Положення про куточок живої природи в дошкільному закладі

Про матеріал
Виховне значення природи важко переоцінити. Спілкування з природою позитивно впливає на людину, робить її добрішою, будить в ній кращу почуття. Особливо велика роль природи у вихованні дітей. В дошкільній установі дітей знайомлять з природою, з тими змінами, які відбуваються в ній в різні пори року. На основі набутих знань формуються такі якості, як реалістичне розуміння явищ природи, допитливість, вміння спостерігати, логічно мислити, естетично, з цікавістю та любов’ю відноситись до всього живого. Любов до природи, навички бережного відношення до неї, турбота про живі істоти народжують не тільки інтерес до природи, але й сприяють формуванню в дітей кращих рис характеру, таких, як патріотизм, працелюбність, повагу до праці дорослих, які охороняють та примножують природні багатства.
Перегляд файлу

Положення про куточок живої природи в дошкільному закладі

 

Виховне значення природи важко переоцінити. Спілкування з природою позитивно впливає на людину, робить її добрішою, будить в ній кращу почуття. Особливо велика роль природи у вихованні дітей.

В дошкільній установі дітей знайомлять з природою, з тими змінами, які відбуваються в ній в різні пори року. На основі набутих знань формуються такі якості, як реалістичне розуміння явищ природи, допитливість, вміння спостерігати, логічно мислити, естетично, з цікавістю та любов’ю відноситись до всього живого. Любов до природи, навички бережного відношення до неї, турбота про живі істоти народжують не тільки інтерес до природи, але й сприяють формуванню в дітей кращих рис характеру, таких, як патріотизм, працелюбність, повагу до праці дорослих, які охороняють та примножують природні багатства.

Познайомити дітей з природою, виховувати любов до неї допоможе куточок природи дошкільного закладу, де утримують кімнатні рослини та деякі тварини.

Жителів куточка природи діти бачать кожного дня, що полегшує роботу вихователя, під його керівництвом діти систематично спостерігають та доглядають за живими організмами. В процесі догляду за ними діти отриму4ють уявлення про багатство рослинного та тваринного світу на землі, про те, як ростуть та розвиваються рослини та тварини, які умови для них слід створювати. Вихователь вчить дітей порівняльному аналізу: порівнюючи тварин, знаходити подібність та відмінність між ними, спільне та різне в рослин, допомагає помічати цікаві особливості зовнішнього вигляду, поведінки тварин. Під час розглядання кімнатних рослин звертає увагу дітей на красу квітів та листя, на те, як рослини, що знаходяться в груповій кімнаті, і добре доглянутий акваріум прикрашають її. Все це сприяє формуванню в дітей почуття прекрасного.

В процесі систематичного догляду за рослинами та тваринами вихователь формує в дітей певні трудові навички, вчить уважно відноситись до мешканців куточка, турбуватися про живі організми, укріплюючи таким чином в дітей інтерес до природи, наполегливість за досягнені результати.

Плануючи роботу він повинен врахувати:

  1. Загальні положення про куточок в дошкільному закладі.
  2. Вимоги до куточка природи.
  3. Зміст і організацію роботи дошкільників у куточку живої природи.
  4. Охорону праці дітей.
  5. Додатки:
  • рослини, що рекомендуються для утримання в куточку природи;
  • тварини, що рекомендуються для утримання в куточку природи;
  • зимово-весняні посіви насіння і садіння цибулин в куточку природи.

 

 

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Куточок живої природи є невід’ємною складовою частиною групових кімнат в дошкільному закладі.

Куточок живої природи створюється для проведення навчальних і практичних занять, передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти (та програм, за якими працює дошкільна установа), здобуття поглиблених знань, формування практичних умінь та навичок, організації дослідницької та природоохоронної роботи дошкільників.

 

 

ІІ. ВИМОГИ ДО КУТОЧКА ПРИРОДИ

 

  1.   Відбір рослин та тварин для куточка природи здійснювати відповідно до вимог програм, за якими працює дошкільна установа. Всі мешканці куточка природи повинні бути досить різноманітними та цікавими для спостереження, невибагливими, щоб праця по догляду за ними була доступною дітям дошкільного віку.
  2.   В куточку природи слід поміщати в першу чергу рослин та тварин характерних для кліматичного поясу, в якій розміщена установа. Куточки старших дошкільників поповнюються тваринами і рослинами з інших кліматичних зон. У всіх рослин та тварин, розміщених в куточку природи, повинні бути яскраво виражені ознаки груп чи класу (наприклад, риби чи птахи з типовими для цього класу будовою тіла та повадками). Потрібно також враховувати вікові особливості дітей тієї групи, для якої підбирають живі об’єкти: для молодшої і середньої груп – рослини і тварини, найбільш типові за будовою, в старшій групі, крім цього, повинні бути об’єкти, в яких типові ознаки виражені менш яскраво (наприклад, рослини, що мають не тільки зелений колір листя, риби з округлою формою тіла і видавленими плямами і т.д.).
  3.   В куточках природи молодшої та середньої групи розміщувати найвибагливіших мешканців, щоб діти були вспромозі доглядати за ними. В куточках природи старших груп можуть бути рослини і тварини, відповідно більш вимогливі до умов життя, їх за кількістю повинно бути значно більше.
  4.   Підбираючи кімнатні рослини, слід врахувати такі особливості, якщо вікна виходять на південний бік, доцільно розміщувати світолюбиві рослини, в приміщеннях з вікнами на північ – добре розвиваються тіневиносливі.
  5.   Одні мешканці куточка природи постійно знаходяться в групі, їх діти можуть спостерігати на протязі року. Це кімнатні рослини, птахи, риби, ссавці. Вихователь на свій розсуд може внести в куточок і нові рослини, з якими планує познайомити дітей, замінити рибок або птахів між молодшою і середньою групами. Інші об’єкти розміщуються в куточку природи на короткий час – на сезон, а іноді на його частину.
  6.   При підборі мешканців куточка слід враховувати також особливості природного оточення дошкільного закладу та вік дітей.
  7.   Всі мешканці куточка природи розміщуються в відповідності з їх біологічними особливостями та вимогами до умов в пере стінку, щоб на нього не падало сонячне світло. Не можна зосереджувати різних мешканців в одному місці групової кімнати, дітям важко в таких умовах спостерігати за тваринами, виділяти при необхідності якогось одного мешканця з маси інших. Слід враховувати також естетичні вимоги, різні кімнатні рослини і акваріум з рибками повинні розміщуватись так, щоб прикрашати приміщення групи, робити його привабливим, затишним.
  8.   У куточку природи дошкільного закладу забороняється утримувати отруйні рослини і тварини, продукти життєдіяльності яких є алергенами, хворих тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб.
  9.   Для догляду за рослинами та тваринами куточка природи в групі повинен бути інвентар. Для догляду за рослинами – лійки, щіточки, миски, тази, клейонки, ганчірки, палички для зрихлення землі; для догляду за тваринами: тази, ганчірки, щітки.

Весь інвентар повинен знаходитись в куточку чергових, так само слід зберігати клейончасті фартухи, які діти одягають під час роботи. Інвентар для догляду за акваріумом слід розмістити в столі-шафі під ним, де можна зберігати банку з кормом, щільно закриту кришкою. Весь робочий інвентар повинен мати своє місце, лежати на полиці в певному порядку.

 

 

ІІІ. ЗМІСТ І ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ДОШКІЛЬНИКІВ В КУТОЧКУ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

 

  1.   Основним напрямом діяльності дітей у куточку живої природи є проведення систематичних спостережень за ростом і розвитком тварин і рослин, проведення різноманітних дослідів згідно з навчально-виховними програмами (плануванням) та організації дослідницької діяльності дошкільнят.
  2.   Навчально-виховна та пошуково-дослідницька робота в куточку живої природи здійснюється відповідно плану, що складається на основі Базових програм.
  3.   Вихователь відповідає за стан та умови утримання, зберігання рослин і тварин, організацією навчально-виховної роботи з дітьми в куточку природи, відповідає за створення і підтримання умов в куточку природи, які відповідають правилам техніки безпеки та санітарно-гігієнічним вимогам.
  4.   Вихователь проводячи такі форми роботи в куточку природи як: заняття, спостереження, дидактичні ігри, доручення, чергування, праця, повинен забезпечити дотримання дітьми правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічного режиму, а також безпечну експлуатацію і зберігання обладнання, інвентаря та об’єктів рослинного і тваринного світу, що утримують в куточку природи.
  5.   Під час навчально-виховного та пошукового досліду роботи чи догляду за рослинами і тваринами куточка живої природи слід забезпечувати раціональний режим праці та відпочинку дітей.
  6.   Для закріплення знань дітей про сезонні зміни в природі в куточках природи всіх вікових груп, слід вести спеціальні календарі. В молодших та середніх групах прості, де розміщуються нескладні ілюстрації, які відображають те, що в даний період відбувається в природі, малюнки дітей і т.д. В старшій групі дещо складніше. В них діти відмічають значками погоду сьогоднішнього дня, малюнки дітей, що відображають стан природи в даний момент, ілюстрації, які відображають те, що характерно для даної кліматичної зони і т.д.

 

 

 

ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ДІТЕЙ

 

  1.   Згідно з правилами внутрішнього розпорядку, що діють у дошкільних закладах, з дітьми, які залучаються до проведення дослідницької роботи по догляду за рослинами та тваринами в куточку природи, проводяться відповідні бесіди та заняття.
  2.   Інструкція з техніки безпеки розробляється вихователями та методистом і затверджується завідувачем дошкільної установи. Діти можуть бути допущені до роботи в куточок природи лише після проведення вихователем бесіди чи занять, що дали дітям знання з правил техніки безпеки.
  3.   Навчально-дослідницьку роботу та догляд за рослинами і тваринами діти здійснюють лише в присутності дорослого.
  4.   Вихователь, який здійснює керівництво роботою дітей в куточку природи, несе повну відповідальність за дотриманням трудового законодавства, правил, норм, інструкцій з техніки безпеки та охорони праці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КІМНАТНІ РОСЛИНИ,

рекомендовані для вирощування в куточку природи

 

Молодша група

Середня група

Старша група

Китайський розан

Фікус

Амазонська лілія

Бегонія Рекс

Бальзамін

Бегонія (вічно квітуча, клиноподібна)

Традесканція

Пеларгонія

Клівія

Колеус

Амариліс

Аспарагус

Калла

Фуксія

Цінерус, аспідістра

Хлорофітум

Герань запашна

 

 

 

 

 

ТВАРИНИ,

рекомендовані для догляду в куточку природи

 

Молодша група

Середня група

Старша група

Риби:

  • акваріумні
  • карась
  • золота рибка

 

Птахи:

- канарейка

Риби:

  • різновиди золотої рибки (крім вуалехвіста і телескопа)

 

Птахи:

  • - канарейка

 

Ссавці:

  • - кролик
  • - морська свинка

Риби:

  • різновиди золотої рибки – вуалехвіст, телескоп, монетка та інш.

 

Птахи:

  • - канарейка
  • - хвилясті папуги
  •  

Ссавці:

  • - кролик
  • - морська свинка
  • - хом’як

 

 

 

 

 

 

 

 

Зимово-весняні посіви та садіння цибулі

в куточку природи

 

Вид і час роботи

Які рослини садять

Вікова група

Форма організації праці

Висівання насіння (зима)

Насіння вівса

ІІ мол.гр., сер.гр., стар.гр.

Заняття, доручення, чергування

Садіння цибулі (зима)

Цибуля ріпчата

ІІ мол.гр., сер.гр., стар.гр.

Заняття, доручення, чергування

Створення городу на вікні (лютий)

Коренеплоди

Цибулини

Насіння салату, гороху

Старша група

заняття

Посів квіткового насіння для вирощування розсади (квітень)

Садові (турецькі)

Боби настурції

Запашний горошок

Чорнобривці

Цинія, космея, айстри, петунія, тютюн запашний

ІІ мол.гр.

 

середня група

 

старша група

Заняття

 

Заняття

 

 

Заняття

 

Посів овочевого насіння для вирощування розсади (квітень)

Помідори, огірки, капуста

старша група

Заняття

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
3649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку