Показовий урок «Мудрість Ярослава вся була в його ділах». Актуальність заповіту київського князя (за твором Олександра Олеся «Княжа Україна»)

Про матеріал
Показовий урок у 5 класі «Мудрість Ярослава вся була в його ділах». Актуальність заповіту київського князя (за твором Олександра Олеся «Княжа Україна»)
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку.  «Мудрість Ярослава вся була в його ділах». Актуальність заповіту київського князя (за твором Олександра Олеся «Княжа Україна»)

Мета уроку:       ознайомитися з творчістю Олександра Олеся та фрагментом твору «Ярослав Мудрий»; вчити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; вчити  давати оцінку його державним справам, вчинкам, які відображені в творі, історичних матеріалах, художньому мистецтві; розвивати критичне мислення, кругозір учнів, вміння знаходити в прочитаному тексті необхідну інформацію та застосовувати її для характеристики головного героя; культуру мовлення; виховувати бажання вчитися, повагу до історії нашого народу та великого князя Ярослава Мудрого, патріотичні почуття, повагу до історичного минулого, пошану до поетичного минулого.

Очікувані результати.

знати: хронологічні межі правління князя; особливості державницької діяльності князя, відображення постаті Ярослава Мудрого в українській літературі;

Розуміти: сутність освітньо-культурної діяльності князя, пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;

Вміти: характеризувати головних персонажів та сюжет, визначати ідейно-художній зміст літературного твору, усвідомлено аналізувати поезію.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок; інтегрований урок (українська література –  історія).

Унаочнення: портрет письменника Олександра Олеся, репродукції портретів Ярослава Мудрого, презентація до уроку.

Хто не знає минулого, той не вартий майбутнього

Народна творчість

Перебіг уроку

І.  Організаційний момент

У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоньки разом, піднесіть їх до вуст і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію про…». Заховайте свою мрію в кулачок, притуліть до серця, потримайте трохи і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збуваються!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Сьогодні ми полинемо в незвичайну мандрівку, в сиву давнину, бо хто не знає минулого, той не вартий майбутнього. Саме ці слова ми вибрали епіграфом до уроку. Отож умощуйтеся зручненько, пристебніть паски і…поїхали! (Відео про давній Київ)

Діти, а куди ми потрапили?

А як ви здогадалися, що ми потрапили в Київ?

Отож ми потрапили в Київ періоду княжої доби, місто, яке прославилося своєю красою, міццю  і розвитком. Правив цією державою князь Ярослав Мудрий

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація знань учнів.

Отож, розгортаємо зошити, записуємо дату і тему уроку: ««Мудрість Ярослава вся була в його ділах». Актуальність заповіту київського князя (за твором Олександра Олеся «Княжа Україна»). Сьогодні ми познайомимося з фрагментом його твору «Ярослав Мудрий», а також ознайомимося з історичною епохою, в яку князював Ярослав Мудрий, переконатися у важливості його справ для збереження цілісності міста, довести, що цей твір є актуальним зараз. Справді, у віршах «Княжої України» постають перед нами образи відважних, мужніх захисників рідного краю.

А чи знаєте ви, діти, що є такий проєкт «Великі Українці». Телеканал  «Інтер» наприкінці фінального шоу у 2008 р. оголосив результати загальнонародного голосування за найвеличнішого українця усіх часів. Ним став князь київський Ярослав Мудрий.

Проєкт тривав вісім місяців. За весь цей період було отримано близько двох з половиною мільйонів голосів телеглядачів. Це світовий рекорд. За переможця проголосували 648 443 українців. Це складає 40,02% глядацьких голосів. Саме князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави. Князь Ярослав керував найбільшою країною Європи цілих 35 років (1019-1054 рр.), і ніколи, ні до, ні після нього, давньоруська держава не мала такої могутності.

ІV. Сприйняття й осмислення матеріалу.

Фрагмент збірки «Княжа Україна» «Ярослав Мудрий» оповідає про прихід князя Ярослава до влади та добу його правління, яка характеризується розквітом Київської Русі, а саме – розвитком торгівлі, встановленням дипломатичних відносин з іншими державами, початком будівництва. Це був славетний період розвитку майбутньої України. Але це було пізніше…

Читаючи цей твір, ви помітили незнайомі слова-історизми, які вийшли із загального вжитку, бо пройшла епоха і використовуються вони тільки в художніх творах. Зверніть увагу на дошку, де є визначена стіна слів. При потребі ви можете користуватися ними.

Бесіда за змістом твору:

  • Яким застав місто Ярослав після приходу на престол?
  • Знайдіть ці слова в тексті (Святополком окаянним все зруйновано було…)
  • На що звернув увагу Ярослав у першу чергу під час правління?
  • Як змінилася Україна? (зацвіла, як пишний сад)
  • Який художній засіб автор використав?
  • Якою ви уявляєте картину, завдяки цьому засобу?
  • Знайдіть слова із тексту, як далі змінюється Україна за час правління Ярослава Мудрого?
  • Про які риси характеру свідчить цей уривок? (господарність, мудрість, послідовність у діях). Ярослав Мудрий з любов'ю дбав про своє місто.
  • Як про це сказано в тексті? (Як про друга, сина)
  • Що ще зробив Ярослав для укріплення Києва? Знайдіть слова в тексті
  • Для чого він укріплювався? (для обороноздатності)
  • Чому народ  і посли і з інших країн  його поважали?
  • За які риси характеру? (прочитати «Але мудрість вся його була в ділах…». Так звучить наша тема уроку)
  • То які ж були його корисні справи? Знайдіть у тексті
  • Діти, читаючи далі рядки, ви сказали, що Ярослав Мудрий не хотів воювати, а в наступних рядках він каже, що прогнав поляків, ходив на печенігів, черкесів. Як розуміти його слова? (К. Р. була ласим шматком для іноземних загарбників і він змушений був захищатися)
  • У цьому творі згадується ім'я Боян – це давньоруський співець, який уславив Ярослава Мудрого. До речі, це ім'я ви почуєте, коли будете вивчати «Слово о полку Ігоревім» у старших класах.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

А зараз повернемося один до одного, утворимо групи

Група 1.  «Славні діла Ярослава».

Заслуги Ярослава перед народом (на дошці «Коло ідей»)

Група 2.  Художні засоби

Ярослав дбав про Київ, як про сина

Незгода все по полю рознесе, наче вітер

Тинятиметесь всюди, як вигнанці й жебраки

Група 3. Сенкан «Ярослав Мудрий»

     V. Закріплення знань

То чому Ярослава називали мудрим?

У вірші «Ярослав Мудрий» Олександр Олесь наділяє Ярослава найвищими людськими чеснотами. За мудрість і розважливість, за любов до книг князя Ярослава стали величати Мудрим.

Який заповіт залишив князь своїм дітям? Відповідь на це питання ми дамо  граючись. Ви ж любите забавлятися? Отже, пограємо в літературне лего. Ваше завдання – дати відповідь на тестове питання, подивитися на екран на якому кольорі записана правильна відповідь і так розташовувати кольори. В результаті у вас вийде «Вежа Ярослава Мудрого». Якщо при перевірці кольори збігаються – відповідь правильна. Готові?

Чи актуальний цей заповіт зараз?

Заповіт Ярослава Мудрого є актуальним і сьогодні. Розбрат, незлагодженість, політичні суперечки не приводять до єдиної мети. Страждає народ, держава, ми втрачаємо людські цінності, звитяги наших предків. Неначебто збувається пророцтво Ярослава:

Як не будете всі разом

Йти до спільної мети,

Ви, державу зруйнувавши,

Подастеся у світи.

Та все ж Олександр Олесь на завершення великої поеми «Княжа Україна» висловлює надію і віру в народ, в його силу і згуртованість, бо князі, не маючи згоди, опустошили рідний край:

..Народ доріг до щастя

Без князів шукати став..

Так автор передав у поемі власне бачення минувшини українських земель, відродження України, і саме цим він сучасний, його творчість проросла з національного ґрунту, а її світове значення полягає в тому, що поет зумів мистецьки поєднати з сучасністю давні епохи, їх фольклорні традиції і вірування. Ми здійснили цікаву мандрівку, переконалися, що хто не знає свого минулого – той не вартий майбутнього. Переконалися? Потрібно нам знати минуле? А заради чого нам потрібно знати минуле? Тоді сідаємо у машину часу і відправляємося у наше 21 століття, в якому ми повинні берегти свої традиції, розвивати культуру, пишатися мовою, так, як пишаються сучасні українці (ВІДЕО)

VІ. Домашнє завдання.

1. За опорними схемами підготувати усну розповідь про князя Ярослава Мудрого.

2. Прочитати драматичний твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2022
Переглядів
2073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку