Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту.

Про матеріал
Тема: Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Мета: Оволодіння відповідним матеріалом та новими засобами діяльності, публічно виступати, працювати в групах та разом; забезпечити засвоєння моделі конфлікту; познайомити учнів з поняттям «конфлікт»; розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; дати уявлення про різні види конфліктних ситуацій; розвивати вміння мати та аргументувати свою позицію; поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, виховувати доброзичливе ставлення одне до одного
Перегляд файлу

 

Поурочне планування Курс “Громадянська освіта” для 10-класу

Урок № 22                                                                                     Дата  28.11.2018

Тема: Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту.
Мета: Оволодіння відповідним матеріалом та новими засобами діяльності, публічно виступати, працювати в групах та разом; забезпечити засвоєння моделі конфлікту; познайомити учнів з поняттям «конфлікт»; розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; дати уявлення про різні види конфліктних ситуацій; розвивати вміння мати та аргументувати свою позицію; поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, виховувати доброзичливе ставлення одне до одного

Поняття: конфлікт

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

Епіграф до заняття: Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон

Компетентності нової української школи на уроці:

1) Спілкування державною мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди  Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

2) Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, оцінювати власні результати навчання.

3) Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, у школі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Добрий день, шановні мої. Сьогодні в нас чудова тема котра відкриє завісу до розуміння багатьох не дуже приємних ситуацій у житті кожної людини.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні з вами ми розглянемо Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту.

Нам допоможе Чарльз Ліксон з його крилатою фразою «Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.»  Чи це дійсно так? На протязі уроку думаю ми це ще з’ясуємо.

А зараз давайте зробимо цікаве завдання під назвою«Сніжинки»

Вправа «Сніжинки»

Мета: наочно показати проблеми в розумінні людьми одне одного.

Хід: всі учасники отримують аркуші паперу, стають у коло спи­ною до центру. Вчитель дає інструкції: «Згорніть аркуш паперу навпіл, відірвіть лівий куток; згорніть ще раз, відірвіть правий куток, відірвіть лівий куток; згорніть ще раз, відірвіть лівий куток». Після цього всі розгортають свої аркуші і порівнюють.

Фронтальна бесіда (Обговорення результатів)

  1.               Як ви розумієте висловлювання «Іноді те що ми бачимо, залежить від кута зору»?
  2.               Чи є однакові сніжинки? Так і людей немає однакових. Це треба пам'ятати, щоб уникати конфліктних ситуацій.

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.КОНФЛІКТ .ПРИЧИНИ ТА ВИДИ КОНФЛІКТУ

Метод «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас викликає слово «конфлікт»?

Словникова робота

Конфлі́кт (від лат. conflictus — зіткнення або боротьба, ворожі відношення)   це ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони. Пальму першості в описанні соціального конфлікту більшість дослідників віддають Аристотелю, Платону, Т. Гоббсу, Ж.-Ж. Руссо та ін. Так, наприклад німецький філософ, соціолог та конфліктолог Грегор Зіммель вважав конфлікт універсальним явищем, стверджуючи, що безконфліктне суспільство не має механізму саморозвитку.

Причини виникнення конфлікту - це явища, події, факти, ситуації, які передують конфлікту і, при визначених умовах діяльності суб'єктів соціальної взаємодії, спричинюють його. Серед основних причин конфлікту:

недолік ресурсів;

• відмінність в меті та інтересах;

• відмінність цінностей;

відмінності у сприйнятті будь-чого, або будь-кого;

дискримінація.

Як показали дослідження, 80 % конфліктів виникає всупереч бажанню їх учасників

Ітак зважаючи на учасників конфлікту, можна вирізнити такі його рівні:

• внутрішньособистісний;

• міжосбистісний;

• між особою та групою;

• міжгруповий

Утім, конфлікти мають і позитивні наслідки. Адже вони вказують на замовчувані проблеми, стають причинами змін, спонукають до нових рішень і дій. Також, обстоюючи свою позицію, захищаючи слабших, домагаючись справедливості, ми отримуємо неоціненний життєвий досвід, учимося вирішувати різні проблеми.

Залежно від сфери життєдіяльності людей, конфлікт поділяється на:

  • виробничі,    політичні,
  • громадські,    побутові.

Будь-який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз – не реагувати.

Наприклад, учень відповідав біля дошки, і йому здавалося, що він це робив добре. Однак йому поставили зовсім не ту оцінку, на яку він сподівався. У нього й у вчителя виникли різні погляди, на відповідь. Учитель порівнює учня з іншими учнями й розуміє, що його оцінка не може бути високою. Тим часом як учень такого порівняння не робить, а орієнтується тільки на свої внутрішні відчуття, які супроводжують його під час відповіді. Йому здається, що все було гарно. Інакше кажучи, він не може сам себе об'єктивно оцінити. Виникає конфлікт поглядів.

Не рідко виникають конфлікти, пов’язані не з різними погля­дами, а з різними цілями. Наприклад, підліток зібрався йти в кіно і однокласниками, а його молодший брат просить, щоб той узяв його із собою. Але підлітку не хочеться цього робити, тому він починає дратуватися. Брат продовжує наполягати. У них різна ціль, тому й виник конфлікт цілей.

Виникають і конфлікти інтересів. Наприклад, одна із сестер любить шити й строчить на машинці, інша в цей час хоче послухати музику, а машинка їй заважає. Вони починають сперечатися, чий інтерес треба задовольнити спершу, але ніхто не хоче поступатися. Ще гострішим може бути конфлікт тоді, коли інтереси збігаються й виникає кон­куренція, скажімо, за комп'ютер — кому зараз ним користуватися.

Як правило, конфлікти в людей, які сваряться, викликають незадоволеність, ворожість, почуття напруженості, образи і багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано відбивається на здоров’ї.

Емоційний конфлікт виходить бо різні почуття та емоції людей

Записи у зошит

Групи конфліктів

1) конфлікт поглядів; 2) різними цілями; 3) конфлікти інтересів; 4) емоційний конфлікт

Давайте розглянемо

Мультфільм « Конфлікт на мосту» (Обговорення мультфільму)

Запитання

Чи всі групи конфліктів задіяні у ньому ?

2.ОСНОВНІ ФАЗИ КОНФЛІКТУ

А ми надаємо слово учневі Харківському Владиславу він розповість про стадії розвитку конфліктів.

Доповідь. «Стадії розвитку конфліктів» з елементами запису до зошиту

У конфлікті виділяють п'ять стадій.

1. Виникнення конфліктної ситуації. Виникає проблема, відбувається зіткнення інтересів;

2. Усвідомлення конфлікту. Один з учасників недоброзичливо ставиться до іншого, він уникає спілкування;

3. Протистояння. Один з учасників відкрито заявляє про свою точку зору, виявляє власні емоції. Інший у відповідь захищається або нападає;

4. Ескалація конфлікту. Ескалація - від лат. «scale», що означає «сходи». Сторони відкрито заявляють про свої позиції і висувають претензії одна одній. На цій стадії не завжди усвідомлюють причину конфлікту. Зростає емоційне напруження. Учасники конфлікту ображають одне одного. Слова або дії, що розпалюють конфлікт, називають конфліктогенами. Це - зневага, образи, глузування, хизування, брехливість, ігнорування іншої сторони, постійне перебивання співрозмовника;

5. 3авершення конфлікту. У разі конструктивного розв'язання сторони досягають компромісу й задоволені результатом. Іноді конфлікт згасає, тому що сторони втрачають інтерес до проблеми або один з учасників відсторонюється від її розв'язання. Такий конфлікт залишається нерозв'язаним. Якщо сторони збережуть почуття образи, то  в майбутньому конфлікт спалахне з новою силою. Розв'язати конфлікт на стадії протистояння та ескалації дуже важко. Тому вчись не допускати ескалації конфлікту.
Висновок. Конфлікти виникають через суперечність інтересів і поглядів людей. У розвитку конфлікту виділяють п'ять стадій. Потрібно вчитися не допускати ескалації конфлікту, розв'язувати непорозуміння на стадії їх усвідомлення. Розвивати навички ефективного спілкування, ставитися толерантно до смаків і поглядів людей. Поводитися впевнено.

Розігрування життєвої ситуації.

Інструкція: "Ну, буває ж так: ви стоїте в черзі і раптом перед вами хтось "влізає"! Ситуація дуже життєва, адже частенько і слів не знаходиться, щоб виразити своє обурення і обурення. Та і не всяким словом легко відохотити на майбутнє такому нахабі. А проте, як же бути? Адже не миритися ж з тим, що такі випадки мають бути неминучі. Давайте спробуємо розібрати таку ситуацію. Будь ласка, розбийтеся на пари. У кожній парі партнер ліворуч - сумлінно стоїть в черзі. "Нахаба" заходить справа. Будь ласка, відреагуйте експромтом, та так, щоб було не повадно.

Тепер, давайте поміняємося ролями. Тепер нахаба заходитиме ліворуч, праві гравці кожної пари повинні відреагувати. Ну, а тепер, давайте влаштуємо конкурс на кращу відповідь в цій ситуації.

Запитання

  1.               Що спільного ви помітили у діях наших наших учасників?
  2.               Які моменти-фази конфлікту можна виділити?

IV.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Які є фази конфлікту? Нам у цьому допоможе розібратися Кубрак Елізавета

Доповідь «Основні фази конфлікту»

Основні фази конфлікту :

1) початкова фаза;

2) фаза підйому ;

3) пік конфлікту;

4) спад конфлікту

Фази конфлікту можуть циклічно повторюватися, наприклад, після фази спаду в першому циклі може початися фаза підйому другого циклу з проходженням фаз піку і спаду. При цьому можливості вирішення конфлікту в наступному циклі звужуються.

Таблиця. «Співвідношення фаз і етапів конфлікту залежно від можливості його вирішення»

Фаза конфлікту

Етап конфлікту

Можливості

вирішення

конфлікту, %

Початкова фаза

1.Виникнення і розвиток конфліктної ситуації

2.Усвідомлення конфліктної ситуації

90%

Фаза підйому

3.Початок відкритої конфліктної взаємодії

50%

Пік конфлікту

4.Розвиток відкритого конфлікту

5%

Фаза спаду

5. Вирішення конфлікту

20%

 

Проблема конфліктів настільки нагальна, що навіть існує наука конфліктологія. У конфліктології вироблена певна модель конфлікту.

 

Конфлікт

Конфліктна ситуація

Інцидент

Наслідки конфлікту (вихід з конфлікту)

Деструктивні

Конструктивні

 

Інцидент (від лат. incidentis) — неприємна подія, непорозуміння, випадок, зіткнення.

Робота в малих групах над завданням за «Картою конфлікту»

Застосування «Карти конфлікту» у конфліктних ситуаціях допоможе усвідомити суть проблеми, визначити, які явні та приховані потреби ховаються за вимогами людей, побачити можливі перспективи розвитку конфліктної ситуації.

Об’єднайтеся у групи. За допомогою «Карти конфлікту» спробуйте проаналізувати один із конфліктів, що трапився у ситуації вашої групи за таким алгоритмом:

1. Суть проблеми.

2. Які сторони беруть участь у конфлікті? Хто виступає від імені кожної зі сторін?

3. У чому полягають відкриті та приховані інтереси кожної сторони? У чому полягають побоювання учасників конфлікту?

4. Інтереси яких ще сторін зачіпає конфлікт? Чи представлена (або прагне бути представленою) третя сторона у конфлікті?

                          https://history.vn.ua/pidruchniki/verbizka-civil-education-10-class-2018/verbizka-civil-education-10-class-2018.files/image068.jpg

 

Ситуація 1.

Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували...

Ситуація 2

В громадському транспорті літня жінка наступила на ногу молодій дівчині. Дівчина не стрималась і почала кричати лайкою на бабусю. Почалася сварка…

Ситуація 3

Учень добре підготувався до уроку, однак не зміг швидко та детально висловити свою думку і ніяк не може включитися у роботу. Отримує бал у щоденника нижче за його уявний. Хлопець у істериці кидає щоденник і починає плакати…

Групи презентують свої доробки до «Карти конфлікту»

«Під іншим кутом зору» (за наявності часу)

П’ять позитивних нотаток про конфлікт

• Конфлікти потрібні для нашого життя, на них необхідно звертати увагу та ефективно вирішувати.

• Конфлікти не лише вказують на різницю думок, інтересів, а й загострюють її.

• У конфліктних ситуаціях вчимося переконувати інших.

• Із конфліктних ситуацій можна отримати цінну інформацію.

• Розв’язання конфліктів приносить задоволення, відчуття зробленого доброго вчинку.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Притча «Історія про рай і пекло»

Один молодий воїн  прийшов до мудрого старця  і  запитав: «О  мудрець, розкрий мені  таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?». Мудрець помовчав секунду  і  відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».

Почувши таку відповідь, молодий воїн  став  злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він  і   одразу схопився за зброю. Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє  питания. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш  на брутальність. Твоє  бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш   за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і   є пекло! Тому що на твою силу, злість і  агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді  побачити кінець образам, гніву і  злості?». Почувши ці  слова, молодий воїн  вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і  ска­зав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю   і  брутальністю». -«А от тобі  і   друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і  мудрість».

Як ви думаєте, прощення – це знак сили  чи ознака слабкості?

Вправа «Танок з аркушем паперу» (За наявності часу)

Мета вправи: Емоційне розвантаження учнів. Розвивати вміння учнів взаємодіяти один з одним, співпрацювати.

Вправа виконується в парах (три пари). Кожній парі пропонується узяти по одному листку папери, стати лицем один до одного і доторкнутися головою: лоб в лоб. Аркуш паперу кладеться між лобами. Завдання: кожна пара рухається по кімнаті, утримуючи свій лист лобами. Руки при цьому необхідно завести за спину. Учасникам не можна стояти на місці і не можна розмовляти. Парам необхідно знайти канали інтуїтивного розуміння партнера. Пара, яка упустила лист, повинна завмерти в цій позі, в якій вона знаходиться у той момент, коли лист торкнеться підлоги, і залишатися в цій позі доки не залишиться одна пара.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Давайте повернемося до нашого епіграфа «Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.» Ч. Ліксон

Запитання

  1.               Чи дійсно конфлікт є нормою життя?
  2.               Чи змінилася ваша думка про конфлікт?

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.

Ми повинні прагнути до згоди і розуміння один одного, але не треба боятися і розбіжностей. Розбіжності між людьми цілком природні і не можуть бути приводом для розчарувань, сварок і конфліктів.

VІI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний матеріал уроку §19 ,с. 90-95;

2. Написати твір-есе на тему епіграфа сьогоднішнього уроку «Пошук шляхів вирішення конфлікту»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Нечволода Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демиденко Наталя Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Медведєва Анжеліка
    Дуже добра розробка. Спасибі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
30651
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку