Полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенолформальдегідні смоли.

Про матеріал
Урок хімії для 11 класу з теми "Полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенолформальдегідні смоли". Урок розролений для сформування поняття про полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенол формальдегідні смоли, визначиння особливості їх складу та назв, розглянуті основні властивості полімерів та їх основні сфери застосування. Мета уроку розвинути логічне мислення учнів, вміння творчо використовувати отриману інформацію та виховати вміння учнів застосувати набуті знання на практиці; виховати почуття відповідальності при роботі з полімерами (високомолекулярними сполуками).
Перегляд файлу

Тема уроку: Полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенолформальдегідні смоли.

Тип заняття: комбінований урок.

Мета:

  • навчальна – сформувати поняття про полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенол формальдегідні смоли,  визначити особливості їх складу та назв, розглянути основні властивості полімерів. Розглянути основні сфери застосування полімерів.
  • розвиваюча – розвинути логічне мислення учнів, вміння творчо використовувати отриману інформацію.
  • виховна – виховати вміння учнів застосувати набуті знання на практиці; виховати почуття відповідальності при роботі з полімерами (високомолекулярними сполуками).

Обладнання:

  • періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва;
  • таблиця розчинності;
  • ілюстративний матеріал із зображенням виробів полімерів;
  • зразки виробів полімерів;
  • презентація.

Структура уроку

1. Організаційний момент…………………………………………………..….2 хв

2. Перевірка домашнього завдання…………………………………………....3 хв

3. Активізація опорних знань……………………………………………….....5 хв

4. Вивчення нового матеріалу………………………………………………..20 хв

4.1.  Полівінілхлорид

4.2. Полістирол

4.3. Поліметиметакрилат

4.4. Фенолформальдегідні смоли

5. Закріплення та узагальнення знань…………………………………..…..10 хв

6. Домашнє завдання………………………………………………………….2 хв

7. Підбиття підсумків уроку………………………………………………….3 хв

Методи та прийоми проведення уроку:

  • пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь, складання опорних конспектів;
  • наочні – демонстрація зразків полімерів;
  • практичні – виконання завдань; репродуктивні, частково пошукові, творчі, інтелектуальні завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальна перевірка виконання домашнього завдання. Робота з учнями над типовими проблемами і труднощами при виконанні домашнього завдання.

3. Актуалізація опорних знань.

‒ Ми з вами почали вивчати тему високомолекулярні речовини. Давайте пригадаємо що таке високомолекулярні речовини?

‒ А хто пригадає як поділяються високомолекулярні речовини і назвати приклади?

‒  А які основні методи одержання високомолекулярних речовин?

Мотивація

‒ На минулому уроці ми з вами дізналися про поліетилен і поліпропілен. Але крім них є ще й інші полімери, які широко використовуються в нашому побуті. Поглянемо навколо себе і ми побачимо їх: металопластикові вікна, ручки якими ми пишемо, харчова упаковка, замінники скла в транспортних засобах, чоботи, захисні рукавиці та інші. Сьогодні ми детально познайомимося з ними.

‒  Отже, темою сьогоднішнього уроку є “Полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат, фенолформальдегідні смоли.”

План

  1. Полівінілхлорид.
  2. Полістирол.
  3. Поліметилметакрилат.
  4. Фенолформальдегідні смоли.

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Полівінілхлорид.

Полівінілхлорид – продукт полімеризації вінілхлориду. Полівінілхлорид отримують з вінілхлориду у присутності пероксидних сполук при 40˚С і тиску 5 атм, після чого отримують еластичну масу.

Полівінілхлорид – тверда речовина, стійка до дії кислот, лугів і більшості органічних розчинників; не горючий; термопластичний; при нагріванні до 110˚С схильний до розкладання з виділенням HCl. Розкладається при 140˚С, стає еластичним при 70 – 75˚С, при низьких температурах втрачає міцність.

Застосування:

  • електроізоляційні матеріали;
  • лінолеум, волокна;
  • листи плівки, штучна шкіра;
  • пластикові водонапірні та каналізаційні труби;
  • профілі для вікон і дверей;
  • чоботи, захисні рукавиці.

4.2. Полістирол.

Полістирол – це продукт полімеризації  стиролу (вінілбензолу). Полістирол виготовляють з рідкого стиролу.

Полістирол – тверда, пружна, безбарвна, прозора, гручка та не гігроскопічна речовина; не реагує з розбавленими розчинами лугів і кислот, розчиняється в деяких  органічних розчинниках; має високу термопластичність; не токсичний; недоліками полімеру є невисока міцність і теплостійкість.

Полістиролу можна надати будь-яких форми і кольору; добре склеюється та обробляється.

Застосування:

  • електротехнічні вироби;
  • нитки;
  • товари народного вжитку;
  • світильники;
  • іграшки;
  • харчова упаковка;
  • облицювальні плитки для будівництва.

4.3. Поліметилметакрилат.

Поліметилметакрилат – продукт полімеризації метилового естеру метакрилової кислоти.

Поліметилметакрилат – це безбарвна, прозора, жорстка  речовина, яка використовується в якості неб’ющогося замінника звичайного скла. Його ще називають органічне скло.

Поліметилметакрилат – це синтетичний, термопластичний полімер, він є морозостійкий (до –60˚С), має порівняно високу теплостійкість, є світлостійким, має електроізоляційні властивості, добре розчиняється в бензені, ацетоні, оцтовій кислоті; нерозчинний у спирті; не реагує з розбавленими розчинами лугів і кислот. При нагріванні вище 120˚С поліметилметакрилат розм’якшується, а при підпалюванні легко загоряється, не утворюючи токсичних речовин.

Застосування:

  • замінник скла в транспортних засобах;
  • для виготовлення ліхтарів, світильників, прозорих деталей промислового виробництва;
  • лінзи, призми, окуляри;
  • елементи оптики;
  • для виготовлення декоративної плитки;
  • акваріумів.

4.4. Фенолформальдегідні смоли.

Фенолформальдегідні смоли – це продукти поліконденсації фенолу з формальдегідом. Реакцію проводять в присутності кислих або лужних каталізаторів.

Фенолформальдегідні смоли – це термостійкі матеріали, нерозчинні у воді і органічних розчинниках. Затверділі смоли характеризуються високими тепло-, водо- і кисло стійкими властивостями, а в поєднанні з наповнювачами мають високу механічну стійкість. Фенолформальдегідні полімери є основою фенопластів, недоліком яких є виділення невеликої кількості токсичних речовин.

Застосування:

  • шарикопідшипники;
  •  шестерні і гальмівні накладки для машин;
  •  хороший електроізоляційний матеріал в радіо- і електротехніці;
  • виготовляють деталі великих розмірів, телефонні апарати, електричні контактні плати;
  • для склеювання пінополістирольних плит;
  • для виготовлення моделей у ливарному виробництві.
  1. Закріплення та узагальнення знань

‒ Отже, сьогодні на уроці ми ознайомилися ще з чотирма видами полімерів, а саме: полівінілхлорид, полістирол, поліметилметакрилат і фенолформальдегідні смоли.

‒ А хто назве основні властивості, полівінілхлориду, полістиролу, поліметилметакрилату і фенолформальдегідних смол?

‒ А зараз невеличкі тести на закріплення вивченого матеріалу. Закрийте будь ласка зошити. У вас 3 хвилини на їх виконання.

Виставлення оцінок за урок.

6. Домашнє завдання

Відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання: прочитати і вивчити § 40 (ст.275 – 282), № 343 за підручником Попеля П. П. «Хімія 11 клас».

7. Підбиття підсумків

‒ Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомилися з деякими видами полімерів. Вивчили їх властивості, дізналися де вони застосовуються. На наступних уроках ми продовжимо подальше вивчення високомолекулярних речовин.

1

 - 1 -

doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку