Урок української літератури у 10 класі
Учитель Первомайської ЗОШ № 12 Герасимчук Н.Ю.
Тема: Поєднання реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя, щастя людини, мить – частинка вічності) в новелі В.Винниченка «Момент»
Мета: ознайомити десятикласників зі змістом новели; навчити учнів визначати ідеологічну мету літературного твору, розкрити філософський підтекст новели; розвивати вміння аналізу твору, аргументації власних думок, навички зв’язного мовлення, визначати стильові особливості твору, імпресіоністичні елементи в ньому;спонукати виявляти ініціативність та самостійність, допомогти учням зрозуміти смисл людського життя, визначати своє місце в ньому, сприяти вихованню людяності, відповідальності за свої вчинки.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок вивчення та аналізу літературного твору.
Теорія літератури:новела,імпресіонізм,неореалізм.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, зарубіжна література, психологія, історія, музичне мистецтво.
Епіграф: Лови летючу мить життя!
Чаруйсь, хмелій, впивайся
І серед мрій і забуття
В розкошах закохайся.
Олександр Олесь
Тільки той щасливий,
Хто любов’ю сяє —
В світі ж без любові
І життя немає.
В. Сосюра
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.
На початку ХХ ст. актуальним обєктом дослідження в літературі стає неповторна особистість зі складним внутрішнім світом. А імпресіоністичне світобачення відкривало нові можливості для передачі внутрішнього, духовного та психологічного світу людини.Імпресіонізм як художнє явище зацікавив Володимира Винниченка можливістю по- новому глянути на статус людини в світі.
ІІІ.Актуаліація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання
А.Закінчити речення:
1.Володимир Винниченко - справжній патріот України, тому що...
2.Володимир Винниченко - письменник світового рівня, тому що...
3.Сучасні письменники можуть повчитися у Володимира Винниченка ....
Б:Асоціативний диктант:
Директорія, Мужен, Михайло Коцюбинський, Симон Петлюра, Київ, "Закуток", художник, гімназія, Запорозька Січ, "Нова доба", "Федько-халамидник", Ф.Ніцше.
Матеріал для учителя: найвищий орган Української народної республіки, який очолив В.Винниченко; містечко у Франції,що стало останнім місцем проживання родини Винниченків, місце поховання; перший літературний критик творів молодого автора, згодом приятель; головний отаман військ УНР, суперник по владі В.Винниченка; місто неодноразових арештів письменника; назва помістя Винниченків у Франції;другий хист Володимира Кириловича; навчальний заклад, який змушений був покинути митець через участь у революційній діяльності; тема першої «проби пера», друкований орган українських комуністів у Відні; оповідання для дітей на автобіографічному матеріалі; німецький філософ, ідеями якого захоплювався В.Винниченко.
ІV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Прихід Володимира Виниченка в українську літературу був дійсно тріумфальним. Про це свідчать уже відомі нам відгуки Івана Франка та Михайла Коцюбинського про його перші оповіданння: " Кого у нас читають, про кого йдуть розмови, як тільки інтереси сходяться на літературі? Кого купують?"
Тож ім'я молодого таланту відразу стало поряд з іменами найвидатніших митців. Усього творча спадщина письменника складається з 14 романів, близько 100 оповідань, 14 п'єс і великої кількості статей.
Не всі твори сприймалися однозначно. Наприклад, після виходу новели "Момент" автору дорікали за оспівування "вільного кохання".З цим твердженням можна погодитися лише частково: витвір письменника - захоплена молитва красі світу, безмежна вдячність серця за радість існування, гімн перед страшним і прекрасним ликом Бога кохання.Світ природи вабить своєю гармонією,посилюючи відчуття недосконалості світу людського.Подібні контрасти характерні для літератури неоромантизму. Отже, в цьому сенсі новела "Момент" може бути подібна до "Intermezzo", "Тіней забутих предків" М.Коцюбинського, "Лісової пісні" Лесі Українки.
Герой твору , молодий революціонер, згадує пережите ним особисто, а слухачам і читачам пропонує стати свідками любовної пригоди юнака.
2.Створіть асоціативний кущ ( за варіантами, рядами, бажанням)
"Кохання - це..."
"Щастя -це ..."
"Життя -це..."
Протягом уроку намагаймося дослідити, чи справдяться сподівання героя на ці очікування.
3.Перегляд бук трейлеру «Момент»
4.Бесіда за змістом твору:
- Поясніть вибір письменника пори року, за якої відбуваються події, описані в тексті.
- Який підзагаловок має новела?
- Чому герой - оповідач не має імені?
- Які причини змушують Панну перейти нелегально кордон? Як Ви ставитесь до людини, яка заради ідеї жертвує своїм життям чи ризикує ним?
- Охарактеризуйте ставлення героїв до смерті? Чи змінюється воно протягом оповіді?
- Яка роль присутніх у тексті описів природи? Які рядки підкреслюють контрасність пейзажу і цивілізації?
- Чи згодні Ви з думкою деяких літературознавців про розбещеність, аморальність головних героїв, пропагування ідеї "лови момент"?
- Чи зробив момент героя щасливим?
- Чому, на вашу думку, після всього пережитого молоді люди приймають рішення розлучитися?
- Які проблеми порушує новела?
- Чим мотивовано вибір назви для твору?
5.Теорія літератури
Неореалізм — стильова течія в українській літературі початку ХХ ст. (Її ще називають соціально-психологічним, романтичним, імпресіоністичним або лірико-психологічним реалізмом). Для неореалістів промовиста деталь значить більше, ніж розгорнутий за всіма правилами реалістичного письма сюжет.
Визначальні риси неореалізму:
· у творах поглиблений психологізм, на який скеровується вся увага;
· неореаліст заглиблюється у внутрішній світ персонажа для самодостатнього осмислення його як людини, пізнання її ірраціональної сутності незалежно від суспільного оточення;
· внутрішні психологічні чи зовнішні соціальні суперечності у творах цього стилю виступають (переважно на підтекстовому рівні) як вияви понадчасового, метафізичного конфлікту добра і зла, світла й темряви;
· зазвичай автори не пропонують читачам простих, однозначних вирішень психологічних колізій, намагаються зрозуміти й об’єктивно подати позицію кожної зі сторін досліджуваного конфлікту.
Повторення
Імпресіонізм (від фр. impression — враження) — напрям у мистецтві, який основним завданням вважав витончене відтворення особистісних вражень та спостережень.
6.Характеристика персонажів новели:
Матеріал для учителя. У новелі «Момент» увага зосереджена на двох персонажах, які разом переживають екзистенційну межову ситуацію: реально опиняються на межі життя і смерті. Кожне слово, репліка діалогу чи внутрішній монолог сприяють глибшому розкриттю внутрішнього світу героїв і формуванню їх цілісного образу. Оповідь провадиться з позиції автора-оповідача, безпосереднього учасника події. Головна колізія твору більше психологічна, ніж подієва, оскільки межа життя і смерті проходить через душі героїв і залишає слід на подальшій долі кожного.
Внутрішній світ юнака-оповідача відзначається широтою і всеохопністю: його досвід включає минуле й сучасність, напружене індивідуальне переживання смерті та чутливість до навколишнього світу, до найменшого вияву життя. Про це свідчить характер оповіді, порівняння, які обирає для опису панни і свого почуття до неї. Чи такі деталі, як опис повітки або картина можливої смерті, яка наче взята з ліричних пісень: «Лежу в якому-небудь яру дикому, порожньому, надо мною небо, на виску маленька чорна ранка, а над ранкою кружком сидять такі ж самі блискучі, зеленкуваті мушки й ніби ворожать, заглядаючи у неї, туди, де оселилась смерть. I лице моє зеленкувате, тверде. А на скелі якійсь сидять чорні, великі таємні ворони і ждуть чогось.» Ця картина показує, що в свідомості героя навіть смерть не вириває його з цілісного, всеохопного і безупинного плину життя. Смерть не є кінцем усього — навіть мертвим герой є часткою великого життя.
В одному з діалогів показана суттєва відмінність у світовідчутті юнака і дівчини: «— Ні! Ми так схожі на старців,— засміялася вона.— Так не можна. Сядьте інакше. Не так… Сховайте ноги в пшеницю.— Це жито,— для чогось поправив я.— Все одно… Ну. Так…» У цьому виявляється ставлення до навколишнього світу, зневажливо-байдуже у Мусі й шанобливе в юнака. Муся зосереджена на власних переживаннях і тому чутливіша до можливої смерті як індивідуального кінця. Перед нами два зразки світовідчуття, які представляють два типи духовної культури. Вони відрізняються уявленнями про життя і смерть. Одна з них приймає і відчуває життя цілком, в усіх формах, які існують у природі. Для юнака, носія цієї культури, немає смерті. Точніше, вона є, але вона природна складова життя, вона «оселилася» в ньому і не знищить його. У світовідчутті Мусі життя і смерть протиставлені, вони змагаються і однаково можлива перемога кожного з них. Життя не є всеохопним природним потоком. Воно поділене на високе, духовне і низьке, буденне. Перемога життя можлива в духовній сфері, задля піднесення якої іноді необхідна реальна смерть. «Наше. наше кохання повинно вмерти зараз, щоб, як хтось сказав, ніколи не вмирати». Муся любить життя, але вкладає в це слово трохи інший сенс, ніж юнак.
Переживши разом екзистенційну межову ситуацію, вони збагатили себе досвідом іншого. Муся відчула «вихор життя, який зміта все сміття «не треба», «не можна».» Юнак пізнав справжній страх смерті, а потім інший, незнаний до того досвід життя і щастя в образі, в пам’яті. Саме тому він зміг відпустити Мусю: «Наді мною синіло небо, і сонце палило мою непокриту похилену голову, а в душу вростав і вбирався в журні, прекрасні, чисті квіти минулого образ панни».
Зазвичай жінка інстинктивно прагне бути з чоловіком все життя. Пересічна жінка, але не Муся..., врешті, подарувала зустріч з надійним чоловіком, який був би не лише коханою людиною, а й справжнім другом... Все ж таки панна обрала самотність. Життя, мабуть, не раз випробувало її на міцність. Від чого чи від кого вона тікає з рідної країни? Від політичних переслідувань чи від самої себе? Мені здається, що її серце роз’їдає чорний розпач. Напевне, чоловіки не раз завдавали їй болю. Муся впевнена, що щастя — це сукупність коротеньких моментів. Людина все життя щасливою не може бути. Але не слід втрачати оптимізму й любові до життя. Та на мою думку, руйнувати щастя власними ж руками — не просто помилка, а виклик долі. Як склалося б життя героїв, якби вони не пішли у різні боки, ми не знаємо. Олександр Олесь, ніби погоджуючись з Винниченковою Мусею, говорить: «Лови летючу мить життя...» Я згодна з ним, але не слід забувати, що своїми необдуманими вчинками ми можемо завдати болю близьким людям на все життя.
Сюжет цього твору побудований на казково-міфологічному мотиві перетинання межі, який несе в собі значення ініціації — здобуття нового досвіду і в такий спосіб переходу в новий стан, стан духовно багатшої людини».
7. Проблемне запитання.
— У чому філософський підтекст новели? (Автор показує плинність життя, щастя людини, те, що мить — частинка вічності.)
8. Міні-диспути.
«У чому щастя людини?»
«Чи вважали б ви такий випадок, про який ідеться в новелі В. Винниченка, моментом щастя для себе?»
«Чи є різниця між розумінням щастя й самого життя для героїв новели «Момент»?»
«Чи може людина заради ідеї жертвувати життям чи ставити його під загрозу?»
V.Закріплення вивченого матеріалу
Тестування
1.У творі В.Винниченка запис «Із оповідань тюремної Шехерезади» є:
А епіграфом
Б присвятою
В підзаголовком
Г першим реченням
Д останнім реченням
2.За жанром «Момент» є:
А оповідання
Б новела
В роман
Г повість
Д легенда
3. «Момент» написано у стилі:
А символізму
Б імпресіонізму
В експресіонізму
Г неоромантизму
Д футуризму
4.Шехерезада у тексті є:
А панночкою
Б жовніром
В контрабандистом
Г кузькою
Д в’язнем - оповідачем
5.Твору «Момент» не властива композиційна особливість:
А динамічний сюжет
Б наявність діалогів
В розповідь від третьої особи
Г напруженість у розгортанні подій
Д використання пейзажних замальовок
6. Тема твору «Момент»:
А ризиковане життя контрабандиста
Б труднощі нелегального переходу кордону
В втеча панночки й революціонера за кордон
Г короткочасна любов у ризикованій ситуації
Д життя українців на початку ХХ ст.
7. Прочитайте рядки.
Я схопив край її сукні,поцілував і випустив.Вона тихо пішла,а я сидів,і в мені з мукою щеміло щастя…Хто вона,де вона, й досі не знаю,але я завжди ношу її в душі.
Ці рядки є :
А експозиції
Б зав’язки
В розвитку дії
Гкульмінації
Д розв’язки
8. Прочитайте рядки.
Ліс ніби примирився з нами й не дивився так вороже і суворо;дуби із співчуттям поглядали на нас згори; оголені берези несміло визирали з-за них і посміхалися білим гіллям.
Цих рядках використано:
А інверсію
Б фразеологізм
В персоніфікацію
Г синоніми
Д алегорію
9.Незаймана природа й прекрасне життя в ній протиставляється людській моралі як чомусь протиприродному,обтяженому умовностями в реченні:
А «На, дивись, нам не треба ховатись, у нас нема незаконнорождених, у нас нема пашпортів, моралів, «уложеній о наказаніях», ми маленькі, здорові, чисті циніки».
Б Старі товсті дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали нас в свої зрадливі обійми.
В Стрункі берези, білі, мов оголені до пояса, соромливо стояли між дубами і ховалися за ними
Г Дорога наша стояла порожньою і далеко там вливалась, наче бура річечка, у зелене море хлібів.
Д Тут не було вже білих беріз, не було метеликів, земля була вогка, чорна, вкрита гнилим листям та безліччю маленьких гілочок, які хрускали під ногами.
10. У творі «Момент» В. Винниченко порушив проблему
А справедливості за будь-яких обставин
Б плинності життя й щастя людини
В легковажності випадкових стосунків
Г екології довколишнього світу
Д еміграції українців на Захід
11. Події у творі «Момент» розгортаються в такій послідовності
А переодягання у свитки й брилі — розмова з панночкою в клуні — перебігання смуги кордону — переховування в полі
Б переховування в полі — розмова з панночкою в клуні — переодягання у свитки й брилі — перебігання смуги кордону
В перебігання смуги кордону — розмова з панночкою в клуні — переодягання у свитки й брилі — переховування в полі
Г розмова з панночкою в клуні — переодягання у свитки й брилі — перебігання смуги кордону — переховування в полі
Д розмова з панночкою в клуні — переодягання у свитки й брилі — переховування в полі — перебігання смуги кордону
12. Прочитайте рядки.
Сама настояща, юродська панна, у гарненьких черевичках, що визирали з-під сукні, із солом’яним бриликом на колінах, із здивовано направленими на мене очима. А очі, як у зляканої лані, променисті, чисті, великі.
Цей уривок є:
А реплікою з діалогу
Б авторським відступом
В ліричним відступом
Г портретом героїні
Д фрагментом пейзажу
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІІ. Рефлексія
Життя — це можливість,
Скористайся ним.
Життя — це краса,
Милуйся нею.
Життя — це мрія.
Здійсни її.
Життя — це виклик,
Прийми його.
Життя — це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя — це гра,
Стань гравцем.
Життя — це багатство,
Не розтрать його.
Життя — це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя — це таємниця,
Пізнай її.
Життя — це король лиха,
Побори все.
Життя — це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя — це боротьба,
Стань борцем.
Життя — це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя — це фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його,
Це твоє життя,
Борись за нього!
Духовний заповіт Матері Терези
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум «Що для мене є щастя?»
1