Тема: Контрольна робота по темі: « Людина для людей»
Мета: формувати в учнів вміння дотримувати слово, уявлення про правдивість і брехливість, про те, що не можна брати чуже; розвивати навички аналізувати, робити висновки, оцінювати свої та чужі вчинки з морального боку; виховувати бажання удосконалювати своє «Я», говорити правду. Любити своїх батьків, наставників та допомагати їм.
Обладнання: малюнки, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Читання оповідання вчителем
Діти, зараз я прочитаю вам оповідання Бруно Ферреро, священника-монаха, відомого завдяки «Коротким історіям для душі».
Слухайте уважно. А потім скажете мені, чи сподобався вам хлопець?
Один хлопець, нахилившись над столом, записував свої постанови. Його мати у той час прасувала білизну.
"Коли побачу когось, хто потопає, — писав хлопчина, — то відразу кинуся у воду, аби допомагати йому. Якщо загориться дім, виноситиму з вогню дітей. Коли трапиться землетрус, без жодного страху піду серед будинків, що валяться додолу, рятуватиму людей. А потім все своє життя присвячу бідним цілого світу".
За якийсь час він почув голос мами.
— Синку, будь такий добрий, спустися до крамниці і купи хліба.
— Мамо, хіба ти не бачиш, що надворі дощ? — з докором поспитав син.
Бесіда за змістом оповідання
- Чи сподобався вам хлопець?
- Чому?
- Яким він себе уявляв?
- Чи виконає він свої постанови, коли виросте?
- Яким він був насправді?
- Яку пораду можна дати хлопцеві? (Треба змалку привчатися робити добро. - Великі діла починаються з малого. Ніколи не хвались).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Загальна мотивація
Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що означає "дати слово" і як його дотримати, а також навчимося завжди говорити правду та з’ясуємо, чи можна брати чуже.
д д р у д н г т б ю л в
Додержуй даного тобою слова.
IV. Засвоєння нового матеріалу
Розв'язання проблеми.
- Що означає — дати слово? (Роздуми дітей.)
Робота за підручником (Самостійне опрацювання оповідання "Треба" за Євгеном Дударем)
Зараз ми дізнаємось, як один хлопчик хотів дати слово, стати зразковим і чи вдалося йому це зробити з першого разу.
Прочитайте самостійно оповідання "Треба".
Бесіда за змістом оповідання
- Яким ви собі уявили хлопчика?
- Що він задумав зробити? (Перевиховатися.)
- З чого він почав змінювати свою поведінку? (Дав собі слово, що стане зразковим.)
- Що завадило хлопчикові здійснити свій задум? (У хлопчика не було сили волі дотримати слова.)
- Коли у хлопчика " . ніби скеля з плечей зсунулася ."? (Коли він відклав свої справи на завтра.)
- Як ви розумієте значення слова "треба"?
- За яких умов хлопець зможе досягнути своєї мети?
- Чи були у вас ситуації в житті, коли відкладали справи на потім?
Робота в парах. (Самостійно обговорити зображені на малюнках ситуації (с. 48) і скласти розповідь до одного з малюнків.)
- Що об'єднує героїв ваших розповідей?
- Що б ми їм порадили?
- Який висновок ми можемо зробити для себе?(Треба завжди дотримувати свого слова)
Читання рубрики «Запам’ятай».
Робота за ілюстраціями
Якщо ви дали комусь слово щось зробити і не виконали це. Чи значить це, що ви збрехали?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота за підручником
Прочитайте оповідання «Брехун» на стор. 49 самостійно.
Бесіда за змістом оповідання
- Чому Степан почав дурити людей?
- Чому вперше люди прибігли на допомогу, а потім – ні.
- Прочитайте речення, де висловлена головна думка твору.
- Які ще наслідки можуть бути, якщо брехати? (зневага, недовіра, презирство, насмішки, небажання дружити).
- Який висновок ми зробимо для себе?
Читання оповідання «Розбита чашка» (Читання учнем вголос)
- За що подякував тато своєму синові? Чому? (За правду не сварять)
Читання рубрики «Народна мудрість»
- Прочитайте приказки, як ви їх розумієте?
VI. Написання контрольної роботи.
VII. Підсумок уроку
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
С. 46 – 50