Урок зарубіжної літертури у 7 класі на тему:"Сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса,утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. "

Про матеріал
Урок зарубіжної літертури у 7 класі на тему:"Сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса,утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. "
Перегляд файлу

Тема уроку: Сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості  Всевітня популярність творів про Шерлока Холмса.

Мета : поглиблювати поняття про дедуктивний метод Шерлока Холмса – головного героя циклу оповідань   автора ; удосконалювати навички характеристики  героїв на основі  їхніх вчинків; розкрити причини  всесвітньої популярності творів про Шерлока Холмса, формувати уявлення про загальнолюдські цінності; розвивати усне мовлення, логічне й образне мислення, вміння аргументовано висловлювати свою думку, використовувати цитатний матеріал; виховувати почуття захоплення творчістю письменника, всебічно  розвинену  особистість.

Обладнання : додатки (слайди), відеофрагменти, ілюстрації до оповідань                                                                        про Шерлока Холмса.

Хід уроку

Епіграфи до уроку: Детективні оповідання корисно читати хоча б тому, що вони приносять задоволення

Генріх Манн

Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи й не помре

 Орсон Веллс – американський режисер

1.Організаційний момент.

Прийом «Розкажи про настрій через зоровий образ» На екрані зображення облич маленьких дітей з різними  емоційними станами  – учні вказують, яке обличчя відповідає їхньому настрою. Якщо настрій поганий, пропонує підняти його за допомогою анекдота про Шерлока Холмса (підготовлений учень розповідає анекдот)  Вчитель пропонує поділитися частиною хорошого настрою з присутніми, подарувати свою посмішку товаришу по парті, адже тепла, щира посмішка піднімає настрій, зігріває серце, навіть може когось ощасливити. Також окрім гарного настрою бажає плідної праці і цікавих зустрічей

2. Актуалізація опорних знань

Що означає слово «детектив»? Хто є засновником детективного жанру? Що дає нам читання детективів? (Аналіз епіграфу 1 )Назвіть вивчені детективні твори. Які персонажі об єднують всі ці твори?( Ш. Х. і Д. В.) Хто вони за професією? (Детективи) Чи хороші вони детективи?

3. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Перегляд фрагмента мультфільму Пропоную переглянути фрагмент із мультфільму «Слідами Бременських музикантів» та дати відповідь на запитання: якими якостями має бути наділений справжній детектив? (Перегляд мультфільму)

Сл. вч. Чи схожі наші детективи на образ цього сищика? Чи відрізняються? Над питанням про те, які вони – Шерлок Холмс і доктор Ватсон ми і будемо працювати сьогодні на уроці.

 В історії літератури є образи, які ніколи не вмирають. Вони  завжди цікаві людству.

Читачі захоплюються ними, прагнуть наслідувати їх і знову й знову повертаються до них. Одним із таких образів, який сприймається як реальна людина, є Шерлок  Холмс, славетний детектив, створений уявою англійського письменника Артура Конана  Дойла. І популярність цього сищика не згасає ось уже понад сто років. У чому ж секрет слави Шерлока Холмса? Чому твори про нього хочеться читати й перечитувати? У чому полягає актуальність творчості А. К. Дойла в наші дні? На ці запитання ми також дамо відповідь вкінці нашого уроку.

 2. Ознайомлення  з темою та метою  уроку на дошці

Отже, сьогодні ми працюємо над образами детективів та причинами їхньої популярності. А ще підведемо підсумки всьому тому, що нас вразило, здивувало, злякало, насмішило чи залишило, нажаль, байдужими під час вивчення теми «Детектив».

4. Формування нових знань і способів дії

1.Рольова гра «Англійський клуб».

Звучить музика із кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса» Під музику виходять «джентельмени». У них на голові циліндри, на шиї – краватки – метелики й білі кашне. Вони займають місця в «англійському клубі». (Журнал «Всесвітня література», № 3, 2015 рік)

Після діалогу «джентельменів» слово вчителя. Відомий американський актор і режисер Орсон Веллс сказав…(Аналіз епіграфа 2) Якщо з 2 частиною цього твердження погодиться кожен, то в правдивість слів  «людина, яка ніколи не жила» вперто не бажали вірити чимало сучасників А. Конан Дойла. Заповзяті, практичні англійці не могли не скористатися вірою людей в існування реального Шерлока Холмса й відкрили в Лондоні на Бейкер – Стріт  музей, куди й досі надходять листи, адресовані літературному героєві. Отже, ми подумки переносимось у чудову країну під назвою «Туманний альбіон» і її столицю місто Лондон.

2. Повідомлення учня про Лондон англійською мовою

3. Презентація індивідуального домашнього завдання – демонстрація мультимедійних слайдів «Музей на Бейкер – стріт»  Сл. вч. У музеї Шерлока Холмса нашим екскурсоводом буде…

4.Спостереження над текстом досьє у музеї Шерлока Холмса

 Сл. вч. У кабінеті Шерлока Холмса разом із великою кількістю документів, папок знаходиться досьє на Шерлока Холмса. Воно збереглось  до сьогодні і зараз ми прочитаємо його

 (Учень читає досьє мовою оригіналу)

5. Робота над характеристикою Шерлока Холмса

Сл. вч. До нас потрапив один документ, в якому дана характеристика Шерлока Холмса. Уважно прочитайте  та доповніть, підтвердіть фактами із прочитаних творів чи навпаки спростуйте її.

Характеристика Шерлока Холмса (див. презентацію)

6. Робота з характеристикою Шерлока Ватсоном

  Ватсон після знайомства оцінює здібності Холмса так: (див. презентацію) Спираючись на знання із прочитаних творів, доведіть чи спростуйте ці твердження Ватсона.

7.Бесіда – узагальнення Ми говорили, що є способи мислення (від конкретного до загального) та дедукція ( від загального до конкретного) Яким способом найчастіше користується Шерлок Холмс? В чому полягала сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса? Як справи потрапляли до героя? Чому він займався розслідуванням злочинів? Що допомагало героєві зосередитись і направити свою увагу на справу, яку він розслідує? Як ви думаєте, чи були люди, яких Шерлок Холмс не міг перемогти?

Сл. вч. Шерлок Холмс – не офіційний слідчий. Іноді його дії суперечать букві закону. Він приходить на допомогу слабкому, тим, хто потрапив у складні ситуації. Для нього головне справедливість: іноді, впіймавши винного, відпускає його, тому, що вважає його не злочинцем, а жертвою обставин. Працює не заради грошей, завжди готовий допомогти.

8. Робота над образом доктора Ватсона як оповідача

Сл. вч. Зверніть увагу , як виглядають Шерлок Холмс і доктор Ватсон.  Про пригоди Шерлока Холмса ми дізнаємося із записів лікаря Ватсона. Давайте пригадаємо, як вони познайомились? Що ми знаємо про Ватсона? А чому знаємо менше, ніж про Шерлока Холмса? За що Холмс цінував Ватсона? Що спільного та чим  відрізнються Ватсон та оповідач із «Золотого жука»?

Кожну справу Холмса ми спочатку знаємо у викладі Ватсона, іноді знаємо його версію, а потім Шерлок Холмс демонструє свій дедуктивний метод. Так було і в «Золотому жуку». Автори показують проблему з різних точок зору, іноді навіть протилежних. Як ви думаєте, чому письменники вдаються до такого художнього прийому? (Це художній прийом для створення атмосфери таємничості)

9.Ознайомлення з   цікавинками. Учні читають інформацію зі слайдів.

10. Презентація індивідуального проекту «Екранізація творів про Шерлока Холмса») Перегляд уривка із кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса» (реж. І. Масленніков)

 Сл. вч. А чи знаєте ви, що за кількістю екранізацій Холмс і Ватсон потрапили до Книги рекордів Гіннеса? Роль великого детектива зіграли понад сто акторів (причому один із них – Сем Робінсон чорношкірий

11. Робота в парах. Вправа «Крамниця літературних термінів»

12. Творчий конкурс «Анекдот про Шерлока Холмса»

4. Підсумок уроку

1.Сл. вч. Підходить до кінця наша зустріч зі славетним детективним дуетом. А для вас думка в подарунок від А. К. Дойла: « Ви дивитесь, але не спостерігаєте, а це велика різниця. Того, хто навчився спостерігати й аналізувати обдурити неможливо.»

А. К. Дойл не просто показував через Шерлока Холмса безмежні можливості людського розуму, не просто популяризував нові методи розслідування злочинів. Він збагатив населення планети Земля ще однією людиною, яку читачі в усьому світі вважають живою. Популярність всесвітньовідомого генія – сищика , істинного джентельмена напрочуд велика. у 1975 році йому присвоїли звання почесного доктора Колорадського державного університету. Його вважають не літературним персонажем, а реальною людиною. У Лондоні є платний секретар, до обов язків якого входить відповідати на велику кількість листів, адресованих Шерлоку Холмсу і доктору Ватсону. Ці листи надходять на Бейкер – стріт, куди «поселив»   свого героя А. К. Дойл. Люди пишуть Шерлоку Холмсу, чекаючи на допомогу, шукаючи порятунку. Хіба це не є беззаперечним свідченням безсмертної слави письменника?

Дослідник творчості Конан – Дойла Пірсон писав: « Шерлок Холмс – це той, ким хоче бути кожна людина, він ніби той лицар, який рятує знедолених і бореться проти зла, жорстокості, несправедливості» Холмс і Ватсон – сміливі, розумні, вірні, справедливі. Вони – справжні джентельмени і надійні друзі, а отже перед нами ідеальні приклади для наслідування.

Як ви думаєте, що більшою мірою керує Шерлоком Холмсом під час його розслідувань: прагненнчя встановити істину, покарати винного чи бажання перевірити свої інтелектуальні здібності, ефективність дедуктивного методу? У чому повчальність образу Шерлока Холмса?

2. Рефлексія. Чи досягнуто мети уроку?

Перш ніж закінчити урок, пропоную прочитати слова на могилі А. К. Дойла, написані ним самим:

Мене не згадуйте з докором

Якщо зацікавив розповіддю хоч когось;

І чоловіка, що надивився на життя,

І хлопчика, перед яким нова дорога…

3. Дом. завд. Скласти власну детективну історію.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Bessmertnaya Natalya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2020
Переглядів
5171
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку