Українська література 5 клас НУШ.
Тема уроку: Дійові особи (персонажі) казки Лесі Українки «Лелія». Соціальні мотиви у творі.
Мета:
Навчальна: опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в казці; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті; формувати навички знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх; з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти повчальність казки; заохочувати учнів до творчості, пошукової групової роботи; навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується.
Виховна: виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи, наполегливості в досягненні поставленої мети.
Розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, вміння узагальнювати, порівнювати, зіставляти, висловлювати свої думки; розвивати навички самостійної та групової роботи; формувати кругозір, світогляд, вміння працювати з текстом.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.
Обладнання: картки «Чи уважний ти читач?», питання літературного диктанту, рефлексійний лист - оцінювання, мультимедійне обладнання.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з літературною казкою. Але спочатку перевіримо, наскільки уважно ви запам’ятали відомості із життя відомої української письменниці Леся Українки – авторки казки «Лелія»
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Робота з карткою «Чи уважний ти читач?»
Учням пропонуються твердження, з якими необхідно погодитися (+) або заперечити (-)
№ |
Твердження |
Так (+) |
Ні (-) |
1 |
Справжнє прізвище, ім’я та по батькові Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач - Квітка |
|
|
2 |
Дітей у родині Косачів змалку привчали до праці |
|
|
3 |
Леся любила грати на сопілці та танцювати |
|
|
4 |
Леся навчилася читати у 6 років |
|
|
5 |
Леся дуже товаришувала зі старшим братом Михайлом, через це їх називали спільним ім’ям Мишолосіє |
|
|
6 |
Леся застудилася на Водохреща у десятилітньому віці |
|
|
7 |
Леся через хворобу не могла відвідувати школу, тому її навчала вдома мама |
|
|
8 |
Подорожуючи, Леся відвідала багато країн Європи, а тому уклала для своїх сестер і братів підручник з географії |
|
|
9 |
Самоосвіта та великий інтерес до науки допомогли Лесі Українці стати однією з найосвіченіших жінок України |
|
|
10 |
Леся була ініціаторкою проведення вдома літературних вечорів |
|
|
11 |
Домашні літературні читання Леся розпочинала зі співання народної пісні |
|
|
12. |
Леся Українка є авторкою казок «Лелія» та «Лис Микита» |
|
|
ІІІ. Оголошення теми і представлення очікуваних результатів.
ІV. Формування нових знань, умінь та навичок.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми знову говоримо з вами про казку, найулюбленіший твір і для дітей, і для дорослих. Бо саме в них розповідається про чарівні події, що не відбуваються в реальному житті, і їх можна лише уявити. А фантазувати полюбляють не тільки дітки, а й дорослі! Леся Українка теж спробувала себе у цьому жанрі і мала неабиякий успіх. Авторка надавала дитячій літературі першорядного значення у вихованні підростаючого покоління, тому активно працювала над її збагаченням. Казка давала їй широкі можливості й для зображення складних соціальних конфліктів. Самобутньою рисою казки «Лілея» є те, що письменниця вдало переплітає реальність і вимисел, фантазію. У казці живуть цілком реальні діти – Павлусь, Мар’яна, і водночас ми бачимо казковий світ квітів і його мешканців – чарівних ельфів.
(у казці розповідається про хворого хлопчика та царицю ельфів – Лелію, яка знайомить його із чарівним світом квітів та деталями панського і селянського побуту)
Лелії належали до улюблених квітів Лесі Українки. Вони процвітали під вікнами її будинку в Колодяжному. Ці квітки Леся оспівала й у вірші “На давній мотив”.
Мені снились білі лелії,
Що хитались в місячному світлі,
Мов гадали чарівнії мрії,
І пишались гордії, розквітлі.
І сіяли дивною красою,
Мов неповні, чарівничі квіти,
І блищали ясною росою,
Що горіла, наче самоцвіти.
1. Повідомлення учнів Група 1.
Е́льфи — вигадані істоти з міфології германців, а пізніше герої цілого ряду фентезійних книжок. У германців ці істоти вважалися на вигляд негарними і в своїх вчинках підлими і підступними. Вони любили грабувати хати, красти дітей і просто капостити людям. Германці вірили, що в природі все, що нас оточує, має свого духа-покровителя. Так з’явився казковий світ ельфів, русалок, лісовиків, велетнів, тролів. Улюблене місце ельфів (малих духів) — луки й діброви, галяви та місця біля джерел. Це гарні, світлі, добрі творіння. Вони живуть спільнотою, якою керує властитель, захоплюються азартними іграми й танцями, вночі танцюють на лісових галявах до світанку. Простий смертний, зачарований їх красою, приєднується до хороводу і зникає назавжди. Тому германці побоювалися їх, хоча ельфи й належали до добрих духів.
Германці (лат. Germani) — група племен, яка належить до індоєвропейської мовної сім'ї, що заселяли Південну Скандинавію, Данію 5-6 тисяч років тому; пізніше, в І ст., проживали на досить обширній території — між Рейном і Віслою, з заходу на схід, між Дунаєм на півдні і Північним та Балтійськими морями на півночі.
Сім'я древніх германців в 300-і роки н. е.., історична реконструкція, 1913 рік
Слово вчителя. Дякуємо вам за повідомлення.
Так, Леся Українка у своїй казці заселяє квіти ельфами - героями творів західноєвропейської літератури. А перетворення людини в рослину, уявлення про те, що квіти говорять, - авторка взяла з рідного фольклору.
Група 2. Ми вибрали декілька творів, героями яких є ельфи, хоча таких книжок в сучасній літературі дуже багато.
Галина Пагутяк. Коротко про зміст: Мама саме була у відрядженні, коли почались усі ті дива. Спершу з’явився хлопець, який перекидався лисом, а був Принцом. Тоді наш кіт Фелікс заговорив. Зрештою відьми і все товариство Книголюбів намагались викрасти книжку, яка виявилась чарівною. А далі… далі з'ясувалось, що це тільки початок пригод і що від мене залежить доля Королівства.
Наталка Малетич. Коротко про зміст: Книжка — підтвердження, що ельфи живуть не лише в скандинавський казках, а й у цілком українських історіях. Історія розповідає про те, що усі діти народжуються ельфами. У школі вони вчаться зміцнювати свої прозорі крила, гарно літати та розумітися із дорослими ельфами, батьками. Діти-ельфи так само ходять до школи, як і звичні діти. Пишуть самостійні, кидаються сніжками та встрягають в пригоди.
Сільвана Де Марі. Коротко про зміст: Йорш, останній на світі ельф, добре знає, як воно – бути не таким, як решта. Утративши родичів та загубившись посеред спустошеної країни, у якій безперестанку ллє дощ, він утратив надію на порятунок. І тим більше не сподівався, що допомога надійде від найлютішого ворога ельфів – людини, яка тільки й знає, що звинувачувати ельфів у всіх своїх нещастях. Випадкова зустріч із Сайрою та Монсером змінить їхні життя. Люди навчаться вірити у власні сили й згадають, що крім ненависті та страху на світі є інші почуття. А Йорш муситиме відшукати останнього дракона, щоб здійснилося давнє пророцтво, яке стверджує: саме він, останній ельф спричиниться до народження нового світу, де всі істоти житимуть у згоді..
Шеннон Мессенджер. Коротко про зміст: Школярка Софі, якій ледве виповнилося 12 років, завжди почувалася зайвою. Дівчинка-вундеркінд перестрибнула через кілька класів у школі, втім так і не зуміла потоваришувати зі старшими дітьми. Та й у власній родині не знаходила порозуміння. А все тому, що Софі — телепатка, тобто вміє читати думки інших людей. Ніхто не знає про її таємницю — принаймні так вона гадає… Однак того дня, коли Софі зустріла Фітца, загадкового (і надзвичайно вродливого!) хлопця, вона збагнула, що не лише в неї такий дар. Фітц теж виявився телепатом. І він повідав їй неймовірне: дівчина ніколи не почувалася у цьому світі як вдома, бо вона… насправді не вдома.
Слово вчителя. Дякуємо учням, які підготували нам цікаву інформацію про сучасні книжки для дітей. Сподіваюсь, що ми з вами скоро повернемося до обговорення цих цікавих історій.
2. Бесіда за змістом казки.
Робота з текстом казки
(…вона така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білих, прозорих шатах, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, котрі так і міняться різними барвами, немов та веселка. В рученятах у дівчинки довге стебло, квітка білої лелії, і пахне вона на всю хату).
Щоб описати цього персонажа, аби ми детально собі його уявили, авторка вдається до зображення зовнішності. А опис зовнішності персонажа, який ми зачитали, називається портретом.
(Лелія усміхнулась, та так любо, аж в хаті ясніше стало і місячна смужка порожевіла)
«…торкнула Павлуся квіткою своєю і раптом Павлусь почув, як він сам зробився квіткою, тільки не лелією, а рожевим маком. От Лелія взяла його в ручку. Притулила до себе і швиденько вилетіла з хати в садок”
(Павлусь, хоч і зробився квіткою, однак міг розмовляти.
Раптом всі лелії захитались і заговорили, з кожної квітки виглянуло бліденьке личко ельфика)
(Та де ж нам не бідкатись! Удень нас полють, руками займають, листя обривають, а часом і віку збавляють, гострим ножем стинають, несуть нас у велику хату, у панську палату, поставлять у воду, гублять нашу вроду. Ох, сестрице, скільки нас погинуло, любий світ покинуло... От було недавно свято ,— скільки ж нас було потято!
Темненької ночі ми, до сну охочі, головоньки схилимо біленькі — де візьметься панство вельможне, заможне, паничі й панянки молоденькі. Веселі співи гучні, музиченьки бучні не дають нам спати до півночі... Нащо нам вигода та така догода! Ми зовсім до неї не охочі..
Та мені тут все обридло: і садок, і сей дім, і квітки. Все у нас таке нецікаве, от хоч би й сі квітки. Хто ж видав, насадити таку силу сих лелій, та ще й білих! Якби хоч лелії які цікавіші — рожеві чи пасаті, а то... Вже білі лелії можна знайти у кожному міщанському, та навіть у хлопському садку. А пахнуть як, аж в голові морочиться, жодної делікатності нема в тих квітках..)
(молодим дівчатам)
(…якась кімната з голими стінами, брудними, серед хати довгий стіл, нічим не накритий, а на столі купа різних шматок, дротів, бавовни, ниток, стоять слоїки з клеєм, в них повстромлювані квачики, в мисочках розпроваджені фарби різні, позолота, і всього того так багато, всюди такий нелад! За столом, на лавках, сидять дівчата, убрані по-міському, але надто вбого, запнуті брудними хвартушками; кожна дівчина має ножички і багато маленьких щипців, колодочок, лещаток; перед кожною дівчиною лежить купа отого шмаття та дріб'язку.
Одні дівчата витискають гострою машинкою листя та пелюсточки, другі вправляють дроти в те листя, треті фарбують, четверті крохмалять, завивають та розправляють, п'яті роблять серединки з бавовни та ниток, а останні вже клеять пелюсточки докупи і роблять з них квітку, востаннє підмальовують, поправляють, закручують — і квітка готова.
Дівчата роблять мовчки, хутко, не одриваючись од роботи. Вони не уважають, що кругом такий бруд і нелад, руки в них забруднені фарбою та клеєм,— їм нема часу на то уважати, вони звикли до сеї роботи. Вони не уважають, що важко
потомились, поблідли від сидні в душній хаті за марудною роботою, що в хаті тхне фарбою та клеєм, аж дихати важко, — їм нема часу на це уважати. Аби робота йшла хутко, аби їм більше зробити, бо яка робота, така й плата! Та якби ж так, а то плата ще й менша від роботи. А он біля дівчат походжає найстарша робітниця, вона наставлена, щоб глядіти, аби хто чого не зіпсував чи не вкрав, аби робота йшла сквапно та справно,— треба статкувати)
(Радісна і щаслива зустріч Лелії з найменшою сестричкою (маленькою лелією), яка проживає у Мар’яниному саду; робота Мар’яни у своєму садочку; щасливий Павлусь, бо збулась його мрія; щаслива мама, бо її син прокинувся здоровим)
(навчає нас цінувати красу, жити в злагоді з природою, не боятися труднощів, сумлінно працювати, вміти почувати себе щасливим)
Леся Українка доводить нам, що тільки людина праці може мати добре серце, ніжність почувань і розуміння істинної краси.
V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
Літературний диктант. Дайте коротку відповідь на питання.
(правильна відповідь - 1 бал)
VІ. Підсумок уроку.
+/- |
Твердження |
|
Я добре зрозумів/ла зміст казки. |
|
Я брав/ла участь в обговоренні казки. |
|
Я ставив/ла питання, якщо мені було щось незрозуміло. |
|
Я зможу розказати про персонажів казки, вказавши їхні риси характеру. |
|
Я зможу знайти опис героїв казки в тексті. |
|
Я зможу пояснити однокласнику, що в казці є хорошого, а що поганого і чого вона нас навчає. |
VІІ. Домашнє завдання.
Виконати, об’єднавшись у групи, проєктну роботу - «Цілющі властивості рослин із грядки Мар’яни». (Це може бути презентація, альбом, плакат)