Урок навчання грамоти (читання) 1 клас
(За програмою під керівництвом О.Савченко; за підручником «Українська мова. Буквар» К. Пономарьова.)
Тема. Велика буква Х. Читання слів, речень і тексту з вивченими
літерами
Мета: ознайомити учнів з великою друкованою буквою Х, навчити друкувати її; закріпити вміння друкувати вивчені літери; розвивати навичку читання, уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного життя; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну та здоров’язбережувальну компетентності; виховувати інтерес до навчання в школі та спорту.
Матеріали до уроку
Демонстраційний матеріал: плакат із зображенням літери Х, плакат з буквами для закреслення, таблички для стіни слів, репродукція картини Річарда де Вольфе «Хокей», паперові хмаринки з надписами «На льоду» і «На снігу», кубик Блума, карта подорожі, мікрофон, маркери, мультимедійна презентація.
Роздавальний матеріал: цеглинки LEGO, картки з малюнками видів спорту, назви зимових видів спорту, кошик із картками пір року, емблеми «модних читачів», завдання для цікавої перерви.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна,
громадянська, фізкультурна.
Хід уроку
I. Вступна частина.
1.Ранкова зустріч (урок починається в колі).
Вчитель:
- Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ знань зробимо ще один крок.
З фантазією ми вже стрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
- Діти, сьогодні ми здійснимо чарівну подорож у країну Знань. Тому на нашому уроці дозволяється висловлювати свої думки, фантазувати, злагоджено працювати, допомагати один одному, працювати з бажанням.
2. Привітання
- Розпочнемо з привітання:
Здрастуй день і хмарка в небі,
Наша школа, світлий клас,
Вчителі і друзі наші,
Ми вітаємо всіх Вас!
- Посміхніться сусіду зліва, а потім справа.
- Зараз ми об’єднаємося в групи за назвами пір року: зима, весна, літо, осінь. (Діти обирають із кошика символи: зима – сніжинка, весна – квіточка, літо – суничка, осінь – жовтий листочок. Називають пору року і сідають за парти з відповідною кольоровою позначкою: зима – синього, осінь – жовтого, літо – червоного, весна - зеленого.)
3.Складання правил роботи на уроці
- Для злагодженої роботи на уроці давайте складемо правила роботи.
(Зображення названих рутин уроку кріпляться на магнітну дошку.)
- Чи готові ви, діти, до подорожі?
- То ж для роботи у нас є все необхідне:
Голова – щоб думати,
Вуха – щоб чути.
Очі – щоб бачити.
Руки – щоб піднімати, писати.
Серце – щоб усе відчувати.
4. Мотивація навчання. Гра «Вилучи зайве».
- Діти, щоб дізнатися, хто з нами вирушить у дорогу, необхідно виконати просте завдання: закреслити усі букви «Х» та прочитати слова, що утворилися. (Учні по черзі закреслюють літери на плакаті.)
ХСХХХПХХОХХХРХХХТХХХ
- Які слова отримали? (Зима. Спорт.)
- Так. І не дивно. До нас завітала сама чарівниця Зима із своїми помічниками. Вона поведе нас у чудову країну спорту- Спортландію. Це буде не проста подорож. Зима, як справжня володарка, приготувала нам багато цікавих несподіванок – насипала кучугури снігу, запорошила стежки-доріжки, заморозила водойми. Щоб подолати ці перешкоди, ми маємо виконати завдання. Адже жителі Спортландії – спортсмени, дуже багато працюють, щоб досягти результатів і отримати перемогу.
- Отож, вирушаймо! Ми на старті!
II. Основна частина уроку. Уявна подорож
1. Мовленнєва розминка. Зарядка для язичка.
Перша зупинка «Озеро звуків»
- Діти, ми підійшли до першої зупинки. Зима пропонує нам зробити зарядку для язичка. Спочатку виконуємо мовленнєву розминку. (Учні імітують дії.)
*Задйте свічку.
*Випийте чай із блюдця.
*Подуйте на кульбабу.
*Попрацюйте як насос.
*Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
*Повзе вуж у траві- с-с-с.
*Прилетів жук –ж-ж-ж.
*Заспівав комарик- з-з-з.
- Молодці, діти. Читаємо чистомовку:
Ха-ха-ха – засміялась буква «ха».
Ох-ох-ох – виріс горох.
Ух-ух-ух – у дідуся теплий кожух.
Ах-ах-ах – у лісі багато комах.
- Діти, продовжуємо вивчати звук, без якого неможливо сміятися. Це який звук?
- Звуки [x] і [x’] які – голосні чи приголосні?
- Якими вони ще бувають? (Твердий і м’який, глухий).
- Якою буквою позначаються ці звуки?
- Молодці! Завдання виконали! Рушаймо далі.
2. Читання складів та слів із буквою «ха»
Друга зупинка «Чарівний ліс складів і слів»
- На нашому шляху чарівний ліс, сповнений чарівних звуків. Він хоче з нами поділитися ними. Нам необхідно прочитати склади. (Читають по групах згідно свого кольору. ) (Слайд1)
- Наступне завдання – прочитати таблицю слів. (Хорове читання.)
(Слайд 2).
- Діти, пригадайте друзів Зими, в назві яких є буква «ха». (Завірюха, хуга, хуртовина, хурделиця, віхола.)
3. Звук-буквений аналіз слів. Гра «Добери слово».
Робота з цеглинками LEGO.
- Діти, прочитайте слова та доберіть слово до звукової схеми. Покажіть цеглинку відповідного кольору. (Слайд 3)
- Покажіть кольором цеглинки LEGO слово, яке має 2 склади (блакитна), 3 склади (жовта), 4 склади (синя, зелена, червона).
4. Розвиток зв’язного мовлення.
Третя зупинка «Спортивна галявина»
4.1. Вправа «Добери та підпиши малюнки.»
- Діти, уважно розгляньте малюнки. Виберіть лише ті, на яких зображено зимові види спорту. Поєднайте обрані малюнки з відповідною назвою. (Слайд 4) (Діти називають види спорту, на слайді з’являється стрілочка.)
- Отож, є такі зимові види спорту: лижний, ковзанярський, санний.
- Чому вони так називаються?
4.2. Робота в групах.
- Діти, у вас на партах є картки з назвами зимових видів спорту. Потрібно їх поділити на дві групи: «На снігу» та «На льоду». (Санний спорт, лижні перегони, хокей, фігурне катання, біатлон, сноубординг.)
(Представники кожної групи по черзі виходять і кріплять картку під відповідними зображеннями хмаринок на дошці: «На льоду», «На снігу» ).
- Погляньте на слайд і перевірте свою роботу. (Слайд 5)
- Про які види спорту ви почули вперше?
- На змаганнях з яких видів зимового спорту ви були присутні?
- Що ви відчували?
- У яких змаганнях брали участь?
- У яких хотіли б взяти участь?
4.3. Словникова робота.
- Сноубординг – спуск по трасі на лижній дошці – монолижі.
- Це слово походить від англійського слова snowboard (snow – сніг, board – дошка).
- Розмістимо це слово на нашій стіні слів. (Розміщення слова сноубординг на стіні слів.)
5. Робота з картиною. Стратегія «Входження в картину»
Четверта зупинка «Мистецька стежина»
- Розгляньте репродукцію картини. Що зображено?
- Яку пору року зобразив художник?
- Поясніть свою думку.
- Чим зайняті хлопчики?
- Який у них настрій? Чому ви так вважаєте?
- Хто спостерігає за дітьми?
- Як ви думаєте, чи хоче собака пограти також з дітьми? Чому?
- Що б ви зробили, якби опинилися в картині?
- Що б змінили?
- Яку назву можна дібрати до цієї картини?
- Отже, ми розглядали картину сучасного канадського художника і блогера Річарда де Вольфе.
6. Фізкультхвилинка
Руханка «Зимові танці - зігріванці». (Слайд 6) (https://www.youtube.com/watch?v=bmPcailHMrc)
7. Звуковий аналіз слова.
- Діти, як називається гра, зображена на картині Річарда де Вольфе? (Хокей.)
- Доберіть звукову схему до слова хокей і покажіть цеглинкою відповідного кольору. (Слайд 7)
- У цьому слові звук [х] який? (Твердий приголосний).
- То якою буквою позначаються звуки [х],[x’] на письмі?
- Дякую! Молодці!
8. Робота за сторінкою Букваря (с.28)
8.1. Бесіда за малюнком
- Діти, розгорніть Буквар на с.28. Розгляньте малюнок вгорі на сторінці.
-Як називають гравців у хокей? (Хокеїсти.)
- Скільки хокеїстів зображено на малюнку?
- Придумайте імена хлопчикам на букву «Ха». (Хома, Харитон.)
- З якої букви пишуться імена?
- Коли ще використовують велику букву? (Для написання прізвищ, кличок тварин, назв міст, сіл, вулиць, річок.)
- Молодці! Ви вправно виконали завдання, тому рушаймо далі.
9. Ознайомлення з великою літерою «Х»
П’ята зупинка «Тренувальна»
- Ви вже знаєте, щоб навчитися щось робити, потрібні тренування, витримка, сила волі, як у справжніх спортсменів. Тому докладіть зусиль, старання, силу волі у друкуванні літери Х та слів.
9.1. Графічний аналіз літери «Х»(слайд 8)
- Розгляньте велику літеру Х на екрані. З яких елементів вона складається?
- Скільки клітинок займає велика літера Х?
- Чим відрізняються велика і маленька літери Х х?
9.2. Друкування великої літери Х та слів з нею. (Супутник Букваря с.63 )
- Діти, розгорніть Супутник Букваря на с.63.
- Подивіться, як друкується велика буква Х. Поспостерігайте за нашим помічником – Олівцем на слайді. (Слайд 9)
- Спробуємо друкувати в повітрі.
- Наведіть букву «Х» в зошиті на зразку та надрукуйте в клітинках зошита.
- Прочитайте слово з буквою «Х». (Харків) Що означає це слово? (Назва міста). З якої букви будемо його друкувати? (З великої.)
- Надрукуйте слово з цією літерою.
- Молодці!
9.3. Читання складів, слів з літерою «Х».
- Повертаємося до підручника і виконаємо завдання від Читалочки.
- Прочитаймо разом склади.
Читання слів за вчителем. Вправа «Відлуння».
- Чому ці слова написані з великої літери?
9.4. Робота в парах. Читання діалогу (с.28)
Діалог – це розмова двох осіб. Один запитує, другий відповідає.
- Послухайте діалог. (Читає вчитель.)
- Між ким відбувається розмова?
- Про яку гру йдеться?
- Прочитайте діалог з сусідом по парті. (Читають в парах)
- Читання вголос. Запитання прочитають дівчатка, відповіді – хлопчики.
- Молодці. Тепер навпаки читаємо: хлопчики – питання, дівчатка – відповіді.
- Дякую!
9.5.Самостійне читання речень.(Буквар с.28)
- Прочитайте самостійно речення. (Читають пошепки.)
- Вам було все зрозуміло?
- Що в них не так? Чому?
- Виправте речення і прочитайте сусідові правильно.
- Перевіримо речення. (Читає вголос один учень від групи.)
- Молодці!
10. Вправи для очей. ( Слайд 10)
- Виконаємо зарядку для очей!
(Учні виконують зарядку для очей за тренажером.)
11. Робота над оповіданням «Хитрий Хома»
Зупинка шоста «Міркувальна»
- Ви чудово працювали під час тренувань. Тому ми продовжуємо мандрівку. Спортсменам потрібно не тільки старанно та правильно виконують вправи під час тренувань, а ще вони повинні багато знати, міркувати. Ми дійшли до зупинки «Міркувальної». Я думаю, що ми теж вміємо думати, мислити, міркувати...
11.1. Ознайомлення з текстом «Хитрий Хома». Гра «Передбачення»
- Пограємо у гру «Передбачення». Скажіть, про що чи про кого йтиметься у тексті «Хитрий Хома»? (Діти висловлюють свої передбачення.)
- Ось послухайте текст і подивимося, чи справдяться ваші думки.
11.2. Первинне сприймання тексту. Читання вчителем.
- Про кого йдеться в тексті? (Про хлопчика, який схитрував.)
- Як ви розумієте значення висловів: удавав, ніби захворів, дивовижна сила?
11.3. Словникова робота
Схвильовано – злякано.
Метушилася – турбувалася
Лікарських – помічних
Споживав – вживав, приймав.
11.4. Читання тексту «ланцюжком».
- Прочитаймо текст «ланцюжком». Вам потрібно уважно слідкувати, щоб не розірвати ланцюжок.
11.5 Бесіда за змістом прочитаного.
Стратегія « Кубування»
- Діти ви ще раз прослухали текст. Тепер дамо відповіді на запитання нашого чарівного кубика.
- Назви: ім’я хлопчика.
- Чому Хома удавав із себе хворого?
- Поясни, як поставилася мама до хвороби сина.
- Запронуй хлопчикові ліки для одужання.
- Поділися думкою: чому мама сказала, що в нього хитра хвороба?
- Придумайте свій заголовок.
III.Заключна частина
- Молодці! Вмієте міркувати. Ви знову справилися із завданнями Зими. Тому ми наближаємося до фінішу і маємо дати інтерв’ю журналісту.
1. Гра «Мікрофон»
- Яку букву вивчали на уроці?
- Навіщо потрібна велика літера?
- Доберіть слова , що пишуться з великої букви Х.
- Назву якого зимового виду спорту дізналися?
- Які ще знаєте види спорту взимку?
2. Рефлексія
Вправа «Стань у позу»
-Якщо вам все вдалося, підведіть руки вгору.
-Якщо у вас виникали складнощі – поставте руки в боки.
-Якщо у вас нічого не вийшло – опустіть руки.
- Ви просто молодці! Хоч ми ще малі, але змогли справитися із різними завданнями Зими та її помічників. Ми прийшли до фінішу з перемогою.
-Дякую за роботу!
- За наполегливість і старанність від Зими нам надійшли подарунки – ось такі сердечка – емблеми «модних читачів» та завдання для веселої та цікавої перерви.