Мотивація:
Вітання: Пропоную розпочати наш урок із створення позитивного настрою. Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив «Якщо ви хочете щоб життя посміхалося вам, даруйте йому свій хороший настрій». Посміхніться один до одного і до праці.
Пропоную вам переглянути коротенький буктрейлер. Спираючись на його зміст сформулюйте тему та мету уроку.
Розгорніть зошити і запишіть тему уроку.
(СЛАЙД)
Мета: Хотілося б, щоб цей твір пробудив у ваших душах почуття милосердя, готовність допомагати іншим.
Тема: О.Генрі « Останній листок» - гімн людині, здатній на саможертву заради ближнього.
Мета: поглиблювати знання учнів із творчості американського письменника О.Генрі, закріпити відомості про жанрові особливості новели, вдосконалювати навички характеристики літературного героя; розвивати вміння аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, вміння аналізувати образ у порівнянні із творами світового мистецтва, розуміння ідейного змісту новели «Останній листок», виховувати почуття милосердя; готовності допомагати іншим.
Форма: урок-роздум.
Обладнання: портрет О.Генрі, репродукція скульптури Мікеланджело «Мойсей», репродукція скульптури «Сатир», музичний твір Вівальді «Осінь», малюнки, словник до теми, репродукції картин Айвазовського «Неаполітанська затока».
Епіграф: «Я незнаю вищого подвигу,аніж подати руку занепалому духом»
М.В.Гоголь.
Проблемне питання: вчинок Бермана – безглуздість чи самопожертва?
Зміст роботи:
Музика Вівальді «Пори року».
Коли за вікном сіра осінь нещадно скидає з дерев листя, а холодний гучний вітер і страшна гроза закрадається в серце нестерпним сумом віра в щось світле і добре починає гаснути немов вогник маленької свічки.
Але здаватися невдачі, горю, безнадії – це так просто… Благо, якщо знайдеться надійна рука, яка зловить той нещасний останній листок, від якого може залежати ціле життя…
Подивіться на малюнок, який стоїть на мольберті. Як ви вважаєте, що він символізує?
З якими символами ви ще зустрічалися у творі? (останній листок – остання надія, плющ – символ життя і смерті).
«Чи знаєте ви, що…?» В оригіналі новели «Останній листок» ужите слово Vine, що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково, у християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і як символ смерті. Як плющ в’ється в гору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину. Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.
І. Актуалізація опорних знань.
Ключ (1,3, 2, 4, 6, 7, 5, 8, 9)
Доведіть, що твір – новела.
3.Вправа «Вірус» (на дошці)
«Останній листок»: новела, поезія, літо, шедевр, Берман, цікавість, Джонсі, Сью, егоїзм, художник, добро, вітрило, допомога, хитрість, багатство, самопожертва, Грей.
Сьогодні у нас на уроці буде працювати творча група, яка спробує створити художньо-словесний гімн людини здатної на самопожертву. (Знайти в словнику значення слова «Гімн»).
ІІ. Робота над текстом.
ІІІ. Компаративний аналіз героїв (складання портретної характеристики).
IV. Обери позицію.
V. Захист проекту.
Запрошуємо до слова творчу групу. Розкажіть, якій людині ви склали словесно- художній гімн.
VI. В чому символічність назви твору? Чи погоджуєтесь ви зі словами епіграфу? (звернути увагу на життєві обставини автора).
VII. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Палітра. Ставлення до героїв твору через колір.
На листочках написати ту рису характеру, яку б хотіли виховати в собі, спираючись на досвід отриманий на уроці. (листочки почіпити на проект).
VIIІ. Написати твір-мініатюру «Чи доводилось тобі бачити в житті приклад непоказної самопожертви?»
Сью
Берман
Джонсі