися, хто з нами вирушить у дорогу, необхідно виконати просте завдання: закреслити усі букви «Х» та прочитати слова, що утворилися. (Учні по черзі закреслюють літери на плакаті.)

  • ХХЗХХИХХХМХХХАХХ

ХСХХХПХХОХХХРХХХТХХХ

 

        - Які слова  отримали?  (Зима. Спорт.)

- Так. І не дивно. До нас завітала сама чарівниця Зима із своїми помічниками. Вона  поведе нас у чудову  країну спорту- Спортландію.  Це буде не проста подорож. Зима, як справжня володарка, приготувала нам багато цікавих несподіванок – насипала кучугури снігу, запорошила стежки-доріжки, заморозила водойми. Щоб подолати ці перешкоди, ми маємо виконати завдання. Адже жителі Спортландії – спортсмени, дуже багато працюють, щоб досягти результатів і отримати перемогу.

- Отож, вирушаймо! Ми на старті!

 

II. Основна частина уроку. Уявна подорож

 

1. Мовленнєва розминка. Зарядка для язичка.

Перша зупинка  «Озеро звуків»

- Діти, ми підійшли до першої зупинки. Зима пропонує нам зробити зарядку для язичка. Спочатку виконуємо мовленнєву розминку. (Учні імітують дії.)

*Задйте свічку.

*Випийте чай із блюдця.

*Подуйте на кульбабу.

*Попрацюйте як насос.

*Вітерець у лісі – ш-ш-ш.

*Повзе вуж у траві- с-с-с.

*Прилетів жук –ж-ж-ж.

*Заспівав комарик- з-з-з.

 

- Молодці,  діти.  Читаємо чистомовку:

Ха-ха-ха – засміялась буква «ха».

Ох-ох-ох – виріс горох.

Ух-ух-ух – у дідуся теплий кожух.

Ах-ах-ах – у лісі багато комах.

 

- Діти, продовжуємо вивчати звук, без якого неможливо сміятися. Це який звук?

- Звуки [x] і [x’] які – голосні чи приголосні?

- Якими вони ще бувають? (Твердий і м’який, глухий).

- Якою буквою позначаються ці звуки?

- Молодці! Завдання виконали! Рушаймо далі.

2. Читання складів та слів із буквою «ха»

Друга зупинка «Чарівний ліс складів і слів»

 

- На нашому шляху  чарівний ліс, сповнений чарівних звуків. Він хоче з нами поділитися ними. Нам необхідно прочитати склади. (Читають по групах згідно свого кольору. ) (Слайд1)

 

- Наступне завдання – прочитати таблицю слів. (Хорове читання.)

(Слайд 2).

         - Діти, пригадайте друзів Зими, в назві яких є буква «ха». (Завірюха, хуга, хуртовина, хурделиця, віхола.)

3. Звук-буквений аналіз слів. Гра «Добери слово».

Робота з цеглинками LEGO.

- Діти, прочитайте слова та доберіть слово до звукової схеми. Покажіть цеглинку відповідного кольору. (Слайд 3)

 

- Покажіть кольором цеглинки LEGO слово, яке має 2 склади (блакитна), 3 склади (жовта), 4 склади (синя, зелена, червона).

 

4. Розвиток зв’язного мовлення.

Третя зупинка «Спортивна галявина»

 

4.1. Вправа «Добери та підпиши малюнки.»

       - Діти, уважно розгляньте малюнки. Виберіть лише ті, на яких зображено зимові види спорту. Поєднайте обрані малюнки з відповідною назвою. (Слайд 4) (Діти називають види спорту, на слайді з’являється стрілочка.)

         - Отож, є такі зимові види спорту: лижний, ковзанярський, санний.

          - Чому вони так називаються?

4.2. Робота в групах.

          - Діти, у вас на партах є картки з назвами зимових  видів спорту. Потрібно їх поділити на дві групи: «На снігу» та «На льоду».  (Санний спорт, лижні перегони, хокей, фігурне катання, біатлон, сноубординг.)

(Представники кожної групи  по черзі виходять і кріплять картку  під відповідними зображеннями хмаринок на дошці: «На льоду», «На снігу» ).

- Погляньте на слайд і перевірте свою роботу. (Слайд 5)

         - Про які види спорту ви  почули вперше?

         - На змаганнях з яких видів зимового спорту ви були присутні?

         - Що ви відчували?

         - У яких змаганнях брали участь?

         - У яких хотіли б взяти участь?

 

4.3. Словникова робота.

        - Сноубординг – спуск  по трасі на лижній  дошці – монолижі.

        - Це слово походить від англійського слова snowboard (snow – сніг, board – дошка).

 - Розмістимо це слово на нашій стіні слів. (Розміщення слова сноубординг на стіні слів.)

 

5. Робота з картиною. Стратегія «Входження в картину»

Четверта зупинка «Мистецька стежина»

 

 

         - Розгляньте репродукцію картини. Що зображено?

         - Яку пору року зобразив художник?

         - Поясніть свою думку.

         - Чим зайняті хлопчики?

         - Який у них настрій? Чому ви так вважаєте?

         - Хто спостерігає за дітьми?

         - Як ви думаєте, чи хоче собака пограти також з дітьми? Чому?

         - Що б ви зробили, якби опинилися в картині?

         - Що б змінили?

         - Яку назву можна дібрати до цієї картини?

         - Отже, ми розглядали картину сучасного канадського художника і блогера Річарда де Вольфе.

 

6. Фізкультхвилинка

Руханка «Зимові танці - зігріванці». (Слайд 6) (https://www.youtube.com/watch?v=bmPcailHMrc)

 

7. Звуковий аналіз слова.

         - Діти, як називається гра, зображена на картині Річарда де Вольфе? (Хокей.)

         - Доберіть звукову схему до слова хокей і покажіть цеглинкою відповідного кольору. (Слайд 7)

        - У цьому слові звук [х] який? (Твердий приголосний).

        - То якою буквою позначаються звуки [х],[x’] на письмі?

        - Дякую! Молодці!

 

8. Робота за сторінкою Букваря (с.28)

8.1. Бесіда за малюнком

      - Діти, розгорніть Буквар на с.28. Розгляньте малюнок вгорі на сторінці.

      -Як називають гравців у хокей? (Хокеїсти.)

      - Скільки хокеїстів зображено на малюнку?

      - Придумайте імена хлопчикам на букву «Ха». (Хома, Харитон.)

      - З якої букви пишуться імена?

      - Коли ще використовують велику букву? (Для написання прізвищ, кличок тварин, назв міст, сіл, вулиць, річок.)

      - Молодці! Ви вправно виконали завдання, тому рушаймо далі.

 

9. Ознайомлення з великою літерою «Х»

П’ята зупинка «Тренувальна»

 

       - Ви вже знаєте, щоб навчитися щось робити, потрібні тренування, витримка, сила волі, як у справжніх спортсменів. Тому докладіть зусиль, старання, силу волі у друкуванні літери Х та слів.

9.1. Графічний аналіз літери «Х»(слайд 8)

        - Розгляньте велику літеру Х на екрані. З яких елементів вона складається?

        - Скільки клітинок займає велика літера Х?

        - Чим відрізняються велика і маленька літери Х х?

9.2. Друкування великої літери Х та слів з нею. (Супутник Букваря с.63 )

        - Діти, розгорніть Супутник Букваря на с.63.

        - Подивіться, як  друкується велика буква Х. Поспостерігайте за нашим помічником – Олівцем на слайді. (Слайд 9)

         - Спробуємо друкувати в повітрі.

         - Наведіть букву «Х» в зошиті на зразку та надрукуйте в клітинках зошита.

 - Прочитайте слово з буквою «Х». (Харків) Що означає це слово? (Назва міста). З якої букви будемо його друкувати? (З великої.)

         - Надрукуйте слово з цією літерою.

         - Молодці!

 

9.3. Читання складів, слів з літерою «Х».

         - Повертаємося до підручника і виконаємо завдання від Читалочки.

         - Прочитаймо разом склади.

Читання слів за вчителем. Вправа «Відлуння».

         - Чому ці слова написані з великої літери?

 

9.4. Робота  в парах. Читання діалогу (с.28)

Діалог – це розмова двох осіб. Один запитує, другий  відповідає.

       - Послухайте діалог.   (Читає вчитель.)

       - Між ким   відбувається розмова?

       - Про яку гру йдеться?

       - Прочитайте діалог з сусідом по парті. (Читають в парах)

       - Читання вголос. Запитання прочитають дівчатка, відповіді – хлопчики.

       - Молодці. Тепер навпаки читаємо: хлопчики – питання, дівчатка – відповіді.

       - Дякую!

 

9.5.Самостійне читання речень.(Буквар с.28)

       - Прочитайте самостійно речення. (Читають пошепки.)

       - Вам було все зрозуміло?

       - Що в них не так? Чому?

       - Виправте речення і прочитайте сусідові правильно.

       - Перевіримо речення. (Читає вголос один учень від групи.)

       - Молодці!

10.  Вправи  для очей. ( Слайд 10)

        - Виконаємо зарядку для очей!

(Учні виконують зарядку для очей за тренажером.)

 

11. Робота над оповіданням «Хитрий Хома»

Зупинка шоста «Міркувальна»

-  Ви чудово працювали під час тренувань. Тому ми продовжуємо мандрівку. Спортсменам потрібно не тільки старанно та правильно виконують вправи під час тренувань, а ще вони  повинні багато знати, міркувати. Ми дійшли до зупинки  «Міркувальної». Я думаю, що ми теж вміємо думати, мислити, міркувати...

 

11.1. Ознайомлення з  текстом «Хитрий Хома». Гра «Передбачення»

         - Пограємо у гру «Передбачення». Скажіть, про що чи про кого йтиметься у тексті «Хитрий Хома»? (Діти висловлюють свої передбачення.)

         - Ось послухайте текст і подивимося, чи справдяться ваші думки.

 

11.2. Первинне сприймання тексту. Читання вчителем.

          - Про кого йдеться  в тексті? (Про хлопчика, який схитрував.)

          - Як ви розумієте значення висловів: удавав, ніби захворів, дивовижна сила?

 

11.3. Словникова робота

Схвильовано – злякано.

Метушилася – турбувалася

Лікарських – помічних

Споживав – вживав, приймав.

 

11.4. Читання тексту  «ланцюжком».

         - Прочитаймо текст «ланцюжком». Вам  потрібно уважно слідкувати, щоб не розірвати ланцюжок.

 

11.5  Бесіда за змістом прочитаного.

Стратегія « Кубування»

          - Діти ви ще раз прослухали текст. Тепер дамо відповіді на запитання нашого чарівного кубика.

- Назви:  ім’я хлопчика.

- Чому Хома удавав із себе хворого?

- Поясни, як поставилася мама до хвороби сина.

- Запронуй  хлопчикові ліки для  одужання.

- Поділися думкою: чому мама сказала, що в нього хитра хвороба?

- Придумайте свій заголовок.

 

III.Заключна частина

 

- Молодці! Вмієте  міркувати. Ви знову справилися із завданнями Зими. Тому ми наближаємося до фінішу і маємо дати інтерв’ю журналісту.

 

1. Гра «Мікрофон»

          - Яку букву вивчали на уроці?

          - Навіщо потрібна велика літера?

          - Доберіть слова , що пишуться з великої букви Х.

          - Назву якого зимового виду  спорту дізналися?

          - Які ще знаєте види спорту взимку?

2. Рефлексія

Вправа «Стань у позу»

-Якщо вам все вдалося, підведіть руки вгору.

-Якщо у вас виникали складнощі – поставте руки в боки.

-Якщо у вас нічого не вийшло – опустіть руки.

- Ви просто молодці! Хоч ми ще малі, але змогли справитися із різними завданнями Зими та її помічників. Ми прийшли до фінішу з перемогою.

-Дякую за роботу!

- За наполегливість і старанність від Зими нам надійшли подарунки – ось такі сердечка – емблеми «модних читачів» та завдання для веселої та цікавої перерви.      

                

docx
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку