Як правило, до нас приходять різні діти: одні - мріють про школу, інші - бояться її і хочуть залишатися завджи "маленькими". Треба зробити процес навчання, наскільки це можливо, цікавим та раціональним. Систематично використовуючи вправи для розвитку мовного апарату дитини, запобігти можливим відхиленням. Поєднувати розумове, моральне, естетичне, художнє, трудове виховання.
Розробка матеріалу для асистентів на тему:
Вчимося читати
Підготувала асистент вчителя:
М. Дніпро КЗО «СЗШ № 89» ДМР
Масловська Любов Миколаївна
м. Дніпро, 2022 р.
Вчимося читати
Розмірковуючи про навчання читати, найперше звертаємо увагу на першокласника. Насамперед: його психофізичні можливості надто хиткі, недозрілі, а тому надзвичайно вразливі. Для школяриків у більшості випадків – стрес.
Тому мета: зробити процес навчання, наскільки це можливо, цікавим та раціональним. В початковій школі потрібно навчити дитину вчитись: самостійно, охоче, активно та із задоволенням. Систематично використовуючи вправи для розвитку мовного апарату дитини, запобігти можливим відхиленням. Поєднувати розумове, моральне, естетичне, художнє, трудове виховання.
Не всім дітям дається навчання. Їм потрібна допомога. Діти з ООП потрібен асистент вчителя.
Перше завдання асистента вчителя сподобатися дитині не тільки як вчитель, а і як друг, з яким можна поговорити щиро, посміятися, погратися. Дитина повинна довіряти. Також налагоджуємо і зв’язок з батьками дитини. Створюємо емоційну атмосферу. Так поступово дитина звикає до школи.
Наступна проблема: як зробити щоб у дитини виникло бажання вчитися і як правильно організовувати навчання на уроці.
Діти з ООП вимагають до себе підвищенної уваги та допомоги.
Їх потрібно адаптувати і поступово вирішувати їхню пізнавальну сферу і довільну репутацію поведінки і завжди пам’ятати, що ігрова форма завдань є найпривабливішою для дитини.
Діти, приходячи до школи, вже знайомі зі звуками. Повторюємо значення голосних і приголосних.
Починаємо уроки з артикуляційних вправ з виділення голосом голосних звуків. На кожному уроці, починаючи з першого, оперуємо всіма буквами алфавіту, зупиняючись на одній.
Спочатку ознайомлюємо із правильною формою букви, з її назвою. Друкуємо в зошиті, навчаємося орієнтуватися і працювати в робочому зошиті.
«Кожна клітинка – це квартира для букви. Поряд живуть сусіди – інші букви. Літери дружать між собою, ходять в гості і тому вони стоять у словах одна біля одної»
Вчимо зливати приголосні з голосними, складати в склади і слова, і читати їх. Ще знаходимо в різних позиціях у словах вивчену літеру ( на початку, в середині, у кінці). Добираємо слова на вивчену літеру і ділимо їх на склади.
Робота з таблицею.
Спочатку повторюємо голосні звуки. Вчимося зливали голосні: аа, уа, іа… Проспівуємо їх. Потім повторюємо приголосні. Перш ніж зливати приголосні звуки з голосними, вчимося співати або протягувати приголосні «м-м-м-, б-б-б-».
Злиття приголосних і голосних розпочинаємо з приголосних звуків, які можна проспівати або протягувати «з-з-за, м-м-мо».
Працюємо по таблиці
Читаємо букви які знаємо або вивчені за таблицею №1:
Ч |
С |
М |
Т |
Б |
Ф |
В |
П |
Р |
Л |
Д |
Ж |
Й |
Ц |
К |
Н |
Г |
Ш |
З |
Щ |
Х |
Ч |
С |
М |
Т |
В |
Н |
Ц |
Л |
Б |
Крім читання букв з таблиці, приєднуємо голосний звук:
Ч |
С |
М |
Т |
Б |
В |
П |
Р |
Д |
ЧІ |
СІ |
МІ |
ТІ |
БІ |
ВІ |
ПІ |
РІ |
ДІ |
Як тільки діти навчилися складати звуки в склади використовуємо таблицю №2:
|
А |
О |
У |
І |
Е |
И |
М |
МА |
МО |
МУ |
МІ |
МЕ |
МИ |
Н |
НА |
НО |
НУ |
НІ |
НЕ |
НИ |
Л |
ЛА |
ЛО |
ЛУ |
ЛІ |
ЛЕ |
ЛИ |
В |
ВА |
ВО |
ВУ |
ВІ |
ВЕ |
ВИ |
С |
СА |
СО |
СУ |
СІ |
СЕ |
СИ |
К |
КА |
КО |
КУ |
КІ |
КЕ |
КИ |
Р |
РА |
РО |
РУ |
РІ |
РЕ |
РИ |
Дуже добре щоб діти виконували такі вправи і вдома 10-15 хвилин щодня.
Коли діти освоюють усі букви (звуки) починаємо складати:
ра + к рак том
со + м сом рік
то + м том сом
рі + к рік рак
Скільки має бути таких уроків, важко сказати, можливо 5-10, це залежить від успіхів дітей, потім з’являється наступна група слів:
зи + ма зима
лі + то літо
каз + ка казка
ніж + ка ніжка
Ця група слів складна, тому спочатку вчу дітей додавати до відкритих складів :
Ма То Ро
Кма Сто Про
Починаючи читати такі склади, використовуючи таблицю №3:
|
А |
О |
У |
І |
Е |
И |
МН |
МНА |
МНО |
МНУ |
МНІ |
МНЕ |
МНИ |
ВД |
ВДА |
ВДО |
ВДУ |
ВДІ |
ВДЕ |
ВДИ |
ПР |
ПРА |
ПРО |
ПРУ |
ПРІ |
ПРЕ |
ПРИ |
СТ |
СТА |
СТО |
СТУ |
СТІ |
СТЕ |
СТИ |
ЗВ |
ЗВА |
ЗВО |
ЗВУ |
ЗВІ |
ЗВЕ |
ЗВИ |
ЛК |
ЛКА |
ЛКО |
ЛКУ |
ЛКІ |
ЛКЕ |
ЛКИ |
ЧН |
ЧНА |
ЧНО |
ЧНУ |
ЧНІ |
ЧНЕ |
ЧНИ |
У зошиті друкуємо всі слова різними кольорами, тоді дитині легше читати. Коли діти починають читати і розуміти прочитане починаємо читати дитячі книжки, щоб пробудити цікавість до читання.
Вправи:
«Віконце»
З картону вирізаємо «віконце» розміром 14 х 7 см. Читаючи текст, це «віконце» накладається на сторінку книжки так, щоб верхній зріз «віконця» збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у «віконці», треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю. Потім переказуємо текст.
«Небо, земля»
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо!» раптово припинити читати і помітити очима те місце, де застала ця команда, а очі підняти договори і відірвати від тексту. За командою «Земля!» продовжувати читати від поміченого місця.
«Контроль»
Незнайомий текст переглянути очима. Пальчики поставити на початок рядка і рухати ними до кінця тексту вертикально.
Завдання, спрямоване на збільшення обсягу уваги:
Школярам по черзі пропонують слова (рядки й т. ін.). За 10-15 секунд необхідно відтворити слово (рядок тощо)
Завдання: знайомі слова рідної мови, що містять від 4 до 16 літер, наприклад: стіл, чашка, машина, цукерка, олівець, телевізор, магнітофон, мотоцикліст, відрядження.