12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Пономаренко « Гер переможений» . Наскрізьний гуманістичний пафос новели.

Про матеріал
Вчити учнів бути толерантними, добрими, гуманними, чуйними, милосердними.Прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки.
Перегляд файлу


Тема: Любов Пономаренко « Гер переможений» . Наскрізьний гуманістичний пафос новели.
Мета: стисло ознайомити школярів з життям і творчістю Л. Пономаренко, проаналізувати її новелу «Гер переможений», визначаючи наскрізний гуманістичний пафос твору; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки; коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам героїв; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд, кругозір; виховувати почуття поваги до творчості Л. Пономаренко; риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. 
Тип уроку: засвоєння нових знань. 
Обладнання: портрет Л. Пономаренко, бібліотечка її творів, історичні ілюстрації про наслідки воєнного лихоліття, дидактичний матеріал, презентація

 

                                                       ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями 
• Яких страждань зазнав наш народ та багато інших народів під час Другої світової війни? 
• Чому народ-борець переміг фашизм? 
• Назвіть відомі вам твори художньої літератури, в яких описані страшні часи воєнного лихоліття. 
• За що ми повинні бути вдячними тим, хто загинув на війні, отримав каліцтво, залишився живим?  
 скласти Асоціативний кущ ( гранування)  до слова ВІЙНА.( нагадати учням правила  стратегії гронування :записувати все, що спадає на думку, не зупинятися, доки є час на ідеї, становити якомога більше зв’язків)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. 
Мотивація навчальної діяльності школярів 
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 

Повідомлення від учня
Життєвий і творчий шлях Л. Пономаренко.  
Народилася 25 травня 1955 року в селі Іванівці Срібнянського району на Чернігівщині. Закінчила Ніжинський державний педагогічний інститут ім. М. В. Гоголя (1978). Працювала вчителем  на Срібнянщині, завідуючою відділом в Срібнянській райгазеті. З 1987 року мешкає на Полтавщині. Працювала в школах та редакціях райгазет Оржицького і Гребінківського районів. З 1999 року — власний кореспондент всеукраїнської громадсько-політичної газети «Зоря Полтавщини». Мешкає і працює в м. Гребінка. 
Твори друкувалися в багатьох газетах і часописах, видавалися в колективних збірках та антологіях, зокрема в антології української «жіночої» прози та естетики другої половини ХХ — початку ХХІ століття (авторський проект Василя Габора) «Незнайома антологія (Львів, 2005), за кордоном — в Німеччині та Японії, в альманасі «Біла альтанка» (Полтава, 1996). 
Автор книг новел, оповідань та повістей «Тільки світу» (Київ, 1984), «Дерево облич» (Київ, 1999), «Ніч у кав’ярні самотніх душ» (Миколаїв, 2004), «Портрет жінки у профіль з рушницею» (Київ, 2005). 
Лауреат літературних премій: міжнародної імені Олеся Гончара (2000), всеукраїнської «Благовіст» (1998) та обласної імені Панаса Мирного (2005). Член Національної спілки письменників України з 1987 року. 
Теорія літератури
Новела (від італ. novella — новина) — близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки. Новела — один із жанрів епічного роду літератури. 

 Робота над твором Л. Пономаренко «Гер переможений» 
 Виразне читання твору
Тема: зображення гуманного ставлення до полонених німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха з дітьми, самотніми жінками). 
Ідея: засудження війни, жорстокості; уславлення гуманізму, чуйності, доброти. 
Основна думка: ненависть, зневажливе ставлення до полонених німців змінюється на доброту, чуйність, співпереживання, бо простий німець — заручник фашизму. 
Жанр: новела. Довести, що за жанром «Гер переможений» - це новела.

 Визначення композиції твору
Експозиція: полонені німці зводили будинки. 
Зав’язка: ставлення Фрідріха до українських дітей, жінок-вдів. 
Кульмінація: хвороба, а потім самогубство Фрідріха. 
Розв’язка: знайдена в стіні квартири фотокартка з двома дівчатками — згадка про полоненого німця. 
Бесіда за питаннями
1. Прокоментуйте, що мала на увазі письменниця, зазнаючи, що «полонені німці зводили цей квартал з любов’ю і розпачем». 
2. Про що мріяли полонені німці, коли зводили будинок? Процитувати. («...Цей будинок міг би бути їхнім, стояти на околиці Лейпцига») 
3. Для чого, на ваш погляд, Фрідріх зробив клумбу? Чому він це робив з любов’ю? 
4 Як діти поставилися до благородної справи полоненого німця?  Процитувати («...Ми розвоювали ту землицю, розкидали каміння, зробили з паличок хрест, зв’язали його травою і поставили на грядці») .

5.  Чим допомагали жінки полоненим німцям?(«...Часом приносили щось із одягу — старий піджак або картуз, та ще варену картоплю, на що ті всміхалися, дякували, називаючи вдів “фрау”») 
6.  Опишіть зовнішність Фрідріха. Процитувати («...Був худий, гнилозубий і брудний...») Про що вона свідчить? 
7.   Чи любили діти Фрідріха? Дати відповідь на запитання, використовуючи ключові слова: « я вважаю», «тому що», «таким чином» ( використати стратегію Метод « Прес»).
8.  Чим дивував полонений німець жінок? («...Робив тільки прикраси зі шматочків цегли — сонце і квіти, він чіпляв їх понад вікнами другого поверху...») 
9. Що сталося з Фрідріхом? («Коли зняли його і взяли на руки, то здивувалися, що немає в ньому тіла. Його поховали за містом, укинувши в яму і навіть не посипавши горба») З чим це, на ваш погляд, було зв’язано? 
10. Чи є у новелі символи? Якщо так, то  їх значення? ? (Квітка нагідка; хрест, зроблений з паличок і зв’язаний травою; смерть Фрідріха) 
11. Яким чином була знайдена фотокартка з двома дівчатками, що належала Фрідріху?.

12.  Поясніть назву твору. 
13. Чого навчає нас цей твір? 
14. Що таке гуманізм? Чи варто бути гуманним? Відповідь обґрунтуйте. 
15. Чи можна вважати гуманним ставлення жінок до полонених? Свою думку вмотивуйте. 
16. Скласти інформаційне гроно до образу Фрідріха

  МІНІ ДЕБАТИ  ( 2 команди)

Проблемне питання:  Чи варто закінчувати життя самогубством? Або Чи справді Гер переможений?

 Учитель нагадує правила дебатів.

  1. Вступна частина ( учні розглядають актуальність даного питання, пропонують шляхи його розв’язання)
  2. Вільна дискусія ( на даному етапі учасники спробують довести власну точку зору ,аргументуючи її)
  3. Заключна частина (дебатанти підведуть підсумки дискусії, не вводивши нових доказів)

І команда позицію за/про

ІІ команда позиція контра/про


V. Підсумок уроку  Написати листа  дівчаткам Фрідріха від імені батька..
 

 

docx
Додано
24 березня
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку